Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe navigaattoreista  (Luettu 5536 kertaa)

dtk

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
navigaattoreista
Näistä löytyy historiasta keskustelua, mutta jos juuri nyt lähtee ostamaan ruiskulle navigaattoria mikä olisi kustannustehokas ratkaisu?
Saisi olla sellainen mikä osaa automaattisesti katkaista lohkoja. Nykyisessä ruiskussa ei ole sähkölohkoja/ohjausta. Jossain kohtaa ajatus päivittää isompaan niin olisi hyvä huomioda tuokin.

Käytääkö nuo yleensä samoja väyliä? siis että ymmärtääkö kaikki navit ja ruiskut toisiaan?

Alkoi vain ärsyttämään kyntäessä kun oli taas jäänyt 50m pitkä metrin leveä raita mikä kasvoi komeasti vihreänä juolavehnää...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: navigaattoreista
Trimbleen ainakin ennen saanut lohkoautomaation jälkikäteen ostettuna. Maksoi muistaakseni yhtä paljon kuin opastin ja rattirenki yhteensä.  ::)

Eli heti ei välttämättä tarvitse sijoittaa euroja tarpeettomaan jos nyt ei ole ihan just heti ruiskua vaihtamassa..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

dtk

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: navigaattoreista
Siihen trimbleen tunnun aina päätyvän kun noita lueskelen.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: navigaattoreista
Siihen trimbleen tunnun aina päätyvän kun noita lueskelen.

Mulla ei muista kokemusta mut itellä on cfx 750 ja halvin ratin pyörittäjä eli se moottori joka vääntää ratin kehältä.

Ilmaista egnos signaalia olen käyttänyt. Riittää ruiskutuksii, keskipakolannoituksiin ja lietteen levityksiin, kylvöön ei. Jotenkin vaikea selkoinen opastin. Mut käyttäjässäkin voi olla vika...
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: navigaattoreista
Jos ruiskun/levittimen päivittää niin siihen saa koneen valmistajan "opastimen" varmaan neljänneshinnalla Trimblestä.

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 42
Vs: navigaattoreista
Miksi ruiskuun? Halvimmalla versiolla, huonoimmalla tarkkuudella äestyksessä saa nyky öljyn hinnalla parhaan säästön. Mitä kapeampi äes sen suurempi säästö.  Suorat linjat ja täysi työleveys käytössä.

Kylvössä tasainen riviväli mekaanisella merkkarilla tai silmällä (kun  äestyskin jo ohjattu) ja ympäri ajo ruiskunleveydellä on halvin navigaattori.  Näkee silmällä pellosta tai oraasta mihin tähdätä ja koska lopettaa.

On ollut opastin jo 10v. sillä voi merkata mihin säiliö loppuu kesken mutta yleensä linja on pielessä kun tulet takaisin pellolle. Sillä myös näkee reaali ajassa missä kohtaa tuli hauki. Lohko-ohjaus toimii vain kalliimmilla ohjaimilla ja uudemmill ruiskuilla( 2010 hardi 5500 on liian vanha ja halpa). Linjan seuraaminen on lähes mahdoton suoralla pellolla ja jos lohko kaartaa tai on kumpua niin voi unohtaa koko homman. Haukia tulee helpolla 5-8km/h nopeudellakin 18/20m puomilla. Päisteessä linjaan tähtääminen vaikeinta kun ei kerro etäisyyttä seuraavaan uraan.

Jos kylväkoneesta hajoaa merkkari niin yleensä voi korjata hitsaamalla. Jos sateliitti häviää metsän tai Puuttinin takia niin siinä itket.

Ajatus on hieno ja laitteet on nykyään parempia mutta vaatii sen 10k€  helpolla esimerkiksi omaan Hardiin jotta automatiikka toimisi.

Kysy kokemuksia monelta taholta ja ota kunnolla selvää mitkä laitteet sopivat yhteen omien koneidesi kanssa. Mieti mitä nyt toivot laitteistolta ja saako samalla rahalla tulevaisuuden laajennus mahdollisuuksia.

