Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MHY:t lopetetaan?  (Luettu 14400 kertaa)

Sepedeus

  • Vieras
Vs: MHY:t lopetetaan?
Häggblomin kannanotto oli tunnustus Mhy:lle. Se olis pahempi juttu metsänomistajan kannalta jos olis kehunu Mhy:tä.

  Kyllä MHY:lle pitää antaa tunnustus täydellisestä metsänomistajan kusetuksesta. MHY  ei ole edunvalvonta organisaatio. Edunvalvonta kuuluu MTK:lle. Nyt työnjako on hämärtynyt, eikä sitä hoida kumpikaan. Veikkaisin ettei metsäteollisuus maksa puusta sentiäkään enemmän MHY:n ansiosta. Metsänhoitomaksu on pelkkä kustannus josta pitää päästä pakollisena kustannuksena eroon. MHY:n  lakkauttaminen on vapaassa liian kova keino. Vapaa-ehtoinen jäsenyys ok.

Metsäkeskukset ne pitäisi lopettaa.
Vai missä muualla on suunitteleva, toteuttava ja tarkastava instansi sama, varsinkin kun käytetään valtion avustuksia.

  Olisin eri mieltä. Metsäkeskuksesta saa asiallista palvelua.
Tosin suunnitelmat mulle on tehnyt toinen taho. Olisi mielenkiintoista kuulla millaisen laskun MHY laittaa myyrätuhojen arvioinnista ja vahinkoilmoituksista ?

Ettet vain olisi töissä metsäkeskuksessa?

Kyllä täälä päin mhy:stä saa ihan kelvollista palvelua. Tuppaa vain välillä olemaan ettei taimikonhoito ja nuoren metsän hoito avustukset tule ajallaa.
Syy onkin se että metsäkeskuksessa, kun päätetään että pistetään alue tarkastukseen vaikka tarkastaja ei kävisikään edes katsomassa hoidettua metsää.
Itselleni kävi juuri tuolla lailla. Mhy ilmoitti että alue menee tarkastukseen ja että avustukset maksetaan vasta sen jälkeen.
Seuraavana kesänä rupesin kyselemään että milloinkahan se tarkastus tehdään, niin vastaus metsäkeskuksesta oli ettei sitä tehdäkkään ja rahat oli 2 päivässä tillillä.

  Tää on aivan saamaa ,kuin alkais kommunistista tehdä kapitalistia. Vaatii oman oivalluksen. Nalle oivalsi :D

Kuuno Pärri

  • Vieras
Vs: MHY:t lopetetaan?
Aika hämmästyttävää tämä Metsänhoitoyhdistysten puolustelu.

ENSINNÄKIN, MHY:t saavat toimintaansa varoja veroluonteisella maksulla, silti ne tekevät puukauppaa metsänomistajien puolesta, ja nyt huomatkaa TÄMÄ TÄRKEÄ SEIKKA, ne ottavat  jokaisesta, metsänomistajan myymästä puukuutiosta välityspalkkion, jotain euron paikkeilla/m3, pieni raha, mutta silti symbolisesti merkittävä, ja vuoden mittaan siitä tulee kuitenkin iso raha, mitä enemmän metsänomistajat myyvät puuta yhdistysten avulla, eikö tässä ole aika merkittävä ristiriita, bisnestä tekevät yhdistykset saavat silti toimintaansa avustusta mh-maksun muodossa, jos mistä, niin tästä pitäisi valittaa EU:hun.

En kannata Metsänhoitoyhdistysten lopettamista, mutta kannatan sitä, että metsänhoitoimaksu lopetetaan, mh-yhdistyksen tullkoon toimeen palvelumaksuilla, mitä ne perivät nykyäänkin, ne saavat siis rahaa kahdesta lähteestä, mh-maksuista, ja metsänomistajien niille pulittamista palvelumaksuista, ja puukaupan välityspalkkioista, eli siitä kuutiorahasta. juuri tämä ainakin jurppii minua eniten, eli metsänhoitoyhdistyksen kumpikin käsi on metsänomistajan taskuilla, toinen käsi ottaa mh-maksun ja toinen käsi ottaa osansa puukaupan myyntitulosta, tämä on todella törkeää.


Eli verovaroin ylläpidetty yhdistys älköön sekaantuko puukauppaan, tai luopukoon mh-maksutulosta ja toimikoon sitten miten haluaa.

