Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 26

Viestit - Jerry

Sellainen pieni ongelma tuli vielä vastaan, että Trimblen opastimessa nopeussignaali annetaan muodossa Hz/kmh. Esimerkiksi asetuksella 20 Hz/kmh laitteesta tulee ulos 10 km/h nopeudella ajaessa 200Hz taajuutta.

Spraycontrolliin arvo annetaan taas Imp./100m arvona, minkä laskeminen ei ollutkaan ihan päässälaskua. Mutta sitten kun tajusi, että pitää vain laskea 100m ajamiseen kuluva aika sekunteina (1 km/h nopeudella sadan metrin aika on 360 sekuntia) ja sitten kertoo tuon ajan Trimbleen asetetulla taajuudella, saadaan oikea lukema.

Lopputuloksena kuitenkin:
imp./100m = 360 x Hz/kmh

Esimerkiksi jos Trimblen asetus on 20 Hz/kmh on Spraycontrollin Imp./100m asetus 7200.

Selvittelin vielä vähän tätä, koska tuntui tyhmältä viedä ajo-opastimen nopeussignaali sieltä Spraycontrollin takaliittimestä sisään ja sitten taas ruiskutustieto maalausta varten olisi pitänyt ottaa kytkinboksilta. Tuossa nostolaitemallissa on kuitenkin sama sähköboksi kuin hinattavassakin ruiskussa, joten sieltä löytyy myös paikka ruiskun omalle nopeusanturille. Signaali tulee tuohon kytkinboksin B6 (16) nastalle ja menee siitä läpi suoraan Spraycontrollille. Testasin signaaligeneraattorilla, niin toimiihan se nopeus sitäkin kautta, kun valitsee "km/h Sensor" arvoksi 3.

Tuon maalaustiedon tein releellä niin, että kun keskimmäiselle lohkolle menee sähköt, rele vetää ja kytkee tuon 3-napaisen liittimen 1 nastan maihin. Samaa johtoa pitkin opastimelta saa nyt myös menemään nopeustiedon, joten on paljon siistimpi asennus.

Tein nuo kuvat suoraan englanniksi, jos vaikka näistä hyötyisi muutkin kuin suomenkieltä osaavat.
Tähän vähän päivitystä. Spraycontrol on ihan ehjä ollut koko ajan  ;D

Purkki on tosiaan tehty niin, että tuo nopeussignaalin LED vilkkuu johonkin omaan tahtiinsa, eikä pulssien mukaan. Ja kun LED jää päälle, se ei sammu vaikka laite olisi ilman virtoja 2 viikkoa. Nyt kun sain oikean nopeusanturin ja siihen kuuluvan purkin, huomasin tuon vasta. Aika noloa, mutta enpä ole tuollaiseen laitteeseen ennemmin törmännyt, mikä ei palaudu alkutilanteeseen virtojen sammutuksen jälkeen. Kuvittelin sen siis olevan rikki, kun "inputin valo" paloi koko ajan.

Purkasin myös sen nopeusanturin boksin ja siellä ei ole todellakaan mitään älyä. Se ainut transistori mikä siellä on, on tarkoitettu ainoastaan nostolaitteen asentoanturin tiedon invertoimiseksi. Voi siis valita, onko kone työasennossa magneetin ollessa anturin edessä vai silloin kun se ei ole tunnistusetäisyydellä. Kaikkien muiden anturien signaalit menevät suoraan spraycontrollille. Anturit ovat NPN tyyppisiä, eli signaalijohto menee maihin aktiivisena. Koko purnukka on siis käytännössä antureiden virransyöttöboksi.

Nopeussignaalin saa siis simuloitua Spraycontrollin takaa löytyvän liittimen M (maa) ja C (kardaani nopeuspulssi) yhdistämällä, eikä mitään ollut mennyt rikki. Meinaan tuon nopeussignaalin itse ottaa tuosta Trimblen opastimelta 9 nastasta.




