Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 25

Viestit - hogi

Evissähän on tuo vakaus omaa luokkaansa siitä ei pääse mihinkään ja tukijalat eivät ota pyöriin.
Mistä sää ton olet keksinyt? Mulla on 10tn evin kärri, jossa evin värkkäämät sammakkojalat ja nosturipukki (pilkkinä kylläkin Patu 655). Ei sitä nyt yhtään sen vakaammaksi voi kehua kun mitään muutakaan kärrypakettia...
Lueppa koneviestin testi siinä osa kärryistä meinas kaatua vaikka oli tukijalat maassa.Tyhjänäkään Evi ei horju vaikka aisan kääntää toiseen ääriasentoon ,tuota liikettä ei passaa kaikilla tehdä.Hyvä konsti on laittaa peräpalkkiin pehmuste kuljetinhihnasta siellä kouran on hyvä lepäillä eikä jurnuta palkkia puhki,toki muistaa nostaa pois sieltä jos keskellä uraa paljon korkeita kiviä ja  kantoja.Tuolla kun pitää kouran tyhjillään kun ajelee niin vaukauttaa kärryä mukavasti.
Palmsissa tuo telekooppijalkojen laitto on epäonnistunut
kun katsoo kuvaa,tukijalat ovat liian kapealla ylhäältä eli tukipiste tulee todella alas pystytorniin katsottuna,paljon on oppimista palmsilla Suomalaisista valmistajista ja onhan tuon toisaalta ymmärrettävää kun palms on vasta 95 alkanut kyhämään metsänostureita ja kärryjä.Minusta ensimmäiset Palmsit oli Nokan kuormaimesta kopioitu.

Paljonko tuo Evi tekee kuormaimia vuodessa, aika harvoin näkee vaihtokonerivissä?
Vaihtokone rivissähän on yleensä ne ongelma kuormaimet ,vientiinhän ne niitä tekee,itävaltaan ,sveitsiin,norjaan ym.

Katsoin ko. firman liikevaihtotiedot, 200-300teur vuodessa, ei siinä kovin montaa kuormainta vientiin tai kotimaahan tehdä, 15-20 kpl / vuosi? Sarjatuotannon edut ovat noilla määrillä kyseenalaiset.
Monta Evijärveläis perhettä saa tuon Evin teosta leivän ja maidon ostoon niitä kirottuja euroja.
 Tuon Palmsin tehtaan työntekijöistä on  suurin osa Venäläisiä kuten koko Viron kansasta ja  tehtaan pääomistajan äiti on venäläinen jollei isäkin,näiltäkö ostat ennemmin kuin Suomalaisilta firmoilta Evi,Kesla,Nokka ym joiden työntekijät usein ovat maaseudun poikia ja hyvin useasti sivutoimisia maajusseja.?????? Odotan nyt innolla mitä vastaat!
Pikkusen kannattaa näinä aikoina miettiä mistä ostaa ja mitä,
on meinaan tulossa todella ankeaa aikaa Suomeen lähivuosina.

Pyrin aina ostamaan suomalaista ja paikallista.Tässä tapauksessa Evillä ei kuitenkaan ollut sopivaa kuormainta eikä myöskään myyntihaluja kärryyn. Keslassa pysyisin merkkinä, jos hinta olisi vain jotenkin kartalla.