Vanha ruisku ja lohkojen automatti sulku on akkiä saman hintainen kuin kylvötraktoriin automaatti ohjaus.

Oman kokemuksen mukaan maassa näkyvä (aivan sama minkä muotoinen) linja on helpompi havaita ja seurata kuin suora näytöllä ledien ohjastama. Toisaalta jos kylvökoneessa on gps  ja automaattti ohjaus niin ei sitä enää ruiskuun välttämättä tarvita.

Tuli tuossa mieleen kun aikoimaan laitoin rikkatorjuntaan mukaan litran lehtilannoitetta. Itse ajattelin että hieman piristeeksi kun taas kuiva kesäkuu. Sattu Eu-tarkastus ja kaveri totes että silmän lumeeksi (viittasi typen määrään) ja jossain kohtaa jopa myyjät ovat todenneet että hiveniä laitetaan varmuudeksi vaikka ei itse todettu mitään hyötyä. Huono opastin on vähän sama. Harvalla on oikeasti puute ja jos väärin täsmennetty täysin turha. Oikein toteitettuna varmasti hyvä ja mahdollisesti nopeastikkin itsensä takaisin maksava apulaite.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: navigaattoreista
Miksi ruiskuun? Halvimmalla versiolla, huonoimmalla tarkkuudella äestyksessä saa nyky öljyn hinnalla parhaan säästön. Mitä kapeampi äes sen suurempi säästö.  Suorat linjat ja täysi työleveys käytössä.

Kylvössä tasainen riviväli mekaanisella merkkarilla tai silmällä (kun  äestyskin jo ohjattu) ja ympäri ajo ruiskunleveydellä on halvin navigaattori.  Näkee silmällä pellosta tai oraasta mihin tähdätä ja koska lopettaa.

On ollut opastin jo 10v. sillä voi merkata mihin säiliö loppuu kesken mutta yleensä linja on pielessä kun tulet takaisin pellolle. Sillä myös näkee reaali ajassa missä kohtaa tuli hauki. Lohko-ohjaus toimii vain kalliimmilla ohjaimilla ja uudemmill ruiskuilla( 2010 hardi 5500 on liian vanha ja halpa). Linjan seuraaminen on lähes mahdoton suoralla pellolla ja jos lohko kaartaa tai on kumpua niin voi unohtaa koko homman. Haukia tulee helpolla 5-8km/h nopeudellakin 18/20m puomilla. Päisteessä linjaan tähtääminen vaikeinta kun ei kerro etäisyyttä seuraavaan uraan.

Jos kylväkoneesta hajoaa merkkari niin yleensä voi korjata hitsaamalla. Jos sateliitti häviää metsän tai Puuttinin takia niin siinä itket.

Ajatus on hieno ja laitteet on nykyään parempia mutta vaatii sen 10k€  helpolla esimerkiksi omaan Hardiin jotta automatiikka toimisi.

Kysy kokemuksia monelta taholta ja ota kunnolla selvää mitkä laitteet sopivat yhteen omien koneidesi kanssa. Mieti mitä nyt toivot laitteistolta ja saako samalla rahalla tulevaisuuden laajennus mahdollisuuksia.

Vanha ruisku ja lohkojen automatti sulku on akkiä saman hintainen kuin kylvötraktoriin automaatti ohjaus.

Oman kokemuksen mukaan maassa näkyvä (aivan sama minkä muotoinen) linja on helpompi havaita ja seurata kuin suora näytöllä ledien ohjastama. Toisaalta jos kylvökoneessa on gps  ja automaattti ohjaus niin ei sitä enää ruiskuun välttämättä tarvita.

Tuli tuossa mieleen kun aikoimaan laitoin rikkatorjuntaan mukaan litran lehtilannoitetta. Itse ajattelin että hieman piristeeksi kun taas kuiva kesäkuu. Sattu Eu-tarkastus ja kaveri totes että silmän lumeeksi (viittasi typen määrään) ja jossain kohtaa jopa myyjät ovat todenneet että hiveniä laitetaan varmuudeksi vaikka ei itse todettu mitään hyötyä. Huono opastin on vähän sama. Harvalla on oikeasti puute ja jos väärin täsmennetty täysin turha. Oikein toteitettuna varmasti hyvä ja mahdollisesti nopeastikkin itsensä takaisin maksava apulaite.

