Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys  (Luettu 4977 kertaa)

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 368
En löytänyt aiempaa keskustelua, onko 6020 sarjan jonnikan huono käynnistyvyys kylmällä ominaisuus vai onko jotain tyyppivikoja? Alkuperäisellä ja nyt uudella akulla starttaa kankeasti 10W-öljyillä 5 asteen lämmössä. Hehkut ei tuossa lämmössä vielä kytkeydykään (common rail kone). Pakkasen puolella pitää laittaa lohkolämmitin ja laturi avuksi. Muun merkkiset lähtee paremmin käyntiin 25 astetta kylmemmässä ilman apua. Voiko starttimoottori olla viallinen vuositolkulla ilman että lopullisesti poksahtaa? Starttivirtaa ei ole tullut mitattua.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys
Onhan se uudesta saakka ollut huonohko käynnistymään.
Nyt tuntui vieläkin huonommalta, joskus olen siihen bendixin vaihtanut, luisti.
Nyt vaihdoin startin, vanha Bosch käsittääkseni 3kw, uusi 4kw, ei ole vielä kylmästä käynnistetty.
Kone 6syl. AP.
Toimiihan sulla sähköinen siirtopumppu, käynnistyy kyllä ilmankin, paitsi jos esimerkiksi suodattimet on vaihdettu.

Viimeksi muokattu: 11.12.22 - klo:12:17 kirjoittanut Toivo Tonta

pessimisti ei pety!

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys
John Deeren puimurin kylmäkäynnistyvyys parani kun vaihtoi paremman maajohdon. Jaksoi kunnolla pyörittää. Ei sitä tosin kovilla pakkasilla puimuria tartte käynnistellä mutta kylmänä syksynä ei meinannu saada puimuria käyntiin jos jätti pellolle yöksi ja aamulla aste tai pari pakkasta.

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys

Joskus 6420 jäi starttaamaan vaikka ei enää kääntänyt avaimesta, jotain vuotovirtaa taisi olla liikkeellä...muistaaksein lohkolämmittimen asennuksen johdosta jostain piuhasta meni virta väärään suuntaan. Kesäkelillä taisin startin vaihtaa, moottori takapäästä tyynyistä irti ja tunkilla liikkuvat ylös, L-mallin kuusiokolon lyhyelle sivulle hitsasin mutterin kiinni, että sai alapultiltista hylsyllä otetta.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys

Joskus 6420 jäi starttaamaan vaikka ei enää kääntänyt avaimesta, jotain vuotovirtaa taisi olla liikkeellä...muistaaksein lohkolämmittimen asennuksen johdosta jostain piuhasta meni virta väärään suuntaan. Kesäkelillä taisin startin vaihtaa, moottori takapäästä tyynyistä irti ja tunkilla liikkuvat ylös, L-mallin kuusiokolon lyhyelle sivulle hitsasin mutterin kiinni, että sai alapultiltista hylsyllä otetta.
Eihän se mitään vuotovirtaa tarvitse jos solenoidi takeltelee, tai no onhan sekin vuotovirtaa, startin sisäistä tosin. Kutosessa ei tarvita mitään erikoistyökaluja startin vaihtoon.
pessimisti ei pety!

Makkis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys
Se on ominaisuus. Saman ongelman kans tuskailtu täällääkin. Startinkin joskus vaihdoin kun kone oli mulla tuore, mutta ei Bosch Boschilla parane. Akun pitää olla aina kunnos. Laitoin pari talvea sitten kiinteän ylläpitolaturin. Aina kun on roikas niin akkukin lataantuu. Sillä on pärjänny. Toki Laukkaselta saa tehokkaamman starttimoottorin. Mahler tai joku sellaanen.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys
Se on ominaisuus. Saman ongelman kans tuskailtu täällääkin. Startinkin joskus vaihdoin kun kone oli mulla tuore, mutta ei Bosch Boschilla parane. Akun pitää olla aina kunnos. Laitoin pari talvea sitten kiinteän ylläpitolaturin. Aina kun on roikas niin akkukin lataantuu. Sillä on pärjänny. Toki Laukkaselta saa tehokkaamman starttimoottorin. Mahler tai joku sellaanen.
Vaihdoitko startin samanmoiseen? Alkuperäinen on 3kw, uudempi Bosch 4kw Mahle taitaa olla 4,2kw.
Jotenkin ajattelin Boschin olevan parempi, toki sekin on nykyään joku SEG.
pessimisti ei pety!