Suomalaista kannattaa aina suosia, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Vai ajatko itse esim. Uudenkaupungin autotuotteilla?
Evissähän on tuo vakaus omaa luokkaansa siitä ei pääse mihinkään ja tukijalat eivät ota pyöriin.
Mistä sää ton olet keksinyt? Mulla on 10tn evin kärri, jossa evin värkkäämät sammakkojalat ja nosturipukki (pilkkinä kylläkin Patu 655). Ei sitä nyt yhtään sen vakaammaksi voi kehua kun mitään muutakaan kärrypakettia...
Lueppa koneviestin testi siinä osa kärryistä meinas kaatua vaikka oli tukijalat maassa.Tyhjänäkään Evi ei horju vaikka aisan kääntää toiseen ääriasentoon ,tuota liikettä ei passaa kaikilla tehdä.Hyvä konsti on laittaa peräpalkkiin pehmuste kuljetinhihnasta siellä kouran on hyvä lepäillä eikä jurnuta palkkia puhki,toki muistaa nostaa pois sieltä jos keskellä uraa paljon korkeita kiviä ja  kantoja.Tuolla kun pitää kouran tyhjillään kun ajelee niin vaukauttaa kärryä mukavasti.
Palmsissa tuo telekooppijalkojen laitto on epäonnistunut
kun katsoo kuvaa,tukijalat ovat liian kapealla ylhäältä eli tukipiste tulee todella alas pystytorniin katsottuna,paljon on oppimista palmsilla Suomalaisista valmistajista ja onhan tuon toisaalta ymmärrettävää kun palms on vasta 95 alkanut kyhämään metsänostureita ja kärryjä.Minusta ensimmäiset Palmsit oli Nokan kuormaimesta kopioitu.

Paljonko tuo Evi tekee kuormaimia vuodessa, aika harvoin näkee vaihtokonerivissä?
Vaihtokone rivissähän on yleensä ne ongelma kuormaimet ,vientiinhän ne niitä tekee,itävaltaan ,sveitsiin,norjaan ym.

Katsoin ko. firman liikevaihtotiedot, 200-300teur vuodessa, ei siinä kovin montaa kuormainta vientiin tai kotimaahan tehdä, 15-20 kpl / vuosi? Sarjatuotannon edut ovat noilla määrillä kyseenalaiset.
Evissähän on tuo vakaus omaa luokkaansa siitä ei pääse mihinkään ja tukijalat eivät ota pyöriin.
Mistä sää ton olet keksinyt? Mulla on 10tn evin kärri, jossa evin värkkäämät sammakkojalat ja nosturipukki (pilkkinä kylläkin Patu 655). Ei sitä nyt yhtään sen vakaammaksi voi kehua kun mitään muutakaan kärrypakettia...
Lueppa koneviestin testi siinä osa kärryistä meinas kaatua vaikka oli tukijalat maassa.Tyhjänäkään Evi ei horju vaikka aisan kääntää toiseen ääriasentoon ,tuota liikettä ei passaa kaikilla tehdä.Hyvä konsti on laittaa peräpalkkiin pehmuste kuljetinhihnasta siellä kouran on hyvä lepäillä eikä jurnuta palkkia puhki,toki muistaa nostaa pois sieltä jos keskellä uraa paljon korkeita kiviä ja  kantoja.Tuolla kun pitää kouran tyhjillään kun ajelee niin vaukauttaa kärryä mukavasti.
Palmsissa tuo telekooppijalkojen laitto on epäonnistunut
kun katsoo kuvaa,tukijalat ovat liian kapealla ylhäältä eli tukipiste tulee todella alas pystytorniin katsottuna,paljon on oppimista palmsilla Suomalaisista valmistajista ja onhan tuon toisaalta ymmärrettävää kun palms on vasta 95 alkanut kyhämään metsänostureita ja kärryjä.Minusta ensimmäiset Palmsit oli Nokan kuormaimesta kopioitu.

Paljonko tuo Evi tekee kuormaimia vuodessa, aika harvoin näkee vaihtokonerivissä?

En sammakkojalkoja ottaisi, eivät kestä kokeilla oikeastaan kertaakaan vetää kärriä tukijalat maassa, sylinterit paljaina iskuille (tosin esmes pohjanmaan pojat saa jopa teleskooppijalkoihin nuo sylinterit paljaaksi jäämään), pinolla äkkiä metrin välimatka jotta saa jalat ylös ym. puoltaa teleskooppia, mutta se on makuasia.

