Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe mikkä ero wlan vs wifi?  (Luettu 15569 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
[
Miksi pitäisi tietää miten se DSG-laatikko toimii?  Mitä sillä tiedolla tekee?  Vian sattuessa  ei kuitenkaan tavallinen talliainen osaa  tai pysty sitä korjaamaan, eikä niin ole edes tarkoitettu. Sama juttu tässä tietotekniikassa, ei niitä kaikkia bittien liikkeitä tarvi tietää eikä digilaitteiden toimintapeeiaatteita, ei niistä tiedoista ole mitään hyötyä, ei kaikkien tarvi olla nörttejä eikä autoinsinöörejä. Sitäpaitsi uudemmat autot,  etenkin nuo 2010  jälkeen tehdyt, on sellaisia, ettei niille paljon pysty itse tekemään huolto- ja korjaushommia.

Se oli vaan vertaus, ehkä vähän huono. Useammalle käyttäjälle on varmaan hyödyllisempää osata laittaa sähköpostin asetukset kohdalleen kuin ymmärtää vaihdelaatikon päälle. Ero on varmaan siinä että kukaan ei oleta että autoileva ihminen korjaa itse växellådansa, mutta sitä pidetään kaikille selvänä että osaa laittaa tietokoneensa, kännykkänsä, oheislaitteensa, tietoturvansa, kotiverkkonsa, viihdevehkeensä ja sähköpostinsa toimimaan. Mikä ei ole käytännön totuus.
Käytettyä ostaessa voi olla hyödyllistä tietää mikä niistä kestää ja mikä ei. Ja uuttakin hankkiessa ainakin mua kiinostaa miten mokoma toimii, mitä hyvää ja mitä huonoa vaikka nyt ei mihinkään teknisiin yksityiskohtiin mennäkään.. haluan traksassakin ostaessa tietää suurin piirtein miten toimii portaaton tai powershift-latikko. Käyttöominaisuuksilla on niin paljon eroa. Sähköpostissakaan ei varmaan tarvitse tietää kaikkien protokollien syvintä sielua, autentikoinnin toimintaa ja palvelimien sertifikaatteja,  mutta vaikka tieto siitä mikä ero on POP3:lla ja IMAP:lla on hyvinkin hyödyllinen. Tai edes se että samaa laatikkoa voi käsitellä hyvin monella eri systeemillä. Tätäkään ei oikein missään ole selkeästi useinkaan kerrottu.

Mulla on ehkä kymmenkunta ihmistä joiden atk-tukena toimin. Osa heistä on jo iäkkäitä, joku taas muuten rajoittunut, muutama  haluaa käyttää työssään ratkaisuja joita ei ole ihan helppoa noviisina  toteuttaa. Jotain ei vaan kiinnosta kuin lopputulos eli se että homma toimii. Aikoinaan oli myös muutama pk-yritys mutta niiden tuen, kehittämisen  ja ylläpidon olen siirtänyt kauan sitten jo seuraavalle sukupolvelle.

Eihän siitä DSG:stä tarvitsekaan kaikkien tietää. Tietysti jonkinlainen toiminnan peruskäsitys voi olla sikäli hyödyllinen että ymmärtää esim jonkin orastavan oireen vakavuuden eikä aja ihan tyhmyyttään koko laatikkoa pas2 jos ja kun vaikka veto alkaa luistaa tai vaihto muuttuu oudoksi. Katselin äsken ajankuluksi jenkkien autokorjaamojen 'customer said' juttuja ja kyllä oli surullisia tarinoita. Osa tietysti välinpitämättömyyttä mutta osa on selvää ymmärtämättömyyttä, ajetaan niin pitkään kuin jotenkin liikkuu. Mikäs siinä jos taaloja piisaa... onhan sillä työllistävä vaikutus ja varaosamyyntikin elpyy kummasti  :-)

Näissä on joskus hauskojakin sattumuksia, minut hätyytettiin kerran paikalle kun kirjoitin oli lakannut toimimasta siivouksen jälkeen. Hetki meni ihmetellessä kunnes keksin että kirjoittimen USB-A pistoke menee mukavan jämptisti myös verkkokortin RJ-45 liittimeen... USB-johto oli irronnut siivoustoimissa ja sitten palautettu hieman väärään paikkaan. Toimimattomuus oli havaittu yli viikon siivousta myöhemmin, siksi syy-yhteys ei ollut enää selkeä. Tuollaista ei ihan heti keksi kun vaan vilkaise konen päältä sinne taakse että juu, kaikki johdotkin ovat kunnolla kiinni....
Tulostimesta ei kuitenkaan tullut verkkotulostinta pelkästään tuolla tempulla. Vika oli osittain jopa minunkin, olin joskus sanonut hänelle että jos töpseli käy johonkin liittimeen niin silloin se ei ole ainakaan pahasti väärin. Poislukien 3,5 mm audioplugit,  ja niissäkin jotkut ajurit osaavat automaagisesti vaihtaa portit oikeiksi jos onkin mennyt liitännät sekaisin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
Kyllä pitäisi sen verran ymmärtää miten DSG ja muut vaihdelaatikot toimivat, niiden tärkein tehtävä on pitää öljy hammaspyörien ympärillä ;D
pessimisti ei pety!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
Mulla on ehkä kymmenkunta ihmistä joiden atk-tukena toimin. Osa heistä on jo iäkkäitä, joku taas muuten rajoittunut...

