Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe uusi navetta  (Luettu 61313 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: uusi navetta
Meillä ainakin lypsylehmien parret on hyvin pysyneet pultein lattiassa, sensijaan tiineiden hiehojen samanmalliset on irronneet. Porttien tolpat kannattaa ehdottomasti valaa kiinni, ja vielä lyöt sinne umpiakselin pätkän sisään, 7 vuoden jälkeen väliaitojen tolpat ruostui poikki. Käytännössä valun yhteydessä laitettiin styroksinpalat betonin joukkoon tolppien kohdille, ja sitten kun betoni oli hiukan jässähtänyt, niin kaivettiin kuopat auki. Juotosvalamalla tolpat kiinni sitten kun oli aidat koottu kaikki esim. panttinkinpalojen päälle.
Kyllä kiila-ankkureilla pultatut pysyy. Vain ruokintapöydän tolpat paikoilleen valettuja... niissä tolpissa on kumimainen pinnoite valun saumakohdalla.
Palataan asiaan vuosien kuluttua. (Hiehopihaton porttien merivirtalaisista tolpista suurin osa katkes aikoinaan puoles vuodes...)
tethering holes to their concave windings

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: uusi navetta
Ympärivuotisesti yhtä yrittäjää/työntekijää kohti voi olla 50-75 lypsylehmää lypsyjärjestelmästä riippumatta. Eli ajatuksissasi ollut kahden robon navetta kestää itsesi lisäksi yhden palkatun työntekijän, mutta mieluummin se saisi olla perheenjäsen. 

Muistini mukaan ollaan keskusteltu tästä ennenkin, mutta toistan itseäni: Esittämäsi työntehokkuustavoitteet ovat epärealistisia. Ne voivat toteutua vasta suuremmissa kokoluokissa, mistä tässä on keskusteltu. Näppituntumalta heittäisin, että ensimmäinen mahdollisuus yltää noihin lukuihin on 300 lehmää/6 ihmistä.
Kyllä, mutta taloudellisesti se kestää sen kaksi.  ;)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Carlosi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 325
Vs: uusi navetta
Itse olen huomannu tässä suomessa ja ulkomailla (lähinnä saksassa) navetoita kiertäneenä että suurin ero on että suomessa yritetään aina keksiä se navetta uudestaan. Saksassa isot navetat kaikki noudattelee samaa kaavaa, yksinkertaista, pelkistettyä, idioottivarmaa. Kyllä aika metsään mennään (huom! mun mielestä) jos suunnitellaan siltanostureita ja poikittaislantakäytäviä yms.
Aperuokinnasta löysin vähän aikaa sitten jenkkitutkimuksen vuodelta '91 jossa todettiin yksiselitteisesti sen järkevyys. Ajat tietysti muuttuu jne. mutta tarviiko sitä kaikkea tosiaan keksiä uudestaan ihan ite?  ???

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: uusi navetta
Itse olen huomannu tässä suomessa ja ulkomailla (lähinnä saksassa) navetoita kiertäneenä että suurin ero on että suomessa yritetään aina keksiä se navetta uudestaan. Saksassa isot navetat kaikki noudattelee samaa kaavaa, yksinkertaista, pelkistettyä, idioottivarmaa. Kyllä aika metsään mennään (huom! mun mielestä) jos suunnitellaan siltanostureita ja poikittaislantakäytäviä yms.

Niin olisihan se mukava vaan tehdä samanlainen kuin naapurilla. Suomessa vaan tuntuu että varsinkin ne navetat missä pidetään avoimia ovia on useiten rakennettu perjaatteella hienompi kuin naapureilla jolloin ei kauheesti ole säästetty rahaa. Ehkä sitten kun rupee oikeasti kiertelee siinä mielessä että voisi jotain uutta tehdä niin löytyy se halvempi vaihtoehtokin. Suomessa on lisäksi ongelmana että täällä on melko runsasluminen talvi jolloin se asettaa haasteita tälle pihalla tapahtuvalle toiminnalle.

