Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Traktorin viritys.  (Luettu 60331 kertaa)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Traktorin viritys.
Mihin tarvitaan turbiinia isossa tarktorissa, voiman vähentämiseenkö??
Jossain pihakoneessa tai navettakoneessa turbiini on ok, mutta oikeissa töissä pelkkä haitta ja kustannus..
Joihinkin turbiineihin voi lisätä ööliä niin luisto vähenee. Mutta enpäs ole koskaan tommosta turbiini valtraa avannut. Niin entiedä onnistuuko tuohon turbiiniin kotikonstein öljyn lisäys. Tietysti turbiinin hyvät ominaisuudet ovat tiessään tämän remontin jälkeen ::)
Sinne on pakko lisätä öljyä, jos sulla ei ole toista traktoria, millä voi tehdä sitten ne raskaat hommat. Öljynlisäystä varten siinä kytkinkopan päällä on luukku ja limpusta roppu auki ja arviosta sitten liruttelee.. Turhaa hommaa.. yhtä turhaa kuin limppu vetokoneessa, ek-hommissa tietty mukava  ;)

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Traktorin viritys.
Terve.

Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.

Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.

 tai CASE
Mutta mutta nykyäänhän valmistajat mielellään ilmoittavat moottorin max tehon ilman apulaitteita >:( Sitten uuden rakvaattorin ostettuaan havaitaankin että täähän onkin tosi laiska :o Aikapaljon sinne hienoon voimansiirtoon ja sähkön tuottamiseen tarvitaan voimaa unohtamatta suurentunutta jäähdytystarvetta. Eli neuvvoksi ostakkaa noin 40hp tehokkaapi masiina mitä ajatteltte tarvitsevanne 8) 8) 8)
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Traktorin viritys.
No juu huomaa sellainen seikka että se turbiini ei sitte ihan kauheesti lisätehoja kestä. Olikohan noin 130hp? Muutenhan tuon moottorin kiristys on helppoa. Vaikka siinä ei vissiin cooleria olekkaan? Tilaappa pykälää isommat suuttimet siihen ensin ja senjälkeen syöttöö pikkuhijaa lisää. Lämpöjen kanssa sitten tulee ensiksi ongelmia kun olet lisännyt liikaa ::)

Niin, eihän sitä turbiinikytkintä edelleenkään saa kuin N123 ja pienempiin. Tekisivät isompia rattoreita varten oman järeämmän turbiinin.
Mihin tarvitaan turbiinia isossa tarktorissa, voiman vähentämiseenkö??
Jossain pihakoneessa tai navettakoneessa turbiini on ok, mutta oikeissa töissä pelkkä haitta ja kustannus..
Joihinkin turbiineihin voi lisätä ööliä niin luisto vähenee. Mutta enpäs ole koskaan tommosta turbiini valtraa avannut. Niin entiedä onnistuuko tuohon turbiiniin kotikonstein öljyn lisäys. Tietysti turbiinin hyvät ominaisuudet ovat tiessään tämän remontin jälkeen ::)
[/quote Voi lisätä.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Traktorin viritys.
Terve.

Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.

Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.

 tai CASE
Tai valtra tai mikä vaan merkki nykypäivänä ja aina ennenkin...

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Traktorin viritys.
Terve.

Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.

Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.

 tai CASE
Tai valtra tai mikä vaan merkki nykypäivänä ja aina ennenkin...

***240hv 724 fendtti anto vakiona 235hv tapilta. mootorivääntökin oli 1040nm. tehokäyräkin on hyvä. ihan hyvin mun mielestä 6 litrasesta.

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Traktorin viritys.
Terve.

Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.

Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.

 tai CASE
Tai valtra tai mikä vaan merkki nykypäivänä ja aina ennenkin...

***240hv 724 fendtti anto vakiona 235hv tapilta. mootorivääntökin oli 1040nm. tehokäyräkin on hyvä. ihan hyvin mun mielestä 6 litrasesta.

Minkä valmistajan moottori tossa oli? ei sentään vielä Sisu diisseli
Oon vaatimaton!

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Traktorin viritys.
Joihinkin turbiineihin voi lisätä ööliä niin luisto vähenee. Mutta enpäs ole koskaan tommosta turbiini valtraa avannut. Niin entiedä onnistuuko tuohon turbiiniin kotikonstein öljyn lisäys. Tietysti turbiinin hyvät ominaisuudet ovat tiessään tämän remontin jälkeen ::)
[/quote]

  Vanhempie venttien ohjekirjassa lukee että turpiinin öljyt kuuluu vaihtaa 5000 tunnin jälkeen,oli se määräkin sanottu mut en enää muista enkä viitsi mennää opuksesta tarkistamaan..
 Muistelisin että valluissa on öljymäärä pienempi,sen takia että se hammaspyöräpuoli kestäisi paremmin kun alkaa luusaamaan,
  Ventti ei luista jos kierroksia on yli 1200,jos luistaa niin ovat öljyt kadonneet tai jotain muuta pielessä

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Traktorin viritys.
Terve.

Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.

Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.

 tai CASE
Tai valtra tai mikä vaan merkki nykypäivänä ja aina ennenkin...

***240hv 724 fendtti anto vakiona 235hv tapilta. mootorivääntökin oli 1040nm. tehokäyräkin on hyvä. ihan hyvin mun mielestä 6 litrasesta.
Fendtillä ne viittii testata ne hiukan paremmin ja laittavat hiukan ylimääräistä  ;D  Kyllä joo toi 6 litranenkin aikas voi olla.. Tosin D-F:n nokkapellin alla olevaan piti tehdä yksi laippa ja tietokonetta piti räplätä  niin nyt pitäis olla pikkusen alle 1000nm vääntöä ::)  Lämmötkin vaan putos ohjelmoinnin jälkeen...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Traktorin viritys.
Joihinkin turbiineihin voi lisätä ööliä niin luisto vähenee. Mutta enpäs ole koskaan tommosta turbiini valtraa avannut. Niin entiedä onnistuuko tuohon turbiiniin kotikonstein öljyn lisäys. Tietysti turbiinin hyvät ominaisuudet ovat tiessään tämän remontin jälkeen ::)

  Vanhempie venttien ohjekirjassa lukee että turpiinin öljyt kuuluu vaihtaa 5000 tunnin jälkeen,oli se määräkin sanottu mut en enää muista enkä viitsi mennää opuksesta tarkistamaan..
 Muistelisin että valluissa on öljymäärä pienempi,sen takia että se hammaspyöräpuoli kestäisi paremmin kun alkaa luusaamaan,
  Ventti ei luista jos kierroksia on yli 1200,jos luistaa niin ovat öljyt kadonneet tai jotain muuta pielessä
[/quote]

Taijat muistella päin *****a.

Se öljymäärä on sidoksissa moottorin vääntöön, enempi vääntöä->enempi öljyä-> stall speed laskee.
Pientä hienosäätöä voi täytökseen tehdä, mutta pitkäaikainen luistatus kiehauttaa öljyt, ja silloin öljyt tulevat paineella limpusta pihalle. Limppuun voi itsekin lisätä öljyä, mutta vähentäminen on hankalempaa.

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Traktorin viritys.
Terve.

Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.

Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.

 tai CASE
Tai valtra tai mikä vaan merkki nykypäivänä ja aina ennenkin...

***240hv 724 fendtti anto vakiona 235hv tapilta. mootorivääntökin oli 1040nm. tehokäyräkin on hyvä. ihan hyvin mun mielestä 6 litrasesta.
Fendtillä ne viittii testata ne hiukan paremmin ja laittavat hiukan ylimääräistä  ;D  Kyllä joo toi 6 litranenkin aikas voi olla.. Tosin D-F:n nokkapellin alla olevaan piti tehdä yksi laippa ja tietokonetta piti räplätä  niin nyt pitäis olla pikkusen alle 1000nm vääntöä ::)  Lämmötkin vaan putos ohjelmoinnin jälkeen...

***se vanhempi deutsin 7.1l moottori oli mun mielestä huono (sähköohjattu pumppuyksikkö kone ilman kierrätyksiä). vei tosi paljon löpöä ohjelmoitunakin eikä siinä ollu oikeen mahti ominaisuuksia. vääntävä se kyllä oli. paljo parempi tää fendtissä oleva 6 litranen commonraili.  suunnilleen saman verran vie fendtti kun 8950. ttv 1160:n 7.1l oli syöläämpi.

sisudieselin traktorinmoottorit loppu vuonna 2003 kun viimiset rivipumppuliset tuli tehtaasta ulos. ite en oo tykänny commonrail sisudieseleistä, en vakiona enkä viritettynä.

