Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko pankit alkanut pitämään maanviljelijöitä yrittäjinä?  (Luettu 8378 kertaa)

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 341
Vai mitenkä on kun kentältä on alkanut kuulua tälläisiä väitteitä. Näin se asia sitten on. Ainakin kun peilaa tuotantopanosten ja tuotteiden hinnanmuutoksia mitkä ovat lyhyessä ajassa kaksinkertaisia suuntaan ja toiseen niin hyvällä omallatunnolla voi myös todeta että olemme siirtyneet yrittäjien kovaan maailmaan.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vai mitenkä on kun kentältä on alkanut kuulua tälläisiä väitteitä. Näin se asia sitten on. Ainakin kun peilaa tuotantopanosten ja tuotteiden hinnanmuutoksia mitkä ovat lyhyessä ajassa kaksinkertaisia suuntaan ja toiseen niin hyvällä omallatunnolla voi myös todeta että olemme siirtyneet yrittäjien kovaan maailmaan.
Eiköhän ne pankit ole aina pitänyt jusseja yrittäjinä maatalouden tuomilla ominaispiirteillä sisällytettynä. Jusseilla tuntuu enemmän itsellä olevan ongelmia mieltää homma yrittämiseksi..  ;D
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Kirjanpitäjä jota käytettiin yhtymän ekat 5 vuotta ei tahtonut millään ymmärtää että en halunnut päästää maatalouden tulosta nollalle tekemällä selvästi lainan lyhennyksiä suuremmat maksimipoistot, vaan tehtiin sellaista 30-40 tonnin tulosta per yrittäjä ja maksettiin muutama tonni veroja. Ja hän oli erikoistunut maatalouskirjanpitoon.

Että aika harva on suhtautunut maatalouteen normaalina yrittämisenä...

Nyt kun tulosta tulee maksimipoistojen jälkeenkin väkisin pari sataa, on ihan mukava että poistettavaa on suurin piirteen lainojen verran jäljellä.

berkut

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
OP ainakin pakolla siirsi syksyllä minun vakuutukset, tilit ja lainat yrityspuolelle. Samalla tuli yritys- puolen hinnat. Nyt maksat jokaisesta tilisiirrosta.

Samalla hävisi bonus kertymä, jolla olen aikaisemmin pystynyt kuittaamaan henk.koht vakuutuksia. Tämä kaikki aiheutti sen, että kilpailutus erään toisen konsernin kanssa on käynnissä jossa tällaista pakkoa ei ole..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
OP ainakin pakolla siirsi syksyllä minun vakuutukset, tilit ja lainat yrityspuolelle. Samalla tuli yritys- puolen hinnat. Nyt maksat jokaisesta tilisiirrosta.

Samalla hävisi bonus kertymä, jolla olen aikaisemmin pystynyt kuittaamaan henk.koht vakuutuksia. Tämä kaikki aiheutti sen, että kilpailutus erään toisen konsernin kanssa on käynnissä jossa tällaista pakkoa ei ole..

Mulla oli jo ennestään yritystili (kun on muutakin kuin maataloutta). Kuitenkin ne piti vielä kerran tehdä uusille sopimuksille ja uudelle tilinumerolle. Joku riivatun uudistushässäkkä siellä oli meneillään. Mulla kyllä pankkikulut itse asiassa pienenivät kun luovuin suorasta Web Services -kanavasta ja tyydyin normi verkkopankkiin.
Laskujen tekoon piti kyllä keksiä uusi ohjelma, tuo selainpohjainenhan on ihan toivoton. Perinteisen paperilaskun tekeminen sillä on ilmeisesti mahdotonta; kännyversiolla saa tehtyä pdf:n ja kun vielä lähettää sen sähköpostilla itsellen niin siitä sen saisi sitten tulostetua. Joku maksullinen tulostus- ja lähetyspalvelu kai olisi olemassa. No thanks sellainen kömpelyys, mä en myöskään lähde kaikilta satunnaisilta asiakkailta kyselemään e-laskuun tietoja. Tykkään laskutusohjemasta joka on kokonaan omissa käsissä ja jolla voin toimittaa laskut millä tavalla kulloinkin haluan

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
on se mahtavaa kuin tää dikisuomi oikein jyrää.   joku kälyinen pankki ei osaa/kehtaa laitella hommia kuntoon vaan kiusaa asiakkaitaan sit ihan törkeällä tavalla.   kun suurin osa maailmaa pyörii ihan papoerija käteislaskuilla..

