Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Apilan kylvö tumella  (Luettu 12936 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Apilan kylvö tumella
Noita juko vastaan tume kommentteja riittää . Yks edesmennyt tuttuni kylvi jukolla rypsiä . Laittoi säkillisen siemeniä koneeseen ja naapurinsa ohjeiden mukaan sääti konee . Säkillinen meni 10 aarille . Joutui lopulta toteamaan ettei onnistu vaikka sääti pienemmälle .

Ei ole jukosta omaa kokemusta mutta perkeleitä kuultu ihan tarpeeksi .

Taisi olla naapurin neuvojen vika :-)

Kylvin minäkin hyvin vanhalla sinisellä 2 m yhdistelmä-Jukolla kevätvehnää noin 110 kg/ha. Siinä mallissa oli joku typerä rattaidenvaihto-operaatio jossain >250 kg:n kohdalla, ja koneella oli edellisenä syksynä kylvetty ruista ja rattaat siis vaihdettu. Keväällä vaihteet vaan ennalta muistettuun loveen ilman turhia (?) kiertokokeita ja menoksi, en muistanut niitä rattaita ollenkaan. Kun Typpirikas laatikosta loppui oli siemenpuoli vielä reilusti yli puolillaan. Ei sitten muuta kuin lannoitesyöttö seis ja uudelleen kylvö...

Monta syntistä kirosanaa tuli Jukon kanssa lausuttua, pahin oli sen turpeiden ja roinan keräys. Ei niin pientä heinätupsua tai irtonaista turvetta etteikö se olisi jäänyt vantaiston mukaan kulkemaan. Pahimpiin paikkoihin lainasin kaverin Wärtsilää josta meni läpi jo 4 kertaa paremmin. Jukon vannaspainotus savikoilla oli taas sellainen että joka vuosi yhtä lovea tiukemmalle ja viimeiseksi kaaren ohi... ilmeisesti ne jouset kuoleentuivat tms.

Puhtaalle, täydellisesti ja oppikirjamaisesti muokatulle savikolle hyvä ja tarkka kone, mutta esim hiukan huonosti kynnetylle vanhalle turvemaan nurmelle aivan epätoivoinen keksintö. Esimerkkinä vaikka juuri ikiheinän ja juolavehnän päälle salaojitettu turvemaa umpeen kynnettyine penkkoineen ja ex-avo-ojineen josta nyt ei turpeetonta kyntö- ja muokkausjälkeä saanut millään. ja niitähän meillä silloin riitti.

Täyskiekkoinen Tumen JC teki lopulta kylvämisestä suorastaan nautinnollista. Ei tarvinnut konetta nostella kuutta kertaa siivulla.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Apilan kylvö tumella
Tarkennuksena tuohon Juko kommenttiin niin eihän sillä mitään piensiemeniä meillä kylvetty, vaan ne ajettiin sillä Värtsilän koneella.

Hyvin onnistunut kyllä nurmien perustaminen keskipakolevittimellä. Samalla vedolla olen vetänyt viljat ja kaikki siemenet, tokihan se lajittuu. Täytyy ajaa melkotiheään niin tasoittaa. Toki näissä kylvöksissä on ollut aina ongelmia, märkyyttä, raivioita, salaojituksia. Eli ei niihin mitään huippu nurmea tullut. Mikä sitten johtui pellosta ja mikä kylvömenetelmästä. Kaikki johtui kyllä isännästä ja sen valinnoista

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: Apilan kylvö tumella
Vanhat vaihdelaatikko Jukot tosiaan haravakoneita, mutta pieniä siemenmääriä niillä pystyy Tumea paremmin kylvämään. Eikös Pohjanmaalla sanota jukopaskaksi sitä kasaa kun tukkeutunut kone on nostettu ylös?
Itsellä jäi kevythinattava heinänkylvöön kun viljankylvö on tehty yhteistyökumppanin tehokkaammilla laitteilla. Jukon kuluessa ostin käytetyn Optiseed raskashinattavan Jukon tohon heinähommaan. Olen kylvellyt sillä myös syysvehnää, jopa kultivoituun, ja olen ollut yllättynyt kuinka paljon paremmin vantaat selvittävät kasvinjätteen kuin vanhat Jukot.
Mystinen kesälaatumies

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Apilan kylvö tumella
Vanhat vaihdelaatikko Jukot tosiaan haravakoneita, mutta pieniä siemenmääriä niillä pystyy Tumea paremmin kylvämään. Eikös Pohjanmaalla sanota jukopaskaksi sitä kasaa kun tukkeutunut kone on nostettu ylös?
Itsellä jäi kevythinattava heinänkylvöön kun viljankylvö on tehty yhteistyökumppanin tehokkaammilla laitteilla. Jukon kuluessa ostin käytetyn Optiseed raskashinattavan Jukon tohon heinähommaan. Olen kylvellyt sillä myös syysvehnää, jopa kultivoituun, ja olen ollut yllättynyt kuinka paljon paremmin vantaat selvittävät kasvinjätteen kuin vanhat Jukot.