Kokeilin aikoinaan äestystraktorissa enkä siinä kyllä muuta hyötyä löytänyt kuin et voi ajaa ees taas jättämällä yhden aina väliin. Mut menee manuaalisestikkin melko helposti kun ajaa aina vain ympäri ja lopuksi käy ajamassa nurkkien hauet. Toki kun kylvökone ei ole niin ronkeli tasaisesta pohjasta niin on pelannut.

Siinä olet oikeassa et kasvustoruiskutukset ei onnistu automaattiohjauksella jos kylvöä ei ole tehty myöskin opastimella. Jos siis on ajourat tehty kylvökoneella. Jos taas ei uria ole tehty niin silloin onnistuu mut kasvuston tallaus tulee haitaksi ja voi olla et tokalla ruutua kierroksella ei taaskaan osut urat kunnolla kohdalleen tai siis opastin heittää sen verran et onkin reilu puolimetriä tallattua uraa per rengas. Ilmainen signaali ei tuohon siis riitä. Itse tuli kasvustot ajettua manuaalisesti. Opastin vain niinkun tukena näyttämässä missä mennään.

Ja ainakin trimblellä homma oli just noin et jos opastin ja rattirenki maksoi joskus muinoin sen n. 6000e niin lohkoautomaatio laajennus oli sen saman lisää. Itse en kokenut tarpeelliseksi toki ei ois varmaan omaan ruiskuun edes saanut. Opastin näytti sen et jos oli kiila tms. Ni manuaalisesti pysty sulkemaan lohkon jolloin päällekkäin käsittelyä ei tullut. Ilman opastimen maalaamaa aluetta ei pellosta iltahämärissä olisi osannut arvioida et kärsiikö sulkea vai ei.

Suurin hyöty ja mihin Itse aikoinaan opastin tuli hommattua on syysviljojen aikainen kevät lannoitus. Oraat kun ovat pienet ja pellossa on lisäksi sänkeä sotkemassa niin kylvökoneella tehdyt urat ei näy niin opastin pystyi kertomaan missä pitäisi ajaa. Sama homma glyfo ruiskutusten kanssa. Nyt luomuilijana paras paras hyöty on ollut lietemultaimen kanssa ajettaessa. Tuossa voi juuri jättää sen yhden väliin ees taas ajettaessa niin helpottaa.

Kannattaa miettiä et jos on useampi traktori mihin koneeseen laite laitetaan kiinni. Trimblen siirtäminen on ainakin yhtä helvettiä. Nuukana kun en ostanut kuin yhden johtosarjan niin ei sitä kesken kiireiden viitsi alkaa siirtämään. Trimble osas kyl rahastuksen et johtonipulla oli ihan suolanen hinta. Suunnitellut et jos olis joku "salkku" mis olis johdot, kallistusanturiboksi, ja itse opastin pakettina jonka lykkäis joka koneeseen vaan johonkin valmiiseen telineeseen ja muuttais sit säädöt kohdalleen ni olis nopeampi, mut tekemättä on. Trimblessä on ainakin se et traktoria ei saa muistiin eli ei ole suunniteltu et vaihdellaan traktorista toiseen. Enkä kyl muista saiko työkoneen säätöjäkään muistiin. Jontikan opastimessa on antennissa tuo kallistusanturi niin vähemmän siirrettävää. Myös heillä taisi saada tarkempaa signaalia kohtuu hinnalla. Ja jos siis sitä tarkempaa signaalia halusi niin taas trimbleen pitää ostaa yksi purkki lisää. Ainakin tuohon cfx750 malliin.

