Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etuakselin öljyt, maxum 5130  (Luettu 10889 kertaa)

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Etuakselin öljyt, maxum 5130
Passaako 5130 casen etupäähän laittaa tuota Valtran Axle LS (80W-90) öljyä, kun sitä olisi muutenkin tontilla saatavilla? Päällepäinhän akselit on valmetissa ja casessa samanlaiset Carrarot ja molemmissa kait kitkalukko, mutta onko kumminkin jotakin eroa?

Ylermi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
ei missään nimessä. Menee hyvän ulukolaisen etuaksila pilaan..

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Passaako 5130 casen etupäähän laittaa tuota Valtran Axle LS (80W-90) öljyä, kun sitä olisi muutenkin tontilla saatavilla? Päällepäinhän akselit on valmetissa ja casessa samanlaiset Carrarot ja molemmissa kait kitkalukko, mutta onko kumminkin jotakin eroa?
Öljyn puute rikkoo koneen kuin koneen, ei niinkään öljyn nimi.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Lähinna tuo LS lisäaine tuossa huolettaa, kun sitä ei casen suosituksissa näy missään. Alkaako lukko makaamaan päällä koko ajan? Suositushan on ihan perus 85W-140, mutta ei sitä kuulemma kukaan suomessa käytä vaan 80W90 on tänne sopivaa.

Viimeksi muokattu: 26.08.12 - klo:17:32 kirjoittanut Jerry

jaamäävai

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Lähinna tuo LS lisäaine tuossa huolettaa, kun sitä ei casen suosituksissa näy missään. Alkaako lukko makaamaan päällä koko ajan? Suositushan on ihan perus 80W-140, mutta ei sitä kuulemma kukaan suomessa käytä vaan 80W90 on tänne sopivaa.

Päinvastoin. LS aineistus antaa luistoa. Kokeiltu joskus 110-90 new hollandiin vm 2000 normi 80w-90, niin alko paukkumaan. Valtran LS sisään ja tuli kuntoon.

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Mitä GL-luokitusta se Case on vailla? Aiempia viestejä lukiessa alkaa ihan puistattaa tuo öljytietämys.

Pikaisen Konedata selauksen mukaan näyttäis soveltuvan oikein hyvin. Se Valtran öljy on tod.näk. GL-5 öljyä, jolloin siinä tulee ehdottomasti olla LS-lisäaine jos aiot sitä Casen akseliin laittaa. Luultavasti ohjekirja antaa luokitukseksi GL-4, mutta GL-5 LS lisäaineella on huomattavasti parempi valinta (tosin kolme kertaa kalliimpi).

Viimeksi muokattu: 26.08.12 - klo:11:59 kirjoittanut jps

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Mitä GL-luokitusta se Case on vailla? Aiempia viestejä lukiessa alkaa ihan puistattaa tuo öljytietämys.

Ei mitään tietoa, kun mulla ei ole edes käyttöohjetta koneeseen. Joku korjausopas mulla on, missä on kaikki purettuna, mutta siinäkään ei puhuta öljyistä mitään muuta kuin etuakseliin 85W-140. Eihän tuo paljoa kerro.

Pikaisen Konedata selauksen mukaan näyttäis soveltuvan oikein hyvin. Se Valtran öljy on tod.näk. GL-5 öljyä, jolloin siinä tulee ehdottomasti olla LS-lisäaine jos aiot sitä Casen akseliin laittaa. Luultavasti ohjekirja antaa luokitukseksi GL-4, mutta GL-5 LS lisäaineella on huomattavasti parempi valinta (tosin kolme kertaa kalliimpi).

Joo, valttorin öljy on GL-5. Hinnalla ei oo mitään väliä, kun 20L pänikällä vaihtaa molempiin koneisiin ja mun ajolla 1000 tuntiin menee usiempi vuosi. Pääasia että on sopivaa ja tarpeeksi hyvää. Korjaus se vasta kallista on.

Viimeksi muokattu: 26.08.12 - klo:17:34 kirjoittanut Jerry

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7105
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130


Joo, valttorin öljy on GL-5. Hinnalla ei oo mitään väliä, kun 20L pänikällä vaihtaa molempiin koneisiin ja mun ajolla 1000 tuntiin menee usiempi vuosi. Pääasia että on sopivaa ja tarpeeksi hyvää. Korjaus se vasta kallista on.

Joo, ja tuosta tuhannesta tunnista ei kannata välittää,vaihtaa öljyt vähintään jokatoinen vuosi, mielellään jokavuosi. Kun ei se paljoa mitään maksa ja helppo työkin vieläpä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Joo, ja tuosta tuhannesta tunnista ei kannata välittää,vaihtaa öljyt vähintään jokatoinen vuosi, mielellään jokavuosi. Kun ei se paljoa mitään maksa ja helppo työkin vieläpä.

