Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kevätkylvöt 2022  (Luettu 60979 kertaa)

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Kevätkylvöt 2022
Tumen syötön tasaisuudesta voidaan olla varmaan montaa mieltä. Ainakaan lannassa ei kahta kertaa saa samaa tulosta , jos samalla säädöllä kiertokokeen tekee. En tiedä sitten suuremmilla määrillä. Mutta haitarilla 100-350kg /ha parhaan tuloksen ja vähiten ongelmia antaa taulukko :) Noilla väleillä kiertokoe heittää aina sen 10kg edellisestä.

Jo on tarkkaa, jos 10 apulantakilon heitto /ha kiertokokeessa haittaa...

Onhan se :) Kirjanpitoon pitää laittaa kilon tarkkuudella. Karjan paskan oon laittanut suurin piirtein kuution tarkkuudella  :)
Lähinnä tarkoitin , että se taulukko on yhtä tarkka kuin kiertokoe. Heittää toki, mutta kun kummatkin heittää.
En tiedä kehuinko siemenen syöttöä ja puinti puhdasta siementä liian varhain. Kylvin tänään pari pientä lohkoa näennäisviljelyä (vihantaviljaa). Molemmilla lohkoilla olin katsovina että alussa veivaamalla joka vantaasta tulee siementä. Kotona tyhjäsin vantaiden kautta jääneet siemenet , niin 9 putkea 24stä oli tukossa :). Toki saattoi mennä siinä kun käänsin vivusta. Nooh se juuressa oleva heinä tuossa pääasia oli, mutta toki herättää ajatuksia  ::)

Ihmettelinkin jo mikä velho olet onnistuessa tumella kuivuri tavaran kylvössä. Aikoinaan tuli harrastettua ja aina meni mönkään. Hävetti tuossa Lahdentien varressa kun on pellot ja kotona olevat vitutt1

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1941
Vs: Kevätkylvöt 2022
Se et apulantaa menee vähemmän ku pitäs, voi johtua myös siit et rissoihin kertyy möhnää, tumes kannattaa kiertää joka päivä syöttö täysin kiinni ja takas, näin kun tekee ni pitäs pysyy suht hyvin kutissa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Kevätkylvöt 2022
Tumen syötön tasaisuudesta voidaan olla varmaan montaa mieltä. Ainakaan lannassa ei kahta kertaa saa samaa tulosta , jos samalla säädöllä kiertokokeen tekee. En tiedä sitten suuremmilla määrillä. Mutta haitarilla 100-350kg /ha parhaan tuloksen ja vähiten ongelmia antaa taulukko :) Noilla väleillä kiertokoe heittää aina sen 10kg edellisestä.

Jo on tarkkaa, jos 10 apulantakilon heitto /ha kiertokokeessa haittaa...

Onhan se :) Kirjanpitoon pitää laittaa kilon tarkkuudella. Karjan paskan oon laittanut suurin piirtein kuution tarkkuudella  :)
Lähinnä tarkoitin , että se taulukko on yhtä tarkka kuin kiertokoe. Heittää toki, mutta kun kummatkin heittää.
En tiedä kehuinko siemenen syöttöä ja puinti puhdasta siementä liian varhain. Kylvin tänään pari pientä lohkoa näennäisviljelyä (vihantaviljaa). Molemmilla lohkoilla olin katsovina että alussa veivaamalla joka vantaasta tulee siementä. Kotona tyhjäsin vantaiden kautta jääneet siemenet , niin 9 putkea 24stä oli tukossa :). Toki saattoi mennä siinä kun käänsin vivusta. Nooh se juuressa oleva heinä tuossa pääasia oli, mutta toki herättää ajatuksia  ::)

Ihmettelinkin jo mikä velho olet onnistuessa tumella kuivuri tavaran kylvössä. Aikoinaan tuli harrastettua ja aina meni mönkään. Hävetti tuossa Lahdentien varressa kun on pellot ja kotona olevat vitutt1

