Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe neuvo raha  (Luettu 5167 kertaa)

jontti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26
Vs: neuvo raha
Mä olen neuvorahalla lasketuttanut tuotantokustannuksia: eri viljat, valkuaiskasvit, öljykasvit, hömpät ja kukkapellot ym.
Siitä on helppo katsoa paljonko sitä satoa sitten pitäisi kertyä tai paljonko pitäisi olla tonnihinta kun satomäärä tiedossa. Sitten voi jatkaa pohdintaa että kylvääkö yleensä tuotantokasveja ja kuinka paljon. Tästä pohdinta jatkuu sitten siihen että onko mahdollisesti vapautuvalle ajalle järkevämpää/tuottoisampaa tekemistä.
Näihin laskelmapohjiin on helppo muuttaa eri tuotantokustannusten hintoja( lannoite, kasvinsuojelu, polttoaine)
Suosittelen ihan kaikille tiloille tuotantosuunnasta ja koosta riippumatta.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: neuvo raha
Mulla on ollut tuohonkin ihan omatekoiset taulukkolaskentapohjat. Ei niin hienot mutta mä en välttämättä huomioi kuin todelliset muuttuvat kulut ja tuotot; en mitään pellon pääoman teoreettisia tuottovaatimuksia tms.  Toisaalta käytän niissä hyvinkin todellisia oman tilan ja kaluston tietoja, en jotain keskimääräisiä yleisiä taulukkoarvoja. Tiedän melko tarkkaan omien systeemieni ajankäytön ja polttoainemenekin.

Noihin jää tässä nykytilanteessa kuitenkin niin suuria muuttuvia parametreja ihan olennaisimpiin tekijöihin (todellinen toteutunut satomäärä, sen laatu, panosten ja myyntituotteen hinnat, sääriskit ym) että ei niistäkään ehdotonta päätöksenteon apuria saa. Kokemus on tämän ikävästi osoittanut. Voihan sitä määrittää hyväksytyn riskiprosentin eri muuttujille ja yrittää hyödyntää sitä loppupäätelmissä mutta vähän heikolla jäällä silloin mennään.

Jos päätyy lähinnä erilaisiin hömppiin niin silloin ei epävarmuuksia juuri jää. Tietää mitää saa :-)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5131
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: neuvo raha
Mulla on ollut tuohonkin ihan omatekoiset taulukkolaskentapohjat. Ei niin hienot mutta mä en välttämättä huomioi kuin todelliset muuttuvat kulut ja tuotot; en mitään pellon pääoman teoreettisia tuottovaatimuksia tms.  Toisaalta käytän niissä hyvinkin todellisia oman tilan ja kaluston tietoja, en jotain keskimääräisiä yleisiä taulukkoarvoja. Tiedän melko tarkkaan omien systeemieni ajankäytön ja polttoainemenekin.

Noihin jää tässä nykytilanteessa kuitenkin niin suuria muuttuvia parametreja ihan olennaisimpiin tekijöihin (todellinen toteutunut satomäärä, sen laatu, panosten ja myyntituotteen hinnat, sääriskit ym) että ei niistäkään ehdotonta päätöksenteon apuria saa. Kokemus on tämän ikävästi osoittanut. Voihan sitä määrittää hyväksytyn riskiprosentin eri muuttujille ja yrittää hyödyntää sitä loppupäätelmissä mutta vähän heikolla jäällä silloin mennään.

Jos päätyy lähinnä erilaisiin hömppiin niin silloin ei epävarmuuksia juuri jää. Tietää mitää saa :-)
Tuo on hyvä jos noin on. Mä olen nyt ja koonnut samanlaista aineistoa luomusta, taviksesta jäi vähän vajaaksi tuo keräys kun alkoi näyttää siltä et jotain tehtävä tai meno loppuu. Ei sen laskentapohjan tarvitse niin hieno olla. Mullakin oli oma ajatus kun luomuun siirtymistä suunnittelin ja sit ihan neuvojan kanssa katsottiin toista. Pari vinkkiä otin sieltä sit omaan ja jalostus jatkuu nyt sillä et kuinka todennäköistä on et joltakin tietyltä lohkolta saa kulloisenkin sadon. Tää on se mihin pitää saada niitä vuosia, toistoja jotta voi jonkin todennäköisyyden antaa. En nyt tiiä ymmärsittekö mitään.  ;D

Olen silti sitä mieltä et muidenkin ajatuksia kannattaa kuunnella. Jos sen saa Alvin hinnalla ni musta ihan ok.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65257
Vs: neuvo raha
tuo ihan totta.    mutta ite huomannu et nuiten toisten kanssa jutellessa tuloo myös ahaa- ilmiöitä ja hyiä neuvoja,   ja ilmatteeks.    monta hommaa olen kekannu just toisten tekemistä ja kokeilemista asioista.           hommat on nykyään monipuolisia ja siinä hyä kun kantturoita vain tarpeellinen määrä kahvimaitoon..      pienistä puroista  jne...                  ja pysyy mielenkiintokin paremmin.   

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5131
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: neuvo raha
tuo ihan totta.    mutta ite huomannu et nuiten toisten kanssa jutellessa tuloo myös ahaa- ilmiöitä ja hyiä neuvoja,   ja ilmatteeks.    monta hommaa olen kekannu just toisten tekemistä ja kokeilemista asioista.           hommat on nykyään monipuolisia ja siinä hyä kun kantturoita vain tarpeellinen määrä kahvimaitoon..      pienistä puroista  jne...                  ja pysyy mielenkiintokin paremmin.
Juu tottakai viljelijäkolleegoiden kanssa jutellessa tulee niitä ahaa juttuja joita voi sitten kokeilla itselle. Mut eipä niitä parhaimpia niksejä noin kuule  ;)
Ehkä nämä neuvojien vinkit ovat niitä vähän syvällisempiä ja eivät ehkä niin koske sitä käytäntöä vaan teoriaa sen takana. Itseä ainakin kiinnostaa et jos joku juttu toimii niin miksi se toimii.

Mutta onhan tuo totta et saa aika ahkera olla et sai sen 7 tonnia käytettyä. Kertoohan se aika paljon kun summa nostettiin eka 10 ja sit 15. Nyt uudella kaudella lähetään 10 ja eiköhän sitä taas loppua kohti ainakin siihen 15 nousta.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...