Kyllä varmaan jukolla pienimääriä pystyy kylvämään, jos ei ole tarkkaa paljonko/ha menee . Tarkoitan niitä vanhempia koneita .
Uudemmat tais olla parempia , kokemusta niistä ei ole joten en kommentoi .

Kokemukset Tumeista hyvät joten puolustan niitä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: Apilan kylvö tumella
Heinät on kylvetty tuolla rautapyöräjukolla yleensä suojaviljan kylvön jälkeen satasarjan n. 1980 Tumella. Ennen jyrättiin sekä ennen että jälkeen heinänkylvön, mutta raskaamman jyrän käyttöönoton jälkeen kaksi jyräystä oli liian rajua. Tumeen tuli myös takahara, joka helpottaa.

Haastellisinta on ollut heinän itämisen jälkeen tulevat oraat kuivattavat pitkät hellejaksot, mutta ei ole tarvinnut kuitenkaan paikkailla viime aikoina. Kylvös on voinut harventua, mutta kasvatettu vain kuivaheinää, jossa tiheys ei ole niin välttämätöntä ollut; Kasvaa kuitenkin sen verran massaa, mitä 100 kg typpeä antaa myöden. Tuossa Jukossa säätöalue esm apilassa loppuu hitaillakin rattailla 8 kg, ainoastaan sinimailasta olen kylvänyt tuolla säädöllä ja käytännössä menikin tuon mukaan. Tuon 8 kg pystyn kyllä kylvämään tarkasti myös tuolla Tumella, jossa rattaat voi kääntää, jolloin kierrokset putoaa viidesosaan. Heinää en ole tällä kylvänyt. Tuo on rapsin kylvös 4,2 kg menekillä joka toisesta vantaasta -19, mielestäni harva riviväli on parempi joka tapauksessa rapsilla:

Tuohon tuli sitten käristysjakso päälle ja kuoriaiset söi nuppuja pahasti, joten öljykasvi-into loppui siihen. Rehuhernettä kylvetty nyt kahtena vuotena n. 300 kg/ha. Syötön joutui pitämään pienenä, jolloin telan leveys on juuri sellainen, että yksi 9 mm herne siihen mahtui. Oli raskasta sekä 40v koneelle että herneelle. Laitoin sitten rattaan, jolla sain nopeuden lähes puolitettua, jolloin telaa tulee enemmän käyttöön ja tuntuu toimivan hyvin. Sekoittajakaan ei ole käytössä herneen kanssa, otti vastaan liikaa.

Tuohon viimekesäiseen tuli myös se hellejakso päälle ja pituuskasvu loppui suunnilleen tuohon. Osa lohkosta oli herneenkylvön aikaa liian märkää ja maanlaatukin epäilytti, joten ala jäi alta 5 ha. Kukkiakin olisi voinut enemmän, mutta ei nämä kylvökoneesta olleet kiinni. Kaura kylvetty vasta 6.6 muistaakseni. Tume siis laahavannaskone ja enimmäkseen äestetty keväällä sängestä. Maat savia ja pieneliöt opetelleet miljardi vuotta lahottamista, joten oljet pehmenee riittävästi. Sänki imee maasta likaista vettä ja haihduttaa toisesta päästä, lisäksi sade roiskii maata päälle, joten en koe olevan hyötyä oljen sekoittamisesta maahan, lisää vaan liettymistä. Sänki on kyllä keväällä sitten silputtu. Kiekkoja ei tule, jos ei sitten tarvitse lainata konetta mahdollisiin suoriin syyskylvöihin. Juko N25 (optiseed) oli käytössä yhtenä keväänä, se oli liian heinäharava tähän systeemiin. Siihen että saataisiin esm 4-400 kg tarkka syöttö vaihteistolla, en jaksa uskoa.
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Apilan kylvö tumella
voe helevatta!   joku osaa nuo hommat ja ei tartte miljuunan värkkejä ku iha hyä tulos.       hienoa et oot kuvia ottannu tuloksesta.   ei tartte sorkan muistin varaan.....

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Apilan kylvö tumella
Juu ei tämä ole välineurheilua... hienon näköisiä kasvustoja :-)

Säille ei vaan voi mitään. Joskus sekin lohduttaa kun on itse mokannut ja kaveri puolestaan tehnyt kaiken hienosti, ja sitten tulee sellaiset säät että kumpikaan ei saa mitään..

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Apilan kylvö tumella
Monella jussilla tämä on välineurheilua ja sitten loppuu rahat kun koneet vaihtuu tiuhaan hienompiin. Toki tehokkuus on toista luokkaa, mutta pinta-alan pitää kasvaa kasvaneiden koneiden mukana ja satotason pysyä yllä tai parantua.

