Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe KM ja viljankuskaus  (Luettu 25497 kertaa)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: KM ja viljankuskaus
 Minkä takia ihmiset ostavat useamman kymmenen tuhannen euron kärryjä kun samalla rahalla sais todella hyvän kuorma-auton? Ka on sentään tarkoitettu maantieajoon. Ja sais ajaa laillisesti 80 km/h. Perusteluja!
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: KM ja viljankuskaus
Minkä takia ihmiset ostavat useamman kymmenen tuhannen euron kärryjä kun samalla rahalla sais todella hyvän kuorma-auton? Ka on sentään tarkoitettu maantieajoon. Ja sais ajaa laillisesti 80 km/h. Perusteluja!

ylläpitokustannukset ja ei pääse ku tiellä.. maatilalla kumminki sitä peltohommaaki tiemmä ??? toki eipä oikiasti isolla kärrylläkää asiaa pellolle oo.. onneksi on vain nyssäkkä touhua, ei tarvi ressata kapasiteetista ku ehtii kumminki ;D
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Shield

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: KM ja viljankuskaus
Minkä takia ihmiset ostavat useamman kymmenen tuhannen euron kärryjä kun samalla rahalla sais todella hyvän kuorma-auton? Ka on sentään tarkoitettu maantieajoon. Ja sais ajaa laillisesti 80 km/h. Perusteluja!

Vois sanoa näin, että siinä vaiheessa kun siitä kymppitonnin rotiskosta (=tuolla rahalla ei kummoista saa) hajoaa jotain, menee siihen helposti toisen auton hinta! Itse vakuutus, vero, yms. kustannukset eivät ole kovin suuri menoerä, vaikka toisin aina pelotellaan. Meillä kahden tilan kimppaan koukkulava kuorma-auto + kippaava vaihtolavaperävaunu ja tuo on varsin toimiva yhdistelmä meidän maatalouskuvioissa. Tosin haaveena hankkia lisäksi traktorin koukkulavaperäkärry, koska auto voi olla esim. puintien aikoina kerralla vain toisen tilan käytettävissä, pitkähkön välimatkan takia. Samoja lavoja voisi kuitenkin hyödyntää...

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: KM ja viljankuskaus
Minkä takia ihmiset ostavat useamman kymmenen tuhannen euron kärryjä kun samalla rahalla sais todella hyvän kuorma-auton? Ka on sentään tarkoitettu maantieajoon. Ja sais ajaa laillisesti 80 km/h. Perusteluja!

Ei auton pito niin kauhean paljon maksa,mutta niitä ei maatiloilla ole kun kaali- ja muilla vihannestiloilla.Vanhempi sorayhdistelmä kävisi viljanajoon hyvin.Vetäjällä kantaisi kasetin pellolta rattaisiin ja nykypäivän puimurit saavat korkeankin laidan yli torven lavalle.Kytäjän kartanossa olen nähnyt suurimmat raktorikärryt,lienevät yli 30kuutiota.Kahdet siellä taitaa olla.Hitaita ne niitten veturit ovat mutta lyhyet siirrot siellä on verrattuna ison A:n hommiin.Tammisaaresta Nummi-Pusulaan ja Nurmijärvelle.Minä en raktorilla viljaa ajaisi kymmeniä kilometrejä liikenteen tulppana kun kuorma-autoja saa ostaa vapaasti.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: KM ja viljankuskaus

Eikös Pellervossa (vai missälie, ei löydy lehteä nytten) ollut juttua että maajussillakin pitää olla se kuljettajan ammattipätevyystutkinto jos meinaa  kuorma-autolla tavaroitaan kuskailla??

Wanhan ajan C-kortti kelpaa nykyään mihinkään  ??? ::)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: KM ja viljankuskaus
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??