Itsekin olen teleskoopeista tykännyt, mutta mitkään kovin vakaat ne eivät ole, aivan kuten videollasi valittelet, voimat riittäisi muttei vakaus. Palmsin maahantuoja suosittelee 840 kuormaajaan sammakoita, enkä ihmettele saatuani mittakuvat. Sammakkojalkojen leveys maassa on 322cm  kun teleskoopit ovat vain 256cm leveällä. Itse olen kyllä Keslan kanssa teleskoopeilla pärjännyt, varsinkin kun ymmärtää varoa kuorman viimeisten puiden kanssa.

Rivakasti tuo kuormaimesi liikkuu omalla pumpulla, mutta esiohjaus näyttää tekevän liikkeistä töksähtelevää, tuonkin  vuoksi minulla on omat  mieltymykseni venttiilipöydän suhteen...
Millainen setukka sulla on. ei kai uri2
UR1, UR2 ja UR3. Pääasiassa käyttö UR3 perässä, ehkä satunnaisesti UR2, UR1 taitaa olla vähän pieni.
Olen päätymässä suoraan ulosottakseliin kiinnitettävään pumppuun. Valmistajan mukaan pumppu antaa 1000 kierroksella 60l/min. Sen edessä on kertoja suhteella 1:2,5. Valmistajan mukaan pumppupaketti antaa noin 80l/min jos sitä pyöritetään 540rpm.  Kuikakohan paljon tuosta pumpusta pystyy ottamaan tuottoa kierroksia nostamalla, tuotto tuskin nousee lineaarisesti kierrosluvun suhteessa ja jossain vaiheessa alkaa kavitoinnit yms? 700 rpm akselissa voisi antaa 100 litraa minuutissa? 
Suora aisa näkyy olevan ainakin tuossa kärryssä.http://www.nettikone.com/palms/p825-12d/1036457#yritys=palmsfinland

Kyllä tuo aisa pokattu on, tosin aika vähän. Näkyy tuossa kuvassa ja valmistajan sivuilla olevissa mittakuvissa.

Ehdotankin Hogi että ostat 7 m puomilla olevan kotimaisen metsäkärry yhdistelmän ja Valtran eteen niin sitten homma alkaa
tapahtumaan ja sitä vetoa kärryssä tuskin tarvitsee kun on edessä kunnon vetopeli.Vinssin ostat myös niin saa ne tuulikaadot siististi uran varteen eikä tarvitse seikkailla ryteikössä,jossa aikaa ja tupakkaa kuluu .Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,sitä vaan ei tahdo oppia kuin kokemuksen kautta
Ajokoneiden kanssa ei kannatta lähtee kylille kilpailemaan.

Mulla on jo nyt tuollainen ehdottamasi 7m kotimainen kuormain ja vaunu (Kesla 204T + 9T) . Vetokoneen merkillä en usko olevan suurta vaikutusta kärryn liikkuvuuteen, mutta kärryn vedosta on apua näissä olosuhteissa. Hyvä Fransgårdin VOA-käyttöinen vinssi sekä hydraulinen keulavinssikin löytyy. Ja ei tällä kalustolla ajokoneille kilpailla eikä rahtiakaan ajeta, omia hommia touhutaan. Ja pahimmat paikat /isommat määrät teetän ajokoneella.

Kysymys Hogille miksi ulottuvuus pitää olla noin suuri ,mitä hyötyä siitä on jos hakkuuran varteen hakataan?


Hyvin vähän tuolla tulee moton jäljissä kuljettua. Tuulenkaadoissa tarvitaan voimaa ja ulottuvuutta. Aluksi piti päivittää vain nykyinen kärry (Kesla 9T) vetäväksi ja jättää nykyinen nosturi (Kesla 204T), mutta pääsin sopivaan kauppaan koko paketista niin nyt päivittyy kumpikin. Nyt on toivottavasti loppuelämän paketti, saa seuraava polvi sitten hankkia sellaiset vehkeet kun itse haluaa.
Paljonko pitää ajaa puutavaraa tien varteen,että on tienannu yhdistelmän omaksi 8)
t

Yksikin tuulenkaato kun tulee haettua oikeasta paikasta niin voi oma kärry olla maksettu jos saa esim kiruanpainajan pysymään poissa.
Vakavasti ottaen on asioita jotka ei paperilla näytä tuottavilta mutta mitä vaan pitää tilalla olla. Itte juuri ostettiin kärry yhdistelmä tuossa ennen joulua. Sitä siis odotellessa.

