Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe navigaattoreista  (Luettu 5531 kertaa)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: navigaattoreista

Ja sit opastin jossa ei oo ulkoisen kytkennän mahdollisuutta on kyllä melko kökkö. Ainakin itsellä päisteessä niin paljon ohjelmaa kopissa et jos siinä pitää vielä maalaus saada päälle niin kyl se joskus ainakin unohtuu. Lietevaunussa laitoin 3tieventtiiliin kytkimen joka kytkee maalainen päälle ja on kätevä.
Mä olen antanut maalata koko ajan, päisteisiin tulee tupla/tripla maalaus mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Toki jos tarve saada tarkka työskennelty pinta-ala niin sitten eri juttu.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: navigaattoreista

Ja sit opastin jossa ei oo ulkoisen kytkennän mahdollisuutta on kyllä melko kökkö. Ainakin itsellä päisteessä niin paljon ohjelmaa kopissa et jos siinä pitää vielä maalaus saada päälle niin kyl se joskus ainakin unohtuu. Lietevaunussa laitoin 3tieventtiiliin kytkimen joka kytkee maalainen päälle ja on kätevä.
Mä olen antanut maalata koko ajan, päisteisiin tulee tupla/tripla maalaus mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Toki jos tarve saada tarkka työskennelty pinta-ala niin sitten eri juttu.
Joo ei mullakaan muissa koneissa ole ulkoista kytkintä kuin lietevaunussa. Siinä kun tavara voi loppua myös ennen päistettä. Ruiskuttamisessa käytin samaa et maalas kokoajan. Muokkaamisessa nyt näkeekin et mistä ajettu jne. Tapauskohtainen juttu. Monessa hommassa pelaa maalaus kokoajan päällä. Toki mulla kun opastin on ratin yläpuolella tuulilasin alareunassa niin olen käyttänyt ulkoista kytkintä ohjaamossakin lähempänä muita hallintalaitteita. Myös ohjauksen kytkennälle samanlainen ulkoinen kytkin käytössä. Eipä tarvii kurkotella näytölle..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: navigaattoreista

Ja sit opastin jossa ei oo ulkoisen kytkennän mahdollisuutta on kyllä melko kökkö. Ainakin itsellä päisteessä niin paljon ohjelmaa kopissa et jos siinä pitää vielä maalaus saada päälle niin kyl se joskus ainakin unohtuu. Lietevaunussa laitoin 3tieventtiiliin kytkimen joka kytkee maalainen päälle ja on kätevä.
Mä olen antanut maalata koko ajan, päisteisiin tulee tupla/tripla maalaus mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Toki jos tarve saada tarkka työskennelty pinta-ala niin sitten eri juttu.
Joo ei mullakaan muissa koneissa ole ulkoista kytkintä kuin lietevaunussa. Siinä kun tavara voi loppua myös ennen päistettä. Ruiskuttamisessa käytin samaa et maalas kokoajan. Muokkaamisessa nyt näkeekin et mistä ajettu jne. Tapauskohtainen juttu. Monessa hommassa pelaa maalaus kokoajan päällä. Toki mulla kun opastin on ratin yläpuolella tuulilasin alareunassa niin olen käyttänyt ulkoista kytkintä ohjaamossakin lähempänä muita hallintalaitteita. Myös ohjauksen kytkennälle samanlainen ulkoinen kytkin käytössä. Eipä tarvii kurkotella näytölle..

Tässä se vähän kiteytyy. On hauskaa, kun navista näkee, missä on kulkenut. Suurin hyöty on se, että näkee minne ruisku tai levitin on tyhjentynyt.

Todellinen hyöty saavutetaan silloin, kun traktori, tai mahdollisesti traktori sekä työkone, kulkevat ennalta määrättyä latua. Jos edes traktori kulkisi automaattisesti oikeaa linjaa, työkoneen mahdollinen ohjaus onnistuu huomattavasti helpommin. Tämä korostuu esim.riviviljelyssä, striptillingissä ja mm. silloin kun näkyvyys on pimeyden tai pölyn vuoksi huono.

