Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kariseminen  (Luettu 6348 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
kariseminen
huomasin tosa kaurapellolla et onpa hyin karissu niklas kaura..   pelto on niiiiin tasaseen oraalla.   et en ite pysty jukolla nuin tasaseen ...    hyin on itävää.   vaikka ihan kivasti tuosta lähti tavaraa vaarillakin karistaen kärriin..              onko muilla viljoilla moisia näkyny?      vaarin jälkiä tuolla ei näy joten ei ole pelkästään läpi mennyttä tavaraa..

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kariseminen
Varisemis- ja ränsistymisherkkyys on perinnöllinen ominaisuus kaurassa. Jokioisten aikaiset ja lujakortiset kaurat saattavat sisältää kuuluisien esi-isiensä taipumuksen kylväytyä maahan jo ennen puintia.

En ollut itse nähnyt vastaavaa valkoista viljakerrosta maassa ennen kuin Niklas tuli viljelyyn. Kauraa sentään viljeltiin ahkerasti 1980- luvun loppuun asti.

-SS-

Viimeksi muokattu: 28.09.23 - klo:10:48 kirjoittanut -SS-

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4701
Vs: kariseminen
huomasin tosa kaurapellolla et onpa hyin karissu niklas kaura..   pelto on niiiiin tasaseen oraalla.   et en ite pysty jukolla nuin tasaseen ...    hyin on itävää.   vaikka ihan kivasti tuosta lähti tavaraa vaarillakin karistaen kärriin..              onko muilla viljoilla moisia näkyny?      vaarin jälkiä tuolla ei näy joten ei ole pelkästään läpi mennyttä tavaraa..

Olen havainnut nimenomaan Niklaksessa tuon ominaisuuden voimakkaana. Esim. Belinda ja vaikkapa Veli eivät varisseet mielestäni ollenkaan.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: kariseminen
Lisäksi Niklas todella herkkä itämään, jos vähänkin laossa,
Ennen tuleentumistaan, Niklaksen puintiaikaan lakopaikoissa
Osin 10 cm uusi vihreä kasvusto, ei ennen moista ole nähnyt!!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: kariseminen
Varmaan se aikaisuus yksi merkittävä tekijä. Täytyy tunnustaa, että Belindan jälkeenkin on pelto nyt hyvin vihreä. Voimakkaalla tuulella seulat, ehkä siinä merkittävin syy. Vaikuttaisi olevan hyvin tasaisesti, joten tuskin mitään radikaalia syytä on olemassa. Kaatokela hanskaa myös jollain tasolla. Väkisin putoaa puidessa jyviä maahan ennenkuin pääsee pöydälle asti. Kaurasta jyvä irtoaa muutenkin hyvin herkästi, pöydällä on tapahtunut jo hyvän matkaa irtipuintia ennenkuin tavara lähtee koneen kitusiin.

lahenvainio

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 156
Vs: kariseminen
Tiitus varisi todella herkästi. Veli oli valtava parannus. Nyt oli Perttua ja variseminen oli vähäistä ,mutta itämistä oli jonkin verran. Tiedä sitten mitä olisi tapahtunut myrskysäässä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: kariseminen
no niin,   taas saa ettiä uuten siemenen ens kevääks jolla pärjäis taas hetken..   aikanen mutta ei nuin variseva.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: kariseminen
Osaa se Boreaali ainakin kauraa jalostaa...

IIris kaura (puinti 9.9)

Valkuainen (% ka)   12.1 % kuiva-aineesta
Väri   2.1
Hehtolitrapaino (kg)   51.1 kg / 100L
Jyväkoko <2,0 mm (%)   3.5 %
DON-toksiini (mg/kg)   0.29 mg/kg

Oli  n. 6 tonnari, ei ollut pahasti laossa, ei idäntää.
 Ainut on tuo hlp ja väri harmaa.. Hlp nostan vielä erillisellä esipuhdistajalla tuonne 54-55 paikkeille niin ei tule niin paljoo miinusta..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: kariseminen
Vieläkö Aukusti kauraa on olemassa ? Tai mulle kelpais Velikin, mutta tuskin sitä mistään löytyy. Stanan viljelykiertovaatimus ... vai laittaisko vaan kukkia  8)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: kariseminen
kyseleppänoilta yksityisltä.   saattaa löytyä ns. hyllyn alta ja halavalla...

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: kariseminen
Kaikki aina niklasta haukkuu, mut onko yhtä aikasta kauraa mikä olis edes yhtä hyvä?
Mulla oli tänä vuonna niklas ihan ok, parhaassa erässä hlp 59, seulonnastakaan miinuksia tullu lähellä oli ettei tullu plussaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: kariseminen
juu, taitaa olla vaan et ens vuonna puin aikasemmin...

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4701
Vs: kariseminen
Kaikki aina niklasta haukkuu, mut onko yhtä aikasta kauraa mikä olis edes yhtä hyvä?
Mulla oli tänä vuonna niklas ihan ok, parhaassa erässä hlp 59, seulonnastakaan miinuksia tullu lähellä oli ettei tullu plussaa.

Samansuuntaiset kokemukset Niklaksesta. Varisee, joo, jos ei pui aikanaan tai jos sattuu kova myrsky ja puinti myöhästynyt kuten mulla pari vuotta sitten...mutta erittäin satoisa kaura ollut. Aikainen ja suht.lujakortinen.  En ole kyllä vaihtamassa Niklasta mihinkään, eikä tuo variseminenkaan jokavuotista ole.

Hlpkin ok.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kariseminen
Kuivana vuotena Meeri pärjää Niklakselle, voi olla, että kun kokeet tehdään altakasteluruukussa, Niklaksen lujakortisuus parantaa tulosta.

-SS-

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: kariseminen
Kaikki aina niklasta haukkuu, mut onko yhtä aikasta kauraa mikä olis edes yhtä hyvä?
Mulla oli tänä vuonna niklas ihan ok, parhaassa erässä hlp 59, seulonnastakaan miinuksia tullu lähellä oli ettei tullu plussaa.

Olen kyllä ollut Meeriin tyytyväinen. Kerran on karissut jonkin verran, kun tuli kova ukkoskuuro valmiiseen kasvustoon. Muuten ei maahan juuri mitään seulastoltakaan tule, vaikka Sampon tuuli on miltei täysillä ja tämän vuoden hehtopainotkin ovat Wile 200 mukaan liki 60. Luomuna tuli vain vähän vähemmän, kuin naapurin tavis Niklaksesta...

Kuivana vuotena Meeri pärjää Niklakselle, voi olla, että kun kokeet tehdään altakasteluruukussa, Niklaksen lujakortisuus parantaa tulosta.

-SS-
Don Essex