Viimeksi muokattu: 08.05.09 - klo:23:15 kirjoittanut Kuuno Pärri

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: MHY:t lopetetaan?
Mhy: maksuttomia palveluja ( usein toimenpiteitä joista ei ole välittömiä tuloja mo:lle) rahoitetaan mh maksulla. Kun taas puunmyynnistä  tulee rahaa tilille niin mielelläni siitä rovon annan taholle jonka koen olevan puolellani puukaupassa. Tuskin puun ostajalla on intressiä ajatella enemmän myyjän etua kuin mhy:llä.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: MHY:t lopetetaan?
Aika hämmästyttävää tämä Metsänhoitoyhdistysten puolustelu.

ENSINNÄKIN, MHY:t saavat toimintaansa varoja veroluonteisella maksulla, silti ne tekevät puukauppaa metsänomistajien puolesta, ja nyt huomatkaa TÄMÄ TÄRKEÄ SEIKKA, ne ottavat  jokaisesta, metsänomistajan myymästä puukuutiosta välityspalkkion, jotain euron paikkeilla/m3, pieni raha, mutta silti symbolisesti merkittävä, ja vuoden mittaan siitä tulee kuitenkin iso raha, mitä enemmän metsänomistajat myyvät puuta yhdistysten avulla, eikö tässä ole aika merkittävä ristiriita, bisnestä tekevät yhdistykset saavat silti toimintaansa avustusta mh-maksun muodossa, jos mistä, niin tästä pitäisi valittaa EU:hun.

En kannata Metsänhoitoyhdistysten lopettamista, mutta kannatan sitä, että metsänhoitoimaksu lopetetaan, mh-yhdistyksen tullkoon toimeen palvelumaksuilla, mitä ne perivät nykyäänkin, ne saavat siis rahaa kahdesta lähteestä, mh-maksuista, ja metsänomistajien niille pulittamista palvelumaksuista, ja puukaupan välityspalkkioista, eli siitä kuutiorahasta. juuri tämä ainakin jurppii minua eniten, eli metsänhoitoyhdistyksen kumpikin käsi on metsänomistajan taskuilla, toinen käsi ottaa mh-maksun ja toinen käsi ottaa osansa puukaupan myyntitulosta, tämä on todella törkeää.


Eli verovaroin ylläpidetty yhdistys älköön sekaantuko puukauppaan, tai luopukoon mh-maksutulosta ja toimikoon sitten miten haluaa.

Niin ja tämä metsäkeskusten puolustelu. Kertokaapa missä muusa on suunitteleva, toteuttava ja valvova viranomainen sama?
Mataloudessakin on rakennussuunittelu ja tarkastus eriytetty. Sitten löytyy vielä te-keskuksen valvonta.

"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

Sepedeus

  • Vieras
Vs: MHY:t lopetetaan?
Aika hämmästyttävää tämä Metsänhoitoyhdistysten puolustelu.

ENSINNÄKIN, MHY:t saavat toimintaansa varoja veroluonteisella maksulla, silti ne tekevät puukauppaa metsänomistajien puolesta, ja nyt huomatkaa TÄMÄ TÄRKEÄ SEIKKA, ne ottavat  jokaisesta, metsänomistajan myymästä puukuutiosta välityspalkkion, jotain euron paikkeilla/m3, pieni raha, mutta silti symbolisesti merkittävä, ja vuoden mittaan siitä tulee kuitenkin iso raha, mitä enemmän metsänomistajat myyvät puuta yhdistysten avulla, eikö tässä ole aika merkittävä ristiriita, bisnestä tekevät yhdistykset saavat silti toimintaansa avustusta mh-maksun muodossa, jos mistä, niin tästä pitäisi valittaa EU:hun.

En kannata Metsänhoitoyhdistysten lopettamista, mutta kannatan sitä, että metsänhoitoimaksu lopetetaan, mh-yhdistyksen tullkoon toimeen palvelumaksuilla, mitä ne perivät nykyäänkin, ne saavat siis rahaa kahdesta lähteestä, mh-maksuista, ja metsänomistajien niille pulittamista palvelumaksuista, ja puukaupan välityspalkkioista, eli siitä kuutiorahasta. juuri tämä ainakin jurppii minua eniten, eli metsänhoitoyhdistyksen kumpikin käsi on metsänomistajan taskuilla, toinen käsi ottaa mh-maksun ja toinen käsi ottaa osansa puukaupan myyntitulosta, tämä on todella törkeää.


Eli verovaroin ylläpidetty yhdistys älköön sekaantuko puukauppaan, tai luopukoon mh-maksutulosta ja toimikoon sitten miten haluaa.