Krampin kautta saa myös Amazonen joitain alkuperäisiä osia, jos ei Suomessa, saattaa kestää tuleminen. Ei kiireellisissä remonteissa kannattaa kysyä, jos tarvitaan se alkuperäinen.

Joo, mulle Krampilta kiinnikkeet viimeisen puominpätkän suojaputkelle. Siis se vaakasuuntainen putki, mikä suojaa suuttimia pusikoissa ja maaosumissa. Tuossa mun omassa on vaan ne muoviset "sukset" olleet vakiona, mutta nekin oli hukassa. Samoin puomiston kiertymisen vaimenninkumit tuli Krampin kautta ja löytyi ihan alkuperäisellä osanumerolla molemmat.
Niin ja tuossa irrotuksen yhteydessä selvisi, että virtausmittarin turbiini kyllä pyörii, mutta itse anturi on hajalla. Ruuvimeisselin kärkeen ei reagoi mitenkään, mutta jos sitä naputtelee, saattaa Spraycontrol näyttää jotain pieniä L/min lukemia. Kokeilin irrottaa anturin johdot ja ruiskun kytkentärasialta hyppyjohdolla maadoitin (naputtelin) signaalinastaa (valkoinen maa, vihreä signaali), niin sitten kyllä antaa lukemaa, joten johdotus on kunnossa.

Uuden melkein sopivan anturin saa Agropointista, mutta Agropointin mallissa on AMPin liitin, kun taas alkuperäinen vedetään suoraan kytkentärasialle. Tuo helpottaa kyllä jatkossa anturin irrottamista.

Sopiva liitin on AMP Superseal 3-napainen naaras.
Anturi on Polmac 30304999 

https://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=11303
https://agropoint.fi/tuotteet/ruiskujen-varaosat/virtausmittari/virtausmittarin-anturi-st/
Kyllä se siitä nyt irtosi. Virtausmittarin päissä nuo muhvin ulkokehä pyörii vapaasti ja sisäosa pysyy paikallaan. Sisäosa on nipussa sillä pitkällä tangolla mikä menee venttiilien läpi. Sama juttu siellä suodattimen puolella.

Koko venttiililohko liukuu tuon yläpuolella olevan tangon varassa vasemmalle sivuun, ei ole lukittu mitenkään. Sitten virtausmittari mahtuu välistä pois.
Kysytäänpäs täältä, kun tuntuu tuolla FB-ryhmässä tissiketjut vievän kaiken huomion.

Miten tuosta venttiilipöydästä saa tuon virtausmittarin ehjänä pois (ks kuva)? Pitäisi se puhdistaa, kun ruisku on ollut käyttämättä useamman vuoden. Ja saisin sen kalibroituakin kunnolla, kun töissä on Piusi K24 virtausmittari verrokkina.

Olenko ymmärtänyt oikein, että koko venttiilipaketti on kasassa venttiilien läpi menevällä tangolla. Ja noissa virtausmittarin kiinnitysholkeissa on kierre keskireiässä? Eli jos löyhdyttää lohkon päästä sen mutterin, niin tuon holkin pitäisi päästä pyörimään?

Vastaan nyt tähän vanhaan ketjuun, kun itselle ajankohtainen. Meinaan vaihtaa ko. suojat ennakoivasti, kun muutenkin pitää liittimiä tilata Trimblen opastimeen kytkemistä varten.

Meinaatko saada siihen lohkoautomaation toimimaan?

Ei se valitettavasti onnistu tuolla pienviljelijämallilla, mulla on EzGuide 250 vaan. Mutta kytken sen maalaussignaalin käyttöön ruiskun ohjaimelta, niin näkee missä on ajellut ja jäikö haukipaikkoja. Samalla täytyy tutkia saisiko nopeussignaalin otettua opastimelta Spraycontrollille. Sain kyllä hommattua käytettynä sen Amazonen nopeusboksin, missä traktoriin tulee kiinteä anturi esim. kardaanille. Onpa nyt ainakin yksi murhe vähemmän. Ohjain on edelleen korjaamatta, mutta eikö sekin ennen ensi kevättä toimi. Ja pystyyhän tuolla ajaa perinteisestikin onneksi vakiopaineella ja -nopeudella.

