Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kariseminen  (Luettu 6345 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kariseminen
Niklas on Suomen yleisin kaura, mutta viljanostajat kieltäytyvät täällä lähialueella ottamasta sitä vastaan.

Joten miksi tuputtaa väkisin. Meeri ja Perttu nyt ainakin  kelpaavat noille elintarviketoimijoille, ja jokin Peppi.

-SS-

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4701
Vs: kariseminen
Mä myyn kaikki kaurat litisteeksi suoraan niin ei koske mua👍

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: kariseminen
Niklas on Suomen yleisin kaura, mutta viljanostajat kieltäytyvät täällä lähialueella ottamasta sitä vastaan.

Joten miksi tuputtaa väkisin. Meeri ja Perttu nyt ainakin  kelpaavat noille elintarviketoimijoille, ja jokin Peppi.

-SS-
Ei ole Niklaksen kanssa itsellä ollut ikinä ongelmia, aina on elintarvikkeeksi kelvannut. Tietysti minimi laatuvaatimukset pitää täyttyä.

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: kariseminen
Mä myyn kaikki kaurat litisteeksi suoraan niin ei koske mua👍

Jos litistysviljan myynti on sulle arkipäivää, voisitko valoittaa, miten hinnoittelette kumpaakin osapuolta tyydyttävän sopimuksen? Itse olen kuullut käytettävän niin hulluja hinnoittelutapoja, että niitä noudattamalla ei viljelijälle jää mitään muuta kuin luu käteen.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: kariseminen
Kyllä se Niklaksen tikkuisuus tuli hyvin selväksi niinä kuivina kesinä, kun sitä oli. Perttu on jyvän koon puolesta tasapainoisempi. Lyhyempi ja pulleampi. Olen tähän asti ollut vähän skeptinen senkin suhteen, mutta tämän kesän sadon perusteella pidän sitä jopa ihan asiallisena kaurana. Katsotaan, mitä donskoit sanoo.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2323
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: kariseminen
Niklas on Suomen yleisin kaura, mutta viljanostajat kieltäytyvät täällä lähialueella ottamasta sitä vastaan.

Joten miksi tuputtaa väkisin. Meeri ja Perttu nyt ainakin  kelpaavat noille elintarviketoimijoille, ja jokin Peppi.

-SS-

Aikoinaan Borealin jaloste Akseli-kaura saatiin kovalla mainosrummutuksella ja ylisanoilla Suomen viljellyimmäksi kauraksi, mutta sitten kävi ilmi että ulkomaiset kauranostajat ei  juuri sitä lajiketta huolineetkaan. Muistan yhden viljelyseminaarin, missä maatalouskaupan edustaja varoitteli tästä ja kehotti kylvämään jotain muuta lajiketta, tilaisuudessa oli mukana myös Borealin edustaja, joka luonnollisesti asettui puolustuskannalle ja edelleen kehui lajikettaan ja totesi että kyllä se ihan hyvä REHUkaura on, että kannattaa edelleen  sitä viljellä, on satoisa ym.

Viimeksi muokattu: 30.09.23 - klo:11:22 kirjoittanut Rakkine

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: kariseminen
niinpä rehuksi!     mut mitä eemeli moisestakin sanoo...    kyl joku roti kauralajikkeellakin olis oltava..      miikä on hyä aikanen???

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: kariseminen
niinpä rehuksi!     mut mitä eemeli moisestakin sanoo...    kyl joku roti kauralajikkeellakin olis oltava..      miikä on hyä aikanen???
Kyl mä sinuna jatkaisin Niklaksella jos siemenkin löytyy.
Tai sitte vähän tinkii siitä aikaisuudesta ja koittaa löytää selvästi paremman lajikkeen.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: kariseminen
No niin , nyt taas tyhmyyteni toin esiin. Kyselin tuolla Aukusti kauraa. Nooh ,  Akselia tarkoitin ja sillä nimellä googeloinkin ja aika äkkiä päätin , että eihän se ookkaan mun kauranani enää  ;D Tosin omille kurmuille kait sama mitä on, kun se kumminkin on vaan kauraa  :( Jos sitä innostuis kauraa kylvämän niin kait se valikosta Niklas, Perttu, Meeri pitää valita.