  Metsänhoitoverosta pitää tehdä vapaa-ehtoinen maksu. Nyt järjestelmä on sellainen, että maksamalla metsänhoitoveroa,ei tarvitse hoitaa metsiään. Siis taimikot saavat pusikoitua aivan rauhassa.
  Kun hyppäät järjestelmästä ulos, niin metsäsi tarkastetaan 10v välein. Joudut maksamaan hoitoveroa, ellei metsäsi ole kunnossa. Siis parhaita metsäomistajia ovat ne jotka eivät ole MHY:n jäseniä :D

Sepedeus

  • Vieras
Vs: MHY:t lopetetaan?
Mhy: maksuttomia palveluja ( usein toimenpiteitä joista ei ole välittömiä tuloja mo:lle) rahoitetaan mh maksulla kuten MTK:n jäsenhankinta.:D Kun taas puunmyynnistä  tulee rahaa tilille niin mielelläni siitä rovon annan taholle jonka koen olevan puolellani puukaupassa. Tuskin puun ostajalla on intressiä ajatella enemmän myyjän etua kuin mhy:llä.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: MHY:t lopetetaan?
Kyllä metsäkeskusten henkilökuntaa olisi varaa karsia reippaasti tai jopa sulauttaa vähäiset tarpeelliset henkilöt johonkin muuhun metsäinstanssiin. Joku tieyksikköjen laskenta tai tieurakoiden tai ojitusten suunnittelu voitaisiin varmasti hoitaa muutenkin ja satavarmasti tehokkaammin.

Tientekourakassakin metsäkeskusten gurut nostaavat valtion palkkaa ja sitten kuppaavat suunnittelupalkkioina urakkaan saatavat valtionavut metsäkeskuksen tilille. Tielinjakin vie tilaa kuin pienlentokenttä ja metsänomistaja maksaa lainaa vielä 15 vuoden päästäkin. Läheltä moista sekoilua parikin kertaa seurannut ja antanut kaikille metsätien tekoa suunnitteleville neuvon tehdä tie omana työnä mahdollisimman pitkälti.

Metsänhoitoyhdistyksen metsänhoitomaksu voisi tosiaan monen mielestä olla vapaaehtoinen, mut yleensä samat henkilöt ovat myös usein vaatimassa sitten ilmaisia palveluita ? Minusta euro kuutiolle + muut palvelumaksut on ihan kohtuullisia sellaiselle metsänomistajalle jotka eivät hallitse puukaupan tekoa ja siten saavat edes jonkinlaista järkeä puukaupantekoon.

Näkisin sopimuskauppojen huonon hinnan enempi metsäfirmojen syynä, kyllähän hekin tietävät että jollekulle on mhy:nkin pakko puut saada vuosittain kenkättyä, joten he voivat huoletta tarjota kehnompaa hintaa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Sepedeus

  • Vieras
Vs: MHY:t lopetetaan?
Kyllä metsäkeskusten henkilökuntaa olisi varaa karsia reippaasti tai jopa sulauttaa vähäiset tarpeelliset henkilöt johonkin muuhun metsäinstanssiin. Joku tieyksikköjen laskenta tai tieurakoiden tai ojitusten suunnittelu voitaisiin varmasti hoitaa muutenkin ja satavarmasti tehokkaammin.

Tientekourakassakin metsäkeskusten gurut nostaavat valtion palkkaa ja sitten kuppaavat suunnittelupalkkioina urakkaan saatavat valtionavut metsäkeskuksen tilille. Tielinjakin vie tilaa kuin pienlentokenttä ja metsänomistaja maksaa lainaa vielä 15 vuoden päästäkin. Läheltä moista sekoilua parikin kertaa seurannut ja antanut kaikille metsätien tekoa suunnitteleville neuvon tehdä tie omana työnä mahdollisimman pitkälti.

Metsänhoitoyhdistyksen metsänhoitomaksu voisi tosiaan monen mielestä olla vapaaehtoinen, mut yleensä samat henkilöt ovat myös usein vaatimassa sitten ilmaisia palveluita ? Minusta euro kuutiolle + muut palvelumaksut on ihan kohtuullisia sellaiselle metsänomistajalle jotka eivät hallitse puukaupan tekoa ja siten saavat edes jonkinlaista järkeä puukaupantekoon.

Näkisin sopimuskauppojen huonon hinnan enempi metsäfirmojen syynä, kyllähän hekin tietävät että jollekulle on mhy:nkin pakko puut saada vuosittain kenkättyä, joten he voivat huoletta tarjota kehnompaa hintaa.

