Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Erikoiskasvit  (Luettu 5960 kertaa)

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Erikoiskasvit
Ehdottomasti roundupille myös oma ruisku. Yksi katsastukseen kolmen vuoden välein, viisi muuta makasiinin kätköissä "varaosakoneina", jos joku sattuu kysymään.

Valvojat eivät kyllä niele käyttökunnossa olevan ruiskun "varaosakonestatusta". Toinen valvojista alkoi raottaa ruiskun testaustarraa, alla vanhoja, siinä kyllä kiivastuin ja kielsin, ja totesin, että heillä ei ole tässä muuta viranomaistehtävää kuin todeta, että paikalla löydetyn ruiskun katsastus on voimassa, eikä heidän hommaan kuulu selvittää ruiskun historiaa.

Kolme ruiskua olen kerralla katsastuttanut pellon päässä vierekkäin.

-SS-

Mitenköhän tarkastaja todistaa sen, että useampaa ruiskua on käytetty? Konesuojassahan ei mitenkään saa säilyttää aktiivikäytön ulkopuolella olevia koneita, tai vaikka naapurin koneita...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Erikoiskasvit

Mitenköhän tarkastaja todistaa sen, että useampaa ruiskua on käytetty? Konesuojassahan ei mitenkään saa säilyttää aktiivikäytön ulkopuolella olevia koneita, tai vaikka naapurin koneita...

No näytän sen kohdan, johon perustin mielipiteeni silloinkin.

"Testausjaksojen ei tarvitse jatkua katkeamattomina, eli jos ruiskua ei käytetä, sitä ei tarvitse testauttaa."

https://tukes.fi/ruiskuntestaus#526246ca

-SS-

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Erikoiskasvit
Mulle on sinänsä aivan sama, mitä joku virkaintoinen tarkastelija haluaa tutkia, mutta se riittää, että siitä käyttöruiskusta, jonka leveys sopii yksiin pellon ruiskutusjälkien kanssa, löytyy katsastusleima. Se ei kuulu tarkastajalle mitenkään, jos mulla sattuu olemaan katsastamattomia ruiskuja suulin sopet piukassa. Siinähän on sille sitten mukava homma, kun todistaa, että olen ajanut katsastamattomalla ruiskulla. Kallista remonttia ei kannata vanhaan ja pieneen ruiskuun tehdä, kun viidellä sadalla tai tonnilla saa jo vastaavan pelin tilalle, ehkä jopa katsastettuna.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1580
Vs: Erikoiskasvit
Kyllähän monelta löytyy leimaamattomia ruiskuja jotka on jäänyt nurkkiin, kuten myös katsastamattomia autoja.

En ole mitenkään näihin uusiin ruiskuihin perehtenyt, yllätti kun urakoitsija sanoi ettei ole mitään väliä ruiskutuksien ketjuttamisella. Juurikkaat, viljat, nurmet, glyfosaatit menee sopivasti peräkkäin. Sanoi pesevänsä joka pytyllisen jälkeen. Kai se vasta puomistoon annostelee aineet että siihen asti on puhdas vesi

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Erikoiskasvit
Mitenköhän se menee jos ruiskulla levittää vain nestemäisiä lannoitteita, silloin sitä ei käytetä kasvinsuojeluun vaan lannoittamiseen.

Hosku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: Erikoiskasvit
Ruiskuttelen samalla ruiskulla viljoja, heiniä, perunaa, sokerijuurikasta perinteistä sekä convisoa ja glyfot. Ruisku on ihan karvalakki Hardi johon olen itse laittanut säiliöön pesurin. Kasvilajien vaihtuessa pesu ruiskun pesuaineella. Ensin kolme kertaa huuhtelu pelkällä vedellä sitten pesu pesuaineella ja lopuksi pari huuhtelua, joka välissä nestettä myös suuttumusta läpi. Tähän menee aikaa vajaa tunti. Ikinä en ole havainnut mitään vioituksia enkä irroittele mitään suuttimia erikseen pestäväksi.

Äärisosialisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 308
Vs: Erikoiskasvit
Mulle on sinänsä aivan sama, mitä joku virkaintoinen tarkastelija haluaa tutkia, mutta se riittää, että siitä käyttöruiskusta, jonka leveys sopii yksiin pellon ruiskutusjälkien kanssa, löytyy katsastusleima. Se ei kuulu tarkastajalle mitenkään, jos mulla sattuu olemaan katsastamattomia ruiskuja suulin sopet piukassa. Siinähän on sille sitten mukava homma, kun todistaa, että olen ajanut katsastamattomalla ruiskulla. Kallista remonttia ei kannata vanhaan ja pieneen ruiskuun tehdä, kun viidellä sadalla tai tonnilla saa jo vastaavan pelin tilalle, ehkä jopa katsastettuna.

 ;D

Keksitkö omasta päästäsi tällaisen vai onko näin oikeasti käynyt, että on käyty mittailemassa?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Erikoiskasvit
Aika helposti käy ruiskun pesu kun ruiskussa puhdasvesisäiliö. Yleensä pesen ruiskun pellolla ja ruiskutan pesuvedet ruiskutetulle lohkolle. Pienannosaineita käyttäessäni pesen ennen yö-ja päivätaukoa vaikka olisi tarkoitus jatkaa samaa lajia. Ennen oli naapurin kanssa yhteisenä eri ruiskut juurikkaalle ja viljalle. Viimeiset 15 vuotta on ruiskutettu kaikki samalla hinattavalla.
Mystinen kesälaatumies

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Erikoiskasvit
Ruiskuttelen samalla ruiskulla viljoja, heiniä, perunaa, sokerijuurikasta perinteistä sekä convisoa ja glyfot. Ruisku on ihan karvalakki Hardi johon olen itse laittanut säiliöön pesurin. Kasvilajien vaihtuessa pesu ruiskun pesuaineella. Ensin kolme kertaa huuhtelu pelkällä vedellä sitten pesu pesuaineella ja lopuksi pari huuhtelua, joka välissä nestettä myös suuttumusta läpi. Tähän menee aikaa vajaa tunti. Ikinä en ole havainnut mitään vioituksia enkä irroittele mitään suuttimia erikseen pestäväksi.

Niin, eihän se pesu lopulta kauaa vie, mutta tunninkin paussi keskellä yötä tympäisee, kun vaihtaa vehnästä kauraan, tahi ohrasta rypsiin.

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Erikoiskasvit
Mulle on sinänsä aivan sama, mitä joku virkaintoinen tarkastelija haluaa tutkia, mutta se riittää, että siitä käyttöruiskusta, jonka leveys sopii yksiin pellon ruiskutusjälkien kanssa, löytyy katsastusleima. Se ei kuulu tarkastajalle mitenkään, jos mulla sattuu olemaan katsastamattomia ruiskuja suulin sopet piukassa. Siinähän on sille sitten mukava homma, kun todistaa, että olen ajanut katsastamattomalla ruiskulla. Kallista remonttia ei kannata vanhaan ja pieneen ruiskuun tehdä, kun viidellä sadalla tai tonnilla saa jo vastaavan pelin tilalle, ehkä jopa katsastettuna.

 ;D

Keksitkö omasta päästäsi tällaisen vai onko näin oikeasti käynyt, että on käyty mittailemassa?

Keksin päästäni. Mutta uskoisin, että jos isännällä on hallissa kolme käyttökuntoista, mutta erilevyistä ruiskua, ja vain yhdessä on leima, tarkastajan tulee mieleen vilkaista, mikä on pellolla olevien ajourien etäisyys.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Erikoiskasvit
Juu kun myy kahdeksankympin ohraa 500-1000 tonnia, saa jo erilaisilla automatiikoilla, kemikaalisäiliöllä ja tripleteillä - vai mitä ne nyt oli - varustetun ruiskun. Havaitsin, että rypsille tarvitaan 5 bar keltaiset viuhkat, jotta öhtiäinen rupeaa yskimään. Ihan turha noilla roiskijasuuttimilla koettaa. Sitten jotkut aineet vaativat 90% suuttimet. Keltaiset tuplaviuhka-IDKT:t  toimivat vähemmällä vedellä, ja ovat myös prosenttisuuttimet, jotta naapurin rukiit eivät kuole, aika hyvä tulos tuli Roundup Flexillä. Violetit Guardian Airit sopivat ravinteille ja tautiaineille. Ja nekin ovat prosenttisuuttimet.

Havaitsin, että kolmessa ruiskussa kun on erilaiset suuttimet kiinni, sekin helpottaa toimintaa.

