Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe uutet autot  (Luettu 58228 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 70402
Vs: uutet autot
just luin ylen uutimista kuin on väärin painaa kytkin pohjaan risteykseen tultaessa.    en ihan käsittänny miten nuo nykyautot tuossa tilanteessa toimii.    aina käyttänny kytkintä manualilla mutta eihän sitä taija automatissa ollakaan...   aikoinaan tuli tuollasellakii ajeltua mut en hirveesti siitä tykänny..   nyki,   olikohan loppuunajeltu tuo!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7318
  • karkki vai keppana?
Vs: uutet autot
en ole automaatilla koskaan ajanut , enkä aja

Sopiiko kysyä, onko tähän joku erityinen syy?
Isot pojat kertoi automaatin olevan invalideille ;D
pessimisti ei pety!

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3974
Vs: uutet autot
en ole automaatilla koskaan ajanut , enkä aja

Sopiiko kysyä, onko tähän joku erityinen syy?
etkö tiedä että sillä vaihdekepillä kuuluu sekoittaa sitä vaihteistoöljyä, automatilla ei voi sekoittaa .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4802
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: uutet autot
Nå jaa, mä käytän ja kyllä juurikin päinvastoin miten se start-stop on tarkoitettu. Kaupungissa pois päältä. Ärsyttävintä on hitaassa pysähtelevässä jonossa kun se sammuttaa auton liian herkästi ja liikkelle lähtö ei tapahdu pehmeästi. Maantieajossa laitan joskus varotoimenpiteenä päälle. Vaikka tiedän, teidän kaikkien tavoin olevani maailman paras kujettaja, ;D  niin silti voi sattua jotain, vaikkapa kolari tai ulosajo niin moottori sammuu, estäen mahdolliset seuraukset vaikka palon syttyminen tms.

Luulen - en tiedä - että joku moottorin pysäyttävä ja virran katkaiseva systeemi on muutenkin olemassa ja se systeemi on liitetty kolaritunistimeen. Sama joka  tunnistaa ainakin rajut kiihtyvyydet (iskumaiset voimat) sekä oudot asennot ja ohjaa mm. airbageja, turvavöiden esikiristimiä ja muuta.

Leafissa on myös pieni panos joka kolarin havaittuaan irrottaa fyysisesti ajoakun pääliittimen. Ei varsinaisesti riko mitään mutta 'ampuu' päätöpselin irti akkumoduulista. Voi sen irrottaa manuaalisestikin jos jokin erityinen syy sitä vaatisi; töpseli löytyy Leafissa takajalkatilan keskitunnelin päällä olevan luukun alta. Saman tempun tekevät huollossakin jos korkeajännitepuoli pitää saada kokonaan kylmäksi. Voisin kuvitella että vastaavia järjestelmiä on muissakin pirsseissä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7318
  • karkki vai keppana?
Vs: uutet autot
Nå jaa, mä käytän ja kyllä juurikin päinvastoin miten se start-stop on tarkoitettu. Kaupungissa pois päältä. Ärsyttävintä on hitaassa pysähtelevässä jonossa kun se sammuttaa auton liian herkästi ja liikkelle lähtö ei tapahdu pehmeästi. Maantieajossa laitan joskus varotoimenpiteenä päälle. Vaikka tiedän, teidän kaikkien tavoin olevani maailman paras kujettaja, ;D  niin silti voi sattua jotain, vaikkapa kolari tai ulosajo niin moottori sammuu, estäen mahdolliset seuraukset vaikka palon syttyminen tms.

Luulen - en tiedä - että joku moottorin pysäyttävä ja virran katkaiseva systeemi on muutenkin olemassa ja se systeemi on liitetty kolaritunistimeen. Sama joka  tunnistaa ainakin rajut kiihtyvyydet (iskumaiset voimat) sekä oudot asennot ja ohjaa mm. airbageja, turvavöiden esikiristimiä ja muuta.

Leafissa on myös pieni panos joka kolarin havaittuaan irrottaa fyysisesti ajoakun pääliittimen. Ei varsinaisesti riko mitään mutta 'ampuu' päätöpselin irti akkumoduulista. Voi sen irrottaa manuaalisestikin jos jokin erityinen syy sitä vaatisi; töpseli löytyy Leafissa takajalkatilan keskitunnelin päällä olevan luukun alta. Saman tempun tekevät huollossakin jos korkeajännitepuoli pitää saada kokonaan kylmäksi. Voisin kuvitella että vastaavia järjestelmiä on muissakin pirsseissä.
Eihän se edes sammu jos kytkin on ylhäällä vaihde päällä. Uudemmat jo soittaa itse apua paikalle.
pessimisti ei pety!