Joka vuosi on tullut kylvettyä kuivuri puhtaalla ja ikinä ei ole raitaa jäänyt. Nyt jännityksellä odottelen tuloksia. Mutta kun eilenkin nuo reilun hehtaarin tilkut aloitin niin joka vantaasta ainakin tuli. Uskoisin että ne putket vaan meni tukkoon kun kerralla tyhjätessä olikin oljen pätkää menossa normaalia enemmän. Mä kun oon ajatellut että se syöttölaite on ahtain paikka, mutta se onki kait putken yläpää. Tosin eilen en tehnyt kiertokoetta vaan pienensin syöttöä sopivasti lauantailta. Reilun viikonpäästä ollaan viisaampia tuon asian suhteen :) Noilla vihantavilja hömpillä nyt niin väliä miltä ne näyttää, mutta jos ongelmia muuallakin niin sitten hävettää.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Kevätkylvöt 2022
Mää kylvin sujuvasti yhden peltolohkon apulantapuolen pohjaluukku kiinni  :-[ Silti peltoon meni noin puolet suunnitellusta määrästä, taitaa luukku falskata hieman.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kevätkylvöt 2022
Kuivuripuhtailla on myös aika suuria eroja. Olen kylvänyt suoraan esipuhdistimen jäljiltä paljon puhtaampaa ohraa ja vehnää kuin huonolla lajittelijalla sekulista tavarasta lajiteltu.

Lähtökohtana puimurin puintitulos ratkaisee tietysti paljon.

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 925
Vs: Kevätkylvöt 2022
Tumen syötön tasaisuudesta voidaan olla varmaan montaa mieltä. Ainakaan lannassa ei kahta kertaa saa samaa tulosta , jos samalla säädöllä kiertokokeen tekee. En tiedä sitten suuremmilla määrillä. Mutta haitarilla 100-350kg /ha parhaan tuloksen ja vähiten ongelmia antaa taulukko :) Noilla väleillä kiertokoe heittää aina sen 10kg edellisestä.

Jo on tarkkaa, jos 10 apulantakilon heitto /ha kiertokokeessa haittaa...

Onhan se :) Kirjanpitoon pitää laittaa kilon tarkkuudella. Karjan paskan oon laittanut suurin piirtein kuution tarkkuudella  :)
Lähinnä tarkoitin , että se taulukko on yhtä tarkka kuin kiertokoe. Heittää toki, mutta kun kummatkin heittää.
En tiedä kehuinko siemenen syöttöä ja puinti puhdasta siementä liian varhain. Kylvin tänään pari pientä lohkoa näennäisviljelyä (vihantaviljaa). Molemmilla lohkoilla olin katsovina että alussa veivaamalla joka vantaasta tulee siementä. Kotona tyhjäsin vantaiden kautta jääneet siemenet , niin 9 putkea 24stä oli tukossa :). Toki saattoi mennä siinä kun käänsin vivusta. Nooh se juuressa oleva heinä tuossa pääasia oli, mutta toki herättää ajatuksia  ::)

Ihmettelinkin jo mikä velho olet onnistuessa tumella kuivuri tavaran kylvössä. Aikoinaan tuli harrastettua ja aina meni mönkään. Hävetti tuossa Lahdentien varressa kun on pellot ja kotona olevat vitutt1

Joka vuosi on tullut kylvettyä kuivuri puhtaalla ja ikinä ei ole raitaa jäänyt. Nyt jännityksellä odottelen tuloksia. Mutta kun eilenkin nuo reilun hehtaarin tilkut aloitin niin joka vantaasta ainakin tuli. Uskoisin että ne putket vaan meni tukkoon kun kerralla tyhjätessä olikin oljen pätkää menossa normaalia enemmän. Mä kun oon ajatellut että se syöttölaite on ahtain paikka, mutta se onki kait putken yläpää. Tosin eilen en tehnyt kiertokoetta vaan pienensin syöttöä sopivasti lauantailta. Reilun viikonpäästä ollaan viisaampia tuon asian suhteen :) Noilla vihantavilja hömpillä nyt niin väliä miltä ne näyttää, mutta jos ongelmia muuallakin niin sitten hävettää.

Olen joskus todennut, että pahnanpätkäisen erän kylväminen on yhtä tuskaa Tumella. Kuten lypsyukkokin, olen aina kuvitellut, että syöttölaite on ahtain ja hankalin paikka, mutta voihan se toki olla myös putken yläpää.

