Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kasvin vaihtaminen  (Luettu 2983 kertaa)

fote

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
kasvin vaihtaminen
miten ilmoitan kuntaan kun vaihdan  ohran vehnään , Tänään kai vielä kerkiää ilmoitaa

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: kasvin vaihtaminen
Soita

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1445
Vs: kasvin vaihtaminen
Sähköpostia,jää ainakin mustaa  valkoiselle että on ajoissa ollut asialla.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: kasvin vaihtaminen
onko tarve?   kun nuo tuet kait samoja kaikilla viljoilla.    itele sanoivat ettei tarviis...

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2270
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: kasvin vaihtaminen
Mulla on joskus  ollu tilanne, että kun lajike on loppunut, niin olen laittanut lopulle  lohkolle toista lajiketta, samaa kasvia, mutta en ole tehnyt siitä eri kasvulohokoa, en lohkokirjanpidossa enkä tukihakemuksessa.

Tiedä sitten miten tarkastajat suhtautuu tollaseen.

Viimeksi muokattu: 03.07.22 - klo:11:25 kirjoittanut Rakkine

Kasmet

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 115
Vs: kasvin vaihtaminen
Lajikkeen vaihtumisen yhteydessä en ole ainakaan uutta kasvulohkoa lähtenyt perustamaan. Eri kasvilajin vaihtuessa ilmoittaisin muutoksen, vaikka yhden lohkon eriäväisyys ilmoitetusta tarkastuksessa saman tukimäärän vallitessa ei aiheutakaan sanktioita.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: kasvin vaihtaminen
Meillä muutama vuosi sitten kokotilan tarkastuksessa oli tilanne et syysvehnää oli paikattu kevätvehnällä. Olin jokaisesta paikkauksesta tehnyt eri kasvulohkon ja noin suurinpiirtein kartan piirtänyt vipupalvelussa. Lisätietoihin olin kirjoittanut tyyliin et "kasvulohkon sijainti ei vastaa karttapiirroksessa ilmoitettua". Tälläisen neuvon siis sain paikalliselta maaseututoimistolta.

No sitten siis heinäkuussa tuli se tarkastus ja ekalla lohkolla jolla siis syysvehnää ja kevätvehnää niin tarkastajat (2kpl) olivat sitä mieltä et mitataan mitä alat ovat. No suorakylväen paikkaus ei ole kovinkaan säännöllinen ja tarkka vaan kasvejahan kasvaa sekaisin jne. No kävelivät reilun 5ha lohkon sitten käsi gps:llä sen mukaan et kumpi näytti olevan vallitsevampi kasvi. No saivat tietysti eri tuloksen kuin minä olin ilmoittanut. No varovasti sit aloin tiedustelemaan et mitäs tämä nyt sit vaikuttaa niin vastaus oli et kuulemma mitään. Et muutetaan vaan tietoihin alat, että menee tilastointi oikein.  >:(

Seuraavalla lohkolla sit pahempi sekoitus kun edellisellä ja lohkon koko reilu 20ha. Tajusivat kai että menee monta päivää tarkastuksessa jos alkavat mittaamaan. Lohkoja oli siis lisää. Totesivat sitten että annetaan olla ne alat mitkä olen ilmoittanut, kun tukikin on sama.

Johtopäätöksenä tuosta niin edelleen teen eri kasveista (myös eri lajikkeista) omat kasvulohkonsa ja kirjoitan tuon virkkeen lisätietoihin. Ja mikäli tukitaso on eri niin paikkakylvöt on syytä jättää tekemättä. Tällä en tilannehan ei varmaan tule kuin rukiille vastaan. Syysöljykasvit kai paikataan kevät muodoilla tai näin ainakin itse tekisin. Lannoitus tulee sitten tietysti ottaa huomioon.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3122
Vs: kasvin vaihtaminen
Joskus oli kaura ja ohra menny sekasin, siis se kirjrje joka kakki lohkot kirjattu ja lähetetty. Soitin, ja totesi että yksi lohko, ihan sama, sama tukitaso. Kunhan kirjanpito oikein.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: kasvin vaihtaminen
Tiedän viljelijän joka muutamana vuonna yritti katkasta nurmivuodet kauralla, vaikka kasvina oli nurmi. Eipä tuo kuulemma sanktioita tuosta saanut, koska tuki on sama. Tosin  taisi olla valvonnoissa vuosittain niin kauan kun oppi erottamaan kauran ja nurmen toisistaan.

Äärisosialisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: kasvin vaihtaminen
Tiedän viljelijän joka muutamana vuonna yritti katkasta nurmivuodet kauralla, vaikka kasvina oli nurmi. Eipä tuo kuulemma sanktioita tuosta saanut, koska tuki on sama. Tosin  taisi olla valvonnoissa vuosittain niin kauan kun oppi erottamaan kauran ja nurmen toisistaan.

Vanhaa kunnon Shellin baari-legendaa  8)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: kasvin vaihtaminen
En oo shellin paaris käyny. Mutta kyseisen isännän tunnen ja enää ei vuosittaiset tarkistulset mielestäni ole hällä ollut riesana. Ainakaan ei oo niistä enää kertonut. Toisin kun nuo kerrat kaura vs. Nurmi.