Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10

Viestit - JOKIAHO

olisko jossain mennyt pieleen jo ennen traktorin vaihtoa jos rehunhaku matkat on luokkaa 60km 8)

Jep monikia asia :(.Tämä on näitä kasvukipuja,kun tuntuu että on kaikki kymmenkertaistunut kymmenessä vuodessa,,,paitsi tulot ;D. ;)Toki ei voi kun peiliin katsoa siellä se vika suurimmaksiosaksi on ;).
Maksaiskos Rene minulle tiliä koko ajan, kun odottelen valteemiin tiivisteitä tai etunavan osia viikosta kuuteen viikkoon, tai masseriin vaihdelaatikkoa tai moottoria katkenneen tilalle.
Tästä en nyt tainnut ymmärrettävää pointtia löytää. No ei kai aina tarviikkaan.
  En kuinkaan vähättele kuljettajan työympäristön merkitystä, jos kone maksaa tuplaten niin kyllä sillä hinnalla jotain merkittävää saadaan. Ei sitä nyt sentään yleensä tyhjästä makseta.
 Minun oma periatteeni on että kun koneella on ajettu 10000 tuntia niin se pitäisi olla maksanut itsensä korkoineen. Jos kalliilla fentillä on ajoa parituhatta tuntia vuodessa niin ei siitä hankintahinnan erosta kauheita kustannuksia tuntia kohti tule. Neljänkympin hintaerosta neljä euroa tunnille +korko. Jos taas tunteja tulee vuodessa keskimäärin tunti päivässä niin pelkkä KORKO on jo KUUSI euroa tunnille eli KYMPPI tuntia kohti pääomakuluihin lisää. Tulee kalliita tunteja, toivottavasti on broiskuja kasvamassa.

------------------------------------------------------------
Polttoaine kuluissa on iso ero fentin ja nyykkäri välillä.Karkein esimerkki on rehun haku 60km matkaan nyykkäri kuluttaa 45 litraa ja fentti 25.Traktorit ovat saman tehoisia mutta fentti tarvitsee 50km/h vauhtiin 1500krm ja nyykkäri 2400krm,joka selittääkin eron pääsääntöisesti
liitän tämän kommentin tänne, 10 pistettä kirjoittajalle:

"Mikä ihme meitä maidontuottajia vaivaa, kun olemme heti laskun jälkeen ennustamassa uusia hinnanalennuksia.

Kun tähän 4,7 sentin hinnanalennukseen lisää jälkitilin puolittuminen, niin käytännössä olemme 6,7 senttiä jäljessä viime syksyn perushintaa. Näin iso muutos alkaa näkymään tuottajamäärissä. Sitä kautta kustannukset tulee yhä pienemmän tuotantomäärän jaettavaksi.

"Nyt on tehtävä Valion johtohenkilöille selväksi ettei tuottajahinta enää jousta. Säästöjä on haettava rankalla kädellä. Tehtaita kiinni, jos niin vaatii. Noususuhdanteen aikana kertynyttä löysää on hakattu viime vuosina ahkerasti seiniin. Viime vuonna investointimäärä oli käsittääkseni tuplat verrattuna 2006 vuoteen. Valio siis investoi 120 miljoonaa eli 6,4 senttiä per vastaanotettu maitomäärä. Luulis tälläisen panostuksen jo näkyvän tehokkuuden kasvuna.

Nyt on löysät pois markkinoilta, joten olisi mietittävä mitkä ns. tarpeellisia investointeja tuotantomäärän laskiessa ja mitkä siirretään paremman suhdanteen aikaan. "

------------------------
toiset kymmenen pistettä JOKIAHOLTA
Mua jäi kans ihmetyttämään. esim Fentin 820 kääntöympyrä 11.20 m ja valtran T-sarja 11 m.

Pajonko on pitänyt valtran mitta venyttää että on pääsyt fentin lukemiin. Mä en ainakaan ole yhtäkään valtraa nähnyt joka kääntyis. Pitäähän valtra saada edes paperilla näyttämään hyvältä. 8)



-------Fendt on huomattavasti ketterämpi


On muuten ketterä kones toi 820  :) Onko moni kokeillut  ??? Pieni ja tehokas  :D

----------800 sarja on kuulemma 700 sarjaa ketterämpi johtuen eristä etuakselista,paha sanoa kun en ole ajanut 700 sarjalaista.Kokeilemani 820 oli huomattavasti laiskempi kuin oma 818(vanhempi kone ei niin tiukat päästönormit????Hyvä temppu on testa onko fentti oikeissa säädöissä.Käsikaasupohjaan,maksimitehoilla,konekahva-ajolle,maksimaallinen kiihdytys 0-50 km/H pitäisi mennä 9 sekunnin pintaan.Uuden 820 kiihdytys 14s,oma 818 8,5s(tosin ensinmäisessä huolossa lähti tehoista n.30% pois joten kiihtyvyys putosi selvästi.Fentissä on monia kummallisija juttuja,mutta niistä joskus paremalla ajalla lisää.

ps. kokeilkaa dyna vt miehet kuinka nopeasti mf kiihtyy 0-50km/h.Minusta tämä arvo kertoo moottorin ja vaihdelaatikon yhteen toimivuudesta ;D

tämä vielä paremmin 0-70kmh    ;)
mf se varustellumpi ja parempi malli fendistä .