Nyt taitaa olla melko passeli rypsinkylvöaika, mutta onko joku joskus kokeillut kylvää rapsia vähän myöhempään jo lämmenneseen maahan? Rapsissakin kiehtoisi nopea taimettuminen, kun kylmään maahan survaistu hitaasti taimettunut rapsi koki aikanaan täystuhon...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Kevätkylvöt 2022
ja se pikkuoljenpätkä hänksättää aika kivasti.  ei mene läpi telasyötössä kovinkaan helposti.  nastasyötöllä ei onkelmaa..          hitto:  turha tarkkuus ammattitaiton puutetta!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Kevätkylvöt 2022
ja se pikkuoljenpätkä hänksättää aika kivasti.  ei mene läpi telasyötössä kovinkaan helposti.  nastasyötöllä ei onkelmaa..          hitto:  turha tarkkuus ammattitaiton puutetta!

No kun mä jo kerran olen ihmetellyt miten siemen puolen kiertokoe antoi saman tuloksen alussa ja 15ha myöhemmin, vaikka sitä lyhyttä oljen pätkää siellä seassa olikin. Sitähän en tiedä oliko joka syötin antanut ihan saman määrän, mutta yhteistulos oli ihan riittävän tarkasti sama. Ja sitäkään en sitten tiedä mitä meni vantaiden kautta silloin, mutta ajattelisin että olisin huomannut jos vannas putket olisi ollut kiertokoetta tehtäessä täynnä. Toki nämä on juttuja jotka tapahtuu kerran vuodessa ja ajattelee , että tästä pitää oppia ja seuraavana keväänä ei muista enää koko juttua. Vieläkin mä luotan että syöttö onnistui, mutta tyhjäys ei. Meinaan naapuri sanoi ittelleen käyneen ihan samoin serti tavaralla. Kylvö oli mennyt hyvin ja ihmettely alkoi kun kone ei tyhjännytkään kaikkien putkien läpi. Ja sillä ei ollut kyse edes Tumesta.  Ja tosiaan tume ainakin tyhjentäessä tukki sen siemenputken yläpään. Reilu koputtelu tyhjäs putken. Mutta normi kylvössä ei tuollaista koputtelua kyllä kohdistu putkiin , joten itsestään ne ei aukene.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Kevätkylvöt 2022
Hyvin kyllä lanta juoksee tumessa joka vantaassa, mutta jokavuotinen ongelma on, että sitä menee liian vähän. Pusseihin tehtävä kiertokoe ei vaan pidä paikkaansa. Tässä kun alkaa loppu häämöttää niin jäljelle jäävien säkkien perusteella taas äkkiä laskettuna 30kg/ha liian vähän menny. Ehkä tuo apulantakoe pitäs vaan jaksaa tehdä pressun päälle, mutta ei vaan jaksa varsinkaan tänä keväänä. Toki koneella ikää jo 21v, että jotain pitää antaa anteeksi. Nooh loput lohkot saa nyt extra annoksen.

Laita 10L ämpärit apulantavantaiden alapäähän, ei tarvi pressulle laskea.

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 341
Vs: Kevätkylvöt 2022
Kylvöt kahdella HKL 2500 saatu valmiiksi. Olen tyytyväinen valintaani kylvökoneiden suhteen. Toisessa siemenpuoli laaha ja toisessa kiekko, mielenkiintoista seurata kumpi parempi. Kylvettiin kuitenkin samaakin peltoa, mutta pääasiassa eri. Lannoite ja siemenkuormaus tapahtui samasta paikasta ja aina oli kaveri mukana kun kylvinkoneet tuli suurinpiirtein samaan aikaan täytölle. Valmistautuminen rukiin kylvöön on alkanut..

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Kevätkylvöt 2022
Saa täyttää ruiskun täksi illaksi, kirpat syö oraat.

Aika karusti tosiaan nakerrettu paikoin, mutta ruiskutus oikeastiko tarpeen?