Lisäksi saksassa on kuuleman mukaan (en ole käynyt) paljon isompia peltoja lähellä navettaa ja paljon parempia peltoteitä (mitä suomalaiset saisivat apinoida) jotka vaikuttaa rehun kuljetuksiin. Suomessa en vaan näe kovin huonona vaihtoehtona paalaaja ja ja tuubikäärin yhdistelmää missä paalit kuljetetaan sellaiseen paikkaan että ne on helppo jatkokuljettaa siitä navetalla sitten millä kalustolla haluaa.

Toi poikittais navetta aiheuttaa paljon vastustusta joka yleensä tarkoittaa että siinä voi olla jotain hyvääkin. Jos mietti vaikka 25 metrin leveyttä niin harvoilla osastot on yhtään pidemmät. Samoiten kokemuksesta tiedän että sontaa on melkein mahdoton työntää pidempää matkaa niin että se pysyy levyn edessä. Ja ne jotka miettii sitä kulkua niin käytännössä paluunestoportteja pitkin pystyy kulkemaan makuualueelle päin jolloin portteja vaaditaan ainoastaan osastojen välissä ja kun poikivat, sairaat ja tunnutettavat ovat käytännössä kestokuivikkeen päällä niin tarvitaan siihen 170 lehmään kolme parsiosastoa eli kaks robottiosastoa ja ummessaolijoille yksi.

Niin ja raapoista, kuiluista, ja ritilöistä yritetään ensisijaisesti päästä eroon mutta kuitenkin täytyy olla valmius raappoihin jos hermot menee siihen kolaukseen jolloin vielläkin se poikittaiskäytävä ei tunnu kauheen hassulta.

Niin ja laajennukset on oikeasti helpot kun saa vaan jatkaa taloa ja tekee lisää osastoja.

Viimeksi muokattu: 09.11.10 - klo:09:56 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: uusi navetta
Navettamatematiikkaa kierolla tavalla:

Tilalla on aluksi vaikka 30 lypsävää kohtuullisen mukavassa parsinavetassa. Ja velkaa sellaiset 300 000 € (vedin ihan lonkalta). Jos tila päättää laajentaa robottinavetaksi vaikkapa miljoonan panostuksella niin miten käy? Kokonaisvelka on 1300 000 € ja lehmämäärä lisääntyy 35 päällä.

Eli laajentaminen 35 eläimellä maksaa tuon miljoonan, eikä voi ajatella että 65 eläimen navetan perustaminen maksaa miljoonan.

Alkuasetelmaan.. Jos aluksi tuon 300 000 euron velkataakan maksaminen 30 lehmällä tuntui työläältä, niin lisättyjen 35 eläimen täytyy olla "jokseenkin paljon" parempia että ne maksavat joskus takaisin tuon miljoonan...

Tai niin.. eihän näin saa laskea  ::) Mutta kai joku edes ajattelee asiaa näinkin. Minä ajattelen-> olen siinä uskossa että jos navetta tehdään niin tehdään sitten niin suuri että tällaisia ei enää tarvitsisi miettiä.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: uusi navetta
Navettamatematiikkaa kierolla tavalla:

Tilalla on aluksi vaikka 30 lypsävää kohtuullisen mukavassa parsinavetassa. Ja velkaa sellaiset 300 000 € (vedin ihan lonkalta). Jos tila päättää laajentaa robottinavetaksi vaikkapa miljoonan panostuksella niin miten käy? Kokonaisvelka on 1300 000 € ja lehmämäärä lisääntyy 35 päällä.

Eli laajentaminen 35 eläimellä maksaa tuon miljoonan, eikä voi ajatella että 65 eläimen navetan perustaminen maksaa miljoonan.

Alkuasetelmaan.. Jos aluksi tuon 300 000 euron velkataakan maksaminen 30 lehmällä tuntui työläältä, niin lisättyjen 35 eläimen täytyy olla "jokseenkin paljon" parempia että ne maksavat joskus takaisin tuon miljoonan...

Tai niin.. eihän näin saa laskea  ::) Mutta kai joku edes ajattelee asiaa näinkin. Minä ajattelen-> olen siinä uskossa että jos navetta tehdään niin tehdään sitten niin suuri että tällaisia ei enää tarvitsisi miettiä.

