Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 54

Viestit - jps

Itse kiinnittäisin huomiota huonejärjestyksiin, mitä itseä miellyttää ja tilavaan kodinhoitohuoneeseen jos maatilalla asutaan, niin ja mukavaa olis myös oma ovi ulkoa kun tulee paskahommista. Sen olen omassa vanhassa talossani huomannut kun on yksi sisäänkäynti päädyssä niin vieraatkin kulkee meidän paskakamppeiden kautta, sivulla on vieraille ovi ,mut sitä kukaan käytä kun autot ajetaan päätyyn. Ottaahan ne paremmat kamppeet sitten sitä navetan hajua vähän itseensä kun ei ole mahdollisuutta eristää ovilla ja ilmastoinnilla sitä tilaa pois muista tiloista. Työvaatehuoneeseen sitten kunnon kura-allas ja reilu amme käsien pesuun ettei tarvii niitä öljyisiä käsiä yrittääkkään pestä siinä linnunjuomakupissa...

Tutun kuuloista, meilläkin oli -70 luvun "pitkula" talo ja työovi päädyssä. Nyt toimii 150 neliön vaatehuoneena, siihen se on aivan oiva, eikä haise pyhävaatteet enää paskalle.

Varsinaiseen asiaan, Jukka talon suurelementti talo hankittiin kesällä 2012, rakennusurakoitsijan kanssa sovittiin "avaimet käteen" kokonaisurakka. Itse saatiin valita sisustusmateriaalit eri hintaluokista. Talossa 145 neliötä ja 1,5 kerroksinen perus "maalaistalo". Kokonaishinta n. 220 000€, hinta oli tiedossa jo vuotta ennen kuin talo oli edes valmis ja se myös piti. Kertaakaan en käynyt talonteon takia rautakaupassa, urakoitsija huolehti kaikesta. Joitain tavaroita nostelin ilta-aikaan rekankyydistä varastoon, ei paljon stressannut talon teko. Nyt jos tekisin uudestaan, niin en edes harkitsisi muunlaista rakennustapaa.
Ja taas on CNH konsernin laatikot iloisesti sekaisin...  :D
Yksi puhuu äidistä ja toinen tyttärestä, mutta kaikki on asiantuntijoita.

Tuon 16+16 (17) laatikon ongelmat on juurikin tuossa mitä Kalliola kertoi, niitto ja nopeavauhtinen muokkaustyö. Ei se oikeastaan muissa töissä haittaa.
Huollosta kyselemisen voi unohtaa, kuinkahan kauan huoltomiehet on työssä, kun myyjät kuulee kyseisestä "valistuksesta" , meinaan että auton heikkoudesta huolto valistais. VW tsi, ym ongelmista puhutaan, ja toisaalta joku ihmettelee oman auton kestäneen. Kyseessä epätasanen laatu, toisaalta jos kaikki hajois, niin siitä seurais täyrellinen kaaos.

Mä kysyinkin ekaa multia ostaessa myyjältä:"Onko noissa ollut ongelmia?" Vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: "ON". Hieman tarkennettuna, takseissa suuremmissa kaupungeissa joissa ajo on kiihdyttelyä ja jarruttelua liikennevalojen välillä.

Koska asun maalla, en aja taksia ja täällä on aika hintsusti liikennevaloja niin ostin pois, enkä ole katunut, kyllä portaaton on aina portaaton.
Pitäis päivittää autokalustoa pihassa.

tää on näitä iäisyys tora keskustelun aiheita, jos nyt pysyis ns. asialinjalla ja rakentavan kritiikin normeissa. Unohdetaan ett mun auto on parempi kuin sun auto.
Ducato ois lähdössä työajosta ja tilalle meinasin tuon mörkö pajeron laittaa pakuksi muutos katsastettuna ja perheelle tuoreempaa meno peliä katteltu.
 Ajoa vuodessa noin 30th/km matka ajua jonkin verran Varsinaissuomeen Turku,Ukki ja siihen suuntaan lappiin ja päivämatkoja edestakaisin Rautavaara/Vuokatti/Lieksa suunnaalle. nelikko pitää olla. Tiet ei ole aamuisin auki töihin lähdön aikaan. Liukkaalla  ja + 5cm lumikerroksella kelillä esim iso etuvetoinen farkku  ei nouse pihaan, kun ei pääse tolla fiiullakaan.

