Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Aiheet - Jerry

Kysytäänpäs täältä, kun tuntuu tuolla FB-ryhmässä tissiketjut vievän kaiken huomion.

Miten tuosta venttiilipöydästä saa tuon virtausmittarin ehjänä pois (ks kuva)? Pitäisi se puhdistaa, kun ruisku on ollut käyttämättä useamman vuoden. Ja saisin sen kalibroituakin kunnolla, kun töissä on Piusi K24 virtausmittari verrokkina.

Olenko ymmärtänyt oikein, että koko venttiilipaketti on kasassa venttiilien läpi menevällä tangolla. Ja noissa virtausmittarin kiinnitysholkeissa on kierre keskireiässä? Eli jos löyhdyttää lohkon päästä sen mutterin, niin tuon holkin pitäisi päästä pyörimään?

Hommasin tuollaisen UF 1200 ruiskun, kun halvalla sai ja siinä mukana tuli Spraycontrol -ohjain. Otin sen tänne kotiin jo tutkittavaksi, vaikka itse ruiskua en kerkiä vielä hakea. Ensi kaudella vasta tarvetta tai ehkä syksyllä glyfoa.

Yritin selvitellä mihin nastaan nopeussignaali pitäisi kytkeä ja löysinkin nastan (A ja C), mihin 12v tuuppaamalla sain nopeussignaalin ledin vilkahtamaan, mutta nyt se perkule jäi palamaan koko ajan. Taisin siis rikkoa sen  :-\  Olisko tuo C-nasta siis pitänyt vetää maihin, että ei olisi särkynyt?

Onko kellään kokemusta pätevistä korjaajista tämmöiselle? Tai onko joku yleinen vika?

Sen verran tuota jo itse tutkin, että A ja C -nastoihin (tutka ja kardaanianturi) tulee 7,5V jännite, mikä tehty yksinkertaisesti vastuksilla jakamalla. Siitä signaali menee LM239N komparaattorille, minkä pitäisi kestää 30V. Samalla tuo tuo toiminee suojapiirinä prosessorille.
Pirun hankala tätä on itse korjata ilman kytkentäkaaviota, joten löin sitten takaisin kasaan.
Surffailin tuossa ihan muissa asioissa netissä ja silmiin pisti tuollainen Maxxumin hydraulipumpun korjaussarja. Onko kenelläkään kokemusta onnistuuko korjaus? Pumppuhan on sikamaisen hintainen (n. 5000,-), mutta tuo korjaussarja on järkevää hintaluokkaa.


Case-IH-Maxxum-5120-5130-5140-5150-5100-5200-series-Hydraulic-pump-Repair-KIT


Omassa koneessa ei onneksi vielä mitään vikaa ole, tunteja vasta 6700, mutta on se kai tuokin jossain vaiheessa edessä.

Tuli tuossa ruiskutellessa mieleen, että mitenkäs noissa leveissä (15+) ruiskuissa puomin kallistelu on hoidettu niin, että puomi pysyy peltoon nähden suorassa? Tahtoo tuon 12m puominkin kanssa olla välillä tekemistä, jos pellossa on kallisteluita.

Hydraulista kaltevuudensäätöä, eli koko ruiskun kallistusta oon nyt käyttäny, mutta vähä turhan krouvi se on ja toiseen suuntaan menee liian nopeasti ja toiseen liian hitaasti  ???. Suunnittelin puomiin jotakin karamoottoria, joka kääntäisi puomin aina vatupassiin, jousen välityksellä, niin vakaajakin edelleen toimisi. Täällä meilläpäin kun ei ole rinteitä, niin sekin piisaa että on suorassa.

Mulla on ruiskussa sellainen mekaaninen vakaaja, eli käytännössä puomi pääsee vapaasti keinumaan. Olisiko toimivin ratkaisu heittää tuollaiset 60cm jouset puomin päihin ja antaa mennä jompi kumpi jousi maata viistäen. Toimis ainakin ja pysyis sopiva etäisyys maahan.




Pitäis laittaa moottori ja kaukosäädin tuollaiseen Amarrin autotallin oveen. Olis mukava kovilla pakkasilla ajaa suoraan talliin, eikä olisi ovikaan niin kauaa auki. Moottoreitä näyttäis olevan rumpumallisina ja sitten ketjuvedolla. Minkälainen kannattais laittaa?

