Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Renkaiden kuluminen  (Luettu 12673 kertaa)

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Renkaiden kuluminen
Laita vaan ne etuset "väärinpäin"  yleensä auttaa tuohon vaivaan. Itselläni meni viimme kesänä Tauruksista ulkopuolen hakku liki kankaille ja sisäpuoli noin puolikorkeuteen ja puoli kierrosta eteenpäin SAMASSA renkaassa sisäpuoli kankaille ja ulkopuoli puolessa.
Rengasmiehet raapivat päätään..."Mitä vttua sä oot näillä tehnyt" ;D
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Renkaiden kuluminen
Niilihaaran kanssa samaa mieltä ja vaivaan auttaa renkaiden kääntö puolelta toiselle käyttöiän puolivälissä, samalla pyörimissuunta muuttuu..
Edellisten kanssa samaa mieltä.

Mää huomasin merkittävän toispuoleisen joka_toisen_hokin kulumisen alkukesästä, kun kossit on nyt vähän enempi ajelleet asvaltilla (kouluun, kylille, panemaan, töihin ym.). Toisella mukamas pompotti täydessä vauhdissa ja otti keulalta painot pois. Vaikutti mielestäni kulumista kiihdyttävästi, kun joku asento varmaan muuttui? Kuormaajaa ei oo.

Vaihdettiin juur äskettäin pyörät toisinpäin eli puolelta toiselle, saas nähdä mihin vaikuttaa. Kyseessä oleva härveli on JD 2650 ja takana alkuperäiset GoodYearit. Edestä GYt lahos 18 vuoden kohdalla ja nykyiset on Voltyret, olleet nekin jo kohta kuus vuotta (ohhoh, kun aika menee nopeesti!).
Tänäpänä pohdin, miksei starttaa JD...lopullisena syynä tais olla startin päästä heräteliittimen kiinnityksen löystyminen.

Mutta tulipahan siinä sitten pohdittua yhtä ja toista, mm. aluevaihteen turvakytkimen funktiota startin suhteen. Ja sitten välähti. Kannattais varmaan itsekin joskus härvelillä ajella vaikken siitä tykkääkään. Neliveto kevätasvaltilla tai millä vaan varmaan kuluttais renkaita? Ei kait kukaan nelivetopäällä tahallaan ajele mut yleensä niiden kytkentä lienee sillai, et sähköpois -> neliveto päällä. Eli jos on johtopoikki/sulakepalanut niin merkkivalo ei kait pala vaikkei pakka irrottaiskaan?

Kyl sen ajaessa PITÄIS huomata et neliveto pitävällä alustalla panttaa, mut ei välttämättä... ?
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

CARINA2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 658
Vs: Renkaiden kuluminen
Hyvin yleinen syy aurauskuluman muuttumiseen on se, että olokalaakerit alakaa tulla ehtoopuolele. Ratas kallistuu, vaikkakaan ei välttämättä huomattavan palioa. Silti raijjetanko jää "lyhyeksi" ja auraus muuttuu. Sitte ku ajetaan vielä kaltevala tielä, tai kuormaajala tehhään lastausta aina samale puolen kaartaen, ni toispuoleinen kuluminen on varmaa.
Ja liian kapiat vanteet on lähes järkiään rattoreisa. Se aiheuttaa hokkien erikoisia, joskus hyvinki eriskummallisia kulumisia >:(

Fuller

  • Vieras
Vs: Renkaiden kuluminen
Eturenkaiden kaikkien kulumisien äiti on Fiat. Stanan hammaslukko joka jumittaa ajoa tarpeettomasti.

pellervoinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: Renkaiden kuluminen
Veikkaan että liika auraus kuluttaa oikeaa pyörää ja haritus taas vasenta.

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1184
Vs: Renkaiden kuluminen
  Vähemmän liikennöidyt pienemmät asfalttiet on tehty vähän reilummalle kallistukselle ja tieajossa traktoria pitää huomaamatta ohjata keskitielle päin näin oikea rengas saa koko ajan enemmän kuormaa ja kuluu epätasaisesti ja nopeammin. Lisäksi nuo tiet ovat vähän karkeampia pinnaltaan. Tähän tulokseen tulimme kaverin kanssa kun pohdimme asiaa joku vuosi sitten.   Miltä kuulostaa?

Tuohon voisi lisätä vielä sen oletuksen että tien pinta on lähempänä keskiviivaa sileämpi ja puhtaampi. Oikeassa reunassa on enemmän irtokiviä ja hiekkaa.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

Tomppa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 77
Vs: Renkaiden kuluminen
Eturenkaiden kaikkien kulumisien äiti on Fiat. Stanan hammaslukko joka jumittaa ajoa tarpeettomasti.

Minä vaihtaisin heti fiatissa nykyään olevan kitkalukon heti hammaslukkoon, niin loppuisi etukuormaajakoneen renkaiden kuluminen. Mikäli yhtään tiedän rakennetta, niin hammaslukko antaa renkaan pyöriä nopeampaa eli käännöksissä ulkokehän rengas pyörii nopeammin vapaalla. Näissi uudemmissa 110-90 kitkalukko taas menee päälle kun pyörissä on nopeuseroa. Käännöksissä ulkokehän rengas jarruttaa ja sisärengas pyörii liian nopeammin.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 474
Vs: Renkaiden kuluminen
Eturenkaiden kaikkien kulumisien äiti on Fiat. Stanan hammaslukko joka jumittaa ajoa tarpeettomasti.

Minä vaihtaisin heti fiatissa nykyään olevan kitkalukon heti hammaslukkoon, niin loppuisi etukuormaajakoneen renkaiden kuluminen. Mikäli yhtään tiedän rakennetta, niin hammaslukko antaa renkaan pyöriä nopeampaa eli käännöksissä ulkokehän rengas pyörii nopeammin vapaalla. Näissi uudemmissa 110-90 kitkalukko taas menee päälle kun pyörissä on nopeuseroa. Käännöksissä ulkokehän rengas jarruttaa ja sisärengas pyörii liian nopeammin.

Höpöhöpö.
Tietysti jos se on liian tiukalla.
Kitkalukko on kitkalukko ja ilman momenttia se ei pidä.

CARINA2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 658
Vs: Renkaiden kuluminen
L-sarijasa etuakselin lukko kytketään taka-akselin lukon kans yhtäaikaa. Mutta sehä onki jo nyykkäri :-\