Vaihtoehdot on mitsun Outlander ja audin Q5 molemmat käytettynä( suurimmat tavaratilat). lauantaina molemmat koeajettiin. Onhan ne kuitenkin eri luokan autoja joten ero sen mukainen. mutt jos muuten audi olis soiva laite niin varmasti parempi laittaa muutama tonni enemmän kuin Mitsuun.  BTW en ole honda, nissan mies ;D

Vieläkö Audin laatu on sitä mitä aiemmin? vai kuuluuko samaan kastiin kuin nämä taviksien kulkuneuvot.

 audin Q5 . 2,0 tdi koneella. Mites vieläkö nuo moottori/vaihteisto ongelmat vaivaa  konsernia?. Bemarin X3 ei oikein ulkomuodoltaan iske ja Volvon V /Cx60 ei oikein käy kun rouva lyhyenä ei saa säädettyä kunnollista ajoasentoa ja matala V sarja vielä pahempi.

mitä Dekran katsatus tilastoja kattelin niin ois 50000-150000km ajettuna vähiten hylkäyksiä tuossa Q5. mutt tuo kertoo valoista alustasta ym muusta. mutta ei kerro moottori ja vaihteisto ja sähkö ongelmista..Adacin lista näyttäs myös löytyvän.

http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/ala-osta-pommia-katso-vahavikaisimmat-automallit/

http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/adac/

Audi/seat/skoda/wv sektorilla kun unohat nämä Dsg:t, triptonicit ja multironikit niin säästät paljon hermoja. Serkun mies sanoi mulle kun kysyin näistä että triptonicin voi ostaa siinä tapauksessa että öljyt on vaihdettu ajallaan. Hän on töissä huotomiehenä Audilla Helsingissä.

Voiskos se serkun mies (se huotomies) hieman yksilöidä mitä noista menee rikki. Itsellä oli multitronic nelonen reilut satatonnia. Siinä ei kyllä ollut kertaakaan mitään häikkää, joten vaihdoin seuraavankin samanmoiseen, vuoden sekin on nyt ollut ilman häröjä vaikka kaikki sanoo että ne on ihan paskoja???
No miltä kone vaikuttaa? Onko kumpi versio sulla raskas vai kevyempi..ite ajattelin lähinnä tuota raskasta 610mm lautasilla. Ainoa miinus näyttäis olevan et ei saa siihen etulataa.
Entinen kone on 4m pöttinger ja olen ollu siihen tosi tyytyväinen, mutta uusien  hinattavien hinnat nousee pilviin.

Mun kone 560mm sileillä lautasilla ja kumijyräpakkerilla. Renkaina 500:set. Lautaset (Italialaiset) aika ohuen näköiset verrattuna Hevan lautasiin. On ainakin vielä kestäneet, mut mun käyttö onkin tosi kevyttä. Maksoi n. puolet verrattuna merkkikoneisiin, hintaansa nähden ollut loistava valinta. Kaikkein miellyttävin yllätys oli hitsausten ja maalauksen laatu, sais moni kotimainenkin paja ottaa mallia.
Rolmakon 6 metrinen ollut pari kesää käytössä. ??
Maitopuolella olen osuuskuntalaisuuden kannattaja, kaikille sama hinta maidosta määristä riippumatta. Ehkä kuitenkin niin että uusia alle 1000kg / tyhjennys myyjiä ei otettaisi tai siihen tulisi joku pientoimituslisä. Maitoauto kuitenkin käy joka toinen päivä jokaisella seudun tilalla joten välimatkat ovat lyhyitä suhteessa lastin arvoon ja logistiikkaa ei tarvitse joka päivä suunnitella erikseen.

Mutta lihapuolella se on kyllä jotenkin hölmö käytäntö että vasikan välitysmaksu on 50 euroa ja piste. Riippumatta siitä pyrkiikö valtatien varren iso tila pistämään kerralla 5-10 vasikkaa autoon jotka ilmoittaa vielä hyvissä ajoin, vai onko jossain perämetsässä kuukauden välein yksi sonni vailla kyytiä. Pitää oikeasti lähteä kehittämään korvaavia kanavia jos ei homma muutu.

