Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tumen siemenputkiloiden irtoiluun kikkakolmosia?  (Luettu 4007 kertaa)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271

Nyt toista vuotta Tumen HKL kylvökoneella (hinauksessa) kylvävänä olen muuten tyytyväinen, mutta siemenputkiloiden irtoilu alkaa köydä hermoon. Ylhäältä "suppilon" ja teleskoopin kiitos, alhaalla se suppilo tykkää irtoilla vantaasta. Onko muilla samaa ja millaisia kikkakolmosia näihin voisi soveltaa? Tämä on vähän yllättänyt, aiemmassa sinappi-Simultassa käytetty viistetty muoviletku isoon metallisuppiloon tuntuu näihin putkiloihin verrattuna tosi älykkäältä - välillä tulee mieleen, jotta pitäisi tehdä joku risteytys näistä vehkeistä...

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Ylös lyhyt peltiruuvi, alas popniitti.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Tumen huollossa laitettettiin sinne ylös 6mm pultit mulla, kaasulla kuumaksi ja painoivat muovista läpi sisäpuolelta. Ei jää ulokkeita sinne sisälle joihin rupee tukkimaan jos käyttää vähän roskaisempaa siementä.

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1941
Ei oo ikinä ne suppilot irtoillu, en ainakaa muista, miten se voi irrota, eikö siin ole tapit molemminpuolin ja mun mielestä on aika jämpti.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Ei oo ikinä ne suppilot irtoillu, en ainakaa muista, miten se voi irrota, eikö siin ole tapit molemminpuolin ja mun mielestä on aika jämpti.

Vanhas peltikantises jyräkombis yritin suppiloa irti. En sitten saanut, joten luovutin.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Ei oo ikinä ne suppilot irtoillu, en ainakaa muista, miten se voi irrota, eikö siin ole tapit molemminpuolin ja mun mielestä on aika jämpti.

Kun koneeseen tulee hehtaareja ne tapit ja suppilon korvat kuluu.
Toinen mikä niihin tulee, on tarkasti pitävien isäntien ongelma. Kylvöjen jälkeen kun kone pestään ja rasvataan odottamaan seuraavaa kevättä.
Siemenputkiin sumutettuun öljyyn tarttuu pöly ja putket ei liiku juoheesti.
Painepesurilla kun pesee putket ennen kylvöä puhtaaksi auttaa.

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1941
Ei kai niihin muoviputkiin öljyä sentään, joku järki tars ol touhuis. Taitaa monet tehdä turhal touhul enempi vahinkoo ku hyötyy. On tollakin jo varmaa 1500ha kylvetty.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Joo, ei öljyä;  kerää pölyä ja saattaa "syödä" muoviakin.

Noita ruuveja ym. olen itsekin ajatellut, aina vain hirvittää se sisäpuolelle tuleva mahdollinen tappi eli muu uloke, joka kerää ohivirtaavasta siemenvirrasta jotain..  Etsitään paikallisesta lyhimpiä mahdollisia; vaikka kyse on vain yksittäisistä putkista, mutta ei se raitainen kasvusto mieltä ylennä sekään.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Mulla JC:ssä aikoinaan tuli kulumaa ja häikkää niihin vannasvarsien etupäihin jotka rajoittavat sen miten alas vannas voi roikkua.
Jos rauta ei rajoittanut liikettä alaspäin riittävästi niin siemenputki jäi lyhyeksi ja alkoi vuorostaan kannatella vannasta.
Seuraus oli tietysti se että yleensä alapään suppilo irtosi vantaasta muutaman koneen noston jälkeen.

Tuo on helppo tarkistaa: jos kone ylhäällä putki ei oikein tahdo ylettyä rennosti paikoilleen niin syyllinen on löytynyt.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19862
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Ne sivulle osoittavat muovitapit kuluvat poikki.  Varsinkin lannoitevantaiden suppilot kuluttavat tappeja. Siihen syöttökoteloon päälle kiinnitettäväksi on olemassa metallinen korjausosa, jossa on tapit. Tumeagri myy niitä.

-SS-

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Tumen siemenputkiloiden irtoiluun kikkakolmosia?
Mulla JC:ssä aikoinaan tuli kulumaa ja häikkää niihin vannasvarsien etupäihin jotka rajoittavat sen miten alas vannas voi roikkua.
Jos rauta ei rajoittanut liikettä alaspäin riittävästi niin siemenputki jäi lyhyeksi ja alkoi vuorostaan kannatella vannasta.
Seuraus oli tietysti se että yleensä alapään suppilo irtosi vantaasta muutaman koneen noston jälkeen.

Tuo on helppo tarkistaa: jos kone ylhäällä putki ei oikein tahdo ylettyä rennosti paikoilleen niin syyllinen on löytynyt.


Tähän vaivaan tehtaalta saa siihen lyhyemmät lattaraudat jotka kääntävät niitä vantaita. Kulumat jää koneeseen korjaamatta, mutta ongelma poistuu vähäksi aikaa. Ja seuraavan korjauksen sitten tekee sulatto.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Tumen siemenputkiloiden irtoiluun kikkakolmosia?
Ne sivulle osoittavat muovitapit kuluvat poikki.  Varsinkin lannoitevantaiden suppilot kuluttavat tappeja. Siihen syöttökoteloon päälle kiinnitettäväksi on olemassa metallinen korjausosa, jossa on tapit. Tumeagri myy niitä.

-SS-


Mulle sanoi ettei kannata vaan laittoi ne pultit tehtaalla tapeiksi

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1941
Vs: Tumen siemenputkiloiden irtoiluun kikkakolmosia?
Lannotepuolt on menny ja siihen saa näppärästi jo ss:n mainitseman osan.

Rammy

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: Tumen siemenputkiloiden irtoiluun kikkakolmosia?
Sinne muovitapin sisään kierretään 1/4 unc kierretankoa ja millin laikalla poikki. Toimii jos tappi ei ole vielä kokonaan poikki.

Rammy

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: Tumen siemenputkiloiden irtoiluun kikkakolmosia?
Tuli askarelltua paskarelltua Tume 2500 HKL:n kimpussa. Etummaisen siemenvannasrivin neliöakselin päät ja reunimmaiset holkit loppuun kuluneet. Kulunut holkki hiomalla pois ja 60+4 mm putkenpätkä tilalle. Parinkymmenen sentin palat akselista pois ja 40+40+4 mm uudet pätkät tilalle, akselin sisälle rautaputkesta tumppi ja hitsillä kiinni. Vannasautomatiikkaan lattaraudat ja uudet holkit. Nostosylinterien yläpään vahvistus ja uudet alapään tapit. Ja noihin siemen- ja lannoiteputkien muovitappien sisään 1/4 unc kierretappien pätkät. Taas mennään monta, monta vuotta.......