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
OP ainakin pakolla siirsi syksyllä minun vakuutukset, tilit ja lainat yrityspuolelle. Samalla tuli yritys- puolen hinnat. Nyt maksat jokaisesta tilisiirrosta.

Samalla hävisi bonus kertymä, jolla olen aikaisemmin pystynyt kuittaamaan henk.koht vakuutuksia. Tämä kaikki aiheutti sen, että kilpailutus erään toisen konsernin kanssa on käynnissä jossa tällaista pakkoa ei ole..

Mulla oli jo ennestään yritystili (kun on muutakin kuin maataloutta). Kuitenkin ne piti vielä kerran tehdä uusille sopimuksille ja uudelle tilinumerolle. Joku riivatun uudistushässäkkä siellä oli meneillään. Mulla kyllä pankkikulut itse asiassa pienenivät kun luovuin suorasta Web Services -kanavasta ja tyydyin normi verkkopankkiin.
Laskujen tekoon piti kyllä keksiä uusi ohjelma, tuo selainpohjainenhan on ihan toivoton. Perinteisen paperilaskun tekeminen sillä on ilmeisesti mahdotonta; kännyversiolla saa tehtyä pdf:n ja kun vielä lähettää sen sähköpostilla itsellen niin siitä sen saisi sitten tulostetua. Joku maksullinen tulostus- ja lähetyspalvelu kai olisi olemassa. No thanks sellainen kömpelyys, mä en myöskään lähde kaikilta satunnaisilta asiakkailta kyselemään e-laskuun tietoja. Tykkään laskutusohjemasta joka on kokonaan omissa käsissä ja jolla voin toimittaa laskut millä tavalla kulloinkin haluan
Web service kanava on kyllä niin hyvä etten sen muutaman euron per kk takia antaisi pois. Tietysti jos ei ole kuin muutama tosite ja vuosi alvi niin ehkä turha mut satoja tositteita ja kk alvi niin itse olen tykännyt webwakan yhteydestä pankkiin. Tuulee laskut maksettua ja samalla pysyy kirjanpito ajantasalla. Vielä kun pääsisi lopuistakin "käteiskuiteista" eroon ja laskutukseen niin olis helppoa ja nopeaa.

Aikaisemmin tein laskut online tms. Palvelu ne satunnaiset laskut. Sai suoraan pdf:ksi ainakin eli pysty pistämään sähköpostiin ja taisi myös saada suoraan tulostettua paperiversion.. oli minusta ihan kätevä palvelu..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 341
Ei olla vielä oltu pankin puolesta yhteydessä ja toivon tietysti ettei ollakkaan. Maaviljely ei ole yritystoimintaa, sillä tavalla kun muut yritystoiminnot luokitellan. Ja jos pankista oltaisiin yhteyksissä täytyisi todella miettiä mitkä vaihtoehdot olisivat. Ainahan on mahdollista nostaa rahat..ja kävellä toiseen pankkiin.. Mahtavatkohan olla kiinnostuneita maatalousasiakkaista. Ainakin nää vuoden sisällä olleet muutokset, ei varmaan houkuttele pankkeja ottaan lisää maanviljelijöitä. Eihän tuollainen tilimuodon muutos perustu millään tavalla lakiin, että jos käsitellään arvonlisäverollista rahaa, niin silloin täytyy myös olla yritystilin asiakas. Vai perustuuko? Koitan tietysti iltalukemisena lukea lakikirjaa iltaisin, mutta joskus jotkut pienet nyänssit jää huomioimatta.

kihveli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 553
Meillä pyöritetään ihan tavallisella OP tilillä maataloutta ja otetaan bonukset omaan käyttöön. Niillä makselee melkein kaikki omat vakuutukset.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Web service kanava on kyllä niin hyvä etten sen muutaman euron per kk takia antaisi pois. Tietysti jos ei ole kuin muutama tosite ja vuosi alvi niin ehkä turha mut satoja tositteita ja kk alvi niin itse olen tykännyt webwakan yhteydestä pankkiin. Tuulee laskut maksettua ja samalla pysyy kirjanpito ajantasalla. Vielä kun pääsisi lopuistakin "käteiskuiteista" eroon ja laskutukseen niin olis helppoa ja nopeaa.