Säähän se oikee rusinatpullasta mies olet... ;D
Tuolla sivulla 16 on paras pitkään aikaan vastaan tullut kasvattamo, mutta tuon onkin suunnitellut isäntä itse omien kokemusten perusteella (vastoin "viisaiden" neuvoja).

http://www.diginews.fi/asiakkaat/atria/269

Tuon kaltaista mutta yhdellä ruokintapöydällä olen suunnitellut (piirustuksetkin jo on) paikkoja vaivaiset 160.
Nykyinen lämmin jäisi teinikasvattamoksi, tehty vuonna -90 ja nykymittapuun mukaan kaikinpuolin vähän ahdas. Toki se tärkein, eli takakäytävät löytyy tuostakin ja 4 metrin ruokintapöytä.

Mitä hyötyä noista takakäytävistä on jos verrokkina on kiuruvetinen kasvattamo jossa on kahden karsinan välissä sairaskarsina josta ovet ulos? t. tietämätön  ::) Se on kyllä totta että takavuosien ruokintapöydän kautta toiseen kettaan siirto on syvältä..
Oisko elukat tuossa systeemissä sitten koko ajan vain yhdessä karsinassa?? Paljon kyllä liputetaan takakäytävien puolesta vaikka hieman hintavampi tehdä.Esim.huoltohommat ja pesut helpompia/turvallisempia.

Paha vertailla kun 24 vuotta on toimittu takakäytäviltä, hinnaltaan ei yllättäen olekaan sen kalliimpi kuin ilman, joten nykyisten kokemusten perusteella ei jätetä pois. Sen Kiuruveden navetankin olen nähnyt, ensimmäinen ongelma meillä tulisi tontin koosta ja mallista.
Tuolla sivulla 16 on paras pitkään aikaan vastaan tullut kasvattamo, mutta tuon onkin suunnitellut isäntä itse omien kokemusten perusteella (vastoin "viisaiden" neuvoja).

http://www.diginews.fi/asiakkaat/atria/269

Tuon kaltaista mutta yhdellä ruokintapöydällä olen suunnitellut (piirustuksetkin jo on) paikkoja vaivaiset 160.
Nykyinen lämmin jäisi teinikasvattamoksi, tehty vuonna -90 ja nykymittapuun mukaan kaikinpuolin vähän ahdas. Toki se tärkein, eli takakäytävät löytyy tuostakin ja 4 metrin ruokintapöytä.
jps, aiheeesta poiketen, esitän sinulle klassisen kysymyksen. käytätkö koiraa apuna "sonninajossa", tai nyt yleensäkin työssäsi  ::)?
Kysymykseni perustuu siihen että, olen jossain aiemmassa ketjussa tullut lukeneeksi että käyttäisit koiraa apuna, onko noin?

Kyllähän tuossa nelijalkainen ruokapalkkarenki on joka päivä töissä kaverina.

Leselle: Jos lämpimästä kasvattamosta alkaa läjäpäin raatoja tulla, niin olisiko aika katsoa peiliin. Nyt käytössä sekä lämmin että kylmä kasvattamo, seuraava on ... lämmin.

Miksei ternejä?Jos välittäjällä/kasvattajalla ole karjasilmää niin sitten ei.Meillä tämä on toiminut hyvin kun alun kompuroinneista päästiin.Välikasvatettu ei ole sen kummempi paitsi hinnaltaan.

Se välikasvatettu on juotettu. Ainakin näin lypsykarjan pitäjän näkövinkkelistä siinä on aika suuri ero pitääkö elukoille heittää jotain mättöä naaman eteen kerran päivässä, vai pitääkö ne juottaa vähintään pari kertaa päivässä (tai hoitaa juotto kalliilla automaatilla jonka käyttöä joka tapauksessa pitää valvoa). Vapaa hapanjuotto taas sonnikasvatuksessa on ihan tuhottoman kallis vaihtoehto...

120 sonnia vuodessa tahdilla ternien juottamisella tienaa jotain 12 000 euroa vs välitysvasikan hinta, ja siitä valtaosa menee ruokinta yms. kuluihin. Palkkaa jää ehkä pari kymppiä/vasikka eli yhteensä jotain alle 3000 euroa vuodessa siitä hyvästä että on 24-7 kiinni pikkuvauvoissa...

edit: Siis ajatellaan että juottaisi esim. 25 senttiä / litra maksavaa juomarehua 8 litraa 40 päivän ajan. Se tekee 2 euroa päivässä 40 päivää, eli 80 euroa pelkkää juomarehua.

