Ehdin tuossa vilkaista tuon jutun. Aika mitättömiä nuo kuljetusmäärät ovat isollakin viljatilalla.
Esimerkiksi meikäläisellä säilörehua kuljetetaan vuodessa toista miljoonaa kiloa maksimissa 11 km, kuivalantaa sama määrä ja matka virtsaa ja puristemehua 800 tonnia, tuo ajetaan maksimissa 4 km. Juurikasta toista miljoonaa kiloa., tuota ei onneksi tarvitse kauhean kauas kuskata. Pääasiallinen kärry on 14 tonnin Teko maansiirtokärryt, joista ensimmäisestä venäläisestä rengaskerrsta kului sisärengas esiin. Urakoitsijat kuskaavat pääosan säilörehusta, muut ajetaan itse.
Eri tuotteilla saman määrän kuskaaminen vaatii toki eri määrän kalustoa.
Kuivalantaa kuskataan meillä vuodessa n.1000m3 1-6km pääasiassa yhdellä -80-luvun 10 tonnin Tuhdilla, mutta suunnilleen saman viljamäärän kuskaamisessa meinasi kuudella 7,5-13 tonnin kärryllä tulla kiire. Lisäksi viljamäärän kuskaamiseen vaikuttaa merkittävästi muu kalusto ja logistiikka. Esim. iso kuivaaja, kippausmonttu ja puskurisiilo vähentävät kärryjen tarvetta, mutta jo olemassa oleva kalusto usein määrittää mihin tilalla kannattaa panostaa. Meillä on panostettu kuivaajaan, josta ei muodostu nykyisellään pullonkaulaa, mutta esimerkiksi pieni kippausmontto ei toimi puskurina, vaan niihin tarvitaan lukumääräisesti paljon kärryjä.
Eilen sitten tuon tilan "ykköskärryn", eli M100 tuhdin vetopuomi katkesi ja kun kärry muutenkin alkaa olla itsensä tienannut, pitäisi jonkinlaista päivitystä keksiä kuljetuskalustoon. Hyvän, halvan ja monikäyttöisen yhdistäminen vaan taitaa olla hankala yhtälö...

PS. Auringon tilan kalustoa sen kummemmin kommentoimatta, niin tässä loppuu mun ymmrrys:
http://www.vaihtokone.com/product.aspx?did=mtkesko&ctl=agriculture&prodid={87143b7b-714a-419d-9cd6-c9c97fccf4b0}&ctgn=agribaletrailers&imageid=1