Mitenkähän nuo lane asistantit suhtautuu raiteisiin tai muuhun, vai riittääkö niille, että pysyy viivojen välis. Luin -18 vuodelta olevaa auton koeajoselostusta ja siinä oli tuollainen ilman mitään automaatti ohjausta. Sanottiin seilaavan laajastikkin kaistallaan, mutta 200km koe siivulla ei silti juurikaan tarvinnut itte rattiin sattua.
Normaaleilla kaistoilla pyrkivät yleensä pysymään suurinpiirtein keskellä kaistaa. Urista ja rei'istä välittämättä.
Vt12 Uusikylä - Lahti on ns. leveäkaistatietä jossa kaistat ovat noin 1,5 kertaa normaalin levyiset, siinä tekoälyn konstit vaihtelevat ja saattaa mennä ns. pieleen eikä se välttämättä osaa ajaa oikealla kuten pitäisi... saattaa myös valittaa ettei tunnista/löydä merkintöjä. Talvella ne automaagit nyt ei muutenkaan toimi jos kaistamerkinnät ovat lumen alla ja maiseman kontrasti sellainen että ihminenkään ei tahdo erottaa missäs se tie olikaan.