Nämäkin seikat vain helpottavat töitä, joita on ennen tehty ilman navikaattoria. Mutta se että jos silmät ja kädet saa irti pelkästä ajamisesta, niin sillä on suuri merkitys.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: navigaattoreista
Mulla ekaa kevättä trimble käytössä. Mikäs on kun ruiskuttaessa automaatilla ei liikkeelle lähdettäessä ruiskutakkaan heti. Traktori ehtii kulkea useamman metrin ennen kuin suuttimet aukeaa. Eli varsinkin nurkissa täytyy kikkailla automaatin ja manuaalin kanssa.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: navigaattoreista
Mulla ekaa kevättä trimble käytössä. Mikäs on kun ruiskuttaessa automaatilla ei liikkeelle lähdettäessä ruiskutakkaan heti. Traktori ehtii kulkea useamman metrin ennen kuin suuttimet aukeaa. Eli varsinkin nurkissa täytyy kikkailla automaatin ja manuaalin kanssa.
Niin sulla lohko ohjaus? Eiks siel jossain asetuksissa ollut viive? Muistelen tälläsen kohdan nähneeni jossakin vaikkei itsellä olekaan lohkoautomaatiota..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: navigaattoreista
Mulla ekaa kevättä trimble käytössä. Mikäs on kun ruiskuttaessa automaatilla ei liikkeelle lähdettäessä ruiskutakkaan heti. Traktori ehtii kulkea useamman metrin ennen kuin suuttimet aukeaa. Eli varsinkin nurkissa täytyy kikkailla automaatin ja manuaalin kanssa.
Niin sulla lohko ohjaus? Eiks siel jossain asetuksissa ollut viive? Muistelen tälläsen kohdan nähneeni jossakin vaikkei itsellä olekaan lohkoautomaatiota..

Juu on.
Onkohan jossain ladattavissa kunnon ohje tohon trimbleen.
Mukana tulleet ohjeet ei paljoa kerro.

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: navigaattoreista
Mulla ekaa kevättä trimble käytössä. Mikäs on kun ruiskuttaessa automaatilla ei liikkeelle lähdettäessä ruiskutakkaan heti. Traktori ehtii kulkea useamman metrin ennen kuin suuttimet aukeaa. Eli varsinkin nurkissa täytyy kikkailla automaatin ja manuaalin kanssa.

Ei nyt selvinnyt että mikä Trimble on kyseessä, mutta ainakin CFX-750:llä ja Field-IQ:lla tuota kulmasta lähtöä helpottaa sillä ON-OFF -kytkimen Jumpstart-asennolla. Eli lyhyesti:
- Peruutus kulmaan, jolloin opastin tunnistaa ajosuunnan ja nuoli kääntyy peruutukselle
- Pieni ajo eteenpäin (noin 20 cm), jolloin opastin tunnistaa ajosuunnan muuttuneeksi ja ajosuuntanuoli vaihtuu osoittamaan eteenpäin
- ON-OFF -kytkintä nostamalla jousipalautteiseen Jumpstart -asentoon ruiskutus alkaa määritetyllä alimmalla ajonopeudella
- Liikkeelle lähtö lähes samaan aikaan ja Jumpstart-vivun voi vapauttaa.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: navigaattoreista
Mulla ekaa kevättä trimble käytössä. Mikäs on kun ruiskuttaessa automaatilla ei liikkeelle lähdettäessä ruiskutakkaan heti. Traktori ehtii kulkea useamman metrin ennen kuin suuttimet aukeaa. Eli varsinkin nurkissa täytyy kikkailla automaatin ja manuaalin kanssa.

Ei nyt selvinnyt että mikä Trimble on kyseessä, mutta ainakin CFX-750:llä ja Field-IQ:lla tuota kulmasta lähtöä helpottaa sillä ON-OFF -kytkimen Jumpstart-asennolla. Eli lyhyesti:
- Peruutus kulmaan, jolloin opastin tunnistaa ajosuunnan ja nuoli kääntyy peruutukselle
- Pieni ajo eteenpäin (noin 20 cm), jolloin opastin tunnistaa ajosuunnan muuttuneeksi ja ajosuuntanuoli vaihtuu osoittamaan eteenpäin
- ON-OFF -kytkintä nostamalla jousipalautteiseen Jumpstart -asentoon ruiskutus alkaa määritetyllä alimmalla ajonopeudella
- Liikkeelle lähtö lähes samaan aikaan ja Jumpstart-vivun voi vapauttaa.

Juu GFX750 kyseessä ja hardin ruisku joystick ohjauksella. Siis mikä jumpstart vipu🤔

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: navigaattoreista
Teeseitse-henkilöille sopii ilmainen ohjelma AgOpenGPS.
Laitteiston rakentaa parilla tonnilla ensimmäiseen koneeseen (sis. RTK-tukiaseman), toiseen tonnilla jne.

Automaattiohjaus
Lohkoautomatiikka
Päistekäännökset
Ei lisenssimaksuja.
Ei vuosimaksuja.
Tarkkuus ~3cm(RTK).
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64940
Vs: navigaattoreista
pitääkö kaikki navinaattorit päivittää jollain tietsikalla vai osaako net ite?   miun navigon ei osaa päivittää ja pikkasen ketuttaa ku ei osaa uutta tietä ollenkaan,   tehty jo vuonna 2017.