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3974
Vs: uutet autot
just luin ylen uutimista kuin on väärin painaa kytkin pohjaan risteykseen tultaessa.    en ihan käsittänny miten nuo nykyautot tuossa tilanteessa toimii.    aina käyttänny kytkintä manualilla mutta eihän sitä taija automatissa ollakaan...   aikoinaan tuli tuollasellakii ajeltua mut en hirveesti siitä tykänny..   nyki,   olikohan loppuunajeltu tuo!
no tää oli kyllä viestiketjun paras, että ihan kytkintä oksa käyttää kun vaihtaa. On kyllä tuo oksan jutustelu joskus melkoista.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4802
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: uutet autot
Tuo uutinen oli kyllä niin typerästi tehty että oikein piti miettiä että ymmärsin mistä oli kyse.
Idea oli ilmeisesti että jarrutetaan risteykseen moottorijarrutuksella eikä niin että kytkin pohjassa, moottori tyhjäkäynnillä ja jarrua painaen.
Vähän tuntuu lillukanvarsilta tämä(kin) juttu.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3974
Vs: uutet autot
no juu silleenhän se liene oli alunperin, ja ajohan on silloin jopa sujuvaa, kaasua hellätään kun hidastetaan, ja mää ainakin sitten paian kytkyttimen alas kun pitää pysähtyä, muutoin sekoittelen sen sopivan välityksen sinne laatikolle. Ja liikkeelle lähtiessä sitten sen kytkinpolkimen päästän ylös.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7318
  • karkki vai keppana?
Vs: uutet autot
Tuo uutinen oli kyllä niin typerästi tehty että oikein piti miettiä että ymmärsin mistä oli kyse.
Idea oli ilmeisesti että jarrutetaan risteykseen moottorijarrutuksella eikä niin että kytkin pohjassa, moottori tyhjäkäynnillä ja jarrua painaen.
Vähän tuntuu lillukanvarsilta tämä(kin) juttu.
Radiossa oli kuulostanut kuulemma vielä typerämmältä.
pessimisti ei pety!

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2086
Vs: uutet autot
Automaatti niin ei tartte vispata kepakkoa ja kytkinjalalle vapaapäivä

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 70402
Vs: uutet autot
on se hyä kun evp noin miuta osaa opastaa..   kun ei etes automatilla pysty ajamaan.   mutta tosiaan tuo "uutinen"   kuulosti hupsulta...  miä ainakin joutun yleensä pysäyttämään koslan risteykseen..    hyin harvoin pääsen ajamaan suoraan tielle..   aina joku tollo ajelee samaan suuntaan.. ::)            mutta kait tuolla isommissa paikkakunnissa tuokin on mahollista...  liruttaa auton vaan siihen tielle ja lähtöö sit kiihyttelemään kun takanatulevat on menny jo ohi,  -  jos mahtuivat.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4802
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: uutet autot
Jos on valo vihreällä risteystä lähestyessä niin päässee usein pysähtymättä.
Liikenneympyröistä pääsee ehkä noin 50% todennäköisyydellä pysähtymättä, riippuu kellonajasta onko ruuhka-aika vai rauhallisempaa.  Täällä maaseudulla harvoin tarvitsee pysähtyä, hiljentäminen riittää tavallisesti mikäli näkyvyys on edes kohtuullinen. Stop-merkit ovat harvinaisia täällä.

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1752
Vs: uutet autot
https://yle.fi/a/74-20147840  Tuossa kait se uutinen

Kaikki ei ymmärrä tuota myöskän .
Ja miten helvetissä risteyksessä kytkimen käyttö voi mitenkään vaikuttaa poltto aineen kulutukseen 10  % ?

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3974
Vs: uutet autot
piti ihan lukee tuo juttu, taas tehty yksi jossa joku pääsee pätemään. Vanhaan aikaan kun oli kaasutin moottorit ilman ietotekniikkaa todellakin moottorijarrutuksella kulutti polttoainetta, eli edullinen tapa oli että  ei moottorijarrutuksia, mut nyt tää ruiskutekniikka sulkee polttoaineksen syötön kun hellää kaasun. Automaatissahan ei tarvi kun painaa jarrua pysähtyessä,manuaalissa sillä systeemillä auton saapi sammumaan jos ei heitä pysähtyessä vapaalle, ja tuon jutun mukaan kuin lie terveellist on autolle ryömiä tyhjäkäynnilla, en ole kokeillut, mieluummin painan kytkintä ja vaihteen vapaalle, sitte liikkeellelähtiessä pientä silmään ja talla pohjaan.

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1752
Vs: uutet autot
Tuossa jos manuaali vaihteisella tullaan risteykseen klmos nelos tai jopa vitos / kutos vaihteella ja ilman kytkimen käyttöä nytkytellään eteen päin tyhjä käynnillä ,niin voi jopa jako pään remmi hypätä hampaan verran sivuun  ;D