   Toivottavasti metsäteollisuuden ongelmat saavat aikaan jonkunlaisen muutoksen,,,,myös metsäkeskuksiin.Laman hyvät puolet on juuri siinä,että turhat rönsyt karsitaan. Silloin piirimetsälautakuntien aikaanhan organisaatio oli pelkästään valvoja. Niin muistelen. Johtaja esitteli itsensä eräässä tapahtumassa, olen tämän alueen metsäseriffi :D

  Tuosta puun hinnasta sen verran. Kyllä firmat ovat valmiita masamaan ,jos on maksukykyä. Nähtiinhän se 2v sitten ,vaikka Kalli toista ennusti. Valtio on tässä puumarkkina jutussa ollut täysin pihalla. Teollisuuden puuhuolto hoidettiin pitkälti tällä Ahon hallituksen veroratkaisun siirtymäajalla. Kyllä sai tukkimetät kyytiä. Nytkin päästään normaaliin tilanteeseen, kun puunmyyntivero poistetaan lopullisesti.:D Tämä on tietysti vähän hankala MHY:n kannalta. Kuinka sitten voisi metsänhoitoveroakaan kerätä.

Viimeksi muokattu: 11.05.09 - klo:05:32 kirjoittanut Sepedeus

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: MHY:t lopetetaan?
Mun veikkaus taas on että   metsänomistajana olisin saanu huonomman tuloksen puukaupoista ilman Mhy:tä

   Valtakirjakaupat on humpuukia. Testattu on. Eräs erittäin hyvin tuntemani ihminen myi samaan aikaan,samalle firmalle,paremman leimikon kuin minä. Hän valtakirjalla. Minä itse. Sain paremman hinnan :D

ei pidä paikkaansa.

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: MHY:t lopetetaan?
Mun veikkaus taas on että   metsänomistajana olisin saanu huonomman tuloksen puukaupoista ilman Mhy:tä

   Valtakirjakaupat on humpuukia. Testattu on. Eräs erittäin hyvin tuntemani ihminen myi samaan aikaan,samalle firmalle,paremman leimikon kuin minä. Hän valtakirjalla. Minä itse. Sain paremman hinnan :D

ei pidä paikkaansa.



Pitää ja ei pidä.

Mikäli MHY saa vähän joka laadun myytyä eri paikkaan, niin silloin on mahdollista saada leimikosta markkinoilta paras mahdollinen kokonaishinta. Varsinkin, mikäli leimikko sisältää jotain erikoistavaraksi kelpaavaa. Mutta jos käy niin kuin mulle, että edellämainitunlaisista lupauksista huolimatta vain kaksi firmaa teki MHY:lle leimikostani loppusummaltaan lähes identtiset tarjoukset ja koko köntästä molemmat.

Katsoin vähän turhaksi kulueräksi puukaupassa. Lähettivät ihan mojovan laskun perään, vaikka tein lopulta kaupat suoraan em. tarjouskilpailun hävinneen yhtiön kanssa. Ennen, enkä jälkeenkään ole MHY:tä vaivannut näillä asioilla. Taimetkin hankin muuta kautta.  ;)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: MHY:t lopetetaan?
No puukaupan teonhan pitäis olla ihan peruskauraa, siis ainakin muutaman kymmenen hehtaaria omistavalle maalaismetsänomistajalle. Senverran pitää kiinnostusta olla nähdä vaivaa että ottaa asioista selvää ja hoitaa itse puukaupan siten että taloudellinen tulos on maksimaalinen.

Minusta MHY:n hoidettaviksi kuuluvat kaupunkilaismetsänomistajat ja muut jotka haluavat syystä tai toisesta hoitaa metsän uudistamisen kokonaispalveluna. Siitä sitten joutuu väkisinkin maksamaan.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: MHY:t lopetetaan?
Nykyinen käytäntö, että metsänhoitomaksusta vapautuminen on määräaikainen, on siinä mielessä hyvä, että eihän siitä tulisi mitään jos isoisä aikanaan on hakenut vapautuksen ja se siirtyy rälssinä eteenpäin. Jo saman omistajan aikanakin metsienhoidon taso voi laskea esimerkiksi iän mukanaan tuoman kiinnostuksen ja yleiskunnon hiipumisen myötä.

Metsänhoitomaksun tilalle voitaisiin kyllä pohtia jotakin muuta käytäntöä, joka ajaisi saman asian. Esimerkiksi se, että metsänhoitomaksun verran on vuodessa osoitettava johonkin metsänhoitotoimenpiteeseen. Esimerkiksi maksulla on otettu metsuri töihin raivaamaan taimikkoa. Monen vuoden maksuja voisi myös kerätä kasaan ja toteuttaa niillä jonkun isomman homman. Näin maksu kohdistuisi nimenomaan sille tietylle tilalle ja omaan metsään.