 Parsipaikka kympin, robo satakolmekymmentä, kolmetoista lehmää kuolettaa roboa. Moniko "velaton" 26 lehmän isäntä laittaa kaksi roboa lypsämään ammujaan ja sanoo, että investointi on tilan tulevaisuuden kannalta perusteltu?

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: uusi navetta
Lypsyrobotti ja manuaalinen lannanpoisto kuullostaa kyllä haastelliselta yhtälöltä. Meillähän on pienkuormaimella kaavittavat käytävät, 70 metriä kukin pitkä. 90-100% täyttö edellyttää 3x kolaamista päivittäin ja mieluusti mahdollisimman tasavälein. Lehmien keskellä kolaamiseen en usko, käytävä on tyhjennettävä siivouksen ajaksi. Asemanavetassa tämä on yksinkertaista, kun siirtyy 3x lypsyyn, mutta miten teet sen robottilypsyssä lypsyliikennettä häiritsemättä?

Sinänsä lannanpoisto ilman automaattiraappoja on toimiva ja eläinystävällinen ratkaisu. Jalkavaivoja on toistaiseksi ollut vain muutama ja ajotulehdusepidemian saimme nitistettyä alkuunsa. Aika ja sorkkahoitajan raportit näyttää miten asia kehittyy.

Lainaus
Olen kuitenkin kantapään kautta jo muutamassa vuodessa oppinut että tällainen maitotila on aika haavoittuva jos se makaa pelkästään yrittäjäperheen varassa jolloin kokoluokkaa kannattaa miettil sellaiseksi että navetassa käy säännöllisesti ulkopuolinen tekijä jolloin ajanmittaan voi olla varma siitä että se navetta pyörii vaikka itse on lomalla tai sairaalassa tai missä vaan. Tähän ei voi luottaa lomituksessa. Lisäksi pidän helpompana palkata navettaan väkeä kun esimerkiksi pellolle koska navetta pyörii täysin rutiineilla mutta pellolle täytyy aina ohjata työntekijää. Kokonaisurakalla teettäminen on sitten eri asia.
Tästä ollaan 100% samaa mieltä.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Konkelo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 186
Vs: uusi navetta
Navettamatematiikkaa kierolla tavalla:

Tilalla on aluksi vaikka 30 lypsävää kohtuullisen mukavassa parsinavetassa. Ja velkaa sellaiset 300 000 € (vedin ihan lonkalta). Jos tila päättää laajentaa robottinavetaksi vaikkapa miljoonan panostuksella niin miten käy? Kokonaisvelka on 1300 000 € ja lehmämäärä lisääntyy 35 päällä.

Eli laajentaminen 35 eläimellä maksaa tuon miljoonan, eikä voi ajatella että 65 eläimen navetan perustaminen maksaa miljoonan.

Alkuasetelmaan.. Jos aluksi tuon 300 000 euron velkataakan maksaminen 30 lehmällä tuntui työläältä, niin lisättyjen 35 eläimen täytyy olla "jokseenkin paljon" parempia että ne maksavat joskus takaisin tuon miljoonan...

Tai niin.. eihän näin saa laskea  ::) Mutta kai joku edes ajattelee asiaa näinkin. Minä ajattelen-> olen siinä uskossa että jos navetta tehdään niin tehdään sitten niin suuri että tällaisia ei enää tarvitsisi miettiä.

Tämä tapa on justiinsa semmonen, miten tämmönen alan kouluja käymätön, kuten minä, ajattelee. Ja mikseikäs sitä näin sais laskea?
It doesn't matter who we are, what matters is our plan.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: uusi navetta
Navettamatematiikkaa kierolla tavalla:

Tilalla on aluksi vaikka 30 lypsävää kohtuullisen mukavassa parsinavetassa. Ja velkaa sellaiset 300 000 € (vedin ihan lonkalta). Jos tila päättää laajentaa robottinavetaksi vaikkapa miljoonan panostuksella niin miten käy? Kokonaisvelka on 1300 000 € ja lehmämäärä lisääntyy 35 päällä.

Eli laajentaminen 35 eläimellä maksaa tuon miljoonan, eikä voi ajatella että 65 eläimen navetan perustaminen maksaa miljoonan.

