Kasvintuotanto / Vs: viljan hinta
: 21.11.25 - klo:09:58
Tämän hetken ohran hinnat vientiin on taas kaksijakoiset. Jos saat ison laivan kasaan (menee EU ulkopuolelle) hinta on tuolta Saksasta tms. lastattuna jopa 195. Laivassa. Baltiastakin voi saada sellaisen hinnan. Ja siis laivaan lastattuna, siinä on aika paljon kulua sataman portilta laivan ruumaan. Että verrataan taas oikeita asioita. Suoraan käännettynä tää hinta olisi Suomessa vajaat 190. Eli täällä satamaan toimitettuna ennen lastauskuluja jne just sen 180. Mutta eihän täältä sellaista määrää nyt saa kukaan kasaan tällaisena vuonna, eikä joku VT sellaista saa muutenkaan kasaan. Vaatii aikamoisen sitoutumisen aika monelta viljelijältä
ja rahallinen panostus pääoman tarve ja riski on aika iso jos miettii niin vaatii sellaisen 5 miljoonaa. Pienellä laivalla hinnat on tällä hetkellä 15 EUR alemmat jos sellaiselle sattuu löytämään ostajan.
Iso laiva: 20000 tonnia tai enemmän. Pieni laiva: 4000 tonnia.
Jos katsoo Viron satamahintoja niin näkee että siellä maksetaan se noin 180 satamaan toimitettuna eli just vertautuu siihen 195 euroon, niillä kun on helposti ohraa viedä sen panamaxin verran kerralla.
Hinta on neuvottelukysymys joo. Mutta et sä suomalaisena maailmanmarkkinahintaa heiluta. Etkä tietty oikein minkäänmaalaisena sen puoleen. Eli siinä puhutaan eurosta parista kun keskusteluun päästään. Se on se neuvottelukysymys. Ei siellä yhtäkkiä kukaan ole maksamassa 200 euroa jos markkinoilta saa ostettua 180:lla.
Ja eihän pikkulaivan määrillä kotimaan hintaa heilutella kuin sen pienen hetken kun kerätään niin paikallistasolla voi joku vähän hermostua jos hinta on hyvänlainen.
Mutta siis jos hintaan 180 kerää erän jonnekin niin sitten tulee takkiin jos sen aikoo täältä laivaan laittaa. Ainakin kympin verran tonnilta.
Toki jos haluaa uhrautua ja ajatella että sillä nostetaan hintoja täällä kotimaassa niin mikäpäs siinä sitten
Ja eikös tuossa sitäpaitsi jo jotkut maksa melkein sitä 180 tasoa jonnekin paikkakunnille tehtaalle.
ja rahallinen panostus pääoman tarve ja riski on aika iso jos miettii niin vaatii sellaisen 5 miljoonaa. Pienellä laivalla hinnat on tällä hetkellä 15 EUR alemmat jos sellaiselle sattuu löytämään ostajan.Iso laiva: 20000 tonnia tai enemmän. Pieni laiva: 4000 tonnia.
Jos katsoo Viron satamahintoja niin näkee että siellä maksetaan se noin 180 satamaan toimitettuna eli just vertautuu siihen 195 euroon, niillä kun on helposti ohraa viedä sen panamaxin verran kerralla.
Hinta on neuvottelukysymys joo. Mutta et sä suomalaisena maailmanmarkkinahintaa heiluta. Etkä tietty oikein minkäänmaalaisena sen puoleen. Eli siinä puhutaan eurosta parista kun keskusteluun päästään. Se on se neuvottelukysymys. Ei siellä yhtäkkiä kukaan ole maksamassa 200 euroa jos markkinoilta saa ostettua 180:lla.
Ja eihän pikkulaivan määrillä kotimaan hintaa heilutella kuin sen pienen hetken kun kerätään niin paikallistasolla voi joku vähän hermostua jos hinta on hyvänlainen.
Mutta siis jos hintaan 180 kerää erän jonnekin niin sitten tulee takkiin jos sen aikoo täältä laivaan laittaa. Ainakin kympin verran tonnilta.
Toki jos haluaa uhrautua ja ajatella että sillä nostetaan hintoja täällä kotimaassa niin mikäpäs siinä sitten

Ja eikös tuossa sitäpaitsi jo jotkut maksa melkein sitä 180 tasoa jonnekin paikkakunnille tehtaalle.
