Agronet

Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: minä-itte - 18.01.12 - klo:09:31

Otsikko: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: minä-itte - 18.01.12 - klo:09:31
http://www.nilsiapalsta.net/2011_10_01_archive.html
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Lehtimäki - 18.01.12 - klo:11:51
http://www.nilsiapalsta.net/2011_10_01_archive.html


kepun  kelkkatehdaslahjusrahat  pitää  maakunnan  maksaa,,,,vaikka  käsiraudoissa  :o
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: minä-itte - 18.01.12 - klo:11:52
http://www.vapaajuankoski.ehdolla.fi/keskustelu.html/7151?p=&c

Viljelijäväestö+ muut maanomistajat ovat nousseet kapinaan MTK:n pyrkimyksiä vastaan.
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: minä-itte - 18.01.12 - klo:11:54
http://yle.fi/alueet/savo/2011/12/kelkkareitit_voivat_menna_uusiksi_3073526.html

http://yle.fi/alueet/oulu/2010/11/moottorikelkkauria_muutetaan_reiteiksi_2129439.html
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: WIHTORI - 19.01.12 - klo:11:48
http://www.nilsiapalsta.net/2012/01/moottorikelkkareitit-kuntaliitoksen.html
http://www.nilsiapalsta.net/2012/01/reittien-rakentamista-valvottava.html
http://www.nilsiapalsta.net/2012/01/toisensa-kumoavia-paatoksia.html >:(
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: ravenlord - 19.01.12 - klo:12:00
maakuntien rahattomuutta meuhkataan, ja jos moottorikelkkailu ei ole ökyilyä ja korkean elintason symboli niin mitä se sitten on.....    Vai onko niin että kun sitä velekaa on toista miljoonaa niin siinä ei yks kymppitonnin kelekka tunnu misää...
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: WIHTORI - 19.01.12 - klo:14:27
Aikaisemmasta lakiluonnoksesta on jälkeeenpäin tarkasteltaessa löytynyt sudenkuoppia. Tässä esimerkki, jota ei helposti huomaa, kun sinänsä viattoman lauseen seuraamukset tulevatkin yksityistielain puolelta. Uusilaki luonnos kannattaa lukea erittäin tarkasti, kun se aikanaan tule kaupunginhallitukselle lausuntoa varten.
Merkittäviä ongelmia yksityisille maanomistajille aiheutuisi siitä, että  reittitoimituksella perustetaan yleinen ajo-oikeus, joka on oikeudellisesti vahvempi kuin yksityistielain mukainen tieoikeus: Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että päällekkäisten oikeuksien tilanteessa tie- tai muun rasiteoikeuden haltijan on omassa toiminnassaan sopeuduttava reittitoimitukseen. Tie- tai muun rasiteoikeuden haltija ei oman oikeutensa nojalla voi ryhtyä sellaisiin toimenpiteisiin, jotka vaikeuttaisivat reitin käyttöä tai muuta reitinpitoa. (Toimitusmenettelyn käsikirja, Maanmittauslaitos)

Sopivasti tulkittuna reittitoimituksella voitaisiin tehdä reitti mille tahansa yksityistielle ja tieoikeuden omistajan on sopeuduttava siihen. Toisaalla laissahan on sanottu, että muu kuin  moottorikelkkaliikenne ei ole sallittua virallistetulla reitillä. Sopeutuminen tarkottaisi silloin, että yksityistieoikeuden omistaja ei saisi ajaa talvella omalla yksityistiellään muuta kuin moottorikelkalla. Yhä hullummaksi menee.
Lakiesityksessä (rauenneessa, uutta ei vielä ole) sanotaan myös, että reittoimitusta voidaan käyttää yksittäisen maanomistajan osalta sillä perusteella, että useimmat alueen maanomistajat ovat sen hyväksyneet. Mutta ei sanota, että ei voi käyttää, jos useimmat maanomistajat ovat sen hylänneet.. Tämän takia ilmeisesti eräältä hankealueelta annnettiin lehteen virheellinen tieto, että vain yksi maanomistaja vastustaa, kun todellisuudess vain yksi maanomistaja kannatti reittien tekemistä.

Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: minä-itte - 19.01.12 - klo:17:54
Lakiesitys on ympäristöministeriön kommareitten  laatima (Pekka Tuunanen), MTK:n pj Juha Marttila antoi mm. MaasTullissa täyden  tukensa moottorikelkkareittien rakentamiselle. MaasTullissa tämä 22.12. 2010 ollut kirjoitus sensuroitiin aika pian pois arkistoista.

Kiuruveden isännältä pakkolunastettiin 1 km pituinen pätkä reittiä, 5-10 m leveä ura metsän läpi. Raivattiin poliisivartiossa viime kesänä. Kertakaikkinen korvaus Kiuruveden isännälle oli 150 € MTK:n korvaussuositusten mukainen, siis kertakaikkinen korvaus.

Metsän puoliskolta toiselle ei saa esim. ajaa traktorilla.

Nyt MTK on yhdessä Tuunasen kanssa laatimasta opusta jokamiesoikeuksista: siinä rikotaan törkeästi suomen perustuslakia!

MTK on talonpojan vihollinen numero yksi.

 
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: minä-itte - 19.01.12 - klo:17:56
 Hesari  5. 6. 2011:

*******************

Kilometrin moottorikelkkareitistä maksetaan 150 euron korvaus

Poliisi suojelee raivausta

Kiuruvesi. Kiuruvedellä Pohjois-Savossa vuosia jatkunut kiistely moottorikelkkareitin rakentamisesta kärjistyi tällä viikolla, kun uraa ryhdyttiin hakkaamaan vastentahtoisen maanomistajan metsään virkavallan suojeluksessa.

"Pieneltähän summa kuulostaa, mutta se perustuu valtakunnallisiin taulukoihin. Esimerkiksi Ruotsissa korvaukset ovat suurempia", kertoo Jukka Rissanen Iisalmen maanmittaustoimistosta.

Reitti kulkee lähimmillään 200 metrin päässä maanomistajan asuinrakennuksesta.

Viisi metriä leveää kelkkareittiä hakattiin Pentti Tossavaisen metsään melkein kilometrin verran.

Valmisteilla on uusi maastoliikennelaki, joka tekisi kelkkareittien perustamisen entistäkin helpommaksi.

Kiuruveden konflikti saattaa olla esimakua tulevasta.Esimerkiksi Koillis-Savossa on suunnitteilla kelkkareittejä, joita lähes kaikki maanomistajat vastustavat.
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: minä-itte - 19.01.12 - klo:17:58
Marttilan sensuroitu kirjoitus:


/Marttila_puolustaa_maastoliikennelakia/

22.12.2010
 

Uusi maastoliikennelaki ei toteutuessaan suoraan heikennä maanomistajan asemaa, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila. Marttila kirjoittaa maastoliikennelaista kolumnissaan Pohjolan Sanomissa keskiviikkona.

Marttila toteaa, että pikku hiljaa lämpeneville vaalikentillä asiasta riittää taatusti jutun juurta. ”Jokaisella suomalaisella tuntuu olevan varsin vahvoja mielipiteitä moottorikelkkojen, mönkijöiden ja muiden maastokulkupelien suhteen”, Marttila kirjoittaa.

Marttilan mukaan lain lähtökohta on edelleen se, että maastossa liikkuminen moottoriajoneuvolla ei todellakaan kuulu jokamiehenoikeuden piiriin. Ajamisen sallimisesta päättää maanomistaja. Poikkeuksen muodostavat vain tietyt viranomaiset ja poronhoito.

MTK:n puheenjohtaja sanoo, että lakiin tarvitaan täsmennyksiä siihen, millä tavalla reittien ja liikenteen aiheuttamat haitat maanomistajille korvataan. Maanomistajille kuuluu täysi korvaus yleisen edun toteuttamisesta.

Merkittävä osa suunnitelmien hyväksymisestä siirretään kunnilta ely-keskuksille.  ”Tässä toivoisin vielä yhden miettimiskierroksen kuntia edustavalta kuntaliitolta. Haluavatko kunnat todella jättäytyä lausunnonantajan rooliin”, Marttila kysyy.

Marttilan mielestä lakiesitys ei heikennä suoraan maanomistajan asemaa missään suhteessa. Lakia täsmentää maastoliikenteen pelisääntöjä, mutta jättää vielä paljon sijaa erilaisille tulkinnoille.

”Moottoriajoneuvot ovat tulleet jäädäkseen Suomen luontoon. Lainsäädännön ohessa on syytä muistaa asennekasvatus. Maastoliikenteen hyväksyttävyys paranee vain lakien mukaisen toiminnan myötä”, Marttila kirjoittaa kolumnissaan.

MT
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Lehtimäki - 19.01.12 - klo:18:00
Hesari  5. 6. 2011:

*******************

Kilometrin moottorikelkkareitistä maksetaan 150 euron korvaus

Poliisi suojelee raivausta

Kiuruvesi. Kiuruvedellä Pohjois-Savossa vuosia jatkunut kiistely moottorikelkkareitin rakentamisesta kärjistyi tällä viikolla, kun uraa ryhdyttiin hakkaamaan vastentahtoisen maanomistajan metsään virkavallan suojeluksessa.

"Pieneltähän summa kuulostaa, mutta se perustuu valtakunnallisiin taulukoihin. Esimerkiksi Ruotsissa korvaukset ovat suurempia", kertoo Jukka Rissanen Iisalmen maanmittaustoimistosta.

Reitti kulkee lähimmillään 200 metrin päässä maanomistajan asuinrakennuksesta.

Viisi metriä leveää kelkkareittiä hakattiin Pentti Tossavaisen metsään melkein kilometrin verran.

Valmisteilla on uusi maastoliikennelaki, joka tekisi kelkkareittien perustamisen entistäkin helpommaksi.

Kiuruveden konflikti saattaa olla esimakua tulevasta.Esimerkiksi Koillis-Savossa on suunnitteilla kelkkareittejä, joita lähes kaikki maanomistajat vastustavat.

rovaniemen  kelkkatehtaan kepulle  menneet  lahjukset tulevat  maakunnalle kalliiksi  :o
Otsikko: Kimmo Tiilikainen on järkimies
Kirjoitti: WIHTORI - 19.01.12 - klo:20:19
Kelkkareittihän pistää maita rakennuskieltoon 40 ha/km, jos ohjeistusta noudatetaan, sillä ajoväylän molemmin puolin jää 200m leveä suoja-alue, jolle rakentaminen on käytännössä kiellettyä. Keskellä korpea vaikutus on vähäisempi, mutta esim. paikallistien ylityskohdassa jää kummallekin puolelle tietä 400 m pitkä pätkä tonttimaata rakenuskieltoon. Jos ne ovat vielä samalla maanomistajalla, voidaan puhua suuresta "pakkolunastusesta", kun sellaisen alueen käyttöoikeus rakentamiseen otetaan käytännössä pois omistajalta minimaalisella korvauksella. Ihmettelen, että kepussa ei ole yhtenäistä linjaa näin suuressa kysymyksessä. Paula Lehtomäkihän reittejä kovasti puolusti ja ministeriö virkamies Pekka Tuunanen sanoo toteuttajana itseään reittitoimitusten isäksi. Siis jonkinlainen "Lehtolapsi". Kimmo Tiilikainen on kovasti vahvistanut viimeaikoina asemiaan kepussa. Olen ollut Kimoon yhteydessä ensi kerran hänen ollessaan ympäristöministerinä, jolloin hän vastusti reittioimituksia. Kysäisin viime viikolla hänen nykyistä kantaansa.
Näin hän nyt kepun edeuskuntaryhmän puheenjohtajana vastasi:

Hei Exxxx,
kiitos ajankohtaisista uutisistasi. Kantani maastoliikenteeseen on ihan ennallaan. Ympäristövaliokunta ei halunnut alkaa edellistä esitystä kiireessä talvella ennen vaaleja käsittelemään. Nyt en tiedä miten ja millä aikataululla ministeri Niinistö aikoo asian kanssa edetä.
Minun mielestäni ani harvoin yleinen etu voisi edellyttää pakkotoimia kelkkareittien perustamiseksi. Vapaaehtoiselta pohjalta perustetut urat ovat ok, jos kerran tarvetta niille on.Olen yhteydessä Niinistöön asian tiimoilta.
terveisin Kimmo

Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 19.01.12 - klo:20:59
Mielestäni nyt ollaan tilanteessa, missä vanhojenkin urien luvat pitää sanoa irti, jotta uria ei ole olemassakaan mahdollisen uuden lain tullessa voimaan.

Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: minä-itte - 19.01.12 - klo:21:01
Mielestäni nyt ollaan tilanteessa, missä vanhojenkin urien luvat pitää sanoa irti, jotta uria ei ole olemassakaan mahdollisen uuden lain tullessa voimaan.

Kerran onnistuimme jo torjumaan MTK:n ja Ympäristöministeriön kommareitten  lakiesityksen, aiomme tehdä saman jatkossakin.
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: minä-itte - 19.01.12 - klo:21:06


MaasTul 7.11 2011:


****************************************************

Vapaaehtoisuus pitää maanomistajat

ja moottorikelkkailijat tyytyväisinä

Pohjois-Karjalan noin 2 000 kilo-

metriä pitkä

moottorikelkka-

urasto perustuu maanomistajien kanssa tehtyihin

vapaaehtoisiin

sopimuksiin.

Esitys maastoliikennelain osauudistuksesta raukesi keväällä aikatauluongelmien vuoksi eduskunnassa. Asiaa ei ole ehditty ottaa vielä uudestaan esille ympäristöministeriössä, kertoo ympäristöneuvos Pekka Tuunanen.

Uudistuksen tarkoitus oli saada muun muassa erityyppiset moottorikelkkailureitit laissa säädetyn suunnittelun piiriin.

”Esityksen moni ymmärsi väärin. Se ei olisi tuonut kelkkailureitteihin muutoksia, ja maanomistajan määräysvalta omalla maallaan olisi säilynyt ennallaan”, sanoo MTK:n maankäyttöasioista vastaava johtaja Markku Tornberg.

Uudistus sisälsi myös esityksen, joka olisi sallinut ajoneuvon luovuttamisen alle 15-vuotiaalle maastoliikenteeseen tietyissä oloissa.

”Tämä olisi ollut tarpeellinen muutos viljelijäperheille, joissa traktorilla ajoa ja peltotöitä pitäisi päästä opettelemaan jo nuoresta alkaen.”

Tornbergin mielestä moottorikelkkailun vastustus on joissain piireissä hurmoksellista.

”On aivan selvää, että kelkkailureittejä tarvitaan, jotta liikennettä voidaan ohjata järkevällä tavalla. Tähän mennessä kelkkailuun sopivien reittien järjestäminen on onnistunut sopimalla 95-prosenttisesti.”

Tornbergin mukaan urastoihin liittyvät ongelmat johtuvat osittain sääntelyn puutteista. ”Esimerkiksi urastoja koskevia ohitussääntöjä tai nopeusrajoituksia ei ole lakiin kirjoitettu. Urastoilla tarvittaisiin muutenkin enemmän järjestyksen valvontaa, sillä reiteiltä poistutaan melko usein.”

Sopimalla onnistuu

Pohjois-Karjalan virkistysreitistöyhdistyksen puheenjohtajan Tenho Nissisen mukaan maakunnan 2 000 kilometrin mittaisen uraston toteuttamiseksi on tehty vain 5 reittitoimitusta. Kilometreissä mitattuna kyse on 2–3 kilometristä.

Koko urastosta noin 1 000 kilometriä on yksityisten mailla. Metsäyhtiöiden sekä valtion mailla kulkee noin 500 kilometrin verran uraa ja järvien jäillä 400–500 kilometriä.

Sopimukset on tehty 10–15 vuodeksi. Vuodessa sopimuksia irtisanotaan yleensä 5–10.

”Tyypillisesti irtisanominen tehdään maankäyttötavan muuttuessa, kun taajamien liepeillä lohkotaan esimerkiksi omakotitalotontteja. Osa irtisanotaan ilman syytä”, kuvailee Nissinen.

Pohjois-Karjalan virkistysreitistöyhdistys ry on 12 kunnan ja noin 50 eri matkailupalveluyrityksen sekä kelkkailukerhon muodostama maakunnallinen yhteenliittymä, joka hallinnoi kelkkaurastoa ja huolehtii sen kunnosta.

Urheilukelkan vuosilupa maksaa 120 euroa, työkelkan vuosilupa 20 euroa ja päivälupa 20 euroa.

”Lupatuloilla saadaan katettua talvikunnossapito ja liikennemerkit.”



Joutomaat käyttöön

MTK-Pohjois-Karjalan toiminnanjohtajan Vilho Pasasen mukaan maakunnassa on urastosopimuksia solmittu hyvässä yhteisymmärryksessä ja vapaaehtoisesti.

”Toivottavaa olisi, että reittien suunnittelussa hyödynnettäisiin mahdollisimman paljon sähkölinjojen pohjia sekä joutomaita. Toivottavaa olisi myös, että vapaaehtoisuus ja maanomistajien määräysvalta säilyisivät jatkossakin.”

Nissisen arvion mukaan yksityisten mailla sijaitsevasta urastosta 300–400 kilometriä on sijoitettu niin, että on hyödynnetty sähkölinjojen pohjia.

SARI PENTTINEN


Markku Tornberg on varsinainen paskanjauhaja!
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: simmo - 19.01.12 - klo:21:40
!

MTK on talonpojan vihollinen numero yksi.
[/quote]
----------------jaa,en minä vaan oo huomannu :(
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: minä-itte - 19.01.12 - klo:21:44
!

MTK on talonpojan vihollinen numero yksi.
----------------jaa,en minä vaan oo huomannu :(
[/quote]

Jos asuisit AB-alueella, niin olisit huomannut.
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: simmo - 19.01.12 - klo:21:49


Jos asuisit AB-alueella, niin olisit huomannut.
[/quote]
-onneksi en asu,siellä on niin tylsät ihmiset.Kaikki fiksut asuu pohjois-Suomessa ;)Muuta sieki tänne :)
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Sepedeus - 19.01.12 - klo:21:50


Jos asuisit AB-alueella, niin olisit huomannut.
-onneksi en asu,siellä on niin tylsät ihmiset.Kaikki fiksut asuu pohjois-Suomessa ;)Muuta sieki tänne :)
[/quote]

 Tuo meni jo rasismiksi :D
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Fuller - 19.01.12 - klo:22:05
SDP.llä on vaikeaa aikaa :D
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: ENTER - 19.01.12 - klo:22:08


Jos asuisit AB-alueella, niin olisit huomannut.
-onneksi en asu,siellä on niin tylsät ihmiset.Kaikki fiksut asuu pohjois-Suomessa ;)Muuta sieki tänne :)

 Tuo meni jo rasismiksi :D
[/quote]

ab llä on kakoolaasia

siellä ongelma ja

tuho
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Lehtimäki - 19.01.12 - klo:22:31
Mielestäni nyt ollaan tilanteessa, missä vanhojenkin urien luvat pitää sanoa irti, jotta uria ei ole olemassakaan mahdollisen uuden lain tullessa voimaan.

Kerran onnistuimme jo torjumaan MTK:n ja Ympäristöministeriön kommareitten  lakiesityksen, aiomme tehdä saman jatkossakin.

mutta  mikäs  on  että  kokoomus haluaa  nuo  kelkkaurat  ???
Otsikko: HORNBERGIN OUTO TULKINTA
Kirjoitti: WIHTORI - 20.01.12 - klo:18:10
”Esityksen moni ymmärsi väärin. Se ei olisi tuonut kelkkailureitteihin muutoksia, ja maanomistajan määräysvalta omalla maallaan olisi säilynyt ennallaan”, sanoo MTK:n maankäyttöasioista vastaava johtaja Markku Tornberg.
"Lakiuudistus ei vaikuta maanomistajan tai haltijan lähtökohtaiseen oikeuteen päättää maastoliikenteestätään maillaan."


Hyvinkin "ovelia" on yritetty olla. Maanomistaja saa edelleen päättää minkä verran hän kelkalla malillaan ajelee. Muiden ajamisesta ei päätäkään maanomistaja, vaan ely-keskus.

Jostain ihmeellisestä syystä maanomistajien vastustamaa virallistamishanketta ainakin maatalousvaltaisissa kunnissa ajaa ponnekkaimmin kepujohtoinen kunnanhallitus. Tuntuu oudolta, kun ei niitä voitelu- ja kelkkatehdasrahoja varmaankaan kuntatasolle asti riitä.
Kunhan maastoliikennelain osauudistus Ville Niinistön alaisuudessa valmisteltuna lähtee uudelle lausuntokierrokselle, pitäisi jokaisen lausunnonantajan kunnahallitukset mukaan luettuna kommentoida alussa mainittua kohtaa erikseen. Se on täysi tarkoituksellinen bluffi.
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Sepedeus - 20.01.12 - klo:18:18
  Meikä vei eilen laihuutohakemuksen maakaupasta. Kun lainhuuto saa lainvoiman niin kelkkailijat eivät pääse järveltä maalle, koska omistan koko rannan.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: minä-itte - 20.01.12 - klo:18:32
Mielestäni nyt ollaan tilanteessa, missä vanhojenkin urien luvat pitää sanoa irti, jotta uria ei ole olemassakaan mahdollisen uuden lain tullessa voimaan.

Kerran onnistuimme jo torjumaan MTK:n ja Ympäristöministeriön kommareitten  lakiesityksen, aiomme tehdä saman jatkossakin.

mutta  mikäs  on  että  kokoomus haluaa  nuo  kelkkaurat  ???

Kokoomuksen edudkuntaryhmä esti vuosi sitten MTK:n ja Ympäristöministeriön sosialisointilain tuomisen eduskuntakäsittelyyn.
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Lehtimäki - 20.01.12 - klo:18:36
Mielestäni nyt ollaan tilanteessa, missä vanhojenkin urien luvat pitää sanoa irti, jotta uria ei ole olemassakaan mahdollisen uuden lain tullessa voimaan.

Kerran onnistuimme jo torjumaan MTK:n ja Ympäristöministeriön kommareitten  lakiesityksen, aiomme tehdä saman jatkossakin.

mutta  mikäs  on  että  kokoomus haluaa  nuo  kelkkaurat  ???

Kokoomuksen edudkuntaryhmä esti vuosi sitten MTK:n ja Ympäristöministeriön sosialisointilain tuomisen eduskuntakäsittelyyn.

näyttö  ???
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Luomujussi - 20.01.12 - klo:18:37
  Meikä vei eilen laihuutohakemuksen maakaupasta. Kun lainhuuto saa lainvoiman niin kelkkailijat eivät pääse järveltä maalle, koska omistan koko rannan.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Kai sä sinne vähintäänkin piikkilanka-aidan rakennat......Onhan se niin törkeää jos kaupunkilaiskelkkailijaluuserit pääsevät kovalle maalle juuri sinun mailtasi.....
Otsikko: Kelkan selässä...
Kirjoitti: Aulis Anttila - 20.01.12 - klo:18:45
Meikä vei eilen laihuutohakemuksen maakaupasta. Kun lainhuuto saa lainvoiman niin kelkkailijat eivät pääse järveltä maalle, koska omistan koko rannan.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Vitut ne sulta mitään kyselee... ne ajaa vaan  :P ;D
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: minä-itte - 20.01.12 - klo:18:48
Mielestäni nyt ollaan tilanteessa, missä vanhojenkin urien luvat pitää sanoa irti, jotta uria ei ole olemassakaan mahdollisen uuden lain tullessa voimaan.

