Tuottajien tulee nyt maksaa omasta pussistaan kuluttajien lisääntyvät vaatimukset eettisemmästä tuotannosta ja ilmasto toimista. Eli kyseessä on meijerien kyvyttömyys neuvotella kaupan kanssa tuotteen uusien ominaisuuksien vaikutuksesta hintaan.
Markkinajohtajan asema on aika hankala kentällä jossa vaatimukset kiristyy ja markkina supistuu. Valio myy valtaosan Suomen maidosta ja maitotuotteista. Se jos lähtisi siitä että osa maidosta on sellaista 0-standardien maitoa jossa saa raiskata luontoa ja mennä EU:n matalimpien standardien mukaan niin pudottaisi aika paljon pohjaa kaikelta muulta. Eli lähinnä samoja standardeja pitää kaiken tuotannon noudattaa. Kansainvälisen tai pienen kotimaisen kilpailijan ei tarvitse noudattaa koko ketjussaan olleenkaan samoja sääntöjä, mutta tietyissä tuoteryhmissä sillä ei ole välilä. Jos kyseessä on ison volyymin kategoria, Valion pitää olla mukana sopivalla hinnalla vaikka oma tuote olisikin esim. eettisesti parempi.
Toisekseen ilmastotoimiin saa herkästi 40-50% tukea jo muutenkin ilman että meijeri osallistuu.
Mutta kansainvälisesti on tullut voittojakin, ja kansallisesti on vain hävittävää. Kun ollaan auringonlaskun allalla, pitää olla nöyrä ja vahva samaan aikaan että saa edes jotain aikaan.
Kyllä tuotedifferiointi on mahdollista kaikille toimijoille. Valiolla sitä ei vain osata.
Jos myy kitsaille suomalaisille kotimaista ruokaa yli miljardilla eurolla vuodessa (eli yli 200 eurolla jokaiselle suomalaiselle) niin kai siinä jotain osaamista on taustalla?
Differoinnista halvempaan suuntaan ovat hyvä esimerkki euron dippikastikkeet (american ja ranch) jotka ovat kuluttajalle halvempia ja helpompia kuin kermaviili ja jauhe erikseen, ja silti kannattavat myös Valion osalta.