Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ketjumurskain kevyeen ajoon?  (Luettu 2885 kertaa)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Ketjumurskain kevyeen ajoon?
Vaihtelevia tulva/luonnonniittyjä pitäisi niittää. Sen verran riskiä kivistä, että kelamurskainta en mielellään laita. Kevyt (3500 kg) traktori, hidas vauhti, maaston epätasaisuudesta johtuen pari pyörät niittäessä. Koneen pitäisi niittää traktorin vierestä, ei takaa.

Ja tiedän, ketjumurskain heinässä on lähes toivoton. Niittokoneen terälaput ketjun päässä auttavat jonkun verran, näin kokemuksesta tiedän. Ja halpa uusia kovemman kivikosketuksen jälkeen.

Ammattikäyttöön tarkoitetut ovat kalustolleni raskaahkoja, tietysti hintaakin on aika lailla. Onko raadilla suositella kevyempiä vaihtoehtoja?

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Ketjumurskain kevyeen ajoon?
Se on melkein itse tehtävä. Tai modattava jostain kiinan tinahärvelistä. Itse tekemällä saa aina parhaan mahdollisen.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Ketjumurskain kevyeen ajoon?
Ota muutama lammas  :)

iiro v

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 213
Vs: Ketjumurskain kevyeen ajoon?
Ite niittelen kivikoita vanhalla tupla-junkkarin niittopäällä. Pystyy vetää 25cm sänkeen jolloin pienet maakivet ei haittaa. Työleveys ei taida olla ku joku 170cm. Työjälki ei kyl priimaa, mut ainaskin kohtuu hintainen ja kurittaa pienet puskan alut.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Ketjumurskain kevyeen ajoon?
Se on melkein itse tehtävä. Tai modattava jostain kiinan tinahärvelistä. Itse tekemällä saa aina parhaan mahdollisen.

Kyläsepälle pari kelasilppurin raatoa, niin tulee halpa ja niin hyvä kun sattuu tulemaan:

https://www.youtube.com/watch?v=_TbF289ks1Q
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: Ketjumurskain kevyeen ajoon?
Ota muutama lammas  :)
Niitä on jo "muutama". Eivät vain alkukesällä ehdi kaikkea hoitaa ja ovat muutenkin aika valikoivia...

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: Ketjumurskain kevyeen ajoon?
Se on melkein itse tehtävä. Tai modattava jostain kiinan tinahärvelistä. Itse tekemällä saa aina parhaan mahdollisen.

Kyläsepälle pari kelasilppurin raatoa, niin tulee halpa ja niin hyvä kun sattuu tulemaan:

https://www.youtube.com/watch?v=_TbF289ks1Q
Juuri tänään pohdin takapihalle kulkeutuneen Varstan raadon äärellä, että jaksanko pultata muutaman arvo-osan erilleen, vaiko kokonaisena Kuusakoskelle. jos vielä ensi talven projekteihin (?) säästäisi...  inspiroiva video!

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Ketjumurskain kevyeen ajoon?
Vaihtelevia tulva/luonnonniittyjä pitäisi niittää. Sen verran riskiä kivistä, että kelamurskainta en mielellään laita. Kevyt (3500 kg) traktori, hidas vauhti, maaston epätasaisuudesta johtuen pari pyörät niittäessä. Koneen pitäisi niittää traktorin vierestä, ei takaa.

Ja tiedän, ketjumurskain heinässä on lähes toivoton. Niittokoneen terälaput ketjun päässä auttavat jonkun verran, näin kokemuksesta tiedän. Ja halpa uusia kovemman kivikosketuksen jälkeen.

Ammattikäyttöön tarkoitetut ovat kalustolleni raskaahkoja, tietysti hintaakin on aika lailla. Onko raadilla suositella kevyempiä vaihtoehtoja?
Joo ei toimi tommonen sivusiirrolla oleva kymppitonnin vehe tuon kokoisessa traktorissa, eli silppurista lähtisin rakentelemaan.

Heinä murskaantuu ihan jollain lailla kun käyttää 11mm ketjua normi 13mm sijaan. Ja tuo terälappu päässä auttaa kans, mutta kannattaa olla hyvä kiinnitys ja suojaukset.