Sinänsä voi olla järkevää pikku riskilläkin jokin opastin hommata nyt jos korona, sota tai uuden cupin kuviot ole vielä hintoihin vaikuttaneet, koska opastimesta taitaa tulla ensikauden typpisalkku.. :o
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3122
Vs: navigaattoreista
Puhuin just taanoin yhden jolla on ratinpyörittäjä navi ja se parituntinen puhelin neovotelu käytöönoton tuskasta mutta ei antai sitä pois enää.

Itellä jou ilmainen kännykässä ja lisäantenni katossa. Levittäjällä ja kesantojen ruiskutuksissa ehdoton. Äestäessä kätevää tehdä jaot ja täys kylvökone ja pellon ainoa suora on märkä, nappasin a-b linjan ja aloitin keskeltä tyhjentää, kappas, ei tullut kiilaa ainolle suoraa linjaa.

Mitä jos ostat uuden hardi/amzonen ja pyydät lohkoautomatiikan ja traktorissa ei ole mikään valmius. Onko niillä semmosia sen kun töpseli kiinni ja antenni katton ja viivoja tekee ja kiiloissa sulkee sopivsti?

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: navigaattoreista
Todellisen hyödyn navista saa vasta kun on automaattiohjaus tarkennussignaalilla. Kuitenkin levityksissä ja muissa vastaavissa "suurin piirtein" hommissa, navista on hyötyä ilman tarkkaa linjaa ja automaattiohjausta.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: navigaattoreista
Itte en oo ikinä oppinut ajamaan "navin" näytöstä katsoen. Pneumalla ajellessa  vaahtomerkkari tukee navin näyttöä ja ruiskutuksissa yritän kattella kylvörivejä ja toki navi silloinkin tukee hommaa. Mutta jos mun pitää ajaa pelkästään näyttöä tihrustaen ihan vituralleen menee kaikki. Ennen oli yhdeltä sivulta kaatava niittomurskain ja yritin lohkoa kaadettavaa alaa suorakaiteen muotoisiksi paloiksi. Ihan varmasti vähemmän tuli kiiloja ilman navin opastusta kuin opastaen. Nykyään meno paluu vähentää tuota ongelmaa  ::)  Pienessä mietinnässä ollut joku tee-se-itse ajouramerkkari kylvökoneeseen. Joskus vuosina miekka ja kirves muistan silmiini osuneen jutun jossa joku teki ajouramerkkarin tuulasinpyyhkijän moottorista. Itte miettinyt voisiko "keskuslukolla" liikuttaa vantaan läppää. Jos navi näyttäis oikean kierroksen niin sitten vois näpäyttää "lukon" päälle ja seuraavalla koneella vapauttaa. Niin toki mulla menis ihan varmasti väärin päin . Kolme konetta raidalla ja yksi ilman raitoja :)

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: navigaattoreista
Todellisen hyödyn navista saa vasta kun on automaattiohjaus tarkennussignaalilla. Kuitenkin levityksissä ja muissa vastaavissa "suurin piirtein" hommissa, navista on hyötyä ilman tarkkaa linjaa ja automaattiohjausta.

Juu, samaa mieltä.
Rahaahan siihen joutuu kyllä hakkaamaan, mutta helpottaa hommia. Yöllä varsinkin.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: navigaattoreista
"Kannattaa miettiä et jos on useampi traktori mihin koneeseen laite laitetaan kiinni. Trimblen siirtäminen on ainakin yhtä helvettiä. Nuukana kun en ostanut kuin yhden johtosarjan niin ei sitä kesken kiireiden viitsi alkaa siirtämään. Trimble osas kyl rahastuksen et johtonipulla oli ihan suolanen hinta. "

Paljonkohan tuolla siirtosarjalla on trimblessä hintaa? Tässä miettinyt että nyt olisi rattirengin aika, eivät ainakaan kovin helpolla halpene lähiaikoina. Punninnut sekä FJ dynamicsia että trimbleä, perussetin hinnassa ei juuri eroa. Fj:ssä maksaa siirtosarja vähän yli tonnin, sinänsä ihan siedettävä kun ottaa huomioon että vain silloin ohjauksesta saa täyden hyödyn irti. Trible taitaa osata rahastuksen hieman paremmin, mutta järjestelmä on helpommin laajennettavissa esim. ulkopuolisilla ohjausnapeilla ja sähköisellä ohjausventtiilillä. Ohjausventtiliäkin kun harkitsen, ei tarvitsisi vaihtaa valmettiin vakiorattia lumitöihin ja syksyn kärryralliin. Vaan ei kai tuon trimblen ratin irrotuskaan mikään mahdoton savotta luulisi olevan?