Mun mielestä aika ylimittanen kalusto kun pinta-alaa kuiteski vaan 300, ellei sitten urakoi lisäx. Kova ammattitaito, tai sitten paljon omaa peltoa ja toisaalta tuloksesta ei oo puhuttu mitään onko se 150 tonttua, vai kymppi ;) ;D
viljellään hehtaareita,sehän on yleistä.unohtuu vaan et ne hehtaarit maksaa ;D
No eihän tuossa ole kovin kummonen kalusto kun 800ha (pian 1000ha) vaatii kuitenkin olikos se yli 30kpl kärryjä ja useamman valmettia unohtamatta paria tynnyrihytti jonnikkaa, kolme claassia ja 5 kuivuria 8)  Mun mielestä on hienoa jos joku onnistuu alalla kuin alalla... Ja ennenkaikkea viitsii yrittää, se kun ei ole nykypäivänä helppoa  :P  

Unohdit mainita viellä 135 ja 3630 Ferkut, sekä 1520:sen Clayssonin...  :D
Semmosista ei puhuta kun niitä ei käytetä kokoaikaa  :D 

Shield

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: KM ja viljankuskaus

Eikös Pellervossa (vai missälie, ei löydy lehteä nytten) ollut juttua että maajussillakin pitää olla se kuljettajan ammattipätevyystutkinto jos meinaa  kuorma-autolla tavaroitaan kuskailla??

Wanhan ajan C-kortti kelpaa nykyään mihinkään  ??? ::)

Tarvittava määrä direktiivipäiviä tulee suorittaa oliko syyskuuhun 2014 mennessä (?), siihen asti vanhan kortin haltijat voivat ajaa huoletta...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: KM ja viljankuskaus
Se mua on aina askarruttanut, että kuinka pysyy kaikki kalusto tallessa, kun sitä määrää alkaa olla tuossa määrin. Luulisi, että 30:stä peräkärrystäkin aina jotkut on vähintään hukassa. Joku jäänyt Taka-Raiskion vainiolle ja sitten se mikä ajettiin pikaisesti vehnälastissa sateensuojaan vuokraajan suuliin, siellä jossain 30km päässä. Täytyy olla aika hyviä renkejä, että homma pysyy paketissa. Vai pitääkö tuossa määrässä vaan kylmästi lykätä osa luottotappioiden piiriin ;D

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: KM ja viljankuskaus
Se mua on aina askarruttanut, että kuinka pysyy kaikki kalusto tallessa, kun sitä määrää alkaa olla tuossa määrin. Luulisi, että 30:stä peräkärrystäkin aina jotkut on vähintään hukassa. Joku jäänyt Taka-Raiskion vainiolle ja sitten se mikä ajettiin pikaisesti vehnälastissa sateensuojaan vuokraajan suuliin, siellä jossain 30km päässä. Täytyy olla aika hyviä renkejä, että homma pysyy paketissa. Vai pitääkö tuossa määrässä vaan kylmästi lykätä osa luottotappioiden piiriin ;D
No jo pelkästään kaikkien peltojen muistaminen tuottaisi itselle vaikeuksia ja varsinkin kun on monta kuskia  :D

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: KM ja viljankuskaus
Jepualla aikoinaan sikatilallinen keväällä kyseli rengeiltä että missäs se  135 ferkku on. Lietteen ajo jatkui ja pian alkoi pakoputki pilkottaa pinnan alta. Oli syksyllä unohtunut lietelaariin kun oli takalanalla lykitty pumpulle tavaraa.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: KM ja viljankuskaus

Eikös Pellervossa (vai missälie, ei löydy lehteä nytten) ollut juttua että maajussillakin pitää olla se kuljettajan ammattipätevyystutkinto jos meinaa  kuorma-autolla tavaroitaan kuskailla??

Wanhan ajan C-kortti kelpaa nykyään mihinkään  ??? ::)

Miksei kelpais?

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273
2 §
Soveltamisala
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
...
8. ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: KM ja viljankuskaus

Eikös Pellervossa (vai missälie, ei löydy lehteä nytten) ollut juttua että maajussillakin pitää olla se kuljettajan ammattipätevyystutkinto jos meinaa  kuorma-autolla tavaroitaan kuskailla??

