Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 24 25 [26]

Viestit - Jerry

Mulla on nyt eeperi ollu 6 vuotta autossa. Itte asentelin, sellainen 8 tunnin homma oli, kun kunnolla teki.

Eeperiin päädyin sen takia, kun siihen saa paremmin yksittäisiä varaosia. Esim. vuosi sitten hajosi puhallin ja sen sai erillisenä varaosana. Sellaisen 5 vuotta toimi ongelmitta ennen sitä. Ehkä jatkossa jos tulee ongelmia, kannattaa vaihtaa aina koko lämmitin ja myydä se loppu romu varaosina. Jonkun 500 maksaa koko lämmitinyksikkö.

Akun keston kanssa oli vähän ongelmia, kun mulla oli 3 km työmatka. Siihen ongelmaan auttoi Defan 3A laturi, millä noin kerran viikossa latailin akkua. Sitä tulee käytettyä, kun on niin helppo tuikata johto kiinni. Nyt on yli puolen tunnin matka per sivu, eikä ole tarvinnut ylimääräisiä latailla. Toki kovilla pakkasilla on mahtava lyödä auto käyntiin, kun akkukin on täynnä. Pärjää vaikka kuinka lopulla akulla, kun pitää laturissa yön.
Kyllähän se vähä riippuu naapurista, onko se koneen hajoaminen hauskaa. Silloin jos on niin hyvät naapurit kun mulla, oikeastaan harmittaa kun koneet hajoaa.

Sitten on oikeastaan pirun hauskaa, jos jonkun viimeisen päälle merkkiuskollisen koneet on hajalla. Eikä se merkkiuskollisuuskaan niin pahasta ole, mutta jos kaikki muut merkit on kyseisen tyypin mielestä paskoja, niin johan naurattaa.

Itte oon enempikin sitä mieltä, että joka merkillä on ne hyvät ja huonot mallisarjansa. Jos joku pikkusarja on heikko, ei se silti koko merkkiä koske.
Pitääs olla kaikki viljakärryt tuollaasia. Vois kuivatella katoksen alla pahimmat kosteudet pois, eikä kuorma kuumenisi ennen kuivuriin kippaamista. Tai no ei se kyllä sateella mihinkään kuiva, jos ei lämpöä tule jostakin.
. Moottorin kierrosten muutoshan ei tarvi olla kauhean suuri, kun muut kierrokset vaihtelee kerranaisena...

Kerrannaisena kyllä, mutta justiin toisinpäin. Jos puhallin pyörii 1000 rpm moottorin pyöriessä 2000 rpm, niin moottorin kierrosluvun pitää tippua 1800:aan, että puhallin pyörisi 900 rpm.

Silppuri taitaa olla ainut, mikä pyörii kovempaa kuin moottori ja siellä sitten tuntuu kerrannaiset niin päin kuin ajattelit.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Winneri
: 06.09.12 - klo:17:19
fiiatti menee ku sukkasillaan, sonseere istahti heti vaikka on ääntä ja kokoa :o :o :o :o

http://www.youtube.com/watch?v=4AtpovZi7AM&feature=related


Tuossa 40 sekunnin kohdalla näkyy justiin se fiiatin "luonne". Siihen hyyty heti, kun kierrokset lähti laskuun. Tais se 702S aikaan meillä loppua tuollainen touhu, joskus 70 luvun lopussa.

No, on niissä varmaan laatikot kestäny, kun vääntöhän sen rikkoo.
Ei tuohon mikään auta. Ittellä justiin sama ongelma ja ruskea Antti kuivuri 80 luvulta. Pohjaläpät säädetty vatupassin kanssa vaateriin, mutta aina lähtee loppuvaiheessa valumaan vehnä ja rypsi läpi. Pohjakaukaloita pitäisi varmaan nostaa ylöspäin, mutta ei siihen löydy säätöä.

Oon säätäny sen kuivurin puolen luukun elevaattorilla niin pienelle, että elevaattori kerkiää, vaikka tulis kuivaa vehnää putken täydeltä. Silloin on kuivaus aina onnistunu, vaikka valuukin läpi ja kuivaa on tullu koko satsista. Oon kyllä varoiksi kuivannu johonkin 12-12,5%, mutta vastaanottopapereissa on ollu jopa alle 12, joten ei tuolla läpivalumisella tunnu kuivaustulokseen hirveästi olevan merkitystä.

Aluksi pelkäsin, että kuivurissa satsin reunat ei kuiva, koska keskeltä valuu herkemmin, mutta oikeastaanhan niistä reunoista vasta kuivia tulee, kun jämähtävät siihen kennon kohtaan ja läpimenevä tavara siinä keskellä kuivaa normaalisti.

Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Winneri
: 04.09.12 - klo:21:00
Ostin Winnerin ja nyt oon ihmetelly nelivedon toimintaa ku on päällä sillon ku valo ei pala ja lähtee pois päältä jarrua painettaessa tai katkaisijasta silloin kun nelivedon valo palaa. Eli jos koskee jarrupolkimeen niin on yks veto traktori. Vika vai ominaisuus?

