Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MF5445 lämmöt ei nouse  (Luettu 2340 kertaa)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1045
MF5445 lämmöt ei nouse
Tuommoinen  dyna versio vm. 2008. lämpömittari nousee vaan muutaman millin ja jää sinisen alueen sisään. Käytin koneen  huollossa ja vaihtoivat termostaatin, mutta ei muuttunut miksikään. Huoltomies epäili, että vasta kuormituksessa nousee lukema. Epäilin itse, että onko mittarin anturi viallinen ja se pantiin tilaukseen. Mittailin laser mittarilla lämpötiloja lohkosta ja eri kohdista sain erillaisia lukemia. korkein lukema oli 74 joka löytyi sylinteriryhmän puolivälistä. sen sijaan kohta jossa lämpömittarin anturi on, oli vain 60astetta. Kädellä tunnustelin syylärin yläpäähän menevää letkua, ja se on lämmin, mutta ei kuuma. Hiukan ihmetyttää, että onko moottori oikeasti vilpoinen vai onko mittar/anturi vialla. Yleensä koneissa on meillä pitempään käytettynä mittari noussut sentäs enempi. Oisko jollakin viisautta asiassa

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4573
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: MF5445 lämmöt ei nouse
En tiedä onko vika vai ominaisuus. Anturivikahan se voisi olla.

Omassa 6475 (Perkiisseli) viisari on uudesta asti noussut juuri ja juuri pois siniseltä; oikein kovassa rääkissä helteellä saa nousemaan ehkä 30-40% sallitusta alueesta.
Noin 6000 tuntia se on noin toiminut, en ole sitten asiasta huolestunut. Oikeastaan olen ollut tyytyväinen kun vastaan on tullut myös koneita jotka tosi vedossa ylikuumenevat nopeasti jos syylärissä on heinänkorsi poikittain...

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1045
Vs: MF5445 lämmöt ei nouse
Itse ajattelen, että moottorissa tulisi olla jokin passeli käyntiläpötila jonka termostaatti pyrkii likimain pitämään (avautumalla ja sulkeutumalla), Ajattelen, ettei ole hyvä, jos esim pakkasella kone käy jatkuvasti kylmänä. Mikäli moottorin lämpö riippuu kuormituksesta ja säiden lämpötiloista, lämmityslaitteen käytöstä yms asioista, niin jotakin on mitoitettu väärin,ja minusta jokin on pielessä. Tietysti em. asiat hieman vaikuttavat, mutta jyrkkä termostaatti ja viskotuuletin pitäisi taata että lämpömittari jököttää melkolailla samassa kohtaa, oli sitten pakkanen tai helle. Muinoin oli säädettävä kaihdinverho syylärin edessä, esim kuorma autoissa. tätä voitiin ohjaamosta sulkea ja avata ketjua vetämällä, mutta kyllä nyky termareilla ja viskotuulettimella pitäisi ainakin likimain lämpö pysyä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4573
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: MF5445 lämmöt ei nouse
Joskus on kerrottu että moottorin juuri oikea käyntilämpötila olisi siinä +83 C.
Talvella tyhjäkäynnillä lämmityslaite päällä sitä voi olla mahdotonta saavuttaa kun jo ajoviima ja tuuli jäähdyttää koneen kylkiä enemmän kuin mitä hukkalämpöä syntyy.
Kesällä auringonpaisteessa +35 ulkolämpötilassa jatkuva täysi rähinä päällä paikallaan seisoen vaikka hakkurin edessä on kova pala jäähdytyssysteemille, varsinkin jos varsinaisen jäähdyttimen edessä on vielä välijäähdyttimen, ilmastoinnin ja hydrauliikan/voimansiirron öljynlauhduttimien lämpöä puhkuvat kennot... ja koko paketti on vähän pölyn tukkima.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 565
Vs: MF5445 lämmöt ei nouse
Joskus on kerrottu että moottorin juuri oikea käyntilämpötila olisi siinä +83 C.
Talvella tyhjäkäynnillä lämmityslaite päällä sitä voi olla mahdotonta saavuttaa kun jo ajoviima ja tuuli jäähdyttää koneen kylkiä enemmän kuin mitä hukkalämpöä syntyy.
Ajoviiman ja tuulen vaikutuksen voi estää, mutta osakuormalla dieselin läpi menevä yli-ilmamäärä jäähdyttää väistämättä sisäisesti. Solmu pakosarjassa auttaa hiukan...