Mulla ei muuta omakohtaista kokemusta ole, mutta kyllä Claas 68 mun mielestä hyvä puimuri on. Tappiomittarien mukaan saa kyllä aika haipakkaa päästää sellaiseen 4t/ha vehnään 3,9m pöydällä, että menee yli. Yleensä muut olosuhteet rajoittaa enemmän nopeutta kuin puintiteho. Nyt kohta toki näkee senkin mitä tuolla saa oikein puitua, kun syysvehnä näyttää niin hyvältä.

Onhan tuohonkin remonttia saanut tehdä. *****maisin oli hydrauliikan paluuletkun pettäminen, kun öljyt valui pitkin remmejä. Mutta osia tuohon saa ja mun mielestä ihan asiallinen huollettava muuten, paitsi jarrut on typerät, kun rumpuja ei todellakaan saa siinä akselilla liikkumaan sivuun. Hoidettiin homma niin, että "napavaihde" irti ja vedettiin aksiloineen jarrurumpu sivuun. Muuten voimansiirto on tukevan oloinen, eikä tarvitse jännittää kytkintä tai laatikkoa, niinkun 48/58 malleissa.

Ja siinä mielessä 68 on hyvä, että melkein samaa puimuria tehdään vielä uutena 130-150 malleina, joten osia luultavasti saa vielä kauan.



Vastaan nyt tähän vanhaan ketjuun, kun itselle ajankohtainen. Meinaan vaihtaa ko. suojat ennakoivasti, kun muutenkin pitää liittimiä tilata Trimblen opastimeen kytkemistä varten.

Sopiva osa löytyy kyllä Starelecistä haulla "Polyswitch 2,5A" täältä:
https://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=15848


Luulisi Amazonen purkkien olevan järkevästi suunniteltu ja tarvittaessa pieni suojakytkentä edessä ettei millään maan ja käyttöjännitteen väliltä olevalla signaalilla saa purkkia rikki. Tässä kohtaa kokeilisin vielä mitata komparaattorin lähtöä kun nopeussignaalin maattaa, muuttaako tilaa.

Joo, tuo itseäkin ihmetyttää, että kyseisestä liittimestä löytyvillä jännitteillä meni rikki. Noinhan voi käydä, jos kaapeli vaikka jää ovenväliin, eli ihan mahdollinen vika.

Meinaankin tuon purkin viedä töihin labraan tarkemmin tutkittavaksi. Siellä olis virtalähteitä, signaaligeneraattori ja kunnollisia mittauspäitä, että saa suoraan piirin jalasta kiinni. Pitää tarkastaa juurikin, mitä tuo komparaattori tekee. Kytkennän puolesta se kyllä on tehty niin, että tuolta liittimeltä tuleva signaali menee IN1- nastaan, eli alasvedetty pulssi sinne pitänee syöttää, eikä +12V. Toki sitten vasta tarkemmin tietää, kun mittaa IN1+ referenssijännitteen.

Sitten menee luultavasti hankalaksi, jos vika ei ole siinä, koska silloin lienee itse prosessorissa vikaa. Näyttää tuon korjausta olevan 342€ pakettihintaan tarjolla, joten ei siinäkään konkurssia tule. https://ilgenfritz.biz/en/8252/mueller-spraycontrol-ii-a
Tuo Puuilon 15€ mittari on paristokäyttöinen, eikä sitä tarvitse "kytkeä" mihinkään. Tulpanjohdon ympärille pyöräyttää muutaman kierroksen sitä tunnistinjohtoa, niin siitä se tunnistaa koska kone on käynnissä. Tosi näppärä, vaikkahan moottorisahaan laittais. Dieselissä ei kyllä pelaa mitenkään.