Alkuasetelmaan.. Jos aluksi tuon 300 000 euron velkataakan maksaminen 30 lehmällä tuntui työläältä, niin lisättyjen 35 eläimen täytyy olla "jokseenkin paljon" parempia että ne maksavat joskus takaisin tuon miljoonan...

Tai niin.. eihän näin saa laskea  ::) Mutta kai joku edes ajattelee asiaa näinkin. Minä ajattelen-> olen siinä uskossa että jos navetta tehdään niin tehdään sitten niin suuri että tällaisia ei enää tarvitsisi miettiä.

jos tilanne on tällainen niin on monta asiaa missä saa kattoa peiliin. Ensiksikin jos on 35 lehmän timiva navetta johon on 300 velkoja niin onko tullut tehtyä virhe investointi kun navetta ei ole kuollettanut itsensä  tai ei kiinnosta hoitaa lehmiä siinä vanhassa navetassa jolloin pitää miettiä miksi tuli tehtyä sellainen kompleksi mihin ei saa helpolla liitettyä sitä robotti tai asema päätyä.
Sitten kun sen laajennuksen tekee niin miten voi 35 lisäpaikkaa maksaa 100000. Samoiten on joku pielessä jos uusi maksaa yli miljoonan ja vanhaa ei saa hyödynnettyä millään tavalla.

Sinäänsä asia ei liity muhun lmillääntavalla muuten kun että uutta ei kannata suunnitella siten että on se 35 parsinavetta ja 300 tuhatta lainaa hiukan suuremmassa mittakaavassa kun haluaa tehdä seuraavan version.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: uusi navetta
Eihän tuon 300 000 tarvitse olla velkaa pelkästään navetasta. Voihan se olla vaikka spv velkaa koko tilasta. Ja nuo minun lukuni olivat hatusta kaikki..

Tunnen kyllä tapauksia että uuteen robonavettaan on lyöty milli kiinni vaikka vanha navetta on edelleen jäänyt nuorkarjalle tai vaikka sonneille. Toiset ovat tehneet saman puolella millillä. Parhaat laittaneet 1,3 milliä.

Kaikilla kuitenkin sama lopputulos lehmämäärän suhteen.

Mutta en rupea tästä väittelemään koska en ole rakentamassa lypsykarjanavettaa.

sommerfelt

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 130
  • LYNX
Vs: uusi navetta
Tunnen kyllä tapauksia että uuteen robonavettaan on lyöty milli kiinni vaikka vanha navetta on edelleen jäänyt nuorkarjalle tai vaikka sonneille. Toiset ovat tehneet saman puolella millillä. Parhaat laittaneet 1,3 milliä.





Nii ja kun joku saa tehtyä 2 robotin systeemin tuolla 1.3 miljoonalla!!! ja vielä toimivan navetan jossa nuorkarja samassa rakennuksessa!  :o :o :) :)

sirkussonni

  • Vieras
Vs: uusi navetta
Must alkaa tuntuu siltä, et kyl mun kymmenen vuotta vanha navetta jo saakin lahota käsiin, eihän siitä ole velkaa enää kuin 50 tonnii...........   Tarkoittaa sitä, että jos tehdään 1,5 miljoonan roponavetta, ni millä sen oikeesti saa maksuun ennenkuin se tarvii ihan kaikki sinne sisälle uutta....????

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: uusi navetta
Must alkaa tuntuu siltä, et kyl mun kymmenen vuotta vanha navetta jo saakin lahota käsiin, eihän siitä ole velkaa enää kuin 50 tonnii...........   Tarkoittaa sitä, että jos tehdään 1,5 miljoonan roponavetta, ni millä sen oikeesti saa maksuun ennenkuin se tarvii ihan kaikki sinne sisälle uutta....????

konkurssi putsaa liiat velat ::) ???
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: uusi navetta
Navettamatematiikkaa kierolla tavalla:

Tilalla on aluksi vaikka 30 lypsävää kohtuullisen mukavassa parsinavetassa. Ja velkaa sellaiset 300 000 € (vedin ihan lonkalta). Jos tila päättää laajentaa robottinavetaksi vaikkapa miljoonan panostuksella niin miten käy? Kokonaisvelka on 1300 000 € ja lehmämäärä lisääntyy 35 päällä.