 Kaikki käytössäni olleet dieselpakut ovat pudottaneet moottorin lämpöä kaupunkiajossa, vaikka ovat maatiellä lämmenneet normilämpöön, kovalla pakkasella siis.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1045
Vs: MF5445 lämmöt ei nouse
Kaikki riippuu rakenteesta. Jos mootttorin jäähdytys olisi uskallettu jättää kokonaan suuren syylärin varaan, niin lämmöt nousee kyllä vaikka olisi -40C.
Tarkoitan sellaista rakennetta, jossa moottori olisi niin koteloitu, ettei ajoviima eikä ilma yleensäkään pääsisis moottoriin oikeen mistään . Mikäli suuri jäähdytin olisi lisäksi keulalla etäällä moottorista ja flektin ilma ei menisi lainkaan moottoriin, vaan olisi peltiseinä josta menisi vain jäähdyttimen putket läpi. tällöin saataisiin moottori joka tuhoutuisi heti jos syylärissä, termostaatissa olisi vikaa, tai jäähdytin likaantuisi helteellä. Toisaalta toimiessaan tällainen systeemi pitäisi moottorin lämmöt tarkasti kohillaan

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4573
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: MF5445 lämmöt ei nouse
Joskus on kerrottu että moottorin juuri oikea käyntilämpötila olisi siinä +83 C.
Talvella tyhjäkäynnillä lämmityslaite päällä sitä voi olla mahdotonta saavuttaa kun jo ajoviima ja tuuli jäähdyttää koneen kylkiä enemmän kuin mitä hukkalämpöä syntyy.
Ajoviiman ja tuulen vaikutuksen voi estää, mutta osakuormalla dieselin läpi menevä yli-ilmamäärä jäähdyttää väistämättä sisäisesti. Solmu pakosarjassa auttaa hiukan...

 Kaikki käytössäni olleet dieselpakut ovat pudottaneet moottorin lämpöä kaupunkiajossa, vaikka ovat maatiellä lämmenneet normilämpöön, kovalla pakkasella siis.

Solmunkin vaikutusta heikentää mahdollinen välijäähdytin...

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 484
Vs: MF5445 lämmöt ei nouse
Sekin uusi termari voi olla jotain muuta kuin ilmoitettu.
Keitän mokomat lämpömittarin kanssa,varsinkin kun on useempi termostaatti niin vikamahollisuus heti tuplat kahella jne.
Viisi astetta on lämpömittarin asennossa yleensä aika paljon.
Yksi oli sellainen että aukeni niinkuin pitää mutta sulkeutui vasta paljon alempana kuin piti.
Se oli hauska tavallaan,ensin nousi lämmöt ja sitten laski eikä noussu enää takaisin samalla kuormalla.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67959
Vs: MF5445 lämmöt ei nouse
itellä fiussa ei tuo lämppärin neula hirveesti liiku ja kone toimii silti.   mutta lämpöä riittää hyin koppiin.       nuo vaan kait toimivia koneita..

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 565
Vs: MF5445 lämmöt ei nouse
Ajoviiman ja tuulen vaikutuksen voi estää, mutta osakuormalla dieselin läpi menevä yli-ilmamäärä jäähdyttää väistämättä sisäisesti. Solmu pakosarjassa auttaa hiukan...

 Kaikki käytössäni olleet dieselpakut ovat pudottaneet moottorin lämpöä kaupunkiajossa, vaikka ovat maatiellä lämmenneet normilämpöön, kovalla pakkasella siis.
Solmunkin vaikutusta heikentää mahdollinen välijäähdytin...
Nykyisessä henkilöbiilissä on solmu pakoputkessa ja ilmasta ilmaan välijäähdytin. Talvikaudella välijäähdytin (ja muutkin) suojataan maskipeitolla. Kyseessä on suorasuihkutteinen ottomoottori, kulutuslukemat kesällä ja talvella ovat samaa tasoa olleet.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67959
Vs: MF5445 lämmöt ei nouse
onko lisälämmitin kopissa?    tuntuu hupsulta kun autot ei kuluta mitään kohta ajossa mut sit pitää olla jos jonkinmoista kulutinta ohjaamon pitämiseen sietettävänä ajossa..                   yks kaveri haasto kuin autolla alkaa tulla lämpöä sisälle stadista lähtiessä jossain mäntsälän korkeutella...   

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4573
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: MF5445 lämmöt ei nouse
onko lisälämmitin kopissa?    tuntuu hupsulta kun autot ei kuluta mitään kohta ajossa mut sit pitää olla jos jonkinmoista kulutinta ohjaamon pitämiseen sietettävänä ajossa..                   yks kaveri haasto kuin autolla alkaa tulla lämpöä sisälle stadista lähtiessä jossain mäntsälän korkeutella...

Ekopihi pikkudiesel?
Ne ainakin ovat vähän tuollaisia.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67959
Vs: MF5445 lämmöt ei nouse
kuulema laittavat jo pensakoneisiinkin lisälämmittimiä.    ja kohta kait noihin myös akuillekin lämmitin..   ei latautu pikkuajoissa pakkasella..  joten tarttee lisälämpöä.      kehitystähän se tuokin.       aikoinani miulla olevassa samessa oli toinen laturi ruokkimassa pelkästään lämmitintä...    3600 w ja kojelautan sisällä muutti muotoilua täysillä paahtaessaan..     kun korvausilma otettiin lattiatasolta pieneltä suodattimelta joka äkkiä tukossa..