---------------Saa fentinkin kulkemaan 70km/h,muuttamalla pyöräkokoa ohjelmasta.

Mitä luulet jos traktorit valmistetaan länsimaissa samoilla ominaisuuksilla ja toinen on 30-40 prosenttia halvempi.Jostainhan  on täydytty tinkiä halvemassa vehkeessä,ensiksi tulisi mieleen halvemmat komponentit :o
Onhan tosin pirkkatuotteet kuulemma ihan ok,miksei sitten PirkkaFenttikin toimisi ;).Tosin on kyllä alkuperäisessäkin toivomisen varaa

kyllä verkussa on kiistatta huomattavasti enemmän ominaisuuksia mm. tehostetut jarrut ,iso hydraulisäiliö,vaihteistojarrujarru ,toimiva koukku,hiljainen ohjaamo ,pitkä akseliväli,silti ketterä jne .joku voi olla fendissäki paremmin.
--------------------------------------------
Jep Fentin jarrut ja vetokoukku ovat hanurista :o.En ole kokenut 7000 nyykkärin verosia jarruja







ei se verku teko silti mihinkään pirkkaan liity . fendin hinta pidetään korkeella statuksen , econ takia ja kova hinta myy.en vain ymmärrä fendt miesten laskupäätä kun ensin maksetaan 20-30tonnia enempi kun vt ja sitten ajetaan 2vuotta ja vaihetaan vt,seen ja taas välistetään  ;)
oisit maksanut fendistä 100t enempi jos se ois vielä parempi ;)  mutta ei se fentti missään tapaukseessa huono kumminkaan.


Mua jäi kans ihmetyttämään. esim Fentin 820 kääntöympyrä 11.20 m ja valtran T-sarja 11 m.

Pajonko on pitänyt valtran mitta venyttää että on pääsyt fentin lukemiin. Mä en ainakaan ole yhtäkään valtraa nähnyt joka kääntyis. Pitäähän valtra saada edes paperilla näyttämään hyvältä. 8)



-------Fendt on huomattavasti ketterämpi


On muuten ketterä kones toi 820  :) Onko moni kokeillut  ??? Pieni ja tehokas  :D

----------800 sarja on kuulemma 700 sarjaa ketterämpi johtuen eristä etuakselista,paha sanoa kun en ole ajanut 700 sarjalaista.Kokeilemani 820 oli huomattavasti laiskempi kuin oma 818(vanhempi kone ei niin tiukat päästönormit????Hyvä temppu on testa onko fentti oikeissa säädöissä.Käsikaasupohjaan,maksimitehoilla,konekahva-ajolle,maksimaallinen kiihdytys 0-50 km/H pitäisi mennä 9 sekunnin pintaan.Uuden 820 kiihdytys 14s,oma 818 8,5s(tosin ensinmäisessä huolossa lähti tehoista n.30% pois joten kiihtyvyys putosi selvästi.Fentissä on monia kummallisija juttuja,mutta niistä joskus paremalla ajalla lisää.

ps. kokeilkaa dyna vt miehet kuinka nopeasti mf kiihtyy 0-50km/h.Minusta tämä arvo kertoo moottorin ja vaihdelaatikon yhteen toimivuudesta ;D

tämä vielä paremmin 0-70kmh    ;)
mf se varustellumpi ja parempi malli fendistä .


---------------Saa fentinkin kulkemaan 70km/h,muuttamalla pyöräkokoa ohjelmasta.

Mitä luulet jos traktorit valmistetaan länsimaissa samoilla ominaisuuksilla ja toinen on 30-40 prosenttia halvempi.Jostainhan  on täydytty tinkiä halvemassa vehkeessä,ensiksi tulisi mieleen halvemmat komponentit :o
Onhan tosin pirkkatuotteet kuulemma ihan ok,miksei sitten PirkkaFenttikin toimisi ;).Tosin on kyllä alkuperäisessäkin toivomisen varaa
Mua jäi kans ihmetyttämään. esim Fentin 820 kääntöympyrä 11.20 m ja valtran T-sarja 11 m.