Niinpä se näyttää valmetin manuaalissa olevankin, notta "Huolto 1000 käyttötunnin välein tai vuosittain". Vaihdelaatikkoon en kyllä ihan joka vuosi malta laittaa uusia, kun eipä se sillälailla kulu kun moottorissa, enemmänkin likaantuu.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Joo, ja tuosta tuhannesta tunnista ei kannata välittää,vaihtaa öljyt vähintään jokatoinen vuosi, mielellään jokavuosi. Kun ei se paljoa mitään maksa ja helppo työkin vieläpä.

Niinpä se näyttää valmetin manuaalissa olevankin, notta "Huolto 1000 käyttötunnin välein tai vuosittain". Vaihdelaatikkoon en kyllä ihan joka vuosi malta laittaa uusia, kun eipä se sillälailla kulu kun moottorissa, enemmänkin likaantuu.

Juu... ei kulu, mutta kondessivettä tiivistyy öljyn sekaan. Siksi öljyjä pitäisi vaihtaa vaikkei tunnit täyttyisikään.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65793
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
öölit ja rasvat on yleensä halvempia kuin laakerit töineen, elikkä vaihtaa vain usein niin ei tule remppamiehet tutuiksi!

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Niinpä se näyttää valmetin manuaalissa olevankin, notta "Huolto 1000 käyttötunnin välein tai vuosittain". Vaihdelaatikkoon en kyllä ihan joka vuosi malta laittaa uusia, kun eipä se sillälailla kulu kun moottorissa, enemmänkin likaantuu.

Juu... ei kulu, mutta kondessivettä tiivistyy öljyn sekaan. Siksi öljyjä pitäisi vaihtaa vaikkei tunnit täyttyisikään.

Joo, ei välttämättä kannata tuota 1000 tuntia ajaa, mutta kyllä tuossakin joku järki pitää olla, ettei 100 tunnin välein vaihdeta. Ei tuota kondenssiakaan kerry, jos koneella ei ajeta talvisaikaan. Moottoriöljyssä tuo vesi on pahasta, kun polttoaineesta irtoaa rikkiä ja sehän muodostaa veden kanssa rikkihappoa. Ja jonkin verranhan sitä ilmaa pääsee männänrenkaiden väleistä livahtamaan moottoriin ja tietenkin huohottimesta.

Vaihdelaatikko on taas melko suljettu ja hengittämätön systeemi, paitsi kipatessa kärryjä öljyä liikkuu edestakaisin ja kosteutta voi mennä huohottimen kautta.

Viimeksi muokattu: 28.08.12 - klo:12:42 kirjoittanut Jerry

jaana30v

  • Vieras
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Eikös diesel ole nykyään jo rikitöntä

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Eikös diesel ole nykyään jo rikitöntä

Niinpä se taitaa olla, käytännössä rikitöntä. 10mg/kg näyttäisi olevan raja eli 0,001%. 100 tuntia kun ajelee 10 litran kulutuksella, kuluu polttoainetta 1000 litraa eli 840kg, josta rikkiä 8g ja suurin osa pakoputkesta pihalle. Eipä taida paljoa olla merkitystä :)

Ja sitten rikkiä ajetaan säkkikaupalla pellolle.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Etuakselin äänet kertovat vakavista oireista
Lainaan tätä öljytopikkia, kun on kumminkin samanlaisesta koneesta kysymys ja etuakselista.  5130 ja vm 1995, tunnit noin 10600. Ek ollut edelliselläkin jo en tiä vaikka olis ollu uudesta saakka.

Alkoi tiistaina äestäessä kuulua jostain kummallista ääntä satunnaisesti voimansiirrosta. Etuakseli on nelivetopäällä naputtanut jo vaikka kuinka kauan ja kuluneeksi sen tiesinkin. Nyt vaan aamulla kuormatessa huomasin oireiden pahentuneen ja ääntä kuuluu kaartaessa jo ilman nelivetoakin, satunnaisesti jotain paukettakin?  :-\

Onkoos kokonaisia ehjiä etuakseleita saatavana jostain purkaamolta ja onko se edullisempi tapa korjata tilanne kuin teettää remontti nykyiseen akseliin? Tietysti jos vaihdattaa koko akselin, niin sitten jää rikkinäinen itselle. Jotain tästä kyselin joskus korjaamolta, mut ei osannu tarkkaan sanoa, mitä remppa vois maksaa, tuhansia kuitenkin. Osat ei kait oo kovin halpoja näihin?
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...