No luomu ei tule tässä tapauksessa kysymykseen... Joten kärry tarve on ja pysyy, maksimi satoja haetaan.. Hakusessa olisi vähintään 13tonnin kantavuudella ja koko luokassa 16-20 kuutiota saisi mahtua kyytiin.. jotenkin karsastan noita kuorma-autoista tehtyjä painavia ja usein pellolla raskaita vetää?? ja mitä olen hintoja seurannut pyytävät lähes samaa hintaa kuin uusista tehdastekosista... Kiinostais kovasti rysky/kiren kiinteälaitanen onko kokemuksia? Kärry toimisi samalla viljan säilytys varastona kun puintikausi on ohitse...
Muutama vuosi sitten tuli hankituksi tuollainen kiinteälaitainen 15 tonnin ja 19 kuuton Kire (Rysky on sama kärry, mutta paskanruskeana). Hintaeroa saman kokoluokan Junkkariin tai Multivaan on sellaisen 10-12 kuution perusviljakärryn verran. Toki Multiva on vähän hienostuneempi ja viimeistellympi ja siihen saa vetoaisajousia jne., mutta kun itsekin olen tällainen hiomaton timantti, niin tuollainen peruskärry kelpaa mainiosti. Kärryn hitsaustyö on tehty Virossa, mutta kokoonpano ja maalaus tapahtuvat Suomessa. Suomalaista on myös ainakin Nummi-kippi ja Nokian-renkaat.
Hydraulinen takalaita toimii asiallisesti. Valot on suojattu ja saranoitu rikkojen välttämiseksi. Pelti on paikoin millin ohuempaa kuin kilpailijoilla, mutta eiköhän se viljan kulutusta kestä. Ja onhan sitä viljaa viety jopa Weckmannin vetelillä, kyllä tämä sellaiseen kattopeltikärryyn verrattuna on jämerää tekoa. Painoa on puolisen tonnia vähemmän kuin Junkkarissa tai Multivassa. Pohjapelti on palasista kasattu, joten siinä on poikittaisia saumoja toisin kuin Multivassa. Sauma tietysti saattaa vähän jarruttaa ja ottaa herkemmin ruostetta kuin yhtämittainen plootu, mutta tällaisista se hinnanero muodostuu. Kuka mistäkin haluaa maksaa.
Maalipinta on paikoin vähän ohut, mikä jossain koneviestin artikkelissakin on mainittu. Toisaalta 200 euron lisähintaan kärryn saa sinisenä, ja siinä on yksi maalikerros enemmän, koska sinisen värin peittävyys on heikompi kuin vihreän tai ruskean. Kärryn saa myös punaisena, mustana tai muissakin sävyissä, jos sellaista arvostaa Väristä riippuen lisäkustannus on luokkaa satasen tai pari. Muutkin lisävarusteet, kuten peressut, isommat renkaat tai pienempien mallien jarrut (tässä toki vakiona) ovat maltillisesti hinnoiteltuja. Ja jos jotain valittamista tulee, niin firman patruuna on itse maatalousnäyttelyissä osastolla, joten palaute menee reaaliajassa. Muutenkin meininki on rehtiä ja asiallista. Kahden Kiren kokemuksella sanoisin, että jos nyt ostaisin uuden kärryn, niin todennäköisimmin päätyisin samaan merkkiin.