Juteltiin kollegan kanssa äestysasioista ja hän ei ollut tyytyväinen uudehkon Multivan työsyvyyden hallintaan. Aina saa olla kyttäämässä ja varsinkin pehmeillä mailla haukkaa vaikka kuinka olisi renkaissa leveyttä. Olen aika pitkälle samaa mieltä, koska kumpikin viljellään savisia maalajeja joita on samalla lohkolla montaa eri sorttia. Millään ei tahdo samoilla säädöillä saavuttaa samanlaista tulosta joka puolella. Nykyaikana se pitäisi kuitenkin olla mahdollista, mutta jostain syystä konevalmistajat eivät vaan tahdo asiaa uskoa. Tumen säätyvä rulla oli ja on yksi parhaita maatalouden keksintöjä sotien jälkeisellä ajalla, mutta kun äkeiden valmistus lopetettiin, niin loppui myös säätötekniikan kehitys. Nyt kun kaikilla alkaa olla hienot kiekkovannaskylvinkoneet, niin äestyssyvyyden merkitys korostuu entistä enemmän. Rapidikin on hieno peli, kun sen lyö seiskaan, niin jyvää menee sinne neljään senttiin mainiosti, mutta annas olla kun maalaji on vaihtunut ja tulee pehmeämpi paikka vastaan, niin jo alkaa kone pudota ja siemenet siinä sivussa. On tietysti olemassa autochekkiä ja vastaavaa ongelman hallintaan, mutta minun mielestäni pitäisi paneutua ongelman alkulähteeseen eli siihen, että maan esikäsittely ei ole täysin onnistunut.
Millä ihmeen konstilla nuo äesvalmistajat saisi kiinnostumaan tästä ihan perusasiasta. Väderstad toi Control työsyvyyden säädön äkeeseen, mutta siinä ei käsittääkseni ole vielä omatoimista syvyyden hallintaa mukana. Eli periaatteessa tarvisi olla myös autocheck ja vielä autopilotkin mukana.