Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe HiTec mg-venttiilit  (Luettu 2464 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
HiTec mg-venttiilit
Valtra tykkää 10 minuuttia lämmettyään heittää tauluun P105 eli pikavaihteen solenoidi. Jolloin tietysti pikavaihteet jää hitaimmalle ja muuta känää.
Kelavikahan noissa kai tyypillisin on.
Kaivoin mokomat ihan esille, vähän tympeässä kolossa kyllä ovat.

Tietääkö joku noiden logiikan?
Jos ajaa 1. vaihteella niin kaikki pelaa koko ajan.
Jos ajan 2. tai 3. vaihteella minuuttia paria pidempään niin vika iskee päälle.
Lämmettyään ei kestä yhtään 2. tai 3. vaihdetta kunnes on saanut vähän aikaa jäähtyä joko sammutettuna tai 1. vaihteella ajaen.

Venoja on 2, kummassa vika makaa? Eli miten ne vetää eri vaihteilla?
Eli kumman vaihdan ? :-))
Ennenkuin joku ehdottaa niin koko vehjettä ei ole nyt varaa vaihtaa.

En vielä purkanut kumpaakaan irti... onkohan ne yhdellä vai kahdella sähköpiuhalla? Saako maan rungostaan vai tuleeko sekin johdolla?
Meinaan toinen kela oli ihan löysällä, jos se saa maan runkonsa kautta niin tuo löysyys riittäisi varmaan jo kosketushäiriöksi ja siis viaksi. Sen verran kopelossa kolossa asustavat että en oikeastaan viitsisi edes purkaa niitä jos pelkkä kiristäminen auttaisi.

Kerran etsittiin yhdestä Hitachin kaivumasiinasta kauhatiltin toimimattomuutta. Lopulta löytyi syy: koko mg-venttiilirunko ei saanut ruosteisten pulttiensa kautta maata vaikka runkopellissä kiinni olikin. Maajohtoa ei venalle erikseen pistokkeessa tullut.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1580
Vs: HiTec mg-venttiilit
Onkos tämä 1 vai 2 sarjan Hi-Tech? Kovasti kuulostaa samanlaiselta vialta kun naapurin 1, josta oli ohjainboxsista jotain kärähtänyt.

En tiedä

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: HiTec mg-venttiilit
Onkos tämä 1 vai 2 sarjan Hi-Tech? Kovasti kuulostaa samanlaiselta vialta kun naapurin 1, josta oli ohjainboxsista jotain kärähtänyt.

En tiedä

Mistäs tuon näkee? Vm 2000 kone että arvaisin vanhempaa sarjaa.

Elektroniikan varsinainen rikkoutuminen se ei voi olla koska toimii kunnes lämpenee. Juotosviallinen piirikortti tai viallinen liitin voi kyllä olla.
Vika voi olla vanhakin, tuolla konella ei helteillä ole juurikaan ajettu. Enemmän talvella ja metsässä.

Kuten huomaa, mä en ole Valtra-miehiä, siksi kyselen  :(

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: HiTec mg-venttiilit
Onkos tämä 1 vai 2 sarjan Hi-Tech? Kovasti kuulostaa samanlaiselta vialta kun naapurin 1, josta oli ohjainboxsista jotain kärähtänyt.

En tiedä

Mistäs tuon näkee? Vm 2000 kone että arvaisin vanhempaa sarjaa.

Elektroniikan varsinainen rikkoutuminen se ei voi olla koska toimii kunnes lämpenee. Juotosviallinen piirikortti tai viallinen liitin voi kyllä olla.
Vika voi olla vanhakin, tuolla konella ei helteillä ole juurikaan ajettu. Enemmän talvella ja metsässä.

Kuten huomaa, mä en ole Valtra-miehiä, siksi kyselen  :(
Noistahan oli juttua vasta toisessa ketjussa.
https://uusi.keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=98502.0

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: HiTec mg-venttiilit
Lienee 1. sarjaa tämä, noiden vinkkien perusteella.