Mitä tulee metsänhoitoyhdistyksen laatuun ja tarpeellisuuteen, niin asia on täysin kiinni yhdistyksen neuvojasta. Pätevä kaveri tienaa firmalle rahaa ja laiska sohlo karkottaa asiakkaat. Haarukka neuvojissa on todella iso. Yhdistyksen maksut valtakirjakaupasta, työnjohtokuluista jne. on aika isoja. Olen itse kokeillut puukaupan tekemistä jälkitöineen mhy:n ulkopuolella ja olen tuloksiin tyytyväinen. Kun pääsee itse valkkaamaan mistä ottaa taimet, kuka istuttaa ja kuka tekee kaivinkonetyöt, niin saa lopputuloksen, joka on juuri halutunlainen.



Sepedeus

  • Vieras
Vs: MHY:t lopetetaan?
Mun veikkaus taas on että   metsänomistajana olisin saanu huonomman tuloksen puukaupoista ilman Mhy:tä

   Valtakirjakaupat on humpuukia. Testattu on. Eräs erittäin hyvin tuntemani ihminen myi samaan aikaan,samalle firmalle,paremman leimikon kuin minä. Hän valtakirjalla. Minä itse. Sain paremman hinnan :D

ei pidä paikkaansa.

 Kyllä pitää paikkansa. Uskossa kuitenkin on hyvä elää, sanoi kirppu :D


Anselmi

  • Vieras
Vs: MHY:t lopetetaan?
METLA:N ennusteen mukaan metsäteollisuuden puuntarve alenee lähivuosina rajusti, tulevaisuudesssaa tarve on 70 % muutaman vuoden takaisista huillulukemista. Metsäteollisuuden parhaat ajat ovat lopullisesti ohi. Lulisi myös että metsäbyroksraatteja voisi, ja tuleekin tarpeelliseksi karsia, kun puun käyttö vähenee, niin ei ole tarvetta nykyiselle määrälle metsäbyrokraatteja.

Puun käytön väheneminen tulee vaikuttamaan metsänkäyttöön tulevaisuudessda dramaattisesti.

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: MHY:t lopetetaan?
METLA:N ennusteen mukaan metsäteollisuuden puuntarve alenee lähivuosina rajusti, tulevaisuudesssaa tarve on 70 % muutaman vuoden takaisista huillulukemista. Metsäteollisuuden parhaat ajat ovat lopullisesti ohi. Lulisi myös että metsäbyroksraatteja voisi, ja tuleekin tarpeelliseksi karsia, kun puun käyttö vähenee, niin ei ole tarvetta nykyiselle määrälle metsäbyrokraatteja.

Puun käytön väheneminen tulee vaikuttamaan metsänkäyttöön tulevaisuudessda dramaattisesti.



Een usko. Sellun ja paperin (poislukien pehmopaperi) osalta näin tulee olemaankin. Mutta puuta käyttävät muutkin kuin perinteinen metsätalous. Nyt alkaa jo esimerkiksi olla paikoitellen pulan puolella enrgiapuu ja lisää lämpölaitoksia rakennetaan kiihtyvään tahtiin. Sellupino siirtyy lämpökattilaan yhtä sujuvasti kuin soodakattilaan, kun vain hinnat asettuvat oikeille tasoille. Kysyntä ja tarjonta sen tulee määrittelemään pidemmässä juoksussa.

Sitten on ja tulee näitä uusia tuotteita. Esimerkiksi se muovin tapainen aine, jota puukuiduista tehdään. Sen tapaisten materiaalien käyttö saattaa lisääntyä muovin korvaajana dramaattisesti. Oma arvioni on myös, että puusta jossain vaiheessa aletaan laajamittaisemmin valmistaa byrolyysinesteitä. vrt turvedieseltehdas.

Rakennemuutos tulee olemaan raju, mutta se ei pidemmällä aikajänteellä ennusta puun kulutuksen kehitystä. Kukapa byrokraateista pitäisi, mutta heidän tarve saattaa tässä kehityksessä jopa lisääntyä. Ja on se niinkin, että hyvä byrokraatti on palkkansa ansainnut siinä missä työmieskin. Se vanhasta muistista töihin könyävä joutoporukka vain pilaa niiden hyvienkin maineen.  :)