Pajonko on pitänyt valtran mitta venyttää että on pääsyt fentin lukemiin. Mä en ainakaan ole yhtäkään valtraa nähnyt joka kääntyis. Pitäähän valtra saada edes paperilla näyttämään hyvältä. 8)



-------Fendt on huomattavasti ketterämpi


On muuten ketterä kones toi 820  :) Onko moni kokeillut  ??? Pieni ja tehokas  :D

----------800 sarja on kuulemma 700 sarjaa ketterämpi johtuen eristä etuakselista,paha sanoa kun en ole ajanut 700 sarjalaista.Kokeilemani 820 oli huomattavasti laiskempi kuin oma 818(vanhempi kone ei niin tiukat päästönormit????Hyvä temppu on testa onko fentti oikeissa säädöissä.Käsikaasupohjaan,maksimitehoilla,konekahva-ajolle,maksimaallinen kiihdytys 0-50 km/H pitäisi mennä 9 sekunnin pintaan.Uuden 820 kiihdytys 14s,oma 818 8,5s(tosin ensinmäisessä huolossa lähti tehoista n.30% pois joten kiihtyvyys putosi selvästi.Fentissä on monia kummallisija juttuja,mutta niistä joskus paremalla ajalla lisää.

ps. kokeilkaa dyna vt miehet kuinka nopeasti mf kiihtyy 0-50km/h.Minusta tämä arvo kertoo moottorin ja vaihdelaatikon yhteen toimivuudesta ;D
 :) juuri näin
Minusta täällä on liian vähän asiallisia keskusteluja,seuraavilta nimimerkkeiltä tulee mielenkiintoisia kommentteja.

Adam,Apemies,Koivumäki,Make,Mika,Weijo.Varmasti on paljon muitakin ,mutta nämä tuli ensin mieleen. :)
Kaveri osti viime talvena 200 hevosvoimaisen liikennetraktorin portaattomalla vaihteistolla ja ennen kauppaa oli mahdollisuus testata kyseisiä koneita. Koneilla ajettiin viljakuormia samalla kärryllä, kärryn kokonaispaino oli 28500kg ja ajomatka 52 kilometriä, takaisin tultiin luonnollisesti tyhjällä kuormalla. Ajoaika kaikilla koneilla oli 1 tunti 8 minuuttia, paluu noin 1 tunti. Koneet tankattiin ennen lähtöä ja tankit täytettiin reissun päätyttyä samalla mittarilla.
Maantieajon tarkoituksena oli testata polttoaineen kulutusta ja tuloksena oli seuraavaa:

Massey Ferguson 7495 76l litraa
Fendt 820 62 litraa
John Deere 7530 56 litraa

------------------
Päinvastaiset olivat meidän testitulokset vuosi sitten.Kuorma oli tosin n.10000 kg vähemmän.Minua kyllä kiinostaa onko massikka janoisempi sisun koneella?

http://www.agronet.fi/cgi-bin/dcforum/Agronet_keskustelukanava.cgi?az=show_thread&om=8457&forum=DCForumID4&omm=0
Minusta vois pitää "nykkisääntönä" 70 lehmää /työntekijä.
testin tulos vastaa lähes täysin omia kokemuksia,tosin claas ja df ovat minulle tuntemattomia :)
Ostin vaakatalon vaakan digi dl 600 näytöllä.Ei oikein meinaa alkaa näyttää järkeviä lukemia.Mihin kohtaan kuormainta laitoit paine anturin?Me laitettiin paineanturi traktorinpuolelle kohtaan josta etukuormaimen pikaliittimet laitetaan.

Kuinka tarkkaan kuormain pitää olla samassa kohdassa jossa paino on kalibroitu?Nyt tuntuu,ettei voi niin tarkasti pysäyttää kuormainta,jotta vaaka antaisi järkeviä lukuja. ???

Hmmm... Periaatteessa ihan sama mihin kohtaan nostosylinterien linjaa se anturi on kytketty etukuormaajan lohkon jälkeen. Oletko laittanut kalibroidessa pienimmäksi näytettäväksi painoeroksi tarpeeksi suuren, mulla on 2 kg ja sillä se kyllä asettuu suht nopeasti varsinkin lämpimillä öljyillä. Yleensä muutamassa sekunnissa.

Sellainen ominaisuus tuossa on, jotta punnittava paino pitää olla tarpeeksi iso, jottei kuormaajan kitkan merkitys kasva liiaksi. Mutta tuollainen 200kg -> väittäisin näyttävän 10kg tarkkuudella.

Ja se mahdollinen vaimennin pitää olla poiskytkettynä, se tekee epävarmuutta mittaukseen.

Työtekniikka punnituksessa: kylmillä öljyillä ensin pari nostoa ylös alas, sitten taaraus, sitten punnitus siten että kuorma nostetaan reilusti kalibrointikorkeuden yläpuolelle ja lasketaan sieltä rauhallisesti punnituskorkeudelle. Muutamassa sekunnissa lukeman pitäis rauhoittua.

