Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tytan, inter-tech yms kuormaimet  (Luettu 2210 kertaa)

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1109
Tytan, inter-tech yms kuormaimet
Olen kaavaillut etunostolaitetta valmet megaan, mutta nyt aloin miettimään että ei paljoa tarvitsisi laittaa lisää euroja niin saisi jo jonkunlaisen etukuormaimen. Onko porukalla kokemuksia noista inter-tech, tytan ynnä muista vastaavista etukuormaimista?
Mulla on lännen lusikkahaarukka raskaampiin sorahommiin joten kuormain tulisi kevyempiin nostoihin ja tarvittaessa keulan painotuksiin.

Viimeksi muokattu: 18.01.23 - klo:13:50 kirjoittanut eevertti

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1203
Vs: Tytan, inter-tech yms kuormaimet
Etukuormaimen ja etunostolaitteen käyttökohteet erilaisia.
Etupainona kyllä etunostolaite kätevämpi, ja etenkin
Näkyvyydeltään eteenpäin, etukuormaimen aisat kun
Peittää näkyvyyttä
Onhan etukuormain monipuolisempi, mutta taitaa kysyjän
Länkkärin kuormaajan aisastoon parempi näkyvyys  ja
Linkkuvehkeen tuomat edut myös.
Ei ne varmaan sen huonompia ole kun  kuikan kuormaaja
Aikas norsu se mega on etukuormaajalla ahtaissa paikoissa :P

Paalimies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 847
Vs: Tytan, inter-tech yms kuormaimet
On kyllä, oli pitkästä aikaa 8050 lumikauha kiinni kun putsailin lantakasan pohjaa ja kärry perässä. Sai pienessä pihassa jo vähän katsella kauhan kulmia kun peruutteli.

Pääasiassa kuormain hommat teen linkkukoneella niin se kauhan liikerata kaarroksia on hakusessa.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 230
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Tytan, inter-tech yms kuormaimet
Puolet lisää se taitaa karkeasti kuormaaja tehdä etunostolaitteeseen verrattuna. Vähän eri käyttöön tarkoitettu kylläkin. Etunostolaite on puhtaassa peltokäytössä kyllä parempi. Toisaalta kuormaimella saa kyllä äkkiä lisää käyttöä koneelle.

Kannattaa selvittää megavallun kohdalla millaiset sovitteet siihen tulee. Koska pitkäkeulaisessa koneessa toivoisi kuormaimen kuitenkin yltävän jonnekkin ennen kuin nokka ottaa kiinni. Megavallusta tulee kyllä aikas reippaan kääntöympyrän vaativa kampe kuormaimella, varsinkin jos joku lumikauha tai vastaava keulassa. Eihän noilla mitenkään kuuhun mennä, 1600kg suurin nostoteho. Ei varsinaista kokemusta ole nuista, mutta sanotaanko että ajaa varmasti asiansa kunhan ei leiki sen olevan pyöräkuormaaja.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60096
Vs: Tytan, inter-tech yms kuormaimet
ja en ihan heti alkais laittaan tuollaseen nuita halpamalleja..   kalliita romuja käytön kokeilun jälkeen keulalla..   kun tuo niiiiin tunnoton kokemattoman käsillä.        ( tullu vastaan kokemattoman särkemä merkkikuormain )

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1109
Vs: Tytan, inter-tech yms kuormaimet
No juu, pääasiallinen käyttötarkoitus olisi keulan painotus ja ruiskuttaessa etusäiliö keulalle. Mietin että veden siirto taakse kävisi helposti kun nostaa vain säiliön ylös🤔
Kallis investointi pelkästään siihen mutta olisihan sillä muutakin käyttöä. Suursäkkien nostoa, lumen työntämistä yms. Ja syksyllä jos tarvii pellolla jotain kuormata niin olisihan tuo mega puolta kevyempi kuin länkkäri. Eikös tuollainen kuormain ole aika helppo ja nopea irrottaa silloin kun ei tarvi.
Etunostolaitteen miinus on että vie jonkin verran maavaraa.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1203
Vs: Tytan, inter-tech yms kuormaimet
No juu, pääasiallinen käyttötarkoitus olisi keulan painotus ja ruiskuttaessa etusäiliö keulalle. Mietin että veden siirto taakse kävisi helposti kun nostaa vain säiliön ylös🤔
Kallis investointi pelkästään siihen mutta olisihan sillä muutakin käyttöä. Suursäkkien nostoa, lumen työntämistä yms. Ja syksyllä jos tarvii pellolla jotain kuormata niin olisihan tuo mega puolta kevyempi kuin länkkäri. Eikös tuollainen kuormain ole aika helppo ja nopea irrottaa silloin kun ei tarvi.
Etunostolaitteen miinus on että vie jonkin verran maavaraa.

