Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Energiakoura kaivuriin
: 04.03.16 - klo:14:37Kaivurissa kannattaa muistaa ensin se, että siinä on voimaa kuin pienessä kylässä. Eli kaikki rimpulasakset ja jatkopuomit saa rikki helpostikin, jos on vähän reippaampi kuski. Ainahan saa hommattua laitteisiin isompaa rautaa, mutta sitten tulee paino vastaan.
Pyöristetyt laput ovat varmasti ihan hyvä juttu, mutta eri asia, kannattaako sellaisia hommata tuota varten. Säästää ne tosin puun juuria, mutta ajouria on yleensä turha tehdä liian kapeaksi. Tällöin tulee plussapisteitä tavalliselle motolle suurella ulottuvuudella.
Viimeistään puiden pois ajo rikkoo juuret. Paitsi mönkijällä tai hevosella.
Metsävarustelu on vähän sellainen laaja käsite. Joillakin on turvapuskuria ympäri konetta. Se onkin hyvä, jos vain on tarpeeksi leveä. Mukava kävellä.
Ritilät katossa ja etuikkunassa ovat kanssa "metsävarustelua". Puunkaatohommissa kattoristikko ei ole ollenkaan huono juttu. Ettei tule jonkun kuivasen latva kyläilemään kun se katkee.
Joillakin on korkeampi kääntökehän "putki", jolloin ylävaunu nousee korkeammalle. Peräpuntti tai ylävaunun pohja ei sitten niin herkästi juustohöylää tannerta, jos vaikka on vähän epämukava asento tai teloja myöten pehmeämmällä maaperällä työskennellessä.
Kuitenkin tärkein kaivurin toiminnan kannalta on telakoneiston modifiointi. Telan vääntelyn kivikoissa ja kannikoissa estämiseksi koneessa pitää olla tarpeeksi järeät "telasukset". Mitä leveämmät telat, sen järeämmät sukset on hyvä olla.
Tällöin myös telalapun kääntöpuolelle kannattaa hitsailla kulutuspaloja, joita vasten sukset hinkkaavat. Ei niitä joka lapussa tarvitse olla. Joka kolmannessakin riittää hyvin.
Tärkeimpänä pidän itse kuintenkin perusketjulle tarkoitettuja ohjureita. Joissakin on näillä perus ohjurilätkillä toteutettuja ratkaisuja, joissa ohjureita on miltei joka alarullassa. Itse suosin koko telan pituudella olevaa ohjuria, joka tukee koko perusketjua ja suojaa alarullia.
Mitä tapahtuu, jos ei ole suksia tai ohjureita. Ilman suksia tela vääntyilee ja perusketjut menevät pilalle hyvinkin nopeasti. Sanaa nopeasti ei voi kyllin korostaa. Tapit löystyvät ja tela saattaa katketa tapin irrotessa.
Ilman telaohjuria perusketju pääsee liikkumaan sivusuunnassa. Se kuluttaa perusketjua myös.
Suurin ongelma kuitenkin syntyy siitä, kun perusketju pääsee liikkumaan sivuttain aivan liikaa. Ketjun siirtyessä alarullien reunoille laakeroinnin kohdalle, se pikku hiljaa "niittaa" tai "kaulii" rullan jumiin. Niitä sitten saa vaihdella useammin, ennen kuin hokaa että nyt on joku pielessä.
Sitten vielä johtopyörän ja telarungon välinen hahlo. Eli se jossa johtopyöräviritys liikkuu edestakaisin. Se kannattaa tarkastaa, että se on sen verran jämpti, ettei johtopyörä pääse kallistelemaan. Toki telan hyppäämistä pois päältä voi eliminoida yläohjurila, joka on johtopyörän läheisyydessä telarungon yläosassa.
Siinäpä noita tärkeämpiä. En tiedä unohtuiko siitä jotain.
--työmukavuus, rinnemetsä, kivistä maapohjaa, luntakin reilusti, niin kaivurilla ei pääse kuin alamäkeen,, ..kaivuri varmaa hyvä pellonreunalta kerätä reunapuuta