Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Äestyssyvyyden hallinta hukassa konevalmistajilta  (Luettu 22144 kertaa)

JASS

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 159
Tivessäkin oli jalakset. Sitten oli sellainen veivi, jolla pystyi säätämään kuinka korkealla jalakset kulkivat maasta.  ::)

 Meitin tivessä veivillä säädettiin piikkejä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8400
Tivessäkin oli jalakset. Sitten oli sellainen veivi, jolla pystyi säätämään kuinka korkealla jalakset kulkivat maasta.  ::)

 Meitin tivessä veivillä säädettiin piikkejä.
Sellaiseksi se säätö oli ilmeisesti tarkoitettu, mutta kovassa maassa säätö vaikutti ainoastaan äkeen korkeuteen maasta.
Mystinen kesälaatumies

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Tivessäkin oli jalakset. Sitten oli sellainen veivi, jolla pystyi säätämään kuinka korkealla jalakset kulkivat maasta.  ::)

 Meitin tivessä veivillä säädettiin piikkejä.
Sellaiseksi se säätö oli ilmeisesti tarkoitettu, mutta kovassa maassa säätö vaikutti ainoastaan äkeen korkeuteen maasta.

--tää oli päivän paras.Olen muuten tuommoisella Tivellä joskus muinoin äestänyt.2,5m ja Valmet 361D. 8)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Hei...
Me voitais Kylmiksen kanssa kehittää semmoinen äkeen,lautasmuokkarin yms.aktiivisäätö....vai mitä?
Olen asiaa kans joskus miettinyt kun pellot ei ihan pöytää ole niin jo töyryt ja notkot aiheuttaa työsyvyysvaihtelua,maalajien vaihtumisesta puhumattakaan...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Onko täällä oikeasti joku muukin sitä mieltä, että se äestyssyvyys vaihtuu...

Olen järkyttynyt...

Yksinkertaisimmillaan jo pelkkä osoitinratkaisu auttaisi aika paljon. Säätö jäisi kuskin tehtäväksi. Kollegalla oli sellainen apupyörä, jossa oli viisari kiinni. Sitä seuraamalla pystyi tekemään johtopäätöksiä. En tiedä saisiko Tumen rullaa istutettua muihin merkkeihin kovin helposti. Siitä olen varma, että osat ne kyllä suostuu tekemään rahaa vastaan. Onko Koivumäellä jotain ideoita?

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Eikai noita kukaan viitti tehä, isoilla merkeillä ei kiinnosta jonkun suomalaisen ketämaan savikkopellen millintarkat äestyssyvyydet ja kotimaiset eivät vaan jaksa/osaa 8)

Kyl ne vaan jaksaa ja osaa. Et varmaan tiennyt, että sen eteläisimmän kotimaisen  suunnitteluosasto johtoryhmää myöten taitaa äestää keväässä enemmän mitä tavallinen käyttäjä.

Jaa nii tekeekö se väderstadkin muka jotain "äkeitä"... :o

Käteinen ratkasee

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Ei kiinnosta.
Jos ne johtokuntaa myöten ajaa niillä, niin miksei ne sitten tee itselleenkin sopivaa karhia jos se oikeasti on niin tarkkaa sen syvyyden kanssa?

Väderstaadi on paras vaihtoehto täällä pohjoisessa missä ei kivisavikkoja ole. Piikit kestävät ikuisuuden ja jälki on varsin hyvää.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Onko täällä oikeasti joku muukin sitä mieltä, että se äestyssyvyys vaihtuu...

Olen järkyttynyt...

Yksinkertaisimmillaan jo pelkkä osoitinratkaisu auttaisi aika paljon. Säätö jäisi kuskin tehtäväksi. Kollegalla oli sellainen apupyörä, jossa oli viisari kiinni. Sitä seuraamalla pystyi tekemään johtopäätöksiä. En tiedä saisiko Tumen rullaa istutettua muihin merkkeihin kovin helposti. Siitä olen varma, että osat ne kyllä suostuu tekemään rahaa vastaan. Onko Koivumäellä jotain ideoita?

--Ideoita on paljonkin ;D.Osa jopa liittyy tähän aiheeseen..toteuttaminen onkin sitten aina toinen juttu...
--pitääpä koettaa vähän jäsennellä..

