Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kaikessa pitää säästää  (Luettu 5150 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Kaikessa pitää säästää
Vaihtelin tuossa traksaan ilmastoinnin moniurahihnaa. Huomasin sitten että kiristimen laakerikin on vähän kulahtaneen oloinen.
Eihän sitä laakeria ole tarkoitettu vaihdettavaksi kuin pyörineen kaikkineen mutta turasinpa sen laakerin kuitenkin sieltä esille.
Made in Turkey...

Ja taas saadaan myytyä hinnakas varaosa. Paitsi ehkä ei tällä kertaa   >:(

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26131
  • vastustan
Vs: Kaikessa pitää säästää
Vaihtelin tuossa traksaan ilmastoinnin moniurahihnaa. Huomasin sitten että kiristimen laakerikin on vähän kulahtaneen oloinen.
Eihän sitä laakeria ole tarkoitettu vaihdettavaksi kuin pyörineen kaikkineen mutta turasinpa sen laakerin kuitenkin sieltä esille.
Made in Turkey...

Ja taas saadaan myytyä hinnakas varaosa. Paitsi ehkä ei tällä kertaa   >:(
jos on kyseessä kone jonka pitää oikeasti mennä ja sitä huoltaa ukko siinä satasen tuntihinnan paikkeilla niin liika luovuus on pahasta...itse tehden tietysti eri tilanne :-\

olettaisin että noita jäähdytykseen liittyviä remmejä ja pyöriä vaihdetaan esimerkiksi mettäpuolen kalustoon jo aikalailla ennakoiden eikä moniurahihna itsessään on kestävä jos pyörät ja pumput on kunnossa...ä

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1584
Vs: Kaikessa pitää säästää
Toki silloin kun se huolto jamppa vaihtaa ennakoiden osat uusiin ajattelematta taulukon mukaan niin isot kokonaisuudet on ok. Ja artistilla on halua maksaa ja kykyä.

Mutta sitten kun siirrytään koneiden loppukäyttäjien keskuuteen niin mieli muuttuu ja tekisi mieli vaihtaa se muutaman euron laakeri ennemmin kuin satasen pyörä….

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kaikessa pitää säästää
Vaihtelin tuossa traksaan ilmastoinnin moniurahihnaa. Huomasin sitten että kiristimen laakerikin on vähän kulahtaneen oloinen.
Eihän sitä laakeria ole tarkoitettu vaihdettavaksi kuin pyörineen kaikkineen mutta turasinpa sen laakerin kuitenkin sieltä esille.
Made in Turkey...

Ja taas saadaan myytyä hinnakas varaosa. Paitsi ehkä ei tällä kertaa   >:(
jos on kyseessä kone jonka pitää oikeasti mennä ja sitä huoltaa ukko siinä satasen tuntihinnan paikkeilla niin liika luovuus on pahasta...itse tehden tietysti eri tilanne :-\

olettaisin että noita jäähdytykseen liittyviä remmejä ja pyöriä vaihdetaan esimerkiksi mettäpuolen kalustoon jo aikalailla ennakoiden eikä moniurahihna itsessään on kestävä jos pyörät ja pumput on kunnossa...ä

Hihna kesti siinä 6000 h. Tai ei se vieläkään poikki ole mutta alkaa urat rapisemaan irti selästä. Ajattelin ennakoida :-)
Tuo laakerijuttu on vähän sellainen periaatekysymys kun nyt on aikaa vaikka vähän harrastaa. Hihnan kanssakin kävi niin että huoltomiehen piti se tuoda kun tehtiin muuta remonttia mutta se unohtui häneltäkin siinä  suurempia murheita ratkoessa. Eikä siinä mitään, kone liikkuu taas ja kaikki hyvin. Toistaseksi...
En taida muussa puuhassa päästä samaan tuntipalkkaan kuin tuossa näpräämisessä.
En tosin kysynyt mitä se pyörä olisi kustantanut mutta oletus on että tuotteeseen nähden riittävästi.