"Torjunta on tarpeen vain, jos kirppoja ja niiden vioitusta on poikkeuksellisen paljon (yli puolet lehtialasta on syöty) ja viljan kehitys hidasta kuivuuden vuoksi."

ref https://www.farmit.net/kasvinviljely/2022/05/23/kirppoja-myos-kevatviljoilla

edit: eikä sinne kannata todellakaan mennä ehtoolla jos mennä päättää - siellä ne kokkareiden alla lymyää, päivällä kirppoja kannattaa sumuttaa

Kyllä siellä tosiaan kirppoja on.
Mistä xxxsta nekin nyt ehti ilmestyä.
Tulis nyt äkkiä vettä niin lähtisi oraat kunnolla kasvuun.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Kevätkylvöt 2022
Eilen ajoin 60ha, tänään näytti pelto tyhjältä.
Tänään toiset 60ha

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Kevätkylvöt 2022
lypsyukko,   niin net kiertokokeet enne putkia (  ainakii jukossa )  ja sit et huomaa jos putkissa tukos.    nyt puotan jukosta vantaat poikkeen ku astinlautan takana piikit multaamassa joten kait nuo itää vaikka onkii jotain 1-4 senttiä mulloissa..   on sen verta kalliita nuo jukon osat nykyään...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Kevätkylvöt 2022
lypsyukko,   niin net kiertokokeet enne putkia (  ainakii jukossa )  ja sit et huomaa jos putkissa tukos.    nyt puotan jukosta vantaat poikkeen ku astinlautan takana piikit multaamassa joten kait nuo itää vaikka onkii jotain 1-4 senttiä mulloissa..   on sen verta kalliita nuo jukon osat nykyään...

Vähän sama systeemi Tumessa , mutta ne putken yläpäät näkyy toisin kuin jukossa kiertokoetta tehdessä. Siis putket työnnetään pois tieltä. Jos ne olis täynnä niin kyllä sen normisti pitäisi tajuta  ;D Kävin tänään kylvämässä viimeiselle puitavaksi tarkoitetulle lohkolle "valtaojan" varrelle käsin heinää, kun rounduppi oli sitä kaventanut. Kylvön päisteissä yritin katsella siemeniä ja kyllä mun mielestä kaikista vantaista oli tullut siemeniä. Ja kyllä mä aina silloin tällöin (ainakin lohkoa vaihtaessa) pyöräytän kammella siementä ja lantaa kasalle, joten kait sitä  normaali järjellä tajuais, että kaikista ei oo tullut. Mutta jotenkin sitä joskus katoaa luotto tuohon omaan normaaliin järkeen  ;D
Tänä keväänä yritin kait kylvää normaalia matalampaan, kun siemenkin oli pientä ja aina keväisin pyörän kohdat itää ensin. Mutta vaikka keskikoneen vantaiden jouset oli löysällä näyttää pyörän kohdat taas tulevan pintaan ensin. Lisäksi tuo keskikoneen oras jää aina harvemmaksi. En tiedä onko syynä se että siemen  on syvempänä vai se että se on löyhässä maassa ? Toki syyllinen on äjestys, mutta ei tuollaisella Potilan nostolaite risuäkeellä saa tasaista ja matalaa äjestystä aikaiseksi. Varsinkin sivulohkot pomppii kuin maksullinen  sängys. Työleveyskin sitten on ihan toista kuin koneen leveys :( Joskus miettinyt pyöränvälijyrää, mutta sekin taas lisää kuulemma liettymisriskiä. Äkeen vaihto painavampaan ja hinattavaan ... mutta taas lähes vuosi aikaa unohtaa tuokin  ::)

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2269
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Kevätkylvöt 2022
Saa täyttää ruiskun täksi illaksi, kirpat syö oraat.

Aika karusti tosiaan nakerrettu paikoin, mutta ruiskutus oikeastiko tarpeen?

"Torjunta on tarpeen vain, jos kirppoja ja niiden vioitusta on poikkeuksellisen paljon (yli puolet lehtialasta on syöty) ja viljan kehitys hidasta kuivuuden vuoksi."

ref https://www.farmit.net/kasvinviljely/2022/05/23/kirppoja-myos-kevatviljoilla

edit: eikä sinne kannata todellakaan mennä ehtoolla jos mennä päättää - siellä ne kokkareiden alla lymyää, päivällä kirppoja kannattaa sumuttaa

Kyllä siellä tosiaan kirppoja on.
Mistä xxxsta nekin nyt ehti ilmestyä.
Tulis nyt äkkiä vettä niin lähtisi oraat kunnolla kasvuun.

Kaikki oraat ei oo vielä tullut pintaan, kyllä pintaan tulleita on syöty ja kirppoja pomppi pellossa, mutta luotan siihen että ylihuomenna alkava sateinen jakso vahvistaa oraita riittävästi, ilma myös viilenee, joten eiköhän sekin kirppoja lannista.