Etkö voisi myydä Oksalle etätukena noita perustaitoja ? Kyse ei varmastikaan ole henkisestä vajaakuntoisuudesta, vaan ankarasta keskittymiskyvyn ja itsearvioinnin  puutteesta: ohjeet menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja samalla aikaa kun joku yrittää juurta jaksain selittää, ehtii sankari sotkea puolen tusinaa muuta asetusta täysin poikittain. Tarkoituksellistahan tuo on, sotkea tahallisilla väärinymmärryksillä koko keskustelu, ja auttamishaluisten vaivannäöstä tehdään todellisuudessa pilkkaa.

-SS-

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3402
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
pääasiaettä keskustelua syntyy, eikä pelkkää politiikkaa, kun bitti menee savossa poikittain siitä syntyy palstan täytettä kovin. ite ainakin ottasin neuvot vastaan, enkä alkaisi kapalovauvajuttuja veteleen kun eiymmärrä lukemaansa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
Tällä ei ole mitään yhteyttä kehenkään Agronetin käyttäjään eikä muihinkaan tuttuihin tai tuntemattomiin, mutta mulla oli kerran asiakkaana eräs yrittäjä (nyttemmin jo edesmennyt).
Hän oli todella idearikas ja olisi ansainnut mielestäni keksijän arvonimen. Joskus rakentelin elektroniikkaa hänen omaan tuotantoonsa rakentamiin härveleihin.
Mutta tietokone ja hän oli sellainen yhdistelmä että mun lehmänhermonikin oli joskus aika lähellä kärventyä ja katketa.

Puhelin soi aamulla ja sieltä kuuluu:
- Terve... mikähän tälle koneelle tuli kun ruudulla on nyt jotain kummaa?

Mä: Mitä siinä siis tarkalleen on ja mitä teit ennen sitä? Mitä siinä  pitäisi olla?

- *klik kliki...kliketi klik..*nips nips klik*piip*
- nyt tähän tuli jotain muuta.. mä kokeilen vielä tuosta  *klik klik*
- nyt ei tapahdu mitään. Mitä mun pitää tehdä?

Mä: älä nyt koske enää mihinkään vaan kerro missä mennään?

-  *klik* nyt tähän tuli jotain tekstiä ja tuommoinen uusi ikkuna jossa on joku huutomerkki.

Mä: mitähän siinä tekstissä mahtaapi lukea? Joku virheilmoitus vai? Mikä ikkuna?

- emmäätiedä, se katosi nyt kun mä klikkasin jotain. Nyt tuli jotain muuta siihen...

Mä: seis nyt, älä klikkaile enää yhtään mitään vaan kerro mitä siinä ruudulla on.

- *napu napu napu* Piip* *klik* napu napu*
- ei siinä enää ole mitään, se katosi johonkin kun mä klikkasin tuosta toisesta mutta nyt ei muutenkaan tapahdu enää mitään... mistä mun pitää klikata?
- Painanko enteriä vai Esciä? Vai virtanappulaa? Boottaanko reitittimen? Hei hiiri liikkuu! Mä kokeilen vielä tuosta *klik*
- Ei tämä nyt tee mitään vaikka mä klikkaan kuinka?

Mä: <huokaus>... aloitetaan sitten siitä virtanappulasta.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
^
Samaa tyyliä, kuin 90-luvulla koulussa vieraileva luennoija, joka kertoili omista tietoteknisistä asikkaistaan. Hän oli käynyt liimamassa välilyönti näpppäimeen tekstin "any key", kun tuollaista näppylän ei muuten ollut löytynyt tai ei muistettu tarvittaessa. No muuta mulle ei noista jutuista kyllä mieleen jäänyt mutta tiedämpä missä on "any key" jos käsketään painaa :)

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3402
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
mutta mikkä ero on wiri ja wlan. siinä nyt sen ongelma. kun pitäs olla wifi. Ja joka telkusta nähdä niitä kissimirri filmejä. Se on se kotiverkon laajennus ny se ongelma Oletan. huom.kirjoitin yhden sanan värin sori siitä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
Tällä ei ole mitään yhteyttä kehenkään Agronetin käyttäjään eikä muihinkaan tuttuihin tai tuntemattomiin, mutta mulla oli kerran asiakkaana eräs yrittäjä (nyttemmin jo edesmennyt).
Hän oli todella idearikas ja olisi ansainnut mielestäni keksijän arvonimen. Joskus rakentelin elektroniikkaa hänen omaan tuotantoonsa rakentamiin härveleihin.
Mutta tietokone ja hän oli sellainen yhdistelmä että mun lehmänhermonikin oli joskus aika lähellä kärventyä ja katketa.