Viimeksi muokattu: 22.12.13 - klo:20:22 kirjoittanut retku

JR85

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Traktorin viritys.
Nyt kaivattas asiantuntia apua eli tarvis löytää sopiva turbo, Valmet 6800 vm:99, Boschin rivipumpulla jossa isommat 10mm elementit ja suuttimet on isommat 5 reikäset. Nykyinen ahdin on Holset Hx27w joka on 8,5 portillisella pakopesällä, kone toimii suhteellisen hyvin tuolla ahtimella, savuttaa ahdon alaisenakin jonkin verran, mutta ahtopaineita ei saa nousemaan yli 1.9 bar missään tilanteessa, vaikka hukkaportti oli poistettu käytöstä. Onko pakopesä liian iso vai pieni? eli tarvisko kokeilla esim. 7 pakopesällä (holset he221w) vai sitten jotain isompaa kuten hx35 12 pakopesällä, mahtaako ahdata sitäkään vähää enää  :-\

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Traktorin viritys.

  Ventti ei luista jos kierroksia on yli 1200,jos luistaa niin ovat öljyt kadonneet tai jotain muuta pielessä
[/quote]

Taijat muistella päin *****a.

Se öljymäärä on sidoksissa moottorin vääntöön, enempi vääntöä->enempi öljyä-> stall speed laskee.
Pientä hienosäätöä voi täytökseen tehdä, mutta pitkäaikainen luistatus kiehauttaa öljyt, ja silloin öljyt tulevat paineella limpusta pihalle. Limppuun voi itsekin lisätä öljyä, mutta vähentäminen on hankalempaa.
[/quote]

  Onhan sekin vielä välillä mielessä mutta jos nyt kerron mitä näitten mun vahempien venttien ohjekirjassa sanotaan :
  "Toiminnan tarkastus:
 - Käytä moottori käyttölämpötilaansa ,käsijarru kytkettynä
  -Kytke nopein vaihde päälle,päästä kytkin ylös,ja paina kaasupoljin hetkeksi pohjaan.
 Moottorin kierrosluvun pitäisi nousta lukemaan 950-1200 r/min.

  Jos kierrosnopeus on yli 1200 r/min.=kytkimessä liian vähän öljyä.
  Jos kierrosnopeus on alle 950 =kytkimessä liikaa öljyä.

 Öljymäärän korjaus on mahdollista ainoastaan tyhjentämällä nestekytkin ja täyttämällä se uudelleen oikealla määrällä oljyä...

  Öljymäärät :310 ,7.6 L,,309 5,8 L.....

  Näin neuvottin 80-luvun ohjeissa,en tiedä miten nykyään,pitääks se testata dynon kanssa se öljymäärä..enkä puhu valmeteista mitään,niiden kanssa on kyllä taivasosuus tienattu,olin aikoinaan sellasenkin klubin jäsen,tietysti vieläkin en ole irtisanonut itseäni,kuin valmet 35.klubi.johon pääsi kun oli sen 35 vuotta kestänyt niiden kanssa..

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Traktorin viritys.
Terve.

Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.

Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.

 tai CASE
Tai valtra tai mikä vaan merkki nykypäivänä ja aina ennenkin...

***240hv 724 fendtti anto vakiona 235hv tapilta. mootorivääntökin oli 1040nm. tehokäyräkin on hyvä. ihan hyvin mun mielestä 6 litrasesta.
Fendtillä ne viittii testata ne hiukan paremmin ja laittavat hiukan ylimääräistä  ;D  Kyllä joo toi 6 litranenkin aikas voi olla.. Tosin D-F:n nokkapellin alla olevaan piti tehdä yksi laippa ja tietokonetta piti räplätä  niin nyt pitäis olla pikkusen alle 1000nm vääntöä ::)  Lämmötkin vaan putos ohjelmoinnin jälkeen...

***se vanhempi deutsin 7.1l moottori oli mun mielestä huono (sähköohjattu pumppuyksikkö kone ilman kierrätyksiä). vei tosi paljon löpöä ohjelmoitunakin eikä siinä ollu oikeen mahti ominaisuuksia. vääntävä se kyllä oli. paljo parempi tää fendtissä oleva 6 litranen commonraili.  suunnilleen saman verran vie fendtti kun 8950. ttv 1160:n 7.1l oli syöläämpi.

sisudieselin traktorinmoottorit loppu vuonna 2003 kun viimiset rivipumppuliset tuli tehtaasta ulos. ite en oo tykänny commonrail sisudieseleistä, en vakiona enkä viritettynä.
Samoihin kulutuksiin 135mk3 ja 120mk3 meni näissä meitin ajeluissa kuin nää nykyiset kaksventtiili ja neliventtiili commarit..  Tosin toinen niistä oli vakio ja commareissa on ollut jo tehtaalta asti enemmän tehoo kuin kummassakaan noista vanhemmista...  Mutta jostain joskus kuullut että noiden mk3 sarjalaisten jälkeen tulleet missä oli jo intercooleri olisi olleet kovia syömään mutta niistä ei oo kokemusta..