Eli laajentaminen 35 eläimellä maksaa tuon miljoonan, eikä voi ajatella että 65 eläimen navetan perustaminen maksaa miljoonan.

Alkuasetelmaan.. Jos aluksi tuon 300 000 euron velkataakan maksaminen 30 lehmällä tuntui työläältä, niin lisättyjen 35 eläimen täytyy olla "jokseenkin paljon" parempia että ne maksavat joskus takaisin tuon miljoonan...

Tai niin.. eihän näin saa laskea  ::) Mutta kai joku edes ajattelee asiaa näinkin. Minä ajattelen-> olen siinä uskossa että jos navetta tehdään niin tehdään sitten niin suuri että tällaisia ei enää tarvitsisi miettiä.

jos tilanne on tällainen niin on monta asiaa missä saa kattoa peiliin. Ensiksikin jos on 35 lehmän timiva navetta johon on 300 velkoja niin onko tullut tehtyä virhe investointi kun navetta ei ole kuollettanut itsensä  tai ei kiinnosta hoitaa lehmiä siinä vanhassa navetassa jolloin pitää miettiä miksi tuli tehtyä sellainen kompleksi mihin ei saa helpolla liitettyä sitä robotti tai asema päätyä.
Sitten kun sen laajennuksen tekee niin miten voi 35 lisäpaikkaa maksaa 100000. Samoiten on joku pielessä jos uusi maksaa yli miljoonan ja vanhaa ei saa hyödynnettyä millään tavalla.

Sinäänsä asia ei liity muhun lmillääntavalla muuten kun että uutta ei kannata suunnitella siten että on se 35 parsinavetta ja 300 tuhatta lainaa hiukan suuremmassa mittakaavassa kun haluaa tehdä seuraavan version.

Naulan kantaan. Samanlaista lyhyttä "navettamatikkaa" itsekin harrastan > siksi entisen parsinavetan jatkaminen tuntuu entistä houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Tai ei välttämättä houkuttelevammalta, mutta ainakin taloudellisesti huomattavasti järkevämmältä..
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

talutehnika

  • Vieras
Vs: uusi navetta
ajamisen kannalla. Kuormakoko saadaan riittäväksi, paalinkäsittely on helppoa ja lumitöitä ei tarvitse pellolla tehdä(voi viedä aikaa talven mittaan yllättävän paljon). Talvella harvoin voi ajaa yhtä suurilla kuormilla kuin sulan kelin aikaan; tyhjän ajaminen kasvaa. Rippuu tietysti sijainnista ja teiden mäkisyydestä, miten ajaminen talvella luonnistuu.

Ensiks... koskaan, ei milloinkaan oo tarvinnu paalien hakemisen takia lumitöitä pellolla tehdä...
Toisekseen... talvella oon ajanu ihan saman kokoisia kuormia kuin sulan kelin aikanakin. Itse asiassa talvella jopa helpompaa, kun ei tartte painumisia varoa.
Ainut talveen liittyvä seikka on ennemminkin tuolla tieajon puolella matkalentonopeuden suhde pysähtymismatkaan...

Tästä huolimatta mahdollisimman vähän paaleihin ja nekin hiehoille...
Kuten kirjoitinkin, niin riippuen sijainnista. Suomikin on kohtuu iso maa, mahtuu keliä monen sorttista, kuin myös talvea. Keskustelivat tuolla aikaisemmin ajoneuvoyhdistelmästäkin, lähinnä siihen viitaten. Jos siellä pellolla on lunta juuri sopivasti välillä puol metriä-metri, niin hankala siellä rekalla on ajaa. Tuokin riippuu tietysti vielä pellosta, teistä ja lastaustavasta tuleeko lumesta lopulta mitään ongelmia.



ja mistä löydät rekan joka suostuu ajaan joka toinen päivä yhden kuorman?

Tuolta: http://www.volvotrucks.com/TRUCKS/FINLAND-MARKET/FI-FI/TRUCKS/Pages/trucks.aspx