Aikaisemmin tein laskut online tms. Palvelu ne satunnaiset laskut. Sai suoraan pdf:ksi ainakin eli pysty pistämään sähköpostiin ja taisi myös saada suoraan tulostettua paperiversion.. oli minusta ihan kätevä palvelu..

Varmaan jos olisi ohjelma joka suoraan hyödyntäisi tuo WS-kanavaa niin homma olisi hyvin toimiva. Kultalinkin vaan lopettivat väkisin.. ja pelkkä maatalouden ohjelmisto ei oikein olisi toimiva kun on muutakin toimintaa. Muutamaa fiksumpaa pakettia katselin mutta eivät kovin halpoja olleet, helposti tonni kättelyssä ja satku-pari vuosiylläpidosta.
Jos olisin nuorempi niin olisin ottanut projektiksi oman ohjelman kehittämisen tuohon WS-kanavaan. Nyt ei enää tunnu jaksavan tosissaan kiinnostuvan välillä mistään. Ideoita olisi mutta toteutus (onneksi?) jää yleensä alustavan esisuunnitelman asteelle.

Mulla lappuja ehken parisataa vuodessa ja neljännesvuosi ALVi. Lapuista nyt suurin osa on pienehköjä menotositteita, omaa laskutusta ei sentään kappalemääräisesti ihan hirveästi ole. Eikä kyllä euroinakaan, valitettavasti :D

Tuo on jotenkin keinotekoinen tuo asiointiroolin valintakin tuossa verkkopankissa. Kaikki eri tilit yhteen nitova systeemi oli jouhevampi käytellä, mulla on kun on tiekunnan sun muiden tilien käyttöoikeuksia myös.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Täällä yhtymän taloushallinto maksaa varmaan pari tonnia vuodessa, OP:n yritystili kolmella kortilla WS:llä yms ehkä 500€ vuodessa, E-tasku kuittien skannaus pari sataa 2 käyttäjällä, procountor taloushallinto/verkkolaskuympäristö vajaan tonnin, ja kirjanpitäjältä muutama lasku siihen päälle. Kun liikevaihtoa tuli viime vuonna 1,5 miljoonaa niin ei se siitä kohtuutonta siivua lohkaise, selvästi enemmän tuli op bonuksia kuin nuo talouskulut ovat. Ja kohta taitaa meijerin osuuspääoman korko olla samaa luokka kuin kaikkien lainojen korot yhteensä  :)

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Maastullissa oli muuten juttu siitä miten OP sulkee konttoreita kun ihmiset haluaa mennä verkkoon. No ok, itse oikeasti haluankin hoitaa asiat verkossa, mutta onhan se myös aika mahdotonta hoitaa niitä asioita muuten ja aika näennäisiä ovat OPn vajaasta 300 konttoristakin jo monet. Turun seudun osuuspankilla on 161000 asiakasta ja yksi toimipiste joka on joka arkipäivä auki. Sitten on neljä muuta joista pari on auki kolmena päivänä ja pari muuta (Parainen ja Naantali) neljä tuntia viikossa.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Täällä ainakin hävisi kaikki aikaisempi tieto yritystililtä kuten tiliotteet yms. Samoin tilille eräpäivää odottamassa olevat maksut jne. Kun pakolla muuttivat yritystiliksi. Nyt pitää vaan toivoa ettei kukaan ely tai verottaja ala kiinnostua vanhoista jutuista. Kuitenkin mullakin on työntekijöitä yms. Joten pitäisi sen 10 v säilyttää enkä ole niitä tulostellut kun ajattelin että siellähän on tallessa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Kuulostaa vähän hurjalta.
Mulla kyllä on kaikissa tuollaisissa muutoksissa jätetty vanha tili olemaan siihen saakka että itse olen lopulta todennut sen joutilaaksi ja tarpeettomana lopetettavaksi - tai säilytettäväksi vaikka sitten yksityistilinä.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Ei mullakaan tiliä lopetettu se vaan siirrettiin y tunnuksen alle, tilinumerokin säilyi mutta kaikki tyhjeni...