Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Yksityistielaki (2018), uudet tiekunnat ja yllättävät vastuut/velvollisuudet..  (Luettu 1515 kertaa)

jooseppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 704
Tämä viesti ehkä kiinnostaa muitakin tiekuntia. Muuten, saas nähdä miten koko homma toimii pitkässä juoksussa....niin meillä kuin muilla.

https://ilmarischepel.livejournal.com/14979.html

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Näin ulkona kyseisestä tilanteesta olisi silti hauska tietää, miksi sillalla on akselimassarajoitus ja siellä toisessa paikassa ajoneuvon suurin sallittu massa -merkki. Ja jos on 8 tn maxmassa, niin telimassa on 13 tn. Ja kun kyseessä on ajoneuvon maksimimassa, niin yhdistelmän veturin massa voi olla se 8 tn ja perävaunun 8 tn. Silloin yhdistelmän massa on 16 tn. Siksi olisi tarvittaessa selvempää rajoittaa yhdistelmän massaa, joka myös tarkoittaa samalla ajoneuvon maxmassaa. Et jos on max yhdistelmä 10 tn, niin 11 tn pelkällä autolla ei voi myöskään yli ajaa.

Mutta kuten sanoin, ulkona tilanteesta kiinnitin huomiota ihan toiseen asiaan, kuin itse asiaan. Nimittäin näitä sekamerkintöjä on Suomen yksityistiet täynnä. Jossain oli ajoneuvon maksimimassa 60 tn. Noilla maksimimassoilla saattaa valtion tien levähdyspaikalla saada aika ison pikavoiton. :o
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65383
eiks rekoilla ole tuo suurin?        ihan sama kuin nuo piiiiitkät rekat!    osaa muuten pikkasen net kymmenet pyörät lilliä loiskuttaa..

jooseppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 704
Näin ulkona kyseisestä tilanteesta olisi silti hauska tietää, miksi sillalla on akselimassarajoitus ja siellä toisessa paikassa ajoneuvon suurin sallittu massa -merkki. Ja jos on 8 tn maxmassa, niin telimassa on 13 tn. Ja kun kyseessä on ajoneuvon maksimimassa, niin yhdistelmän veturin massa voi olla se 8 tn ja perävaunun 8 tn. Silloin yhdistelmän massa on 16 tn. Siksi olisi tarvittaessa selvempää rajoittaa yhdistelmän massaa, joka myös tarkoittaa samalla ajoneuvon maxmassaa. Et jos on max yhdistelmä 10 tn, niin 11 tn pelkällä autolla ei voi myöskään yli ajaa.

Blogin kommenttiketjussa kirjoitinkin näin: "Nuo rajoitukset koskevat pelkästään siltaa. Siltalausunnon yhteydessä tuli kehoitus laittaa kyseiset rajoitusmerkit (8 ja 13 tonnia) niin sivutien alussa kuin sillan yhteydessä. Satakunnan vankilan taholta sattui pieni lipsahdus siten, että toisen 8 tonnin merkin kohdalla unohtui tuo akselikuva... Ehkä teen reklamaation ehken. Tien alussa lukee kuitenkin rajoitusmerkkien alla "painorajoitettu silta". Sillan kohdalla homma on ok ja itse rekkakuski sitten vastuussa..."

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Siellähän se oli kommenteissakin. Voihan siinä joku laki-intoilija molskahduksen jälkeen väittää, että häntä on hämätty ja ihmisoikeuksia loukattu. Kyllähän tuo saattaa mietityttää, kumpaa painoa pitää noudattaa.

Kaikista kovimpia juttuja olisi laittaa lisäkilpi, jossa olisi tiehoitokunnan tai jonkun vastaavan puhelinnumero. Voisi sitten soittaa, että onko tämä heinäkuun kelirikon painorajoitus vielä voimassa. Kun nykyään tuntuu siltä, että yksityisteiden merkkipino on vain vastuun siirtämistä ja niiden päivitykset kelirikkojen ja muiden osalta unohtuvat täysin.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Meillä parissa eri tiekunnassa on päädytty ottamaan tiekunnille vastuuvakuutukset. Uuden yks.tielain vastuukysymykset saattavat viedä hoitokunnan raastupaan. Siitä aiheutuvat kulut helposti ovat suurempia kuin koko tiekunnan vuosibudjetti.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1542
Meillä parissa eri tiekunnassa on päädytty ottamaan tiekunnille vastuuvakuutukset. Uuden yks.tielain vastuukysymykset saattavat viedä hoitokunnan raastupaan. Siitä aiheutuvat kulut helposti ovat suurempia kuin koko tiekunnan vuosibudjetti.

Ja joissakin tilanteissa saattaa hoitokunnan jäsenkin joutua maksuvelvolliseksi. Silloinkin vakuutus on paikallaan. En ryhtyisi näihin hommiin, jos ei olisi vakuutusta.
Don Essex

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1542
Tämä viesti ehkä kiinnostaa muitakin tiekuntia. Muuten, saas nähdä miten koko homma toimii pitkässä juoksussa....niin meillä kuin muilla.

https://ilmarischepel.livejournal.com/14979.html

Eli kunta lopetti teillä yksityistien hoitamisen ja jouduitte perustamaan tiekunnan vähän yllättäen? Meillä päin ainakin on tällaista ollut. Tieosakkaat eivät ole välttämättä edes tienneet asuvansa oikeastaan yksityisen tien varressa, kun kunta on hoitanut. On varmasti aika hankalaa alkaa yhtäkkiä hoitaa tietä, kun tienhoidosta ja yksityistien hallinnosta ei ole kokemusta. Ei se yksiköintikään monimutkaista ole kun sen oivaltaa.

Suosittelen opasta: Yksityisteiden hallinto - Tiekunta ja tieosakas 2019
https://www.tieyhdistys.fi/yksityistiet/yksityistieoppaat/
Siitä on paljon hyötyä kokeneellekin tiehoitokunnalle. Nimim. 15 v hoitokunnassa tähän mennessä.
Don Essex

jooseppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 704
Don Essexille kiitos opasvihjeestä. Niin opas kuin muutkin seikat on tiedossa. Kuten huomasit blogikirjoituksesta meillä homma toimii, mutta tuo sivuten silta ja siihen liittyvä vastuu tuli yllätyksenä.