Puhelin soi aamulla ja sieltä kuuluu:
- Terve... mikähän tälle koneelle tuli kun ruudulla on nyt jotain kummaa?

Mä: Mitä siinä siis tarkalleen on ja mitä teit ennen sitä? Mitä siinä  pitäisi olla?

- *klik kliki...kliketi klik..*nips nips klik*piip*
- nyt tähän tuli jotain muuta.. mä kokeilen vielä tuosta  *klik klik*
- nyt ei tapahdu mitään. Mitä mun pitää tehdä?

Mä: älä nyt koske enää mihinkään vaan kerro missä mennään?

-  *klik* nyt tähän tuli jotain tekstiä ja tuommoinen uusi ikkuna jossa on joku huutomerkki.

Mä: mitähän siinä tekstissä mahtaapi lukea? Joku virheilmoitus vai? Mikä ikkuna?

- emmäätiedä, se katosi nyt kun mä klikkasin jotain. Nyt tuli jotain muuta siihen...

Mä: seis nyt, älä klikkaile enää yhtään mitään vaan kerro mitä siinä ruudulla on.

- *napu napu napu* Piip* *klik* napu napu*
- ei siinä enää ole mitään, se katosi johonkin kun mä klikkasin tuosta toisesta mutta nyt ei muutenkaan tapahdu enää mitään... mistä mun pitää klikata?
- Painanko enteriä vai Esciä? Vai virtanappulaa? Boottaanko reitittimen? Hei hiiri liikkuu! Mä kokeilen vielä tuosta *klik*
- Ei tämä nyt tee mitään vaikka mä klikkaan kuinka?

Mä: <huokaus>... aloitetaan sitten siitä virtanappulasta.
Jotkut ovat vaan kärsimättömiä ;D
Joskus soitti sähkäri isäntä vieressään ja kyseli mahdollista vika paikkaa kun taajuusmuuttajassa ei pysy sähköt päällä.
Hetken päästä kuului kunnon poksaus kun tamu antautui ;D Isäntä renkutti automaati sulaketta ja ihmetteli on se kumma kun ei pysy päällä,
tamu olisi kyllä kestänyt moottorikaapelin oikosulun mutta ei kärsimätöntä isäntää :o
pessimisti ei pety!

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3402
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
Oksa ettii nyt ongelmaa, miksi läppäri ja kännykkä ei käynnisty. Lie releet antautuneet räpläämisestä Tai toen perrään hänet on reppu selässä taapertavan kikkelin mikanttiin hakemaan alkuasetuksia bittien järjestykseen.Lieko takuuseen menee nakkisormien  sekoilu.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
evp.   haista siä...    miulla nyt hommat pelaa ku sain aikaa laitella nuo kohilleen.   nopsaan ei nuita näköjään saa..   siks nuilla mänee niiiiin pitkään älyn kanssa räpeltäessä,   ei töitä tehä ehi..   

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3402
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
Aikaa vievää hommaa, kaks ja puoli viikkoa meni ennekö sait bitit jonoon. Olisko seuraavalla kertaa syytä lukea ne ohjeet ensin ja myös ymmärtää lukemansa ennekö alkaa niitä nappuloita paineleen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
toveri nyhtäänköljä;   oisko siulla paikkaa mistä löytys ohjeet moiseen.   ite etin kooklelta ja aika monesta paikasta ..   - löytämättä.      kyl nuita miten laitat vääkistelyv iteoo julki löytyy mut yhtään eka käynnistysohjetta en löytänny...      miten lie teillä pennuilla nuo porukkahommat sit onkaan...

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3402
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
tuo metsäjussin tarina kävi hyvin toteen tässä jutussa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
jepjep.   fonumin tyttö koitti laittaa miun antamaa sp tili puhelimeen mut ei onnannu,   otti yhteyttä samsungin konttoriin mut työaikana ei tullu vastausta...  ehkä sit maantaina..   nooo, kattoon nyt kuin toimii...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: mikkä ero wlan vs wifi?
jepjep.   fonumin tyttö koitti laittaa miun antamaa sp tili puhelimeen mut ei onnannu,   otti yhteyttä samsungin konttoriin mut työaikana ei tullu vastausta...  ehkä sit maantaina..   nooo, kattoon nyt kuin toimii...

Kaksi mahdollisuutta:
- se tili ei ole oikeasti olemassa / toimiva.
- puhelin on jotenkin solmussa. Ei olisi eka kerta sekään.

Tilihän on helpointa testata jollain toisella (terveellä) laitteella.