Niin no ehkä kuitenkin pieni ruisku ja purkki karatea olis halvempi vaihtoehto parin tuulenkaadon varalta  ;)

Mahtaako olla laillista ruippia karatea pitkin mettiä eikä nyt kärryä muutenkaan yhden kirjanpainaja esiintymällä makseta. Noi on vaan niitä juttuja joita tila tarttee ja paljon tulee käyttöä vuoden mittaan vaikka ei paperilla kovin paljoa näytä tuottavan.
Kyllä näin on, aika paljon kaikenlaista muuta pientä tavaran kuskailua, tulevaisuudessa ehkä paalien nostelua, raksahommissakin käyttöä aika lailla. Jos laskee että tämä paketti olisi tilalla 30-vuotta, ei vuotta kohden kustannus ole kovin suuri. Varsinkaan kun urakoitsijoita ei ole lähistöllä, ei voi suoraan verrata vaihtoehtoiskustannuksena toisella ajattamista.
Näyttäisi tuon Palmsin aisa olevan hieman pokattu:
http://www.palms.eu/products/trailers/15d
Pokkaus tuo hieman maavaraa, mutta ei kyllä helpota nivelakselin käyttöä. Jos vetovarsia pitää kiinni traktorissa, on ne oltava alhaalla jos pumppu on aisalla.


Kompromissi voisi olla laittaa pumppu aisalle, mutta pitkillä letkuilla jotta sen voi helposti siirtää suoraan ulosottoakselin päähän.
http://www.palms.eu/products/reduktor

Yksi huomio mikä jäi käsittelemättä, on sammakkojalkojen vakaus, pitääkö paikkaansa että ovat vakaammat kuin teleskoopit etäältä nostettaessa? Mittakuvistahan se selviäisi, mutta niitä ei valitettavasti ole tarjolla.

Ja rullavedon sijaan olisi tarjolla myös blackbruin-napaveto etupyöriin. Rullaveto vs napaveto hintaero ei ole suuri. Kokemuksia napavedosta?
Sammakkojaloilla, teleskooppijalat ottaa kiinni
Takarenkaaseen herkästi, jos nivelaisalla käännetty ja
Kääntyy vielä normaalisti, takarenkaan surma tuo
Teleskooppijalan tassu.
Välillä teleskooppijalat jumittuu ala-asennossa,
Saa hetken aikaa aisankäännöllä nytkytellä,
Vaikka liukupinnat rasvattu.
Valtra vetopelinä?
Vaihda 90 L hydrauliikkapumppu tilalle,
Yksinkertaisin vaihtoehto.
90l pumppu valtraan ei maksa kuin n.900€. Tuolla jo kuormaa paremmin, ei ole kunnon säätytilavuuspumppu mutta kai välttää. Miinus on se että se ei auta kuin yhtä traktoria...
Tukijalka ongelman voi poistaa y-aisalla ja runkolukolla ;)
http://www.powerforest.fi/koneet.asp?id=285&picid=1&new=1&cat=3
Ja vetääkin kunnolla...
Rahaahan saa pankista tai metsästä.

Ei ole Valtraa, setkuloilla touhutaan vielä toistaiseksi.
Mihin vironpoika laittaa säiliön?
Tässä mallia kuinka Suomi poika joka syö sinunkin tuottamaa ruokaa on asian ratkaissut http://www.evimet.com/pumppuvarustus.jpg
Pumpun asennuksessa voa akseliin menee noin 20 sekunttia,
siis Eviläisen,muista en tiedä.