Mutta kun naapurilla uusi Valtra ja mulla niin pienet munat että pitää ostaa uusi Fentti

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Apilan kylvö tumella
Juu ei tämä ole välineurheilua... hienon näköisiä kasvustoja :-)

Säille ei vaan voi mitään. Joskus sekin lohduttaa kun on itse mokannut ja kaveri puolestaan tehnyt kaiken hienosti, ja sitten tulee sellaiset säät että kumpikaan ei saa mitään..

Noihin jukon kylvykoneihin myin mopon rattaita melkoisen läjän . Niitä muutettiin kesantokylvykoneiksi eli pelkästään heinänsiementä varten .

Vanhoja Tumen ja Jukon sijoituskoneita kehuivat aikoinaan hyviksi muokkausominaisuuksista . Meilläkin oli -70 luvun alkupuolella Tumen sijoituskone jotta jäykät savimaat saatiin parempaan kuntoon , äkeet kun tuolloin oli mitä oli .

Viimeksi muokattu: 27.01.22 - klo:08:37 kirjoittanut sorkkis

Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: Apilan kylvö tumella
^
Sait kuin saitkin käännettyä Jukon kehumisen siihen että sinä olet hyvien ominaisuuksien takana  ;D ;D ;D Tiettävästi mun Jukon vieressä solenoidi & ratas yhtiön edustaja ei  oo käynytkään ja silläkin on kesantoja tai heiniä aikoinaan kylvetty.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Apilan kylvö tumella
^
Sait kuin saitkin käännettyä Jukon kehumisen siihen että sinä olet hyvien ominaisuuksien takana  ;D ;D ;D Tiettävästi mun Jukon vieressä solenoidi & ratas yhtiön edustaja ei  oo käynytkään ja silläkin on kesantoja tai heiniä aikoinaan kylvetty.

Vedäs jotakin päähäsi . En siemenkylvöä kehunut totesin vain että niitä muutettiin heinän siemen kylvykoneiksi . Muokkaus ominaisuudeltaan molemmat hyviä lannoitteiden kylvöön tarkoitetut koneet
Itse sää täällä tumea haukut turhaan koska et osaa käyttää konetta oikein etkä osaa lukeakkaan .

Viimeksi muokattu: 27.01.22 - klo:08:39 kirjoittanut sorkkis

Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: Apilan kylvö tumella
Noita juko vastaan tume kommentteja riittää . Yks edesmennyt tuttuni kylvi jukolla rypsiä . Laittoi säkillisen siemeniä koneeseen ja naapurinsa ohjeiden mukaan sääti konee . Säkillinen meni 10 aarille . Joutui lopulta toteamaan ettei onnistu vaikka sääti pienemmälle .

Ei ole jukosta omaa kokemusta mutta perkeleitä kuultu ihan tarpeeksi .


Vedäs jotakin päähäsi . En siemenkylvöä kehunut totesin vain että niitä muutettiin heinän siemen kylvykoneiksi . Muokkaus ominaisuudeltaan molemmat hyviä lannoitteiden kylvöön tarkoitetut koneet
Itse sää täällä tumea haukut turhaan koska et osaa käyttää konetta oikein etkä osaa lukeakkaan .

Poropoliisi Hurskainen

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 884
Vs: Apilan kylvö tumella
Lypsyukko ytimellä... Seinäkellokin on oikeassa kahdesti päivässä mutta mites on asian laita Sorkkiksen kanssa? ::)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: Apilan kylvö tumella
Itse sää täällä tumea haukut turhaan koska et osaa käyttää konetta oikein etkä osaa lukeakkaan .

Oon oppinut siihen , että omia omistamiaan koneita voi myös kritisoida. Kuten itselle tapahtuneita mokiakin. Mutta joillekin tuon on tietysti niin vierasta, että ei voi ymmärtää.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Apilan kylvö tumella
Itse sää täällä tumea haukut turhaan koska et osaa käyttää konetta oikein etkä osaa lukeakkaan .

Oon oppinut siihen , että omia omistamiaan koneita voi myös kritisoida. Kuten itselle tapahtuneita mokiakin. Mutta joillekin tuon on tietysti niin vierasta, että ei voi ymmärtää.

Saa omia koneita kritisoida muttei aiheetta toisten koneita mollata .
Katsos naapureissa oli Jukot ennen mutta nyt Tumeita , ketkä vielä itse viljelevät .

Muutamissa Jukoissa meni vantaat tukkoon helposti , olin mukana sellaisessa kylvöoperaatiossa josta ei lasta eikä paskaa tahtonut Jukolla tulla . Vantaiden välissä oleva varpajyrä oli täysin turha kapistus .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .