Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta  (Luettu 7986 kertaa)

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
http://www.nilsiapalsta.net/2011_10_01_archive.html


kepun  kelkkatehdaslahjusrahat  pitää  maakunnan  maksaa,,,,vaikka  käsiraudoissa  :o

minä-itte

  • Vieras
Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
http://www.vapaajuankoski.ehdolla.fi/keskustelu.html/7151?p=&c

Viljelijäväestö+ muut maanomistajat ovat nousseet kapinaan MTK:n pyrkimyksiä vastaan.

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
maakuntien rahattomuutta meuhkataan, ja jos moottorikelkkailu ei ole ökyilyä ja korkean elintason symboli niin mitä se sitten on.....    Vai onko niin että kun sitä velekaa on toista miljoonaa niin siinä ei yks kymppitonnin kelekka tunnu misää...
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

WIHTORI

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15
Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Aikaisemmasta lakiluonnoksesta on jälkeeenpäin tarkasteltaessa löytynyt sudenkuoppia. Tässä esimerkki, jota ei helposti huomaa, kun sinänsä viattoman lauseen seuraamukset tulevatkin yksityistielain puolelta. Uusilaki luonnos kannattaa lukea erittäin tarkasti, kun se aikanaan tule kaupunginhallitukselle lausuntoa varten.
Merkittäviä ongelmia yksityisille maanomistajille aiheutuisi siitä, että  reittitoimituksella perustetaan yleinen ajo-oikeus, joka on oikeudellisesti vahvempi kuin yksityistielain mukainen tieoikeus: Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että päällekkäisten oikeuksien tilanteessa tie- tai muun rasiteoikeuden haltijan on omassa toiminnassaan sopeuduttava reittitoimitukseen. Tie- tai muun rasiteoikeuden haltija ei oman oikeutensa nojalla voi ryhtyä sellaisiin toimenpiteisiin, jotka vaikeuttaisivat reitin käyttöä tai muuta reitinpitoa. (Toimitusmenettelyn käsikirja, Maanmittauslaitos)

Sopivasti tulkittuna reittitoimituksella voitaisiin tehdä reitti mille tahansa yksityistielle ja tieoikeuden omistajan on sopeuduttava siihen. Toisaalla laissahan on sanottu, että muu kuin  moottorikelkkaliikenne ei ole sallittua virallistetulla reitillä. Sopeutuminen tarkottaisi silloin, että yksityistieoikeuden omistaja ei saisi ajaa talvella omalla yksityistiellään muuta kuin moottorikelkalla. Yhä hullummaksi menee.
Lakiesityksessä (rauenneessa, uutta ei vielä ole) sanotaan myös, että reittoimitusta voidaan käyttää yksittäisen maanomistajan osalta sillä perusteella, että useimmat alueen maanomistajat ovat sen hyväksyneet. Mutta ei sanota, että ei voi käyttää, jos useimmat maanomistajat ovat sen hylänneet.. Tämän takia ilmeisesti eräältä hankealueelta annnettiin lehteen virheellinen tieto, että vain yksi maanomistaja vastustaa, kun todellisuudess vain yksi maanomistaja kannatti reittien tekemistä.

minä-itte

  • Vieras
Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Lakiesitys on ympäristöministeriön kommareitten  laatima (Pekka Tuunanen), MTK:n pj Juha Marttila antoi mm. MaasTullissa täyden  tukensa moottorikelkkareittien rakentamiselle. MaasTullissa tämä 22.12. 2010 ollut kirjoitus sensuroitiin aika pian pois arkistoista.

Kiuruveden isännältä pakkolunastettiin 1 km pituinen pätkä reittiä, 5-10 m leveä ura metsän läpi. Raivattiin poliisivartiossa viime kesänä. Kertakaikkinen korvaus Kiuruveden isännälle oli 150 € MTK:n korvaussuositusten mukainen, siis kertakaikkinen korvaus.

Metsän puoliskolta toiselle ei saa esim. ajaa traktorilla.

Nyt MTK on yhdessä Tuunasen kanssa laatimasta opusta jokamiesoikeuksista: siinä rikotaan törkeästi suomen perustuslakia!

MTK on talonpojan vihollinen numero yksi.

 

minä-itte

  • Vieras
Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
 Hesari  5. 6. 2011:

*******************

Kilometrin moottorikelkkareitistä maksetaan 150 euron korvaus

Poliisi suojelee raivausta

Kiuruvesi. Kiuruvedellä Pohjois-Savossa vuosia jatkunut kiistely moottorikelkkareitin rakentamisesta kärjistyi tällä viikolla, kun uraa ryhdyttiin hakkaamaan vastentahtoisen maanomistajan metsään virkavallan suojeluksessa.

"Pieneltähän summa kuulostaa, mutta se perustuu valtakunnallisiin taulukoihin. Esimerkiksi Ruotsissa korvaukset ovat suurempia", kertoo Jukka Rissanen Iisalmen maanmittaustoimistosta.

Reitti kulkee lähimmillään 200 metrin päässä maanomistajan asuinrakennuksesta.

Viisi metriä leveää kelkkareittiä hakattiin Pentti Tossavaisen metsään melkein kilometrin verran.

Valmisteilla on uusi maastoliikennelaki, joka tekisi kelkkareittien perustamisen entistäkin helpommaksi.

Kiuruveden konflikti saattaa olla esimakua tulevasta.Esimerkiksi Koillis-Savossa on suunnitteilla kelkkareittejä, joita lähes kaikki maanomistajat vastustavat.

minä-itte

  • Vieras
Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Marttilan sensuroitu kirjoitus:


/Marttila_puolustaa_maastoliikennelakia/

22.12.2010
 

Uusi maastoliikennelaki ei toteutuessaan suoraan heikennä maanomistajan asemaa, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila. Marttila kirjoittaa maastoliikennelaista kolumnissaan Pohjolan Sanomissa keskiviikkona.

Marttila toteaa, että pikku hiljaa lämpeneville vaalikentillä asiasta riittää taatusti jutun juurta. ”Jokaisella suomalaisella tuntuu olevan varsin vahvoja mielipiteitä moottorikelkkojen, mönkijöiden ja muiden maastokulkupelien suhteen”, Marttila kirjoittaa.

Marttilan mukaan lain lähtökohta on edelleen se, että maastossa liikkuminen moottoriajoneuvolla ei todellakaan kuulu jokamiehenoikeuden piiriin. Ajamisen sallimisesta päättää maanomistaja. Poikkeuksen muodostavat vain tietyt viranomaiset ja poronhoito.

MTK:n puheenjohtaja sanoo, että lakiin tarvitaan täsmennyksiä siihen, millä tavalla reittien ja liikenteen aiheuttamat haitat maanomistajille korvataan. Maanomistajille kuuluu täysi korvaus yleisen edun toteuttamisesta.

Merkittävä osa suunnitelmien hyväksymisestä siirretään kunnilta ely-keskuksille.  ”Tässä toivoisin vielä yhden miettimiskierroksen kuntia edustavalta kuntaliitolta. Haluavatko kunnat todella jättäytyä lausunnonantajan rooliin”, Marttila kysyy.

Marttilan mielestä lakiesitys ei heikennä suoraan maanomistajan asemaa missään suhteessa. Lakia täsmentää maastoliikenteen pelisääntöjä, mutta jättää vielä paljon sijaa erilaisille tulkinnoille.

”Moottoriajoneuvot ovat tulleet jäädäkseen Suomen luontoon. Lainsäädännön ohessa on syytä muistaa asennekasvatus. Maastoliikenteen hyväksyttävyys paranee vain lakien mukaisen toiminnan myötä”, Marttila kirjoittaa kolumnissaan.

MT

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Hesari  5. 6. 2011:

*******************

Kilometrin moottorikelkkareitistä maksetaan 150 euron korvaus

Poliisi suojelee raivausta

Kiuruvesi. Kiuruvedellä Pohjois-Savossa vuosia jatkunut kiistely moottorikelkkareitin rakentamisesta kärjistyi tällä viikolla, kun uraa ryhdyttiin hakkaamaan vastentahtoisen maanomistajan metsään virkavallan suojeluksessa.

"Pieneltähän summa kuulostaa, mutta se perustuu valtakunnallisiin taulukoihin. Esimerkiksi Ruotsissa korvaukset ovat suurempia", kertoo Jukka Rissanen Iisalmen maanmittaustoimistosta.

Reitti kulkee lähimmillään 200 metrin päässä maanomistajan asuinrakennuksesta.

Viisi metriä leveää kelkkareittiä hakattiin Pentti Tossavaisen metsään melkein kilometrin verran.

Valmisteilla on uusi maastoliikennelaki, joka tekisi kelkkareittien perustamisen entistäkin helpommaksi.

Kiuruveden konflikti saattaa olla esimakua tulevasta.Esimerkiksi Koillis-Savossa on suunnitteilla kelkkareittejä, joita lähes kaikki maanomistajat vastustavat.

rovaniemen  kelkkatehtaan kepulle  menneet  lahjukset tulevat  maakunnalle kalliiksi  :o

WIHTORI

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15
Kimmo Tiilikainen on järkimies
Kelkkareittihän pistää maita rakennuskieltoon 40 ha/km, jos ohjeistusta noudatetaan, sillä ajoväylän molemmin puolin jää 200m leveä suoja-alue, jolle rakentaminen on käytännössä kiellettyä. Keskellä korpea vaikutus on vähäisempi, mutta esim. paikallistien ylityskohdassa jää kummallekin puolelle tietä 400 m pitkä pätkä tonttimaata rakenuskieltoon. Jos ne ovat vielä samalla maanomistajalla, voidaan puhua suuresta "pakkolunastusesta", kun sellaisen alueen käyttöoikeus rakentamiseen otetaan käytännössä pois omistajalta minimaalisella korvauksella. Ihmettelen, että kepussa ei ole yhtenäistä linjaa näin suuressa kysymyksessä. Paula Lehtomäkihän reittejä kovasti puolusti ja ministeriö virkamies Pekka Tuunanen sanoo toteuttajana itseään reittitoimitusten isäksi. Siis jonkinlainen "Lehtolapsi". Kimmo Tiilikainen on kovasti vahvistanut viimeaikoina asemiaan kepussa. Olen ollut Kimoon yhteydessä ensi kerran hänen ollessaan ympäristöministerinä, jolloin hän vastusti reittioimituksia. Kysäisin viime viikolla hänen nykyistä kantaansa.
Näin hän nyt kepun edeuskuntaryhmän puheenjohtajana vastasi:

Hei Exxxx,
kiitos ajankohtaisista uutisistasi. Kantani maastoliikenteeseen on ihan ennallaan. Ympäristövaliokunta ei halunnut alkaa edellistä esitystä kiireessä talvella ennen vaaleja käsittelemään. Nyt en tiedä miten ja millä aikataululla ministeri Niinistö aikoo asian kanssa edetä.
Minun mielestäni ani harvoin yleinen etu voisi edellyttää pakkotoimia kelkkareittien perustamiseksi. Vapaaehtoiselta pohjalta perustetut urat ovat ok, jos kerran tarvetta niille on.Olen yhteydessä Niinistöön asian tiimoilta.
terveisin Kimmo

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Mielestäni nyt ollaan tilanteessa, missä vanhojenkin urien luvat pitää sanoa irti, jotta uria ei ole olemassakaan mahdollisen uuden lain tullessa voimaan.

minä-itte

  • Vieras
Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta
Mielestäni nyt ollaan tilanteessa, missä vanhojenkin urien luvat pitää sanoa irti, jotta uria ei ole olemassakaan mahdollisen uuden lain tullessa voimaan.

Kerran onnistuimme jo torjumaan MTK:n ja Ympäristöministeriön kommareitten  lakiesityksen, aiomme tehdä saman jatkossakin.

minä-itte

  • Vieras
Vs: MTK murentaa yksityistä omistusoikeutta


MaasTul 7.11 2011:


****************************************************

Vapaaehtoisuus pitää maanomistajat

ja moottorikelkkailijat tyytyväisinä

Pohjois-Karjalan noin 2 000 kilo-

metriä pitkä

moottorikelkka-

urasto perustuu maanomistajien kanssa tehtyihin

vapaaehtoisiin

sopimuksiin.