Jotkut ovat varoitelleet, että tuollainen suoraan kytketty ratkaisu syö helposti ulosottoakselin väljäksi? Tosin iso vahinko se ei ole, akselitumpin vaihto onnistuu 5 minuutissa ja maksaa alle 100 euroa.

Eviltä ei löytynyt isoa kuormaajaa eikä myöskään kärryyn myyntihaluja, lupailivat palata tarjouspyyntöön loman jälkeen, mutta ilmeisesti kesälomat jatkuvat vieläkin.
http://www.palms.eu/tuotanto/metsaperavaunut/15d
Rakenne kuvasta päätellen maavara taitaa olla aika vaatimaton jos nuo vakio renkaat 500/17.
Ihmeellistä kun maavaraa ei ole ilmoitettu?
Pieni maavara ja pokkaamaton aisa kuten kuvissa on on surkea yhdistelmä ja kun siihen lisätään teleskooppi jalat voi olla että metsään onko asiaa laisinkaan.
Tuo teleskooppi kuormaimessa tuntuu hurjalta ja hitaalta.

Renkaat on 550/45-22,5. Nykyisessä kuormaimessa on teleskoopit ja ne ovat olleet mielestäni ok.
Tuli tilattua uusi metsäkuormainpaketti (Palms 840 + 15d vaunu vedolla ja jarruilla). Viikon sisällä pitäisi päättää lopulliset varusteet, esim. tukijalkojen tyyppi.

Valtaosa isoista kuormaimista näyttäisi olevan sammakkojaloilla, mutta teleskooppijalat olevan paremmin suojatut, sylinteriputki ja letkut näyttäisivät olevan sammakoissa aika pahasti tarjolla tukkien töytäisyille. Lisäksi teleskoopit vievät vähemmän tilaa, mutta vievätkö myös maavaraa? Olen siis päätymässä teleskooppeihin vai pitäisikö sittenkin harkita sammakoita? Hintaeroa on hieman teleskooppien hyväksi.

Toinen harkinnan paikka on oma hydrauliikka. Nyt tehokkaimman traktorin tuotto on 70L/min mikä voisi riittää nippa nappa kuormaimen sujuvaan käyttöön jos koneessa korkeat kierrokset. Omalla hydraulipumpulla voisi kuormainta käyttää myös vanhemmalla kalustolla tyhjäkäyntikierroksilla. Tällöin aisan ja vedon käyttö olisi traktorin hydrauliikalla.  Kärryn aisalla olevassa pumpussa askarruttaa kääntymiset, kääntyvä aisa, nivelakseli ja vetovarret = ongelmia tiedossa metsäkäytössä? Toinen vaihtoehto olisi laittaa pumppu suoraan ulosottoakseliin, mutta tällöin paketin kiinnitys traktoriin hidastunee merkittävästi.  Kiinnityksiä ja irroituksia tulee vuodessa kuitenkin 15-20 kpl. Onko oma hydrauliikka tässä tapauksessa järkevä (vai metskäyttöä liikaa haittaava) investointi, kun muutoin tuotot ovat rajoilla ilman sitä?

Kuormaimen käytöstä on valtaosa  ns. helpommissa olosuhteisteissa. Metsämaastot ovat kuitenkin haasteelliset, sen takia kärryssä on veto ja jarrut.  Kuormaimeen ei ole näillä näkymin tulossa muita varusteita kuin jarruriipuke ja kärryyn lisäpankko ja jatkoperä.



Kuinkas hyvin Palms istuu tuohon Tekon vaunun päälle? Itsellänikin harkinnassa Teko + Palms 840 yhdistelmä, mutta Palms-kauppias ei oikein halua myydä pelkkää kuormaajaa "koska ei ole varma yhteensopivuudesta" ja haluaa siksi myydä "varmasti yhteensopivan Palmsin vaunun". Tämä pitäisi olla kyllä ennemminkin asiakkaan ongelma, kuin kaupanteon este.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 25