Viimeksi muokattu: 28.05.22 - klo:21:31 kirjoittanut farmeri

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: navigaattoreista
"Kannattaa miettiä et jos on useampi traktori mihin koneeseen laite laitetaan kiinni. Trimblen siirtäminen on ainakin yhtä helvettiä. Nuukana kun en ostanut kuin yhden johtosarjan niin ei sitä kesken kiireiden viitsi alkaa siirtämään. Trimble osas kyl rahastuksen et johtonipulla oli ihan suolanen hinta. "

Paljonkohan tuolla siirtosarjalla on trimblessä hintaa? Tässä miettinyt että nyt olisi rattirengin aika, eivät ainakaan kovin helpolla halpene lähiaikoina. Punninnut sekä FJ dynamicsia että trimbleä, perussetin hinnassa ei juuri eroa. Fj:ssä maksaa siirtosarja vähän yli tonnin, sinänsä ihan siedettävä kun ottaa huomioon että vain silloin ohjauksesta saa täyden hyödyn irti. Trible taitaa osata rahastuksen hieman paremmin, mutta järjestelmä on helpommin laajennettavissa esim. ulkopuolisilla ohjausnapeilla ja sähköisellä ohjausventtiilillä. Ohjausventtiliäkin kun harkitsen, ei tarvitsisi vaihtaa valmettiin vakiorattia lumitöihin ja syksyn kärryralliin. Vaan ei kai tuon trimblen ratin irrotuskaan mikään mahdoton savotta luulisi olevan?
En muista siitä on niin monta vuotta aikaa. Ei siihen mitään erillistä siirtosarjaa ole vaan tarkoitin toista johtosarjaa. Jos nyt siis olisi toinen johtosarja ja lisäksi rattirenkille kiinnike rattipylvääseen ja antennille oma johto joka koneeseen niin siirrettäväksi jää ratinpyörittäjä, kallistusanturi boksi, itse opastin ja antenni. Kallistusanturi on tarkka sijoitukseltaan tai niin ainakin sanotaan. Ei se nyt ylitsepääsemätön homma ole mut jos ajattelee et esim. Päivisin kylvää tai muokkaa ja iltasin/öisin/aamuisin käy ruutalla niin ei sitä viiti joka päivä ees taas siirrellä. Jos on pelkkä opastin niinnsen siirtäminen on simppelimpi. Johtoja murto osa ratinpyörittäjään verrattuna.

Niinkuin aiemmin kirjoitin niin jontikalla on kallistusanturi antennin kanssa samassa. Sen vuoksi antenni fyysisesti isompi. Kun kyselin niin muistaakseni aika suuri määrä johtoja oli vähemmän kuin trimblessä mut voin muista väärinkin.

Ja sit opastin jossa ei oo ulkoisen kytkennän mahdollisuutta on kyllä melko kökkö. Ainakin itsellä päisteessä niin paljon ohjelmaa kopissa et jos siinä pitää vielä maalaus saada päälle niin kyl se joskus ainakin unohtuu. Lietevaunussa laitoin 3tieventtiiliin kytkimen joka kytkee maalainen päälle ja on kätevä.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: navigaattoreista
"Kannattaa miettiä et jos on useampi traktori mihin koneeseen laite laitetaan kiinni. Trimblen siirtäminen on ainakin yhtä helvettiä. Nuukana kun en ostanut kuin yhden johtosarjan niin ei sitä kesken kiireiden viitsi alkaa siirtämään. Trimble osas kyl rahastuksen et johtonipulla oli ihan suolanen hinta. "

