Näin äitinä ja kuluttajana, sivussa vielä maidontuottajanakin, olen visusti sitä mieltä, että suomalainen kuluttaja on aika päivää sitten hukannut nk.kokolihan. Elikkä siitä lihamötikästä ei osata tehdä mitään. Pitää olla hienosti leikatut pihvit ja paistit, ohjeet painettu pakkaukseen, ettei sitä voi mitenkään saada epäonnistumaan. Koetaan hitaaksi ja vaikeaksi laittaa. Ja ennenkaikkea kalliiksi, mutta ei huomata tosiasiaa, ettei sitä naudanlihapihviä pysty syömään yhtä paljon kuin broileria tai tonnikalaa.
Kuluttaja tahtoo jauhelihaa, ja myös saa. Lapset opetetaan syömään jauhelihaa, joten kokoliha on heille kertakaikkisen järkyttävä kokemus.
Inhoan tätä ruokaohjelmien tarjontaa, mutta ainoa valopilkku niissä on tuo kokolihan käyttö ja kokonainen kala, seipakettia en ole vielä nähnyt kertaakaan. Jos näillä saataisiin kuluttajatkin heräämään lihan monimuotoisuuteen ja kysyntääkin sitten löytyisi. Jos on kysyntää, niin tarjontaakin varmasti tulisi ja hinta nousisi kuin itsestään. Mutta ilman työtä ja tiedotusta tämä pullasukupolvi ei näitä herkkuja löydä.
Parhaana markkinointina näkisin koulun kotitaloustunnit, sinne pitäisi iskuja lihateollisuuden tehdä ja ravistella ennakkoluuloja.