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: kariseminen
Mä voisin ja myöhäisemmäksi lajikkeeksi vaihtaa jonkun iso jyväisen ja satoisan lajin kun vaan löytyisi joku sopiva.
Ei noita ihan uutuus lajikkeita oikein viittis lähteä kokeilemaan kun tuntuu että yleensä niistä loppupeleissä ehkä yksi kymmenestä on sitte vaan oikeesti hyviä.

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4701
Vs: kariseminen
Mä myyn kaikki kaurat litisteeksi suoraan niin ei koske mua👍

Jos litistysviljan myynti on sulle arkipäivää, voisitko valoittaa, miten hinnoittelette kumpaakin osapuolta tyydyttävän sopimuksen? Itse olen kuullut käytettävän niin hulluja hinnoittelutapoja, että niitä noudattamalla ei viljelijälle jää mitään muuta kuin luu käteen.

Ihan vaan kahdenkeskisellä sopimuksella ollaan hinnoiteltu." Mitä tarjoot? Ei riitä. Maksa kymppi lisää. No kahdeksan sitten. Tämä sopii."🙂

 Ei niitä viljojaan kannata puoli-ilmaiseksikaan antaa.

Akattila

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60
Vs: kariseminen
Avanti ollut ihan jees, mutta toki myöhäinen ja pieni jyväinen. Kuitenkin normaalina vuonna kestää pystyssä, ja ei ole herkkä taudeille.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: kariseminen
Mä myyn kaikki kaurat litisteeksi suoraan niin ei koske mua👍

Jos litistysviljan myynti on sulle arkipäivää, voisitko valoittaa, miten hinnoittelette kumpaakin osapuolta tyydyttävän sopimuksen? Itse olen kuullut käytettävän niin hulluja hinnoittelutapoja, että niitä noudattamalla ei viljelijälle jää mitään muuta kuin luu käteen.

Ihan vaan kahdenkeskisellä sopimuksella ollaan hinnoiteltu." Mitä tarjoot? Ei riitä. Maksa kymppi lisää. No kahdeksan sitten. Tämä sopii."🙂

 Ei niitä viljojaan kannata puoli-ilmaiseksikaan antaa.

Eikö aika monella littuviljan ostajalla ole ajoneuvo vaa’at ja ainakin kosteus ja hl paino on melko helppo määritellä. Näitä ainakin löytyy monelta isolta nautakasvattamolta.

Toki itsekkin olen omalta kohdalta miettinyt kuinka tämän vilja homman  hoitaisi. Tänä vuonna annoin naapurin viljellä omilla panoksilla, itse muokkasin että sain mieleisen heinämaan alun ja heinänsiemenet hommasin. Oljet tuli minulle ja kauraa ei saanut viljellä.

Mutta tekisi mieli ottaa osaa siihen itse, mutta kaikkeen ei aika riitä ja vallankaan taidot ja koneet.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kariseminen
Tuet varmaan menevät viljan käyttäjälle, vai miten niiden jako-osuus menee. Paalaatko oljet itse vai tuleeko naapuri urakoimaan paalauksen.

Käsitin, että naapuri siis viljelee omaan laskuunsa sinun pelloillasi viljaa, ei maksa vuokraa ja teet muokkaukset olkipalkalla ?

Kenelle tuet tuossa mallissa menevät, ja kuka tekee tukihakemukset ja kuka vastaa esimerkiksi valvonnan tullessa kohdalle ?

-SS-

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2323
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: kariseminen
Tuet varmaan menevät viljan käyttäjälle, vai miten niiden jako-osuus menee. Paalaatko oljet itse vai tuleeko naapuri urakoimaan paalauksen.

Käsitin, että naapuri siis viljelee omaan laskuunsa sinun pelloillasi viljaa, ei maksa vuokraa ja teet muokkaukset olkipalkalla ?

Kenelle tuet tuossa mallissa menevät, ja kuka tekee tukihakemukset ja kuka vastaa esimerkiksi valvonnan tullessa kohdalle ?

-SS-

Kyllä tuntuu hemmetin monimutkaiselta järjestelyltä ja kumpi tuollaisessa hiton säätämisessä enemmän voittaa?
Emmä vaan haluais tollaseen monimutkaiseen säätämiseen lähteä minkäänlaisen naapurin kanssa.  No eipä täällä päin kotieläintiloja juuri enää ole.