Niin ja sitten muistettava, jotta joissakin kuormaajissa kauhankäännön nostaminen aivan yläasentoon kuormaaja ylhäällä ja sitten laskeminen alas tekee sen, jotta kääntö "kanittaa" rajoittimia vasten jolloin punnitus näyttää mitä sattuu. Eli kannattaa katsoa, jotta punnituskorkeudella ei vedä sitä kauhankääntöä tappiin asti kiinni.

-------------------
Tais olla kauhankääntö liian ylhäällä ja pääsi kanittamaan.Myös tyhjänä kalibrointi piti tehdä täsmälleen samassa kohdassa.Nyt pelittää,kiitti vinkeistä :)
Ostin vaakatalon vaakan digi dl 600 näytöllä.Ei oikein meinaa alkaa näyttää järkeviä lukemia.Mihin kohtaan kuormainta laitoit paine anturin?Me laitettiin paineanturi traktorinpuolelle kohtaan josta etukuormaimen pikaliittimet laitetaan.

Kuinka tarkkaan kuormain pitää olla samassa kohdassa jossa paino on kalibroitu?Nyt tuntuu,ettei voi niin tarkasti pysäyttää kuormainta,jotta vaaka antaisi järkeviä lukuja. ???
Maidontuotanto ja lihanaudat / Vs: Kofasil
: 13.11.08 - klo:16:48
Mites on onko kokemusta kofasil säilöntäaineesta http://www.yrma.net/Kofasil.htm.Vaikuttaa hyvältä mutta onko javascript:void(0);
Osta Josilacia niin ei tartte arvuutella,tulee ensiluokkaista säilistä! :)


Osta Bonsilacea sama tulos halvemmalla. ;D
Näin sanoivat maajussit kanadan B.C:sä.Kävin keväällä Vancouverissa  ja siellä oikeistaan Chilliwack nimisessä maalaiskaupungissa,jossa lantakärys kuin Tanskassa.Pikku kaupungin ympäristöön laaksoon oli padottu alue,jossa on voimaperäistä karjataloutta.Paikallisilla on tapana sanoa "jos et ole hollannista et ole paljon mitään",pääsääntöisesti isoilla tiloilla olivat hollantilaistä syntyperää omistajat.B.C suurin lypsykarjatila oli Chiliwakissa 3400 lehmää.250-500 lehmäntilat olivat yleisempiä.

Ihailtavaa oli se tehokkuus miten tiloja hoidettiin.Koneet olivat tyyliin isältä pojalle järeitä ja kestäviksi tehtyjä.Lehmät oli holsteinia ja vähän jerseytä.Kaikilla tiloilla jossa kävin lypsettiin kolmesti päivässä ja lypsyn hoitivat pääsääntöisesti ulkopuoleiset lypsäjät,nuoret pojat tienaavat opiskelu rahoja muutaman
tunnin lypsy ja karjanhoito vuorotöillä.Lehmät oli erittäin puhtaita,johtuen kovasta panostuksesta parsien hoitoon.Lypsy tehtiin  pikapoisto asemalla(n.120 lehmää tunnissa 32 paikkasessa) tai karusellissä (180 lehmää tunnissa 44 paikkanen) 500 lehmän karjassa.Boumatic ja Westfalia oli pääsääntöiseti asemat,näissäkin kiinitti huomiota ratkaisujen pitkäikäisyys ja huolon tarpeen vähäisyys.
Ylensä ottaen tilat olivat erittäin siistejä ja todella tehokkaasti hoidettuja.

Traktorit olivat pääsääntöisesti pikku fenttejä ja isoja JD:tä,joita nyykkäreitä myös näky jotka oli monasti kopittomia,joka ihmetytti kun ottaa huomioon kuinka paljon alueella sataa.Maatalous kauppojen pihoissa näkyi monia koneita joita katsoessa piti miettiä vähän aikaan mitähän tuollakin koneella tehdään.Rehut korjattiin ajosilppureilla tai tarkkuusilppureilla,vähän paaliakin näkyi,noukkareita ei lainkaan.

ps Näin yhden massikankin ja yhden valtran joka kylläkin oli rekkafirman pihassa(uusi hopeinen t-sarjalainen ek:lla) ;)

Joka suunittelee isoa navettaa kanattaa käydä Kanadasta katsomassa mallia,minusta ratkaisut vielä parempia kuin euroopassa.Suurin ero on koneissa jotka on tehty kestämään niin navetassa kuin pelollakin,kanadalaisille ei kannata kaupata muovirihkamaa,rautaa ja riittävästi ;D.
 
Jos osaan,laitan jonkun kuvankin kun ehdin :P
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10