juuu, mut sattaapa tehä kaverille jonkin proton jos nätisti pyytää.. mut olis moisille kuitenkin käyttöä kun nuo valmiit pienkoneet on ihan tolkuttomissa hinnoissa just tuon työltäsuojelun takia.. kuitenkin tarvetta olis..
Hintaahan niillä on.. liikaa.
Viime keväänä kävin Alstorin koeajamassa. Kyllähän se ohjaamokin saa jo jonkinlainen olla, ainakin minä olen vanhemmiten tullut sen verran mukavuudenhaluiseksi että en kylmässä, epäergonomisessa ja kovan metelin keskellä jaksa päiviä viihtyä. Alstor oli kopista sellainen riittävän askeettinen, ihmeen tilava, lämmin, ei mitään lelumaista turhaa ja kaikki mitä on toimii jämäkästi. Iqan nosturiohjaus näytöllä. Näppärä ajaa miten päin vaan, ratista tai tikuista. Oikein hyvä näkyvyys lähellekin.
Yllättävän pätevän oloinen vekotin, siis koko huomioiden. Eihän se nyt Ponsse eikä JD ole. En mä maastokelpoisuuden rajoja uskaltanut hakea kun ei ollut oma kone mutta mukavasti tuo tuntui kiipeävän. Lunta ei ollut enää paljoa silloin keväällä. Vajaan tukkikuorman keräilin metsurin jäljiltä.
Mulla tuli ehkä eniten vastaan nosturin pienuus - ei voimassa vaan ulottuvudessa. Mä teen usein energiapuukasaa tien puolelta ojan yli ja pitkillä roippeilla tarvitaan sekä nostokorkeutta että ulottuvuutta. Kasa kun saisi kuivumisen kannalta olla mahdollisimman korkea ja lyhyt eikä matala ja pitkä. 3-4 m on hyvä korkeus mutta sellaista ei pikkupilkillä tehdä ojan yli. 8-9 metriä on juuri passeli ulottuvuudeksi tuossa puuhassa. Hakkuusta mokomalla ei mulla ole näkemystä.
Täytyy sanoa että kotimatkalla kyllä ihan tosissani konetta mietin. Käyttökuluthan mokomassa ovat luokkaa 'olemattomat' ja uutena ei isompia remppojakaan ihan heti pitäisi tulla.
Vähän järeämpi olisi vaikka Jarcrac... sitä en ole itse kokeillut. Terriä kävin myös katsomassa mutta en ajanut.