Kerran onnistuimme jo torjumaan MTK:n ja Ympäristöministeriön kommareitten  lakiesityksen, aiomme tehdä saman jatkossakin.

mutta  mikäs  on  että  kokoomus haluaa  nuo  kelkkaurat  ???

Kokoomuksen edudkuntaryhmä esti vuosi sitten MTK:n ja Ympäristöministeriön sosialisointilain tuomisen eduskuntakäsittelyyn.

näyttö  ???

Kysu esim. täältä:  Arto.Satonen@Eduskunta.fi
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Lehtimäki - 20.01.12 - klo:18:50
Mielestäni nyt ollaan tilanteessa, missä vanhojenkin urien luvat pitää sanoa irti, jotta uria ei ole olemassakaan mahdollisen uuden lain tullessa voimaan.

Kerran onnistuimme jo torjumaan MTK:n ja Ympäristöministeriön kommareitten  lakiesityksen, aiomme tehdä saman jatkossakin.

mutta  mikäs  on  että  kokoomus haluaa  nuo  kelkkaurat  ???

Kokoomuksen edudkuntaryhmä esti vuosi sitten MTK:n ja Ympäristöministeriön sosialisointilain tuomisen eduskuntakäsittelyyn.

näyttö  ???

Kysu esim. täältä:  Arto.Satonen@Eduskunta.fi

eiköös  tuo  ole  se  tonttikeinottelijan  veli   vai  kuis  se  keskon miljoona  meni  :P
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: de Citonni - 20.01.12 - klo:20:18
  Meikä vei eilen laihuutohakemuksen maakaupasta. Kun lainhuuto saa lainvoiman niin kelkkailijat eivät pääse järveltä maalle, koska omistan koko rannan.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lasket sää ne ensin sinne jäälle juur ennen, kun saat sen lainvoiman.  ;D
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Courtney1 - 20.01.12 - klo:20:21
  Meikä vei eilen laihuutohakemuksen maakaupasta. Kun lainhuuto saa lainvoiman niin kelkkailijat eivät pääse järveltä maalle, koska omistan koko rannan.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lasket sää ne ensin sinne jäälle juur ennen, kun saat sen lainvoiman.  ;D
Toi Sepe on kyl Agronetin Dr.Evil  :D
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Fuller - 20.01.12 - klo:20:37
Siwari on ostanut naapuriltaan 1200m3 rantakaislikkoa :D
Otsikko: Vs: Kelkan selässä...
Kirjoitti: YliKylänJotenSaletistiHot - 20.01.12 - klo:20:41
Meikä vei eilen laihuutohakemuksen maakaupasta. Kun lainhuuto saa lainvoiman niin kelkkailijat eivät pääse järveltä maalle, koska omistan koko rannan.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Vitut ne sulta mitään kyselee... ne ajaa vaan  :P ;D

Ajakoot, *****, mutta sen jälkeen ei soitetakkaan poliisille  vaan hautaustoimistoon, *****
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: icefarmer - 20.01.12 - klo:21:48
Aikaisemmasta lakiluonnoksesta on jälkeeenpäin tarkasteltaessa löytynyt sudenkuoppia. Tässä esimerkki, jota ei helposti huomaa, kun sinänsä viattoman lauseen seuraamukset tulevatkin yksityistielain puolelta. Uusilaki luonnos kannattaa lukea erittäin tarkasti, kun se aikanaan tule kaupunginhallitukselle lausuntoa varten.
Merkittäviä ongelmia yksityisille maanomistajille aiheutuisi siitä, että  reittitoimituksella perustetaan yleinen ajo-oikeus, joka on oikeudellisesti vahvempi kuin yksityistielain mukainen tieoikeus: Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että päällekkäisten oikeuksien tilanteessa tie- tai muun rasiteoikeuden haltijan on omassa toiminnassaan sopeuduttava reittitoimitukseen. Tie- tai muun rasiteoikeuden haltija ei oman oikeutensa nojalla voi ryhtyä sellaisiin toimenpiteisiin, jotka vaikeuttaisivat reitin käyttöä tai muuta reitinpitoa. (Toimitusmenettelyn käsikirja, Maanmittauslaitos)

