Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Äestyssyvyyden hallinta hukassa konevalmistajilta  (Luettu 22006 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Juteltiin kollegan kanssa äestysasioista ja hän ei ollut tyytyväinen uudehkon Multivan työsyvyyden hallintaan. Aina saa olla kyttäämässä ja varsinkin pehmeillä mailla haukkaa vaikka kuinka olisi renkaissa leveyttä. Olen aika pitkälle samaa mieltä, koska kumpikin viljellään savisia maalajeja joita on samalla lohkolla montaa eri sorttia. Millään ei tahdo samoilla säädöillä saavuttaa samanlaista tulosta joka puolella. Nykyaikana se pitäisi kuitenkin olla mahdollista, mutta jostain syystä konevalmistajat eivät vaan tahdo asiaa uskoa. Tumen säätyvä rulla oli ja on yksi parhaita maatalouden keksintöjä sotien jälkeisellä ajalla, mutta kun äkeiden valmistus lopetettiin, niin loppui myös säätötekniikan kehitys. Nyt kun kaikilla alkaa olla hienot kiekkovannaskylvinkoneet, niin äestyssyvyyden merkitys korostuu entistä enemmän. Rapidikin on hieno peli, kun sen lyö seiskaan, niin jyvää menee sinne neljään senttiin mainiosti, mutta annas olla kun maalaji on vaihtunut ja tulee pehmeämpi paikka vastaan, niin jo alkaa kone pudota ja siemenet siinä sivussa. On tietysti olemassa autochekkiä ja vastaavaa ongelman hallintaan, mutta minun mielestäni pitäisi paneutua ongelman alkulähteeseen eli siihen, että maan esikäsittely ei ole täysin onnistunut.

Millä ihmeen konstilla nuo äesvalmistajat saisi kiinnostumaan tästä ihan perusasiasta. Väderstad toi Control työsyvyyden säädön äkeeseen, mutta siinä ei käsittääkseni ole vielä omatoimista syvyyden hallintaa mukana. Eli periaatteessa tarvisi olla myös autocheck ja vielä autopilotkin mukana.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Kuinka paljon Multiva painuu pehmeässä paikassa? Vai tarkoitaako tuo haukkaaminen jonkin sortin pomppimista?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Potilan äjes kulkee tasaseen samaa säädettyä syvyyttä.

Nova Combilla kylveksin kaikki paitti rypsit samalla säädöllä, vannas yksiköitten etupyörien
säätö 5. lovi koneen takaa.

Ei tarvita mitään säätöjä eikä kompensointeja vauhdissa.
Kui mää ain olen paras?

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Kyllähän tuon väderstadinkin äes eli äkeen runko sinänsä ilmeisesti kulkee suunnilleen samassa syvyydessä. Mutta kun tulee kovempi kohta, niin piikit antaa periksi eikä syvyys pysy kun kärjet nousee. Noissa kovimmissa paikoissa tosin ei äkeen rungon laskeminenkaan auta, jotain muuta pitäisi keksiä.



massikka_mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 300
  • Pitääkö 200 viestin jälkeen kirjoittaa asiaakin?
Pitää tohon rapidi asiaan kommentoida vaikka luultavasti kommenttini tyrmätään heti... ::) Täytyy nimittäin vähäisellä 250ha rapid kokemuksella sanoa että en ymmärrä miksi monet rapidi kuskit pitävät tuota äestyssyvyyttä niin pirun tärkeänä asiana. Näillä meidän vaihtelevilla maalajeilla joutuu varmasti control säädöllä säätämään työsyvyytttä usein vaikka kuinka tarkasti olisi äestetty, monet lohkot tänä keväänäkin olivat sellaisia joissa mentiin rankalla savikolla työsyvyysmittari juurikin siellä 7 ja 8 paikkeilla lähes jyräpyörät ilmassa ja toisessa päässä lohkoa mentiin työsyvyysmittari nollassa ja vielä meinasi sukeltaa turhan syvään. Ei näin vaihtelevissa olosuhteissa mitenkään pystytä äestämään niin tarkasti ettei työsyvyyttä joutuisi säätämään. Autochekillä tai autopilotilla varustettua rapidia en ikinä ole kokeillut vaan on menty täysin pelkän control säädön varassa joka on mielestäni täysin riittävä vaikka olisi äestetty kuinka epätasaisesti kunhan joskus jaksaa poistua ohjaamosta ja käydä tarkastamassa työsyvyyden.
Power By Perkins

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Tume Nordic äkeiden uudemmassa mallistossa oli joku mekaaniseen maapyörään perustuva automaattinen työsyvyyden säätö joka kuulemma olisi ollut hyvinkin toimiva. Ei omia kokemuksia mutta kellä moisia ihmeitä on ajossa ollut niin kertoivat järjestelmän toimineen milteipä oivallisesti.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

omamyyjä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Täysin samaa mieltä kuin massikka_mies!

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
ei ymmärrä että miksi äestys pitäisi olla senttipeliä...

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
ei ymmärrä että miksi äestys pitäisi olla senttipeliä...

:)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
äestyssyvyys merkkaa kaikista eniten kun rippottelee laahavantaalla savimaahan.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
ei ymmärrä että miksi äestys pitäisi olla senttipeliä...

Savimailla näin on.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
äestyssyvyys merkkaa kaikista eniten kun rippottelee laahavantaalla savimaahan.

Just näin. Huolimattomalla muokkauksella saa helposti savimaalla kasvustot pilattua jo alkuunsa.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
joo no se onkin  vissiin eri homma, 0 ha savikkoa 8)

Masinisti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Ennenvanhaan äestettiin savikoilla äkeillä, joiden työsyvyyden säätö perustui varpajyrien kannatukseen ja kylvinkoneissa oli laahavantaat. Jotenkin silloinkin vaan pärjättiin, paras mies piti laittaa äestämään ja lohkot ajettiin maalajien mukaan äestä välillä säätäen. Nykyiset pyörä-äkeet pitävät muokkaussyvyyden vakiona noin sentin tarkkuudella, joka onkin mielestäni täysin riittävä.
Perimmäisenä ongelmana aiheessa on ilmeisesti Rapidin jatkuva säätämisen tarve. Joskus kyseistä konetta kokeiltuani tiesin Rapidin olevan itselleni täysin sopimaton, koska Control säätöä joutui käyttämään säiliöiden täyttöasteen ja maalajin mukaan laidasta laitaan, koneeseen ei voinut luottaa lainkaan.
Onneksi on kylvinkoneita joissa työsyvyydensäätö on vakiona.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Mitenkäs Multivan pian kymmenen vuotta sitten lanseeraama maatutkaan tms. perustunut aktiivinen työsyvyyden säätö? Pääsikö siitä syntymään kokemuksia, vai onko edelleenkin ohjelmassa?
Slippin 'n sliding