Esitys maastoliikennelain osauudistuksesta raukesi keväällä aikatauluongelmien vuoksi eduskunnassa. Asiaa ei ole ehditty ottaa vielä uudestaan esille ympäristöministeriössä, kertoo ympäristöneuvos Pekka Tuunanen.

Uudistuksen tarkoitus oli saada muun muassa erityyppiset moottorikelkkailureitit laissa säädetyn suunnittelun piiriin.

”Esityksen moni ymmärsi väärin. Se ei olisi tuonut kelkkailureitteihin muutoksia, ja maanomistajan määräysvalta omalla maallaan olisi säilynyt ennallaan”, sanoo MTK:n maankäyttöasioista vastaava johtaja Markku Tornberg.

Uudistus sisälsi myös esityksen, joka olisi sallinut ajoneuvon luovuttamisen alle 15-vuotiaalle maastoliikenteeseen tietyissä oloissa.

”Tämä olisi ollut tarpeellinen muutos viljelijäperheille, joissa traktorilla ajoa ja peltotöitä pitäisi päästä opettelemaan jo nuoresta alkaen.”

Tornbergin mielestä moottorikelkkailun vastustus on joissain piireissä hurmoksellista.

”On aivan selvää, että kelkkailureittejä tarvitaan, jotta liikennettä voidaan ohjata järkevällä tavalla. Tähän mennessä kelkkailuun sopivien reittien järjestäminen on onnistunut sopimalla 95-prosenttisesti.”

Tornbergin mukaan urastoihin liittyvät ongelmat johtuvat osittain sääntelyn puutteista. ”Esimerkiksi urastoja koskevia ohitussääntöjä tai nopeusrajoituksia ei ole lakiin kirjoitettu. Urastoilla tarvittaisiin muutenkin enemmän järjestyksen valvontaa, sillä reiteiltä poistutaan melko usein.”

Sopimalla onnistuu

Pohjois-Karjalan virkistysreitistöyhdistyksen puheenjohtajan Tenho Nissisen mukaan maakunnan 2 000 kilometrin mittaisen uraston toteuttamiseksi on tehty vain 5 reittitoimitusta. Kilometreissä mitattuna kyse on 2–3 kilometristä.

Koko urastosta noin 1 000 kilometriä on yksityisten mailla. Metsäyhtiöiden sekä valtion mailla kulkee noin 500 kilometrin verran uraa ja järvien jäillä 400–500 kilometriä.

Sopimukset on tehty 10–15 vuodeksi. Vuodessa sopimuksia irtisanotaan yleensä 5–10.

”Tyypillisesti irtisanominen tehdään maankäyttötavan muuttuessa, kun taajamien liepeillä lohkotaan esimerkiksi omakotitalotontteja. Osa irtisanotaan ilman syytä”, kuvailee Nissinen.

Pohjois-Karjalan virkistysreitistöyhdistys ry on 12 kunnan ja noin 50 eri matkailupalveluyrityksen sekä kelkkailukerhon muodostama maakunnallinen yhteenliittymä, joka hallinnoi kelkkaurastoa ja huolehtii sen kunnosta.

Urheilukelkan vuosilupa maksaa 120 euroa, työkelkan vuosilupa 20 euroa ja päivälupa 20 euroa.

”Lupatuloilla saadaan katettua talvikunnossapito ja liikennemerkit.”



Joutomaat käyttöön

MTK-Pohjois-Karjalan toiminnanjohtajan Vilho Pasasen mukaan maakunnassa on urastosopimuksia solmittu hyvässä yhteisymmärryksessä ja vapaaehtoisesti.

”Toivottavaa olisi, että reittien suunnittelussa hyödynnettäisiin mahdollisimman paljon sähkölinjojen pohjia sekä joutomaita. Toivottavaa olisi myös, että vapaaehtoisuus ja maanomistajien määräysvalta säilyisivät jatkossakin.”

Nissisen arvion mukaan yksityisten mailla sijaitsevasta urastosta 300–400 kilometriä on sijoitettu niin, että on hyödynnetty sähkölinjojen pohjia.

SARI PENTTINEN


Markku Tornberg on varsinainen paskanjauhaja!