Tuossa jo aiemmin mainittiinkin, että noupeuden nosto vaikuttaa pysähtymisiin aika radikaalisti eli nopeuden neliössä. Nopeuden nosto 50->60 nostaa jarrutusmatkaa yli 30% (mikäli laski oikein). Joutuu jo oikasti alkaa mitettimään, että onko pakko ajaa kaasu pohjassa. Osalla varmasti on reikä päässä ja luonto ei anna periksi höllätä vähän jo ennen kuin sattuu vaaratilanteita. Muutamia kuolonkolareita kun ajetaan, niin kohta ollaan direktiivipäivillä sun muilla lisäkoulutuksilla. Niihin se kustannustehokkuus sitten häviää.
Toinen on vauhtisokeus. Kun ajat motarinopeuksia autolla jonkin aikaa, niin kahdeksankymppiä ei tunnu sen jälkeen miltään. 60 koneella tulee helposti ajeltua liian kovaa kuoppiin ja perässä tuleva työkone on hätää kärsimässä ja todennäköisesti ei ole edes luokiteltu sellaisiin nopeuksiin. Kiire kun on, niin ajetaan kuitenkin maksimia.