Mitä jos huoltoväli-ilmoitus nollataan muulla kuin merkkiliikkeen laitteella ? Se saattaa olla mahdollista tunnistaa ja sitten ohjelma vaihtaa moottorin säätöjä siinä määrin, että auton omistajan on lopulta pakko mennä merkkiliikkeeseen.
Ainakin toistaiseksi tuo on senverran avointa dataa, että sen muokkaamista ei voi rajoittaa. Esim. vag konsernin autojen tapauksessa VCDS välipiuha+ohjelma tekee samat temput kuin VAG korjaamotyökalu. Ehkä tulevaisuudessa kun internet yhteydet autoissa yleistyvät, niin jotain tuommoista jäynää voi valmistaja toteuttaakin.
Konsernin varaosakirja (etka) ja korjausopas (elsa) on tehty varsin juutalaisella mallilla. Noihin tulee päivitykset joka kuukausi ja ohjelma kieltäytyy toimimasta, jos päivitystä ei ole ajettu. Asentajana työskentelevä kaverini joskus sanoi, että on ne hommat seisoneet merkkiliikkeen verstaallakin, kun ei ole syystä tai toisesta saaneet järjestelmiä päivitettyä
Eli kyllä ne kieroudet kalahtavat ennemin omaan nilkkaan kun niitä yrittää suunnitella.