Sopivasti tulkittuna reittitoimituksella voitaisiin tehdä reitti mille tahansa yksityistielle ja tieoikeuden omistajan on sopeuduttava siihen. Toisaalla laissahan on sanottu, että muu kuin  moottorikelkkaliikenne ei ole sallittua virallistetulla reitillä. Sopeutuminen tarkottaisi silloin, että yksityistieoikeuden omistaja ei saisi ajaa talvella omalla yksityistiellään muuta kuin moottorikelkalla. Yhä hullummaksi menee.
Lakiesityksessä (rauenneessa, uutta ei vielä ole) sanotaan myös, että reittoimitusta voidaan käyttää yksittäisen maanomistajan osalta sillä perusteella, että useimmat alueen maanomistajat ovat sen hyväksyneet. Mutta ei sanota, että ei voi käyttää, jos useimmat maanomistajat ovat sen hylänneet.. Tämän takia ilmeisesti eräältä hankealueelta annnettiin lehteen virheellinen tieto, että vain yksi maanomistaja vastustaa, kun todellisuudess vain yksi maanomistaja kannatti reittien tekemistä.
kelkalla ei saa ajaa tiellä ::)

sähkömiehetki taas rampanneet pitkin yksityisteitä linjoja korjaamassa, unimokin renkaan ruusut  pehmessäkin lumessa täristää nivelhoroo kärsivää scorppioo ikävästi
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: Sepedeus - 20.01.12 - klo:21:57
  Meikä vei eilen laihuutohakemuksen maakaupasta. Kun lainhuuto saa lainvoiman niin kelkkailijat eivät pääse järveltä maalle, koska omistan koko rannan.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lasket sää ne ensin sinne jäälle juur ennen, kun saat sen lainvoiman.  ;D

  Se tuossa kelkkailussa onkin ihmeellistä. Miksei ne aja rinkiä jossain sopivassa paikassa. Miksi niiden pitää "muka" mennä johonkin. Eikös se olis sama jos vetäis ympyrää.  :D

 Jk: ne tulee tuolta järven toiselt puolelt. Eivät pääse sit maalle, kun on niin jyrkät rannat että nokka tyssää.  :D
Otsikko: Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Kirjoitti: WIHTORI - 20.01.12 - klo:22:48
Vaikka Pekka Tuunanen ympäristöministeriön punavihreine joukkoineen julistautuukin reittien virallistamisen isäksi, ei natsat riitä hankkeen toteuttamiseen. Pekka vaan valmistelee suurta sosialistista maankäytön vallankumousta 1970-luvun alun melonien (vihreä päältä - punainen sisältä, kuten heitä kutsuttiin) ja taistolaisten sekä demarien "pälkäneläisten" ääriainesten kanssa. Nämähän valtasivat uuden ympäristöministeriön heti alkuunsa ja suunnittelivat ministeriölle todella suuren vallan asioissa, joita muut ei arvanneet.
Moottorikelkkareittejä ei ympäristöministeriö eikä siellä valmisteltu maastoliikenne laki voi velvoittaa rakentamaan tai virallistamaan minkään kunnan alueella. Rakentamiseen ryhtymisestä päättää kunta ja reittisuunnitelman hyväksyy kunnan ympäristöviranomainen, yleensä ympäristölautakunta. Sen ei tarvitse perustella mahdollisesti tekemäänsä hylkäävää päätöstä, johon ei myöskään saa käyttää otto-oikeutta ja palauttaa sitä uudelleen käsiteltäväksi.  Näistä on EOA:n ja KHO:n päätökset olemassa. Siis riittää, kun kuntapäättäjät tai kunnan ympäristöviranomainen sanoo "ei".
En nyt sano, että Tuunasta ei kannata tykitää, vaan pitää pistää paineet paikallisille luottamushenkilöille ja erityisesti ympäristölautakunnalle. Niiden yli ei tässä asiassa Tuunasen lain voima yllä niin, että reitit olisi minkään kunnan alueella pakko virallistaa. Koillis-Savossa ainakin Rautavaara ja Juankoski päättivät, että reittitoimituksia ei saa kunnan alueella käyttää. Ja kuten tiedetään, Pohjois-Karjalassa on n. 1800 km ilman pakkotoimia rakennettuja virallistamattomia reitistöjä. Ei peli ole pelattu eikä edes erotuomaria tarvita, kun nojataan aikaisempiin päätöksiin. Mutta yksimielisyyttä ja yhteistä tahtoa sekä ennen kaikkea näkyvää ja kuuluvaa toimintaa siinä tarvitaan. Juuri niin kuin " Kansalaisen Maastoliikennevalvonta" Miettisen Jorman johdolla tekee. Tsemppiä!
Otsikko: Moottorikelkkareiteillä noudatetaan tieliikennelakia
Kirjoitti: WIHTORI - 20.01.12 - klo:23:02
ICEFARMERILLE;sanot, että kelkalla ei saa ajaa tiellä
sähkömiehetki taas rampanneet pitkin yksityisteitä linjoja korjaamassa, unimokin renkaan ruusut  pehmessäkin lumessa täristää nivelhoroo kärsivää scorppioo ikävästi.