Lähinnä mietin sitä että onko noissakin pakko käyttää juuri kolmanneksi heikoimpia laakereita? Ei sentään kiinalainen...

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Kaikessa pitää säästää
Vaihtelin tuossa traksaan ilmastoinnin moniurahihnaa. Huomasin sitten että kiristimen laakerikin on vähän kulahtaneen oloinen.
Eihän sitä laakeria ole tarkoitettu vaihdettavaksi kuin pyörineen kaikkineen mutta turasinpa sen laakerin kuitenkin sieltä esille.
Made in Turkey...

Ja taas saadaan myytyä hinnakas varaosa. Paitsi ehkä ei tällä kertaa   >:(
jos on kyseessä kone jonka pitää oikeasti mennä ja sitä huoltaa ukko siinä satasen tuntihinnan paikkeilla niin liika luovuus on pahasta...itse tehden tietysti eri tilanne :-\

olettaisin että noita jäähdytykseen liittyviä remmejä ja pyöriä vaihdetaan esimerkiksi mettäpuolen kalustoon jo aikalailla ennakoiden eikä moniurahihna itsessään on kestävä jos pyörät ja pumput on kunnossa...ä

Hihna kesti siinä 6000 h. Tai ei se vieläkään poikki ole mutta alkaa urat rapisemaan irti selästä. Ajattelin ennakoida :-)
Tuo laakerijuttu on vähän sellainen periaatekysymys kun nyt on aikaa vaikka vähän harrastaa. Hihnan kanssakin kävi niin että huoltomiehen piti se tuoda kun tehtiin muuta remonttia mutta se unohtui häneltäkin siinä  suurempia murheita ratkoessa. Eikä siinä mitään, kone liikkuu taas ja kaikki hyvin. Toistaseksi...
En taida muussa puuhassa päästä samaan tuntipalkkaan kuin tuossa näpräämisessä.
En tosin kysynyt mitä se pyörä olisi kustantanut mutta oletus on että tuotteeseen nähden riittävästi.

Lähinnä mietin sitä että onko noissakin pakko käyttää juuri kolmanneksi heikoimpia laakereita? Ei sentään kiinalainen...

Kuinkakohan paljon luonto ja ilmasto kiittäisi, jos kaikissa laitteissa käytettäisiin kestäviä komponentteja? Saattaa kyllä muutama työpaikkakin hävitä, kun ei olisi niin paljon pientä laittoa. Linkolakin halusi, että muutama miljardi ihmistä kuolisi pois, jotta luonto pärjäisi. Toisaalta, jos paskapaperia käytetään, niin mitä enemmän ihmisiä, sitä enemmän kuluu paskapaperia. Että siellä sitä työtä ainakin sitten riittäisi. Olisi ainakin suotavaa, että tuotteita olisi mahdollista korjata ilman suurempaa hajoittamista. Purkaminen sielun löytämiseksi johtaa nykyään usein lopulliseen tuhoutumiseen.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1584
Vs: Kaikessa pitää säästää
Linkola oli oikeassa määrän vähentämisessä, hyvät keinot on vaan vähissä miten se tehtäisiin

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 471
Vs: Kaikessa pitää säästää
Sehän on bisnestä eikä säästöä. Rahat pois mahollisimman suurella katteella.
Vaikkapa nyt traktorin mallisarjan tullessa tiettyyn ikään juuri noita hihnasarjan laakereita ja muita vastaavien hilppeiden laatua eli suomeksi ostohintaa otetaan alas. Myyntihintahan vaan nousee.
Tämä ihan omin kätösin hipelöiden huomioitu vierekkäin orkkis remelisatsi ja QTP/Kramp sarja. ja samat tunnit ajettuja tarvikkeita/orkkiksia verraten,vihtaasi on kustu.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Kaikessa pitää säästää
eiks just tuollanen korona tahi lintulenssu ole nuita hyiä menetelmiä?          poistaa hyin liikoja..