Vaikuttaa siltä että itse keloissa vika ei ole. Sattui olemaan noita JPT-liittimiä (Junior Power Timer) nurkissa niin laitoin yhden irtopiuhan päähän ja sillä syötin labrapowerista 13 volttia niin kauan kummallekin kelalle vuorollaan että eivät enää lämmenneet enempää. Kumpikaan ei pätkinyt tai oireillut mitenkään tuossa testissä.
Liittimetkin tuli sinä samassa tietenkin rassattua. On kyllä kiva paikka puljata niiden liittimen lukitusjousien kanssa... mistään kun ei oikein mahdu etukäpälät sinne kun joku ohut jäykkä metalliputki menee juuri siitä yläpuolelta. Ja mä en ole niitä kömpelösormisimpia asentajia kuitenkaan.
Pääsee myös ota-kiinni-mistä-saat-painiin sen lattiamaton kanssa :D En siis purkanut koko mattoa pois vaan etureunasta irti ja penkkiä vasten kaksinkerroin.

Seuraavaksi ihmettelemään vastaavaa ohjauspurkkia ja etsimään siitä huonoja juotoksia; lienee siellä penkin vieressä oikealla paneelin takana?
Ellei vika tässä välissä jo kadonnut mystisesti.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: HiTec mg-venttiilit
No niin, nyt saattaisi olla aikaa taas ihmetellä tuota.

Ilmeisesti ne 2 etupäässä olevaa solenoidia ovatkin suunnanvaihtimen venttilit.
DPS-venttiilit ovat vasemmalla puolella taka-akselin edessä, hiukan ylempänä.
Ensi toimena rassasin äsken vaan liittimiä, katsotaan oliko mitään apua...

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: HiTec mg-venttiilit
Pikavaihteiden kelat sähköistetään seuraavasti:

                       | C1 | C2 | C3
Pikavaihde 1 | on | on | off
Pikavaihde 2 | on | off| on
Pikavaihde 3 | off| on | on

Eli kuvaamillasi oireilla vika pitäisi näin olla tuossa kelan C3 käytössä. Myös kone on samaa mieltä; vikakoodi P105: "DPS:n proportionaaliventtiilin P3 (Y17) ottama virta ei sallituissa rajoissa. Mahdollisesti oikosulku tai katkos (C3)"

Siellä pikavaihteen päässä on C1 ja C2 kelat niin että ajosuuntaan katsottuna oikealla on C1 ja vasemmalla C2. Kelat ovat kahdella johdolla, joten pitäisi olla sen puolesta melko toimintavarmat, jos vaan johdot on ehjät.

C3:n kela löytyy vaihteiston päältä ja on keskimmäinen hydraulipainemittapisteiden takana näkyvistä keloista:
https://juubi.hlan.net/tractor/8150/powerShift1/8150powerShiftDisassembly04.jpg
(Noista on ajosuuntaan nähden oikeanpuolimmainen eteen- ja vasemmanpuoleinen taakseajon kela.)

Vaihteiston ohjauspurkki löytyy tosiaan sieltä penkin oikealta puolelta panelin takaa.

Kannattaa kurkata myös hytin takakulman moninapaliitin (näkyy kuvassa avattuna) hapettumien varalta:
https://juubi.hlan.net/tractor/8150/cab1/8150cab24.jpg

Viimeksi muokattu: 23.08.23 - klo:22:09 kirjoittanut Juubi

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: HiTec mg-venttiilit
Tuossa rungon päällä olevien venttiilien kelat kannataa tarkastaa tarkoin. Omassa 1-mallin versiossa  oli suunnanvaihtajan kelassa aivan olemattomia halkeimia  kuoressa.  Seisottiin kertan 10 minuuttia keskellä risteystä lavetti perässä ja odotettiin että  päästäis liikkeelle. Taakse kulki muttei voinut peruuttaa kun letka autoja takana. Kela vaihtamalla vika poistui.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: HiTec mg-venttiilit
Pikavaihteiden kelat sähköistetään seuraavasti:


Lämmin kiitos, tutkin noita kun sopiva hetki tulee kohdalle :-)
Kone on tällä hetkellä lähinnä paalikasalla kuormajaana, ja pikavaihteiden mahdollinen toimimattomuus ei paljoa haittaa.
Tielle ei pitkälti kannata lähteä... ainakaan jos on kiire :-/