Paljonkohan tuolla siirtosarjalla on trimblessä hintaa? Tässä miettinyt että nyt olisi rattirengin aika, eivät ainakaan kovin helpolla halpene lähiaikoina. Punninnut sekä FJ dynamicsia että trimbleä, perussetin hinnassa ei juuri eroa. Fj:ssä maksaa siirtosarja vähän yli tonnin, sinänsä ihan siedettävä kun ottaa huomioon että vain silloin ohjauksesta saa täyden hyödyn irti. Trible taitaa osata rahastuksen hieman paremmin, mutta järjestelmä on helpommin laajennettavissa esim. ulkopuolisilla ohjausnapeilla ja sähköisellä ohjausventtiilillä. Ohjausventtiliäkin kun harkitsen, ei tarvitsisi vaihtaa valmettiin vakiorattia lumitöihin ja syksyn kärryralliin. Vaan ei kai tuon trimblen ratin irrotuskaan mikään mahdoton savotta luulisi olevan?
En muista siitä on niin monta vuotta aikaa. Ei siihen mitään erillistä siirtosarjaa ole vaan tarkoitin toista johtosarjaa. Jos nyt siis olisi toinen johtosarja ja lisäksi rattirenkille kiinnike rattipylvääseen ja antennille oma johto joka koneeseen niin siirrettäväksi jää ratinpyörittäjä, kallistusanturi boksi, itse opastin ja antenni. Kallistusanturi on tarkka sijoitukseltaan tai niin ainakin sanotaan. Ei se nyt ylitsepääsemätön homma ole mut jos ajattelee et esim. Päivisin kylvää tai muokkaa ja iltasin/öisin/aamuisin käy ruutalla niin ei sitä viiti joka päivä ees taas siirrellä. Jos on pelkkä opastin niinnsen siirtäminen on simppelimpi. Johtoja murto osa ratinpyörittäjään verrattuna.

Niinkuin aiemmin kirjoitin niin jontikalla on kallistusanturi antennin kanssa samassa. Sen vuoksi antenni fyysisesti isompi. Kun kyselin niin muistaakseni aika suuri määrä johtoja oli vähemmän kuin trimblessä mut voin muista väärinkin.

Ja sit opastin jossa ei oo ulkoisen kytkennän mahdollisuutta on kyllä melko kökkö. Ainakin itsellä päisteessä niin paljon ohjelmaa kopissa et jos siinä pitää vielä maalaus saada päälle niin kyl se joskus ainakin unohtuu. Lietevaunussa laitoin 3tieventtiiliin kytkimen joka kytkee maalainen päälle ja on kätevä.

Joo ei nyt ihan päivittäin ole tarkoitus vaihtaa eri koneeseen. Lähinnä ajattelin keväälle kylvöihin, kesäksi siirtäisi niittotraktoriin jossa saisi olla aina syysmuokkauksille asti. Talveksi siirtää laitteisto varastoon lumitöitä haittaamasta ja keväällä taas kylvötraktoriin kiinni. Eli 2-3 vaihtoa vuosi, ei nyt kuvauksen perusteella mikään mahdoton homma ole sadepäivän täytehommana. Ruiskutuksiin saa kelvata ikivanha Leica, ajaa melko karkealla tarkkuudella asiansa tuossa hommassa. Suurin hyöty nurmilla/ kesannoilla ruiskuttaessa sekä viskalla ajaessa. Nopeusmittarina myös hyvä kun ruiskutustraktorin varustukseen ei kuulu sellaista :o

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: navigaattoreista
Naapuri hankki talvella traktoriinsa, joka yleensä on yhteisen ruiskun edessä Trimblen automaattiohjauksen. Ihan hyvin sain sen pelittämään ihan päättelemällä. Ei ollut ohjeita, eikä tarvinnut naapurilta kysyä neuvoja. Vaikein rasti oli löytää sen tabletin virtanappula.  ;D
Mystinen kesälaatumies