Greenpwr

  • Vieras
Onko täällä oikeasti joku muukin sitä mieltä, että se äestyssyvyys vaihtuu...

Olen järkyttynyt...

Yksinkertaisimmillaan jo pelkkä osoitinratkaisu auttaisi aika paljon. Säätö jäisi kuskin tehtäväksi. Kollegalla oli sellainen apupyörä, jossa oli viisari kiinni. Sitä seuraamalla pystyi tekemään johtopäätöksiä. En tiedä saisiko Tumen rullaa istutettua muihin merkkeihin kovin helposti. Siitä olen varma, että osat ne kyllä suostuu tekemään rahaa vastaan. Onko Koivumäellä jotain ideoita?

--Ideoita on paljonkin ;D.Osa jopa liittyy tähän aiheeseen..toteuttaminen onkin sitten aina toinen juttu...
--pitääpä koettaa vähän jäsennellä..

 Piikinkärjen sijaintihan se pitäisi tietää, osoitintikku kärkilapun kiinnitysmutterin alle ja toinen osoitin osoittamaan äkeen rungon sijainti maahan nähden ja näitten tulos näkymään käyttäjälle ja kertomaan ainoastaan muokkaussyvyys...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20006
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Tänä vuonna on aukkoisia oraita sekä takapyöräkoneilla että vanhanajan koneilla kylväneillä. Pääsääntöisesti vaaleilla savi- ja savihiesumailla.

Pehmeät multamaat, kosteat mettänreunat ja hiekkarinteet ovat jo tuulessa lainehtivalla viljalla. Ihan sama onko 3 cm:iin vai 10cm:iin laitettu.

En paljon äestämiseen pysty keksimään muutoksia, jos jauhemainen kuiva multa ulottuu etusormen tyveen ja siitä eteenpäin kuiva valkoinen kova savi, kuin tienpohja ja kylvettyjä jyviä löytyy siitä kovalta tasolta ja purressa paukahtaa kuiva jyvä poikki.

-SS-

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Jos ostaisi vanhan Belaruksen, jossa 2-toiminen nostolaite. Saisiko sillä painettua äkeen täsmälliseen syvyyteen  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2532
  • Etelä-Karjala


Väderstaadi on paras vaihtoehto täällä pohjoisessa missä ei kivisavikkoja ole. Piikit kestävät ikuisuuden ja jälki on varsin hyvää.

Pätee myös täällä Kymijoen itäpuolella.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Urakoottija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
  • Eat My Shorts
Jaa nii tekeekö se väderstadkin muka jotain "äkeitä"... :o

Kyllä ne vaan tekee, täälläkin muutamalla vaihtunut tälle keväälle väderstad, kun ei ketämiesten tekemät tuntunu kestävän kahta kevättä enempää  :o
Nothing Runs Like A deere But Nothing Pulls Like A Horse
Wer Fendt fährt-führt

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Jos ostaisi vanhan Belaruksen, jossa 2-toiminen nostolaite. Saisiko sillä painettua äkeen täsmälliseen syvyyteen  ???

--varmaan saa painettua.Mutta mitäs sitten?Ketä tuo paikalle voimakoneen millä yhdistelmää liikutetaan?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Tänä vuonna on aukkoisia oraita sekä takapyöräkoneilla että vanhanajan koneilla kylväneillä. Pääsääntöisesti vaaleilla savi- ja savihiesumailla.

Pehmeät multamaat, kosteat mettänreunat ja hiekkarinteet ovat jo tuulessa lainehtivalla viljalla. Ihan sama onko 3 cm:iin vai 10cm:iin laitettu.

En paljon äestämiseen pysty keksimään muutoksia, jos jauhemainen kuiva multa ulottuu etusormen tyveen ja siitä eteenpäin kuiva valkoinen kova savi, kuin tienpohja ja kylvettyjä jyviä löytyy siitä kovalta tasolta ja purressa paukahtaa kuiva jyvä poikki.

-SS-
Puhtaat hiesut on tänä vuonna yhtä hiekkalaatikkoa. En tiedä minkälaisen sademäärän ne tarvisivat, jotta kasvu lähtee liikkeelle.