Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe nii siitä luomustaha minä..  (Luettu 4054 kertaa)

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
nii siitä luomustaha minä..
Pitänee tässä ruveta perehtymmään luomuun ja jos joku laksaa vääntää paalinarusta (rautalanka kun alakaa olla hinnoessaan)vähä tietoja. Miten  lie, että jos luomuun siirtysin, niin saapiko kantturoille syöttää apulannalla kasvatettuja rehuja, jotka siis ostasin kylän isänniltä, taekka kauvvempaaki. On mulla tuolla lavossa uks 700 kilon salpietarisäkki ja voeshan sen sitte vaikka myyvvä jollekki, jos luomuhumppa totteutus. Ja muutenni tekkee ieli kysästä, että kuinka palajo luomuasijoessa joutuu valehtelemaan hallinnolle ja tullooko se hintoehisa se alotus, kun arvelen että virkahenkilöettn rivistö on kourat kopollaan rahhaa ottamassa.
Elämä on parasta kometiijjaa

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: nii siitä luomustaha minä..
Liittyessäsi luomuvalvontaan tilalla olemassa olevat rehut saat syöttää eläimille, toki siihen luvan ja kirjanpidon tarvitset.

Ei siinä varsinaisesti valehdella tartte, kaikkea ei kannata kertoa. Toki jos pellolla on kuolleita rikkakasveja niin paha on keksiä selitystä, tai sulamatonta salpietaria.

Alkusuunnittelussa pääset vauhtiin sillä ”mainiolla” neuvo-rahalla .

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: nii siitä luomustaha minä..
Nii olennaista on siirrätkö ne kantturat myös luomuun? Jos et niin voit ostella rehut mistä vaan tai käyttää omia luomupeltojen rehuja. Kantturoiden siirtäminen luomuun tuo oliko se nyt 124e/ha lisää tukea jos elukoita on yli 0,3ey per ha. Luomumaitosoppareita ei tällä hetkellä saa kaiketi et jokaisen on itse pohdittava ja laskettava kannattaako. Elukat tuo kuitenkin tarkemman kirjanpidon. Luomurehut maksavat aika reilusti. Ja jos rehupula yllättää niin lisärehut (nurmi) on ostettava luomutilalta. Nyrkkisääntönä voisin veikata et mikäli eläintiheys on lähellä tuota 0,3ey/ha eikä esim. 1ey/ha niin sitä kannattavampi elukat luomuun vaihtoehto on. Toisinsanoen korvauskelpoista peltoa reilusti suhteessa elukoihin.

Tämä on nyt tämän kauden tilanne ja niinkuin jokainen tietää tukikausi on vaihtumassa. Mitä uusi tukikausi sitten tuo tullessaan sitä ei kai kukaan vielä tarkkaan tiedä.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: nii siitä luomustaha minä..
Eikös Heinon kantturat oo parsinavetassa? Niitä ei taida luomuun enää saada. Luomuun lähtöä helpottais, jos nurmissa olis apilaa.
Mystinen kesälaatumies

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: nii siitä luomustaha minä..
Parressahan ne... kantturat
Elämä on parasta kometiijjaa

mooses

  • Vieras
Vs: nii siitä luomustaha minä..
Pitänee tässä ruveta perehtymmään luomuun ja jos joku laksaa vääntää paalinarusta (rautalanka kun alakaa olla hinnoessaan)vähä tietoja. Miten  lie, että jos luomuun siirtysin, niin saapiko kantturoille syöttää apulannalla kasvatettuja rehuja, jotka siis ostasin kylän isänniltä, taekka kauvvempaaki. On mulla tuolla lavossa uks 700 kilon salpietarisäkki ja voeshan sen sitte vaikka myyvvä jollekki, jos luomuhumppa totteutus. Ja muutenni tekkee ieli kysästä, että kuinka palajo luomuasijoessa joutuu valehtelemaan hallinnolle ja tullooko se hintoehisa se alotus, kun arvelen että virkahenkilöettn rivistö on kourat kopollaan rahhaa ottamassa.

Seoraan läheltä erästä luomutilaa Aeka haasteellista seon tuattaminen tuassa luomussaVarssinki kotieläenten kanssa Ehtoja ja pakollisija tarlkastuksija liittyen tuatantoon nitä tullee muunmuassa rehut joeta elläemille syötetään net on eri laella tuatettava kun perinteisessä Onhan olemassa noeta luomun kanssa tekemisissä olevia neuvojia Kyseleppä niiltaä mitä luommuun siirtymminen tarkoottaa ja miten se toteutettaan Liian monta asijaa täällä kerrottavaksi Vaan nuot neuvojat jos niihin luotat Net vastaa kysymyksiisi 

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: nii siitä luomustaha minä..
heino.   mieti nyt ihan kunnolla moiseen ryhtymine ja kysele tutuilta jokka luomussa..      luomuhan on muuten hyä mutta toisaalta se on niiiiin syvältä.   johtuen meitä "jumalista".