Tuolla on ohjeetkin:
https://www.tuontitukku.fi/storage/product_files/7/6438152086537-digitaalinentuntimittari12Vasennusohjetuontitukku_3fc5c2d7f6549d51c78f1861fffcb273.pdf

Mulla voi jossain hyllyssä vielä olla se väli poksi.
Siihen syötettiin + ja -. Ja anturin johto

Jos sulla on sellainen ylimääräisenä, niin voisin sen johonkin järkevään hintaan valmis olla ostamaan. Siitä kyllä oon varma, että ajo-opastimelta saa kyllä nopeuspulssin suoraan tuonne Spraycontrollin liittimeen, mutta se pitää vielä selvittää, pitääkö alasvetävä (maa) vai ylösvetävä (+12V) pulssi. Tuo purkki ja nopeusanturi auttais kyllä selvittämään, kun Amazonen manuaalit on kyllä surkeat tee-se-itse miehen kannalta. Trimblessä on ihan hyvät.

Hirveästi ei kannata tökkiä mitään jännitettä mihinkään, jos virtaa ei rajoiteta mitenkään tai sen rajoituksesta ei ole varmuutta.

Mulla on tässä labra-poweri käytössä, virta rajoitettu 0,5A. Sitä alemmalla ei jaksanut Spraycontrol edes herätä henkiin. Eli mitään ei "pitänyt" mennä rikki.

Ohjekirjan mukaan (Amazonen sivuilta) ei sellaista vaihtoehtoa ole jossa nopeusanturi menisi suoraan Spray Control purkille. Ehkä käytännössä menee suoraan jomman kumman lisäpurkin läpi, mene tiedä kun ei ole sisäisiä kaavioita.

Mulla on tosiaan se "switch box", jolla ruiskua voi ajaa manuaalisesti ja sen päällä Spraycontrol. Sen verran itsekin tajusin, että hinattavan ruiskun tapauksessa se nopeusanturi on ruiskun akselilla ja nopeussignaali tulee sen switchboxiin liitettävän liittimen kautta, mistä menee lohkoille ja virtausmittarillekin sähköt.


C-tulon ei luulisi hajoavan laitteen käyttöjännitteestä. Tutkan tulosta (A) en tiedä minkälaista signaalia se tahtoo sisään.

Onko nuo tavallaan vaihtoehtoisia tapoja nopeuden selvittämiseen: traktorin oma nopeustietopulssi, kardaani/pyöräanturi tai tutka?

Niin minäkin kuvittelin, että ei voi sillä särkyä. Ja otin vielä sen 12V tuosta saman liittimen nastasta, eikä ollut ns. "kova" jännite. Nuo kaikki 3 vaihtoehtoa menevät saman komparaattorin kautta, joten onhan se mahdollista, että se on särkynyt, koska ledi palaa vaikka valitsisin minkä tahansa nopeustiedon. Itse ohjaimen näytöstä voi siis valita mitä signaalia käytetään, joten uskoisin itse prosessorissa (Atmel) olevan 3 erillistä inputtia tuota varten., eikä ne kai kaikki voi olla palaneet. Muuten kuitenkin tuntuisi toimivan ihan oikein.

Itse meinasin käyttää Trimblen opastimelta tulevaa "tutkapulssia", kun tuo ruiskun edellinen omistaja on sen alkuperäisen nopeusanturin hukannut matkalle.

Täytyy kyllä sanoa, että todella huonosti on tietoa saatavilla noista Amazonen ohjaimista, kun ei käyttöohjeessa ole edes sähkökuvaa. Hyödyttäisi kovasti ongelmatilanteissa, jos tietäisi mitä johtoa lähtee mittailemaan.


Sivuja: [1] 2 3 ... 26