Oli tässä taannoin yhdellä pellolla varmaan 25 ha:n täystuho syysvehnällä, kun oli jotain väärää jämää ruiskussa ollut - tai vaihtoehtoisesti itse tehoaineessa oli jotakin piraattijuttua löytynyt. Ja oli vielä hyvä syysviljavuosikin seuraava kesä. Riittävästi teknologiaa varmasti ruiskussa, niin ettei säiliötä erinäköisten venttiilien ja anturien alta nähnyt.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Erikoiskasvit
Keksin päästäni. Mutta uskoisin, että jos isännällä on hallissa kolme käyttökuntoista, mutta erilevyistä ruiskua, ja vain yhdessä on leima, tarkastajan tulee mieleen vilkaista, mikä on pellolla olevien ajourien etäisyys.

Joo meillä tuo ei voi olla, meillä kun oli neljä ruiskua, kaikki leimassa. Myin yhden pois osina, jätin hyvän mäntäkalvopumpun ja lohkoventtiilistön varaosaksi. Kolmella jatketaan. Nyt kun on se kymmenen kilometriä matkaa  toiselle palstalle, lienee järkevintä ajaa autonkärryllä vesikontin kanssa sinne ja ruiskutella siellä kesän ajan säilössä olevalla traktorilla plus ruiskulla, ja ajaa autolla kotiin takas.

Pääsee aamulla mukavammin töihin kunnon yöunien jälkeen, kun ei tarvitse koko iltaa pompitella asfalttipaikkausten päältä edestakaisin.

-SS-

carlos

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: Erikoiskasvit
Ruiskuttelen samalla ruiskulla viljoja, heiniä, perunaa, sokerijuurikasta perinteistä sekä convisoa ja glyfot. Ruisku on ihan karvalakki Hardi johon olen itse laittanut säiliöön pesurin. Kasvilajien vaihtuessa pesu ruiskun pesuaineella. Ensin kolme kertaa huuhtelu pelkällä vedellä sitten pesu pesuaineella ja lopuksi pari huuhtelua, joka välissä nestettä myös suuttumusta läpi. Tähän menee aikaa vajaa tunti. Ikinä en ole havainnut mitään vioituksia enkä irroittele mitään suuttimia erikseen pestäväksi.
Aiheesta poiketen, aina tätä ihmetellyt kun ammattimiehet ruiskuttaa läpi yön. Eikö se pientä sadetta vastaava kaste vie tehon?

Niin, eihän se pesu lopulta kauaa vie, mutta tunninkin paussi keskellä yötä tympäisee, kun vaihtaa vehnästä kauraan, tahi ohrasta rypsiin.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Erikoiskasvit
Tuo yöruiskutus on monessa tapauksessa edullisempi, kun lämpötila laskee alle 15 asteen, kastepiste on nollan seutuvilla ja päivällä paahtaa aurinko 27 asteessa, reippaassa kuivattavassa merituulessa.

Toki sellaisiakin ruiskuttajia on, että mennään sellaisella myrskyllä ajamaan, että tuuli repii ilma-avusteisistakin kuplat tuuleen, satojen metrien päähän.

-SS-

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Erikoiskasvit
Ruiskuttelen samalla ruiskulla viljoja, heiniä, perunaa, sokerijuurikasta perinteistä sekä convisoa ja glyfot. Ruisku on ihan karvalakki Hardi johon olen itse laittanut säiliöön pesurin. Kasvilajien vaihtuessa pesu ruiskun pesuaineella. Ensin kolme kertaa huuhtelu pelkällä vedellä sitten pesu pesuaineella ja lopuksi pari huuhtelua, joka välissä nestettä myös suuttumusta läpi. Tähän menee aikaa vajaa tunti. Ikinä en ole havainnut mitään vioituksia enkä irroittele mitään suuttimia erikseen pestäväksi.
Aiheesta poiketen, aina tätä ihmetellyt kun ammattimiehet ruiskuttaa läpi yön. Eikö se pientä sadetta vastaava kaste vie tehon?

Niin, eihän se pesu lopulta kauaa vie, mutta tunninkin paussi keskellä yötä tympäisee, kun vaihtaa vehnästä kauraan, tahi ohrasta rypsiin.
Ei se kaste oikeastaan viljan ruiskutuksissa käytännössä vaikuta, kuten ei pieni sadekaan.