Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nostolaite-puolihinattava-??? aurat  (Luettu 19900 kertaa)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat

Tuossa fiskarssi lienee sarka-aura ?

6,,,7 siipeen saakka hyvä olla nostolaiteaurana kääntöaurat , siitä isommat sitten joko tai hinattava tai nostolaite.

taitaa 9 siipinen olla isoimpia nostolaitekääntöauroja , jossain näin challengerin perässä.

hinattavat rajoittuu yleensä 12 siipeen ?
 ::)


jos vähänkään peltoa ajattelee niin 4 siipiset nostolaitekääntöaurat on kyllä siinä hyvän rajamailla ja 5-siipee on jo liikaa kun taka-akseli paino on kyllä jo aikamoinen mutta 2 tai 3 eteen ja 4 taakse se on nyt täälläpäin ollut villitys :D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat

[/quote] jos vähänkään peltoa ajattelee niin 4 siipiset nostolaitekääntöaurat on kyllä siinä hyvän rajamailla ja 5-siipee on jo liikaa kun taka-akseli paino on kyllä jo aikamoinen mutta 2 tai 3 eteen ja 4 taakse se on nyt täälläpäin ollut villitys :D
[/quote]

Sul ei ole selvästikään 5 siipisistä kokemusta. Paino on vaan päistekäännöksen ajan takapyörillä, muuten se kulkee
fältin tukipyörän varassa ihan kuin hinattavakin.
Kui mää ain olen paras?

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat

jos vähänkään peltoa ajattelee niin 4 siipiset nostolaitekääntöaurat on kyllä siinä hyvän rajamailla ja 5-siipee on jo liikaa kun taka-akseli paino on kyllä jo aikamoinen mutta 2 tai 3 eteen ja 4 taakse se on nyt täälläpäin ollut villitys :D
[/quote]

Sul ei ole selvästikään 5 siipisistä kokemusta. Paino on vaan päistekäännöksen ajan takapyörillä, muuten se kulkee
fältin tukipyörän varassa ihan kuin hinattavakin.
[/quote]


tiellä kulkoovat kun harakat  keikkuen kun ei tahro etupää pysyä ties  ;)
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat

jos vähänkään peltoa ajattelee niin 4 siipiset nostolaitekääntöaurat on kyllä siinä hyvän rajamailla ja 5-siipee on jo liikaa kun taka-akseli paino on kyllä jo aikamoinen mutta 2 tai 3 eteen ja 4 taakse se on nyt täälläpäin ollut villitys :D

Sul ei ole selvästikään 5 siipisistä kokemusta. Paino on vaan päistekäännöksen ajan takapyörillä, muuten se kulkee
fältin tukipyörän varassa ihan kuin hinattavakin.
[/quote]


tiellä kulkoovat kun harakat  keikkuen kun ei tahro etupää pysyä ties  ;)

[/quote]

Ei es5 kverne ole mikkään kauhian raskas veittileikkureilla. Ei keikuttele normaaleil etupainoil yhtään kummemmin.
Kui mää ain olen paras?

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat

jos vähänkään peltoa ajattelee niin 4 siipiset nostolaitekääntöaurat on kyllä siinä hyvän rajamailla ja 5-siipee on jo liikaa kun taka-akseli paino on kyllä jo aikamoinen mutta 2 tai 3 eteen ja 4 taakse se on nyt täälläpäin ollut villitys :D

Sul ei ole selvästikään 5 siipisistä kokemusta. Paino on vaan päistekäännöksen ajan takapyörillä, muuten se kulkee
fältin tukipyörän varassa ihan kuin hinattavakin.


tiellä kulkoovat kun harakat  keikkuen kun ei tahro etupää pysyä ties  ;)

[/quote]