Meillä on navetan katossa ollut tuollainen Turnerin kaukosäädettävä ketjuvetoinen moottori nyt 10 vuotta ja se toimii ainavain, vaikka on niin kauheassa paikassa (märkää ja ammoniakkia). Autotallissa kestäis varmaan 100-vuotta, mutta se oli muistaakseni aika kallis.
Maxxumista lakkas lämmityslaitteen puhallin pyörimästä kokonaan, kaikilla nopeuksilla. On jo oireillut ennemmin niin, että joskus käynnistyksen jälkeen ei heti pyöri, mutta on sitten lähtenyt hetken päästä pyörimään ja toimiikin sen jälkeen. Kone on vanhan isännän käytössä näin talvella ja pitäis sitä vissiin lähteä tutkimaan.

Pääseekö puhaltimen johtoihin käsiksi kopin ilmansuodattimen takaa vai kopin sisällä takana olevan sisäilmakierron ritilän kautta?

Mulla on nyt kolmisen vuotta ollut Pohjolassa vakuutukset ja on kyllä käsittämättömiä nuo hinnan nousut. Aluksi oli kovasti hyvätkin hinnat, mutta toisena vuotena kotivakuutus pomppasi 20%. Soitin ja ihmettelin hinnannousua, niin tiputtivat puhelimessa 10% pois.

No ei siinä, nyt tuli maatilavakuutuksen lasku, niin korotusta kerralla 85% (!), vaikka vahinkoja ei ole sattunut yhtäkään. Voi helevata mitä touhua.

Koittakaapa vähän tarkistella niitä omiakin laskuja, voi olla aika yllättäviä korotuksia.

Itse irtisanoin kaikki muutkin vakuutukset ja vaihdoin yhtiötä. Tipahti noin kolmannes kokonaishinnasta pois. Ei viittiny enää joka laskun jälkeen soittaa yhtiöön ja kysyä mistä tämäkin korotus nyt johtuu. Kyllä nyt jonkun 5% tajuaa vuosittain, mutta 85 ei.
Alakaa mennä hermot tuohon MT:n kirjautumissysteemiin ja "palveluun". Ajattelin viimein päivittää nuo vanhat tunnukset (asnro + postinumero) uuteen, kun sitä niin tyrkytettiin. No eipä siinä, aktivointiviestiä odottamaan. Mutta eihän sitä tule. Tilasin uuden ja taas uuden, mutta ei kuulu. Vanhat tunnukset tietenkin lakkas heti toimimasta.

Soitin asiakaspalveluun. On kuulemma ongelmia kirjautumisessa ja tulee kuntoon. Ei ole viikkoon tullut. Eikä tule aktivointiviestiä vaikka tilaa uuden.

Soitin asiakaspalveluun, että onkohan tunnuksissa joku ongelma. Lupasivat tarkistaa. Ei ole kuulunut mitään.

Sähköposteihin ei kukaan vastaa.

Vituttaa niinku perkinssimiestä pakkasaamuna.

Tunteeko joku Mitsubishi Canterin 3.3 TD koneen sielunelämää tarkemmin? Ko. konetta käytetään CAT E70 kaivurissa.

Öljynvaihdon jälkeen öljynpaineet tipahti reilusti. Ennen öljynvaihtoa paineet oli käyttökierroksilla 4-5 bar, mutta nyt öljynvaihdon ja suodattimien vaihdon jälkeen tyhjäkäynnillä noin 1 bar ja kierroksilla 2-3 bar. Eihän tuo vielä hälyttävä ole, mutta aina tuollainen nopea muutos huolestuttaa. Öljynpainemittari on vaihdettu uuteen, eikä vaikutusta.

Koneessa on omituisesti 2 öljynsuodatinta, varsinainen suodatin ja sitten "ohivirtaussuodatin". Mieleen vain tuli, että voisiko öljynpaineen säätö olla tässä koneessa jotenkin riippuvainen tuosta ohivirtaussuodattimesta vai onko tässäkin perinteinen paineensäädin öljypumpun yhteydessä?
Pitäis ne peräöljyt viimein vaihtaa keissiin huomenna. Pajan varusteista löytyisi sellainen letkujen väliin sopiva öljynsuodatin, jonka läpi öljyt voisi pumpata koneeseen porakonepumpulla. Kävin siihen jo uuden suodattimenkin hakemassa.

Mitä mieltä raati on, kannattaako koneeseen työnnettävä öljy päästää suodattimen läpi vai suoraan pöntöstä vain koneeseen?

Tarinan mukaan jollain kaivinkonemiehellä oli öljynvaihdon jälkeen hajonnut kaivinkoneesta hydraulipumppu ja oli vahvasti sitä mieltä, että suurimmat roskat menevät öljynvaihdon yhteydessä koneisiin.
Kuivaajalle tuli uus tuloilman termostaatti, missä säädettävä hystereesi, eli siis paljonko lämpötila saa laskea ennen uutta kytkentää. Tuonhan voi säätää vaikka 0,1 asteen erolla toimivaksi, mutta missä vaiheessa pannu/öljypoltin alkaa tykkäämään kyttyrää? Käytännössähän tuo katkoo öljypolttimen 2-suutinta.