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: nii siitä luomustaha minä..
heino.   mieti nyt ihan kunnolla moiseen ryhtymine ja kysele tutuilta jokka luomussa..      luomuhan on muuten hyä mutta toisaalta se on niiiiin syvältä.   johtuen meitä "jumalista".

noo, se kun vain näyttää että apulantoja ei oo varraa ostaa ja lumutuki tekis muutaman tonnin rahhaa ja ostas sitte yheltä kylän isännältä rehut, kun itellä ei kuiteskaa tulis tarpeeksi. Apulantalaskun poisjäänti+luomutuki tekis enempi kun paalilasku
Elämä on parasta kometiijjaa

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: nii siitä luomustaha minä..
En tiedä onnistuuko tulevalla kaudella pelkkien peltojen laitto luomuun, jos onnistuu niin ainakin pitää viljellä jotain myyntikasvia. Siis muuta kuin nurmea, vielä ainakin on mahdollista tehdä säilörehuksi se vilja mitä pitää viljellä.

Valvonta on melko kevyt jos laittaa pelkät pellot ja ostaa puuttuvat rehut naapurilta, siinä kokeilussa ei mitään häviä

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: nii siitä luomustaha minä..
Jos elukat jää tavikseen ja pellot luomuun niin jonkun ajan päästä tulee myyntikasvivelvote 30% pinta-alasta.
En nyt osaa sanoa missäkohtaa peltoluomun alotuksesta tämä velvote tulevalla kaudella käy toteen.
Myyntikasvin saa syöttää elukoille jos tahtoo.
Itteltä luultavasti loppuu luomu enskeväänä tuon 30% takia.. kun pääsen lehmistä niin sitte voi funtsata uudelleen
Niin ja mulla on lypsylehmiä vanhassa parsinavetassa, emojen kanssa luomu on erijuttu

Viimeksi muokattu: 06.09.22 - klo:12:06 kirjoittanut karvankasvattaja

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: nii siitä luomustaha minä..
Samaa kanssa mietin onko luomu nähty tältä erää…. Hyvinvointi tuella saan enemmän tukea kuin kotieläinluomu tuki on. Hyvin pienellä eläinmäärän lisäyksellä saa saman kun pellon luomutuki. Eläinyksiköitä mulla on noin 1,5/ korvauskelpoinen pelto hehtaari. Tämä tekee vähän hassuksi tilanteen,  laajaperäistämistä jarruttaa pellon vuokrataso yli 500€/ha.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: nii siitä luomustaha minä..
Tuota myyntikasvivaatimuksen kanssa ongelmointia ihmettelen. Jos tilalla uusitaan nurmi (varsin laajaperäisen käytännön mukaisesti) joka 5. vuosi, niin vihantaviljaan perusteissa siinä on jo 20%. Jos vaikka puolella alalla viljelykierrossa onkin 4. vuoden nurmen sijasta joku yksivuotinen viljavaltainen viherrehuseos (vaikka vilja-herne tai rapsi-ohra), niin 30% myyntikasvivaatimus on jo täytetty. Lohkojen koko ei tietenkään mene aarilleen tasan, eli noita yksivuotisia seoksia täytyy pyörittää vähän useammin, mutta ei siinä silti mihinkään kyntöhelvettiin joudu...

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: nii siitä luomustaha minä..
Juuri väkästin papereita huomiseen valvontaan, vuosi vuodelta menee helpommin. Eipä näitä varastokirjanpidon rivejä montaa ole, taisi 7 olla. Tälläisellä yksinkertaisella emolehmä pitäjällä. Mullokselle kylvän enään alle 10% pinta-alasta. Lantaa menee niille aika paljon ja jonkun verran vaihdan olikin ja nurmien pintaan loput. Vanhimmat nurmet on 14 vuotta vanhoja ja tähän asti se on mennyt täydentäen hyvin, mutta varmaan ensi keväänä uusitaan perusteellisesti.

Kaikki perustyöt pellolla tuottaa kuluja, siksi muokkaan ja uusin mahdollisimman vähän. Vaihdan lannat olkiin näillä löpön hinnoilla mieluusti jos saa oljet läheltä, vrt ajomatkaa 20km suuntaansa. Oikealla kylvökoneella täydennyskylvöt onnistuu lähes pommin varmasti, ei siis millään pintaan ripottelevalla äkeellä.