Kerrankin antin kanssa täsmälleen samaa mieltä :D.

Aloittajankin tapauksessa peltoa on ihan riittämiin yhdelle miehelle. Siihen kun lisätään parisataa mullia niin ei siihen enää ternejä tarvii, varsinkin kun toiveissa oli työmäärän järkeistäminen.

Nimimerkki:12vuotta ternejä kasvattanut.
Niin...kyllähän maatalous on tällähetkellä kovassa murroksessa.Kukaan ei oikein tunnu tietävän mitä tuleman pitää mutta täytyy vaan pitää maa uskoa yllä :) ja onneksi tuo minun parempipuolisko on "oikeissa töissä" josta saa palkaa.Tuo vanha navetta on vaan niin kovatöinen yhdelle pitemmän päälle ja kuitenki jotain maatalouteen liittyvää haluttais tehdä kun kaikki on valmiina.Luulen että ainakin lomitus järjestyy helpommalla mitä nykyisin.

No silloinhan asiassa ei ole mitään ongelmaa. Toi kokoluokka on aika soppeli yhden hoidettavaksi. Kyllä tuosta yksi ihminen palkan saa ja saa tuon vielä maksettuakin, muttei tuolla perheitä elätetä saati renkejä palkata.
Työmäärän hallintaan hyvä lähtökohta on kohtuullisen selväpiirteinen ritiläpalkkinavetta lietelannalla (vaikkei se kaikkein eläinystävällisin ratkaisu olekaan).
Atrian 250 sonnin kasvattamon hintalappu 550tuhatta avaimet käteen.Vasikat välityksestä ja ohrat kaupasta.Lehmänavetta jossa 35 lehmää on jo olemassa mutta niistä tarttis 5 vuoden sisään päästä eroon....kysymys kuuluukin, että pärjääkö tuon kokoisella kasvattamolla??

Tuolla ja sun peltomäärällä, pärjää aivan varmasti, mutta tulot kyllä tippuu nykyiseen nähden. Sitten kun laitat vielä lisäksi noita täällä tarjottuja ternejä, niin tulos kyllä paranee, mutta työmäärä ohittaa jo tuon nykytilanteen. Joku ehdotti myös kylmäpihattoa 600-800 eläintä, alueesi taisi olla C3. Omistatko turvesuon ? Muussa tapauksessa unohda nuo jätti "märkäpihatot".

Tuohon kasvattamoon pitäis varmaan sanoa niinkuin eräs E-P:n mies taannoin lehdessä: "Ei pidä teherä tällaasta jollei ole vara..."

Kasvattamon koko kannattavuuden näkökulmasta ei monestikaan ole ratkaiseva, ne jotka ei pärjää sadalla ei yleensä pärjää myöskään viidelläsadalla, yrittäjä ratkaisee kannattavuuden.
Monenlaisella koneella on tullut noita vuosien varrella niitettyä, mutta kyllähän toi 460 Spearhead on aivan kuningas. Syksylläkin nurmien puhdistusniitossa helposti 5 ha/tunti työteho. Polveen asti olevaa viherlannoitusapilaa murskailin 10km/h, sen jälkeen urakoitsija kynti sen ilman leikkureita olevalla auralla.

Jos aikoo hankkia tuollaisen, niin kannattaa huomata että McConnel on täsmälleen sama kone, mutta tod.näk. paljon halvempi.
Tämä olis hyvä uudistus. Loppuu ne "keinottelu luomutilat" jotka pystyvät ostamaan kaikki tavanomaisesti viljelyt viljat ja nurmet pystykaupalla ja myymään ne luomuna eteenpäin  :o

Nyt meni käsitys kyvyn yli tuo lause?

Ainoastaan sillä konstilla se onnistuu että myyt OMAT luomuna ja syötät omille lehmillesi OSTETTUA tavanomaista rehua. Ainoa miinuspuoli tuossa on että varastokirjanpito PITÄÄ olla silloin reilassa.

Helpostihan tuo onnistuu, eläimet syö ostorehua ja omien peltojen satotasot luomutilojen kärkeä. Kirjanpidon "räätälöintiä" meille on opetettu jo kohta kakskymmentä vuotta.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 54