Jos joku metsätien tai muu tienpätkä otetaan reittitoimituksella virallistetuksi kelkkareitiksi, on se sukjettava muulta moottoriajoneuvoliikenteeltä. Siinä saa ajaa m-kelkalla ja voimassa on tieliikennelaki, kuten aina on m-lekkareiteillä. Mönkijäreiteillä on voimassa maastoliikennelaki.
Niin uuden kuin vanhojenkin lakien nojalla saa metsässä ajaa tarvittaessa varovaisuutta noudattaen viranomais- ja pelastustehtävissä, joksi sähkönjakelun turvaaminenkin katsotaan. Korvausvelvoillisuudesta en tiedä.
Otsikko: Reitin rakentamatta jättämiseen ei tarvita syytä. Lautakunnan "ei" riittää.
Kirjoitti: WIHTORI - 21.01.12 - klo:11:52
Viittasin aikaisemmin pariin ylempien viranomaisten päätöksiin, joissa kunnan ympäristöviranomaisen reittisuunnitelman hylkäävä päätös todettiin varsin vahvaksi. Ympäristölautakunnan päätöksestä voi kuntalainen luonnollisesti tehdä oikaisuvaatimuksen ja valituksen. Sensijaan mikään kunnan toimielin ei voi vaatia päätöstä muutettavaksi tai kumottavaksi. Jos jotain kiinnostaa, niin tässäpä päätökset:
EOA:
Sakslin päätti xx.xx.2010 tutkia omana aloitteena vain kaupunginhallituksen menettelyn xx.xx.2010, kun se päätti puuttua ympäristölautakunnan valvontajaoston päätöksiin kahdessa kelkkailureittiasiassa, jotka maastoliikennelain mukaan kuuluvat kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen toimivaltaan. Selitystä (selitys = virhe jo havaittu) pyydettiin kaupunginhallitukselta, jota pyydettiin hankimaan asiassa myös ympäristölautakunnan valvontajaoston lausunto. Määräaika selvitysten, selityksen ja lausunnon antamiseen on  xx.xx.2010.
Alla oleva tiedustelunne merkitään lisäkirjeeksi kanteluunne ja siinä esittämänne näkökohdat voidaan tarvittaessa ottaa huomioon kanteluanne ratkaistaessa, mikäli niiden voidaan katsoa olevan laillisuuskysymyksiä.
Erkki Hännikäinen
Vanhempi oikeusasiamiehensihteeri

KHO:
Perusteluissaan korkein hallinto-oikeus lausui, että maastoliikennelain 16 §:ssä tai muuallakaan kyseisessä laissa ei ole yleisemmin säädetty reittisuunnitelman hyväksymistä koskevasta harkinnasta tai siinä huomioon otettavista seikoista. Maastoliikennelain 16 §:n 2 momentissa säädetty ehdoton este reitin perustamiselle ei merkitse, että esteen puuttuessa kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella olisi velvollisuus hyväksyä sille esitetty suunnitelma. Sama koskee 16 §:n 3 momentissa säädettyjä edellytyksiä sille, että kelkkailureitti voidaan sijoittaa yksityisen alueelle ilman tämän suostumusta. Lainkohdissa ei säädetä mitään siitä, millä edellytyksin kunnan ympäristönsuojeluviranomainen muutoin voi hyväksyä suunnitelman tai milloin sen ehkä tulee hyväksyä suunnitelma, eikä niiden tarkoituksena yleensäkään ole ratkaista mahdollista erimielisyyttä reitin perustamisen tai linjauksen suhteen reittisuunnitelman laatijan ja toimivaltaisen viranomaisen välillä.
Maastoliikennelaissa ei muutoinkaan ole säädetty, että reittisuunnitelman laatinut ja sitä koskevan esityksen kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle tehnyt henkilö tai yhteisö olisi oikeutettu saamaan hakemuksensa hyväksytyksi siinäkään tapauksessa, että hyväksymiselle ei ole lain 16 §:stä johtuvaa estettä.Maastoliikennelain 14 §:ssä tai muuallakaan laissa ei myöskään ole säädetty niistä perusteista, joiden nojalla kunnan ympäristönsuojeluviranomainen päättää siitä, hyväksyykö se tietyn viranomaisen, yhteisön tai elinkeinonharjoittajan moottorikelkkailureitin pitäjäksi. Tämän seikan harkitseminen ei lähtökohtaisesti voi tapahtua erillään maastoliikennelain 15 §:n mukaisesta reittisuunnitelman hyväksymistä koskevasta päätöksenteosta.