Arvaisin, että kyseessä on maadoitusvika nelivedon solenoidissa. Jos samaan maadoituspisteeseen on kytketty joku toinenkin laite, se aiheuttaa päällä ollessaan, että solenoidin maapuolella onkin 12V. Silloin kun neliveto on napista pois, saa solenoidi maadoituksen sieltä ohjauspuolelta "takaisku" diodin kautta. Virta siis kulkee, mutta väärinpäin. Solenoidi kyllä vetää niinkin yleensä. Sitten kun kytket nelivedon päälle, on solenoidin molemmin puolin 12V, eikä virtaa kulje ja neliveto pomppaa pois.

Tässä tapauksessa pitäis jossakin muussakin toiminnossa olla vikaa, mutta eihän sitä välttämättä huomaa, jos on tuntematon traktori.
Jos on traktorissa surkea radio ja antenni, niin ei taida olla sellaisia valoja, mitkä ei häirittisi. Ittellä ei oo ollu minkäänlaisia ongelmia, vaikka xenonit on jotku halvat kiinalaiset. Toinen ballasti on vielä jälkikäteen ostettu, kun eka hajosi, ja maksoi 10 euroa postikuluineen kiinasta. Voisko enää sen huonompaa olla? Blaukkarin ratio kuuluu silti hyvin.
Eikös diesel ole nykyään jo rikitöntä

Niinpä se taitaa olla, käytännössä rikitöntä. 10mg/kg näyttäisi olevan raja eli 0,001%. 100 tuntia kun ajelee 10 litran kulutuksella, kuluu polttoainetta 1000 litraa eli 840kg, josta rikkiä 8g ja suurin osa pakoputkesta pihalle. Eipä taida paljoa olla merkitystä :)

Ja sitten rikkiä ajetaan säkkikaupalla pellolle.
Niinpä se näyttää valmetin manuaalissa olevankin, notta "Huolto 1000 käyttötunnin välein tai vuosittain". Vaihdelaatikkoon en kyllä ihan joka vuosi malta laittaa uusia, kun eipä se sillälailla kulu kun moottorissa, enemmänkin likaantuu.

Juu... ei kulu, mutta kondessivettä tiivistyy öljyn sekaan. Siksi öljyjä pitäisi vaihtaa vaikkei tunnit täyttyisikään.

Joo, ei välttämättä kannata tuota 1000 tuntia ajaa, mutta kyllä tuossakin joku järki pitää olla, ettei 100 tunnin välein vaihdeta. Ei tuota kondenssiakaan kerry, jos koneella ei ajeta talvisaikaan. Moottoriöljyssä tuo vesi on pahasta, kun polttoaineesta irtoaa rikkiä ja sehän muodostaa veden kanssa rikkihappoa. Ja jonkin verranhan sitä ilmaa pääsee männänrenkaiden väleistä livahtamaan moottoriin ja tietenkin huohottimesta.

Vaihdelaatikko on taas melko suljettu ja hengittämätön systeemi, paitsi kipatessa kärryjä öljyä liikkuu edestakaisin ja kosteutta voi mennä huohottimen kautta.
Joo, ja tuosta tuhannesta tunnista ei kannata välittää,vaihtaa öljyt vähintään jokatoinen vuosi, mielellään jokavuosi. Kun ei se paljoa mitään maksa ja helppo työkin vieläpä.

Niinpä se näyttää valmetin manuaalissa olevankin, notta "Huolto 1000 käyttötunnin välein tai vuosittain". Vaihdelaatikkoon en kyllä ihan joka vuosi malta laittaa uusia, kun eipä se sillälailla kulu kun moottorissa, enemmänkin likaantuu.
Mitä GL-luokitusta se Case on vailla? Aiempia viestejä lukiessa alkaa ihan puistattaa tuo öljytietämys.

Ei mitään tietoa, kun mulla ei ole edes käyttöohjetta koneeseen. Joku korjausopas mulla on, missä on kaikki purettuna, mutta siinäkään ei puhuta öljyistä mitään muuta kuin etuakseliin 85W-140. Eihän tuo paljoa kerro.

Pikaisen Konedata selauksen mukaan näyttäis soveltuvan oikein hyvin. Se Valtran öljy on tod.näk. GL-5 öljyä, jolloin siinä tulee ehdottomasti olla LS-lisäaine jos aiot sitä Casen akseliin laittaa. Luultavasti ohjekirja antaa luokitukseksi GL-4, mutta GL-5 LS lisäaineella on huomattavasti parempi valinta (tosin kolme kertaa kalliimpi).

Joo, valttorin öljy on GL-5. Hinnalla ei oo mitään väliä, kun 20L pänikällä vaihtaa molempiin koneisiin ja mun ajolla 1000 tuntiin menee usiempi vuosi. Pääasia että on sopivaa ja tarpeeksi hyvää. Korjaus se vasta kallista on.

Lähinna tuo LS lisäaine tuossa huolettaa, kun sitä ei casen suosituksissa näy missään. Alkaako lukko makaamaan päällä koko ajan? Suositushan on ihan perus 85W-140, mutta ei sitä kuulemma kukaan suomessa käytä vaan 80W90 on tänne sopivaa.

Passaako 5130 casen etupäähän laittaa tuota Valtran Axle LS (80W-90) öljyä, kun sitä olisi muutenkin tontilla saatavilla? Päällepäinhän akselit on valmetissa ja casessa samanlaiset Carrarot ja molemmissa kait kitkalukko, mutta onko kumminkin jotakin eroa?
Sivuja: 1 ... 24 25 [26]