Wanhan ajan C-kortti kelpaa nykyään mihinkään  ??? ::)

Miksei kelpais?

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273
2 §
Soveltamisala
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
...
8. ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa


 Aivan! Kyllähän kuorkki nyt saa olla maamiehellä, mutta ei sillä nyt sentään rahtia saa ajaa ilman liikennelupaa ym. Omia tuotteitaan saa kuskata vielä 2015:kin , jos ei laki muutu.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: KM ja viljankuskaus

Eikös Pellervossa (vai missälie, ei löydy lehteä nytten) ollut juttua että maajussillakin pitää olla se kuljettajan ammattipätevyystutkinto jos meinaa  kuorma-autolla tavaroitaan kuskailla??

Wanhan ajan C-kortti kelpaa nykyään mihinkään  ??? ::)

Miksei kelpais?

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273
2 §
Soveltamisala
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
...
8. ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa


 Aivan! Kyllähän kuorkki nyt saa olla maamiehellä, mutta ei sillä nyt sentään rahtia saa ajaa ilman liikennelupaa ym. Omia tuotteitaan saa kuskata vielä 2015:kin , jos ei laki muutu.

Tästä asiasta vaan on ollut lehdissä hieman erilaisia tulkintoja..

3070 E

  • Vieras
Vs: KM ja viljankuskaus
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??

Mun mielestä aika ylimittanen kalusto kun pinta-alaa kuiteski vaan 300, ellei sitten urakoi lisäx. Kova ammattitaito, tai sitten paljon omaa peltoa ja toisaalta tuloksesta ei oo puhuttu mitään onko se 150 tonttua, vai kymppi ;) ;D
viljellään hehtaareita,sehän on yleistä.unohtuu vaan et ne hehtaarit maksaa ;D
No eihän tuossa ole kovin kummonen kalusto kun 800ha (pian 1000ha) vaatii kuitenkin olikos se yli 30kpl kärryjä ja useamman valmettia unohtamatta paria tynnyrihytti jonnikkaa, kolme claassia ja 5 kuivuria 8)  Mun mielestä on hienoa jos joku onnistuu alalla kuin alalla... Ja ennenkaikkea viitsii yrittää, se kun ei ole nykypäivänä helppoa  :P  

Unohdit mainita viellä 135 ja 3630 Ferkut, sekä 1520:sen Clayssonin...  :D
Semmosista ei puhuta kun niitä ei käytetä kokoaikaa  :D 

Oli 3630 sentään rapidin edessä, mikä on metsäpeltojen kylvöä varten...  :D

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: KM ja viljankuskaus
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??

Mun mielestä aika ylimittanen kalusto kun pinta-alaa kuiteski vaan 300, ellei sitten urakoi lisäx. Kova ammattitaito, tai sitten paljon omaa peltoa ja toisaalta tuloksesta ei oo puhuttu mitään onko se 150 tonttua, vai kymppi ;) ;D
viljellään hehtaareita,sehän on yleistä.unohtuu vaan et ne hehtaarit maksaa ;D
No eihän tuossa ole kovin kummonen kalusto kun 800ha (pian 1000ha) vaatii kuitenkin olikos se yli 30kpl kärryjä ja useamman valmettia unohtamatta paria tynnyrihytti jonnikkaa, kolme claassia ja 5 kuivuria 8)  Mun mielestä on hienoa jos joku onnistuu alalla kuin alalla... Ja ennenkaikkea viitsii yrittää, se kun ei ole nykypäivänä helppoa  :P  

Unohdit mainita viellä 135 ja 3630 Ferkut, sekä 1520:sen Clayssonin...  :D
Semmosista ei puhuta kun niitä ei käytetä kokoaikaa  :D 

Oli 3630 sentään rapidin edessä, mikä on metsäpeltojen kylvöä varten...  :D
Oli vai  :D  Mutta oliks joku valmettikin jossain vaiheessa siinä edessä... Niin juu ja onhan siellä hirvitorni volvokin...