#### ei etunostolaite ( zuidberg) käytännössä vie maavaraa peltokäytössä,
Ja kun vetovarret nostaa vielä pystyyn, kun ei tarvi etunostolaitetta,
Ei käytännössä juurikaan haittaa .
Metsähommat kyllä erikseen jos enempi tekee ja maasto vaativampi.

Hevan ja  xxxx jotkut versiot kyllä aikas kolhoja, tulevat alkuperäisen
Etupainotelineen etupuolelle, kun taas ziudber tulee etupainotelineen tilalle.

Etukuormaajan  aisat  ei kyllä kestä yhtään alueauraa pitemmän päälle,
Ja kaukana on alueaura verrattuna etunostolaitteessa olevaan.

Käyttötarkoitus ratkaisee.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5172
Vs: Tytan, inter-tech yms kuormaimet
Itsellä Belkin nokassa InterTech 1600. Lammastilan nosteluissa aivan ok kampe, vuosittain suurin käyttö on noin 700 paalin käpälöinti pellolta syöttöön. Kivien keruuta, kaikenlaista rehun ja tarveaineiden nostelua, pihojen siivousta lumesta ym. Varmaan tuolla saisi tällaisen kevyen (4 tn) traktorin harjoitettua, jos ei maltti riitä.  Sovitteiden saatavuudesta pitänee kysyä myyjiltä, saattaa joutua teettämään jotain?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60096
Vs: Tytan, inter-tech yms kuormaimet
tuo kait semmonen millasen kamppeen keulalla värkki.   liian iso kone takana saabi aisat solmuun mut sopiva sit kestääki..   itellä tuo monikäyttösenä ja en luopuis moisesta..    mut jo aisat kierot vaikka hyä puskutuki auralle...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8543
Vs: Tytan, inter-tech yms kuormaimet
tuo kait semmonen millasen kamppeen keulalla värkki.   liian iso kone takana saabi aisat solmuun mut sopiva sit kestääki..   itellä tuo monikäyttösenä ja en luopuis moisesta..    mut jo aisat kierot vaikka hyä puskutuki auralle...

Kyllä mulla ainakin Q960 tuntuu vähän olevan kieros Valtran noukassa vaikka sihtaamalla ei muuten huomaa, eikä maalit heijastele. Voi toki johtua Quicken olemattomista sovitteista (jotka on hyvät kytkinrempassa) , kun ovat paloista pulttaamalla kootut. Niin ehkä sovitteet jo kanittaa tai sitten on mennyt aikoinaan kun vääänsin trukkihaarukalla turvemaasta kantoja ja muuta puutavaraa kynnöllä ollessa. Ainakin trukkihaarukka kärsi siinä hommassa silmin nähtävät vauriot.

Paalimies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 847
Vs: Tytan, inter-tech yms kuormaimet
tuo kait semmonen millasen kamppeen keulalla värkki.   liian iso kone takana saabi aisat solmuun mut sopiva sit kestääki..   itellä tuo monikäyttösenä ja en luopuis moisesta..    mut jo aisat kierot vaikka hyä puskutuki auralle...

Kyllä mulla ainakin Q960 tuntuu vähän olevan kieros Valtran noukassa vaikka sihtaamalla ei muuten huomaa, eikä maalit heijastele. Voi toki johtua Quicken olemattomista sovitteista (jotka on hyvät kytkinrempassa) , kun ovat paloista pulttaamalla kootut. Niin ehkä sovitteet jo kanittaa tai sitten on mennyt aikoinaan kun vääänsin trukkihaarukalla turvemaasta kantoja ja muuta puutavaraa kynnöllä ollessa. Ainakin trukkihaarukka kärsi siinä hommassa silmin nähtävät vauriot.

Mulla olisi käyttämätön turpalevy jos tarttet, euro kiinnikkeellä

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8543
Vs: Tytan, inter-tech yms kuormaimet
Ei se turpa oo kärsinyt. Jos jostain niin aisoista. Oikea reuna on alempana, huomaa erityisesti lumikauhalla. Mutta ero on pieni, joten voi johtua niistä sovitteistakin. En muista huomasinko tuota ennen traktorin katkaisua aikoinaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60096
Vs: Tytan, inter-tech yms kuormaimet
niitä pultteja muuten kannattaa katella avaimen kans joskus,  itellä oli yks pultti löysäsä kun koputtelin muuten.