Olafi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys
Samoja edellisetkin jo vastanneet.
Uusi vahvempi startti, maajohdon kunnon ja liitäntöjen merkitystä ei voi liikaa korostaa ja toiset akut on vaan parempia kuin toiset.
Noin yleisesti ottaen.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 471
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys
6020 sarja on jo sitä ikää että piuhat vaihtoon,mahollinen päävirtakytkin ym,maadotuspisteiden puhdistus ja tehokkaampi startti tilalle.
Ja tämä ikuinen konsti,lista-avain startin viereen startatessa,jos magnetisoi eli imee sitä stahlwilleä kii vähänkin niin startilla voi minun Emännän sanomana heittää leppälintua.
Oli pieni neuvottelu kerran yhden vaihtostartin kanssa,uuden siis,mutta eihän se auttanu ku uusi kauppiaan tilata.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26096
  • vastustan
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys
Se on ominaisuus. Saman ongelman kans tuskailtu täällääkin. Startinkin joskus vaihdoin kun kone oli mulla tuore, mutta ei Bosch Boschilla parane. Akun pitää olla aina kunnos. Laitoin pari talvea sitten kiinteän ylläpitolaturin. Aina kun on roikas niin akkukin lataantuu. Sillä on pärjänny. Toki Laukkaselta saa tehokkaamman starttimoottorin. Mahler tai joku sellaanen.
Vaihdoitko startin samanmoiseen? Alkuperäinen on 3kw, uudempi Bosch 4kw Mahle taitaa olla 4,2kw.
Jotenkin ajattelin Boschin olevan parempi, toki sekin on nykyään joku SEG.
kuinkas tuo kytkinpoljin vaikuttaa mukana pyörivien rojujen määrään tuommoisessa jonnikassa, onko peräti parempi jos starttaa kytkin ylhäällä vai onko mitään merkitystä....
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 471
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys
Joukolta sais kanssa apuja, kilauttaa ja pyytää suurimman kirnun mitä koneen kylkeen menee.

https://www.poytasaari.net/tuotteet.html?id=47215/

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5888
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys
6020 sarjasta ei ole kokemusta mutta mulla on 6400 ja 6410 ja kummankin käynnistyvyys parani ihan olennaisesti kun niihin vaihtoi nopeamman vaihteellisen startin.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys
Eikös joihinkin euroopasta uitettuihin vatroihinkin täytynyt vaihtaa startti jotta lähti käyntiin täällä pohjolassa. Kaitpa ne Deeretkin on suunniteltu lämpimiin oloihin🤔

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys
Nyt oli peura lähes vuorokauden pakkasessa, nyt käynnistäessä -11, olisiko kone ehtinyt jäähtyä ehkä -7-8 asteeseen.
Lähti hienosti tulille lämmittämättä, lähes 8vuotias akku. Ei ole noin hyvin lähtenyt ennen lämmittämälläkään, tämä ensi vaikutelma.
pessimisti ei pety!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: JD 6020 sarjalaisen heikko kylmäkäynnistyvyys
Se on ominaisuus. Saman ongelman kans tuskailtu täällääkin. Startinkin joskus vaihdoin kun kone oli mulla tuore, mutta ei Bosch Boschilla parane. Akun pitää olla aina kunnos. Laitoin pari talvea sitten kiinteän ylläpitolaturin. Aina kun on roikas niin akkukin lataantuu. Sillä on pärjänny. Toki Laukkaselta saa tehokkaamman starttimoottorin. Mahler tai joku sellaanen.
Vaihdoitko startin samanmoiseen? Alkuperäinen on 3kw, uudempi Bosch 4kw Mahle taitaa olla 4,2kw.
Jotenkin ajattelin Boschin olevan parempi, toki sekin on nykyään joku SEG.
kuinkas tuo kytkinpoljin vaikuttaa mukana pyörivien rojujen määrään tuommoisessa jonnikassa, onko peräti parempi jos starttaa kytkin ylhäällä vai onko mitään merkitystä....
Yhdenkäden sormissa laskettavissa mitä olen 20 vuoden aikana Autopowerissa kytkintä painanut, joskus uutena, vahingossa.
pessimisti ei pety!