Minkälaisia arvoja ootte käyttäneet itse?

Entisellä mekaanisella termostaatilla tuo lämpötilaero on noin 5-6 astetta. Jos siis säästää lämmön 90 asteeseen, sammuu 2-suutin 90 asteessa ja lämpötilan laskiessa noin 84 asteeseen, syttyy 2-suutin uudelleen. Aikana tuossa 6 asteen laskemisessa menee ainakin 5 minuuttia.
Pitäis peräöljyt vaihtaa keissiin (5120) ja siinä samalla olis kätevä uusia nelivedon stefa. Pikkuisen on kostea siitä kohtaa, mutta maahan asti ei kyllä tipu mitään, vaikka oli asfalttipihalla joskus viikonkin. Mutta kyllä kai se siitä pahenee, niin kannattais vaihtaa?

Onkos tuossa jotakin erityistä huomioitavaa? Itte ajattelin, että kardaani irti, sitten tumppi irti vetämällä. Stefan pitäis tulla ilmeisesti tumpin mukana ulos?

Etuakselin puoleltakin on hieman kostea, menis siinä samalla sekin. Mitenkäs sieltä saa tumpin irti, eikai se voi molemmista päistä vaan vetämällä lähteä?

Entä tuleeko kummastakaan päästä edes öljyt pihalle vai voisko vaihtaa öljyjen ollessa koneessa?
Nyt on kyllä ollut niin lämmin kylvöaika, että vähän oon ilmastointia haaveillu. Onko kukaan asentanut jälkikäteen Mezzoon ja paljonko tuli maksamaan?

Teoriassahan se on aika yksinkertainen laitos, mutta erillisiä osia aika paljon: kompura, lauhdutin, kuivain, paineenalennusventtiili ja höyrystin. Itsekin tuota voisi asennella paikalleen ja letkut vetää ja kävisi sitten jossain autokorjaamolla täyttämässä.
Valmetissa Iskran laadustaan tunnettu  ;D laturi antaa jännitettä noin 13,2V, kun kovasti kierrättää konetta. Laturi on noin 1000 h sitten vaihdettu uuteen. Asia tuli taas ajankohtaiseksi, kun kylvinkoneen ohjain on kovasti kranttu jännitteestä. Muuten tuolla on ajeltu taas vuosi ilman "akku-Mattia", joten ihan lataamaton se ei kuitenkaan ole. Ja alkas vähä jännittämään tuo toisen ketjun pikavaihdeongelma, jos pakat voi huomaamatta luistaa alijännitteellä.

Kannattaako yrittää hiili/säädinpakettia vaihtamalla korjausta vai samantien koko laturi vaihtoon? Voisko diodisillan vaihtaa helposti? Tuossa on pätevä autosähköliike ihan kulmilla, mistä saa kyllä osia, jos niitä on yleensä olemassa.

Oon kyllä Boschin latureita kunnostanutkin itse (laakerit, hiilet ja liukurenkaat), mutta onko tuo Iskra tekemätön paikka?
Kyllä sitä ihminen vaan vissiin laiskistuu koko ajan, kun piti hommata toiseenkin traktoriin Fasterin paineellisena (työkoneen puolelta) kytkettävät liittimet. Meinas mennä hermo letkuja kytkettäessä, kun jos vähäkin oli auringonpaisteessa painetta kertyny sylinteriin, niin ei millään letkuja kiinni. Sitte sitä nippaa hakata johonkin aisaan ja öljyä lentää pitkin markkia. Mutta ei enää.

Se on pakko mainita tällä foorumilla, että Valmetissa ne oli vakiona jo Mezzon aikaan.

Ei muuten maksa edes paljoa, jos ei hae merkkiliikkeestä:
www.ebay.com/itm/271202072030

Ja sitte vielä jotain sisältöäkin tähän. Valmetin ja Valtran pikaliittimen kierre on UNF 7/8" JIC ulkokierre (kartio putki/letkuliitokselle). 5100 sarjan Maxxumissa oli taasen UNF 7/8" ulkokierre, tiivistys O-renkaalla. Uudemmissa on vissiin M22x1,5, mutta en tiedä koska vaihtuu.

Faster 3CFPV 7/8" JIC


Faster 3CFPV 7/8"




Sivuja: [1] 2