Ei es5 kverne ole mikkään kauhian raskas veittileikkureilla. Ei keikuttele normaaleil etupainoil yhtään kummemmin.
[/quote] no päiste ajoa lähinnä tarkoitinkin kun tuppaa 3 siipisten aurojen kanssakin päiste sotkeentua märemmissä varjo paikoissa....   5-siipiset hinattavat kääntöaurat oli joskus mutta ei oikeen ollut niin symmetrisiä ja isoja peltoja että olis kannattanut niillä kyntää...  mun puolesta saa kyntää vaikka 8 siipisillä nostolaiteauroilla mutta ei siinä enää mitään järkeä ole  ::)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12533
  • Virolaista kiitos!
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat
Jos mää vältit ostaisin, niin 3 siipiset kääntöaurat olisi maksimi. Painoa on päisteissä jo silläkin ihan tarpeeksi. Ja mitä kyntöaikaa muistan, niin päisteet sotkentusivat vähintään riittävästi. No, täytyy tunnustaa, että se oli sarka-aura aikaa. Kääntövälteillä päisteissä ajaminen vähentyy huomattavasti.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat
Jos vaikka miettii hinattavaa yhdistelmää jonka paino olisi jossain 7 tonnin painossa tai nostolaiteauraa johon tulis viellä 300 kg etupainoja niin kyllähän se maan rakenteelle on parempi jos se paino jakautuu  5 pyörälle kun jos 7300 kiloa kohdistuu kahdelle pyörälle. Ja sarka-auroilla tuskin menee päisteessä puljaamiseksikaan. Paluuauroissa päiste voi olla hitaampi, mutta maata säästävä vaikutus niin ylivertainen, että eikai tartte miettiäkään nostolaiteauroja jos kantaa pientäkin huolta maan kestävyydestä.
Ps. Pienenä vinkkinä niin kun ajaa ennen kun alkaa kyntää päisteen koko pellon ympäri ja sitten alkaa kyntää keskustaa niin ei tartte koskaan perutella tai kääntyä päistettä kynnettäessä. Toimii sekä sarka että paluu auroilla.

Tiedä sitten miten vaikuttanee pellon rakenteeseen se että 4-teräisellä sekä sänkipyörä että vakopyörä kulkee meno-paluussa samasta kohtaa ::) 3 ja 5 teräisillä tulee vierekkäiset "jäljet"  8)

Tuskin se hirveesti haittaa jos niillä pyörillä ei oo kauheesti painoo. Enempi kait kannattaa seurata että vakopyörä ei kiillota pohjaa kiiltäväksi. Se on kai huono jos sänkipyörä ja auran tukipyörä kulkee samaa jälkee koska silloin traktorin painuessa aura viellä sukeltaa ja kertaa ongelman. Muutenkin syksyllä on helpompi olla pellolla kun keväällä koska silloin pinta on pehmeempi mutta pohja kova toisin kun keväällä.
Tuo painojuttu on kauhea, ja tuo 7 tonnia ei edes riitä useinkaan: Tiivistyminen tapahtuu kyntösyvyyden verran "alempana" ja vaossa kulkevalla pyörällä kun se on alempana, on enemmän painoa kun sängellä menevällä pyörällä.   Paino alkaa olla sitä luokkaa että huonolla kelillä tiivistymistä syvemmällä tapahtuu riippumatta pyörän leveydestä. Olettaisin että eduksi on kyllä aina jos rengas on niin leveä ettei mahdu vakoon, ainakin 700:nen.
  Tuossa edellä joku moitti että kvernelandin tiputtua ojaan sitä ei saisi kun kaivinkoneella pois ??? Ainakin omassa 6 siipisessä pyörä heti pyrkii ohjaamaan pois ojasta ja vielä enemmänkin jos heti nostaa takapäätä ilmaan.
  Puolihinattava on lisäksi todella hyvä kääntymään, tiukoissakin kurveissa välttyy nostamisilta. Vaot saa tehtyä halutessaan tosi matalat ja keskivaon saa jopa tukittua. Päisteen saa tehtyä hyvin lyhyen kun nostaa etupään ylös vasta kun traktori on jo kääntymässä ja takapäällä voi kyntää vielä lähemmäs päätä. Käytännössä pääsee noin kuuden metrin päähän päädystä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat
Tuo painojuttu on kauhea, ja tuo 7 tonnia ei edes riitä useinkaan: Tiivistyminen tapahtuu kyntösyvyyden verran "alempana" ja vaossa kulkevalla pyörällä kun se on alempana, on enemmän painoa kun sängellä menevällä pyörällä.   Paino alkaa olla sitä luokkaa että huonolla kelillä tiivistymistä syvemmällä tapahtuu riippumatta pyörän leveydestä. Olettaisin että eduksi on kyllä aina jos rengas on niin leveä ettei mahdu vakoon, ainakin 700:nen.

