Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kylvökoneen siementen täyttö  (Luettu 27223 kertaa)

nakkisormi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Kylvökoneen siementen täyttö
Millä tavalla porukka täyttää kylvökoneitaan? Laitatteko itse suursäkkeihin, täyttökärryihin, siilosta kierukalla vai miten? Entä missä välissä peittaatte ja millä?

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Millä tavalla porukka täyttää kylvökoneitaan? Laitatteko itse suursäkkeihin, täyttökärryihin, siilosta kierukalla vai miten? Entä missä välissä peittaatte ja millä?
Täyttövaunusta (matala kylvin niin saa vanhasta korkealle nostavasta kärrystä valutettua) sekä suursäkeistä. En peittaa.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Nostan säkit kaivurilla.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Säkkeihin on peitattu kaikki lajittelun yhteydes. Nyt vähä rupes tuntumaan siltä että säkkitouhu olis tiensä pääs. Jos hommais jussi-ruuvin kärryyn ja siihen mäki-reinin nestepeittaaja. Lannoitteet sais kyllä tulla säkistä edelleen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65628
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
säkeistä laskemalla ja nyt on nurkassa oottamassa se raimo!

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2530
  • Etelä-Karjala
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Täyttövaunu, kylvökoneessa peittausloota.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3147
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Nykyään kaikki suursäkistä. Kun oli peni kylvökone (250 tume) ämpäritäyttö onnistui hyvin, oli suorastaan juhla kun osti korkealtakippaava.

Temge

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 367
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Täyttövaunusta Jussi-ruuvilla, enkä oo kertaakaan katunu ruuvin ostoa!

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8394
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Nyt kun vilja-ala on kasvanut on Jussi-ruuvi taas otettu käyttöön ja peitataan TOSit sillä. Pääosin peitataan suoraan kylvökoneeseen. Välillä on logistisesti helpompaa peitata säkkiin ja viedä säkki lannoitesäkkien mukana pellolle.
Pitkään oli pelkästään sertisiemen käytössä ja ne säkit tyhjennettiin suoraan kylvökoneeseen.
Mystinen kesälaatumies

häjy

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Pakettikuivurin siilosta lajiteltu siemen suoraan ruuvilla kylvökoneeseen. Ruuvin aapäähän indegroitu jauhepeittain, ruuvi riippuu seinään kiinnitetyssä saranoidussa viiksessä jonka päässä vaijerinostin millä nostetaan ruuvi oikeaan korkeuteen. Ruuvin yläpäässä hallinta ruuvin ja peittarin käynnistykselle sekä ruuvin nostolle, helppo käyttää kun koneen päällä ohjailee täyttöputkea. Oma viritelmä koko systeemi, eikä homma kyllä enää helpommaksi voi mennä.

agn2926

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Laittakaas eri lajien kylvöalat näkyviin niin suhteutetaan menetelmä kilomääriin. Itsellä 25 kauraa 5 ohraa ja 5 kevätvehnää. Säkkihomma paras kun on pieni k-auto jossa lannoitesäkitkin koneen päälle. Hyötynä vielä jos
jää siementä yli säkissä säilyy seuraavaan kevääsen.

Peittausainetta sisältävä siemen mielestäni hävitettävä ( jäännös erät). Itse olen säkillä kantanut hakesiiloon.

Vuosien kuluessa säkit on valikoituneet niin että pohjan pystyy sulkemaan jos ei koko säkkiä tarvitse. Joku säkki
leikattu päältä auki niin saa ämpärillä pienen erän jos loppuu. Peittaus kuivalla koneessa.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8436
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Pahvilaatikossa oon siemeniä pitäny. Siitä on helppo kaataa koneeseen. ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Naturalis

  • Vieras
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Pahvilaatikossa oon siemeniä pitäny. Siitä on helppo kaataa koneeseen. ;D
Ja hyttiin mahtuu useamman hehtaarin siemenet mukaan...  ;D

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2013
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Ohra ja vehnä kevättalvella Vihervakassa lajittelu/peittaus/säkitys eli etukuormaimella säkit rapidiin. Ei mahdu kahta 600-700 kg säkkiä mut sen saa yksinkin helposti vauhdissa kiinni. Kaura useimmiten suoraan siilosta kylvökoneeseen.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8394
Vs: Kylvökoneen siementen täyttö
Pahvilaatikossa oon siemeniä pitäny. Siitä on helppo kaataa koneeseen. ;D
Ja hyttiin mahtuu useamman hehtaarin siemenet mukaan...  ;D
Vanhemman traktorin arvo moninkertaistuu, kun ottaa pari isompaa laatikkoa hyttiin. Ihmeellinen laatikko kylläkin kun nousee itsekseen pystyyn penkin takaa ja sitten penkki rikkoo paketin.
Mystinen kesälaatumies