Kasvintuotanto / Vs: Paljonko satoi vettä
: 12.06.26 - klo:23:04
Tänä keväänä on oraat olleet niin vaihtelevia, että itte en ainakaan osaa sanoa mistä erot johtuu. Ekaa kertaa elämässäni vedin pari kertaa sängestä hankmolla ja vielä ennen kylvöä Potilan risuäkeellä. Ehkä niissä on parhaat ja seuraavaksi parhaat kevät kynnöissä joissa ensin hankmo ja sitten risuäes. Jopa laitumeksi kylvetty "vihantaohra" harvana kylvettynä on aika mahtavaa tuolla kaavalla. Pitää vetäistä eka sato paaleihin, mutta saa tulla tähkälle ennen sitä. Laitumeksi on jo kerinnyt liian vanhaksi ja expressin varoaikakin vielä menossa. Surkeimmat on vappuna, eli puolivälissä kylvetyt syys kylvetyt rapamaat, joissa paska levitetty syksyllä. Viereinen lohko saman moinen auran siipeen tarttuva kevät kynnöllä ja kevät paskalla ja todella vähäisellä pussilannalla sama päivänä kylvetty ihan ok pienellä kirjoitettuna. Muut sitten jotain muuta, mutta onko noilla orailla mitään väliä. Pääasia että pääsisi heinäkuulla puimaan
Lippulehteä pukkaa , joko perinteisesti juhannuksena vihneet näkyy. Onneksi juhannus on varhain, joten saumat heinäkuun puinneille vielä mahdolliset. Tosin sirppi ennustaa vasta 22.8 ja ihan eri lohkot mitä minä ajattelen. Ehkä sirppi tajuaa paskan todellisen luonteen mitä minä en vielä tajua. Alkuviikosta kiertelin sirpin kanssa tänään ruiskuttamallani lohkolla ja ajattelin, että missään suhteessa vielä ei kannattaisi ruiskuttaa. Tänään mietin että eihän tässä ole enää mitään järkeä tallata. No täytynee käydä ennen puintia polkemassa raiteet.
Lippulehteä pukkaa , joko perinteisesti juhannuksena vihneet näkyy. Onneksi juhannus on varhain, joten saumat heinäkuun puinneille vielä mahdolliset. Tosin sirppi ennustaa vasta 22.8 ja ihan eri lohkot mitä minä ajattelen. Ehkä sirppi tajuaa paskan todellisen luonteen mitä minä en vielä tajua. Alkuviikosta kiertelin sirpin kanssa tänään ruiskuttamallani lohkolla ja ajattelin, että missään suhteessa vielä ei kannattaisi ruiskuttaa. Tänään mietin että eihän tässä ole enää mitään järkeä tallata. No täytynee käydä ennen puintia polkemassa raiteet.
Eilen piti paikkansa forecan sateet ja ilmatieteenlaitoksen pouta kärsi tappion. Tänäänkin samat asetelmat, mutta kumpi on illalla viisaampi. Huomenna sataa molemmilla mutta ilmat. sademääräennuste 2,2mm ja forecalla 16,7. La ilmat. poutaa ja forecalla 6,0mm. Vasta tiistain sademäärä on ilmatieteellä ennustettu suuremmaksi (14,3mm vs. 0,4mm) .
Tosin itte otin yhdeltä lohkolta eilen traktorin moottorin alta nurkassa. Pysähdyin varta vasten