Millai ihmeessä voi tuollaisia 7000 tonnin painoja tulla vakopyörään, jos työntövarsi on "pitkässä" rei´ässä ja
traktori painaa 6tn ja fältit 1700kg. Siis suoralla kun fältit on maassa.

Ja päisteessä fältit ylhäällä taka-akselipaino on nuo painot yhteensä 8700kg (Jos tr nokka olis hiukka ilmassa)  joten takarengasta kohti voi painoa olla max 4350kg.

Ja jos yhden pyörän paino oliskin painonsiirron takia esim. 7tn niin se tarkoittaa että fältin vantaat ja siivet nostavat
maata ylöspäin elikkä "keventävät" maata.


 ;D
Kui mää ain olen paras?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8770
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat
Auransiivet ovat maahakuiset ja jäykästä maasta tulee aikalailla painoa auroihin. Yksi syy, miksei 165 Massikalla aikoinaan pystynyt kyntämään kolmella siivellä oli, ettei nostovoima tahtonut riittää estämästään auraa sukeltamasta. Päisteeseen tullessa tarvitsi ottaa pakkia, että sai aurat ylös.
Tieajoon tarvitaan paljon vähemmän etupainoja kuin savimaan kyntöön.
Mystinen kesälaatumies

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat

jos vähänkään peltoa ajattelee niin 4 siipiset nostolaitekääntöaurat on kyllä siinä hyvän rajamailla ja 5-siipee on jo liikaa kun taka-akseli paino on kyllä jo aikamoinen mutta 2 tai 3 eteen ja 4 taakse se on nyt täälläpäin ollut villitys :D

Sul ei ole selvästikään 5 siipisistä kokemusta. Paino on vaan päistekäännöksen ajan takapyörillä, muuten se kulkee
fältin tukipyörän varassa ihan kuin hinattavakin.
[/quote]


tiellä kulkoovat kun harakat  keikkuen kun ei tahro etupää pysyä ties  ;)

[/quote]

liian kevyt traktori. :)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat
Auransiivet ovat maahakuiset ja jäykästä maasta tulee aikalailla painoa auroihin.

***Mut ei ne aurat ala enempää painaa, ne siivet nostavat maata ylöspäin, elikkä epätiivistävät.
Kui mää ain olen paras?

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat

jos vähänkään peltoa ajattelee niin 4 siipiset nostolaitekääntöaurat on kyllä siinä hyvän rajamailla ja 5-siipee on jo liikaa kun taka-akseli paino on kyllä jo aikamoinen mutta 2 tai 3 eteen ja 4 taakse se on nyt täälläpäin ollut villitys :D

Sul ei ole selvästikään 5 siipisistä kokemusta. Paino on vaan päistekäännöksen ajan takapyörillä, muuten se kulkee
fältin tukipyörän varassa ihan kuin hinattavakin.


tiellä kulkoovat kun harakat  keikkuen kun ei tahro etupää pysyä ties  ;)

[/quote]

liian kevyt traktori. :) =sopivan kokoinen peltotraktori
[/quote]


pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat

jos vähänkään peltoa ajattelee niin 4 siipiset nostolaitekääntöaurat on kyllä siinä hyvän rajamailla ja 5-siipee on jo liikaa kun taka-akseli paino on kyllä jo aikamoinen mutta 2 tai 3 eteen ja 4 taakse se on nyt täälläpäin ollut villitys :D

Sul ei ole selvästikään 5 siipisistä kokemusta. Paino on vaan päistekäännöksen ajan takapyörillä, muuten se kulkee
fältin tukipyörän varassa ihan kuin hinattavakin.


tiellä kulkoovat kun harakat  keikkuen kun ei tahro etupää pysyä ties  ;)


liian kevyt traktori. :) =sopivan kokoinen peltotraktori
[/quote]



[/quote]

väri OIKIA ;D

Teroman

Vs: Nostolaite-puolihinattava-??? aurat
dowdesswell tekee sopivia isoja nostolaite auroja; tavallisia  ja ON LAND


http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/06/14/8143010478551503242orig.jpg

On myös vaunu -auroja mutta Britit tykkää enempi nostolaiteauroista,,,,,,,,

www.agri.fi

Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo:10:47 kirjoittanut Teroman