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3136
Vs: Kaikessa pitää säästää
Eikö nuo hihnan kiristäjät ollut jo aikaa että setissä in hihna ja se kiristäjä, varsineen.

Toinen, autojen pyörän laakerit. Nehän on pultattava komponentti, oliko ford ensimäisten joukossa että ei varsinaista laakeria edes, vaan urat työstetty suoraan noihin palikkoihin. Focus tossa, yks jäärä ei uskonnuta, kun korollass hän vaihtanut, no sen viis kuus kymppiä mikä maksaa koko komponennti, annoin sen ääntelevän hänelle, kyllä hän taistele prässillä sun muuta kuunnes jotain murtui. Eikä myönnä että se on kasattu ilman varsinaisia renkaita, vaan kuulat sinne ja pitimet stanssaa sitten

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Kaikessa pitää säästää
viksuja nuo insinöörit.    mut tuloo välillä hiton kalliiks..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kaikessa pitää säästää
Niinhän ne useimmiten on, ja ihan järkevä varmaan niin. Autopuolellahan se on ollut pakettina varmaan aina hammashihnojen tapauksessa. Niissä se vaihtotyökin on astetta työläämpi ja mahdollinen hihnarikko voi särkeä koko koneen.
Tuossahan ei mitään vartta edes ole vaan kiristimen pultti kulkee rungon hahlossa ja vaihdossa ei montaa minuuttia mene, paikka on hyvin helppo ja hyvin esillä.
Ei kuitenkaan poista sitä ajatusta että halvalla on systeemi pykätty. Varaosahinta sille paketille on kuitenkin varmaan 110 e.
Erikseen ostan hihna oli 12 e ja perus SKF-laakeri vajaan kympin.

Yhdellä kaverilla meinasi kone palaa kun joku apulaitesysteemin laakeri hirtti kiinni ja hihnathan siinä nopeasti kuumenee. Jonkin verran tavaraa sieltä edestä paloikin ennen kuin sai sammumaan. Moottorin käydessä aika tuulinen paikka siellä nokalla, syntyy melkoinen ahjo jos ei huomaa ajoissa :-(

Pitääkin jossain vaiheessa ottaa laturin hihnat irti ja kokeilla miltä sen laakerit mahtavat kuulostaa. Jos vaikka ennakoisi tulevan tilanteen.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19969
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kaikessa pitää säästää
Sampossa tuulettajan hihnankiristin oli semmoinen kahdesta levystä niitattu, laakeri siellä sisällä. Jämähti kiinni, kyllähän siittä kamala sauhu tuli. Mietin, voisihan ne niitit hioa pois ja korvata pienillä ruuveilla kasauksessa. No, käytetty osa toimi, ja Puolan konejobbari miettiköön sitä tästä eteen päin.

-SS-

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Kaikessa pitää säästää
vieläkö sanpo käyttää laakereina niitä rehupallosta puristettuja joita 30 sanpossa oli?    muistan et nuo oli seulaston tahi sielläpäin...   jo 1970 -luvulla..      sit kun vaihtu vaariin ni hävis laakerionkelmat.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Kaikessa pitää säästää
ai niin, vaarissakin on yks laakeri peltihihnapyörässä niiteillä kasattuna.   vaihoin jo vuosia sit pulttikiinnitteiseks tuon ..    porasin niitinpäät pois ja tuurnalla pois ja pultti tilalle..

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Kaikessa pitää säästää
vieläkö sanpo käyttää laakereina niitä rehupallosta puristettuja joita 30 sanpossa oli?    muistan et nuo oli seulaston tahi sielläpäin...   jo 1970 -luvulla..      sit kun vaihtu vaariin ni hävis laakerionkelmat.
Tässä taas vastuu siirtyy lukijalle ;D Mikä on rehupallolaakeri :o
pessimisti ei pety!